Auto    |   TUTUSTUMISAJOSSA

Maantievaltin uusi muikea ilme

Ajettavuus on yhä Saab 9-5:n paras ominaisuus

Tilaajille

Nykyfarmarit ovat hienostuneita ja salonkikelpoisia perheen yleisautoja. Kilpailu valioluokan farmarien luokassa kiristyy uutuuksien vuoksi. Lisäksi perheautomerkkien entistä ylellisemmät isot uutuusfarmarit (esimerkiksi VW Passat) sijoittuvat ominaisuuksiltaan jo lähelle valioluokkaa.

Isossa Saabissa on edelleen oma viehätyksensä mallin pitkästä iästä huolimatta. Saab 9-5 on vahva vaihtoehto, kun halutaan turvallinen ja vakaa matka-auto.

Äskettäin isoon Saabiin tehtiin kasvojenkohotus. Keulan ilme muuttui täysin. Alustarakennetta on hienosäädetty. Takaosan muotoilu on tavanomainen. Siitä puuttuu Saab 9-3 Wagonin moderni särmä. Saab 9-5 farmari on leppoisa ajettava, mutta perusmoottorin suorituskyky on vain keskinkertainen.

Ajettavuus: Ison Saabin ajettavuus on edelleen kilpailukykyinen, vaikka vuosien kuluessa kilpailijat ovat saaneet Saabin etumatkan kiinni. Saab 9-5 on käteen käypä auto, johon tottuu nopeasti.

Saab on huippuluokan maantievaltti, maineensa veroinen pitkien matkojen auto. Koeajo sattui lumimyräkkään, jossa Saab eteni vakaasti. Saabilla pärjää huonollakin kelillä, kun kuski muistaa oikean tilannenopeuden.

Pikkuteille löytyy hauskempiakin ajettavia. Kaupungissa Saab kääntyy kokoisekseen ketterästi. Kokonaisuutena Saab 9-5 on mukava yleisauto moneen lähtöön.

Mukavuus: Entistä jämäkämpi iskunvaimennus pitää korin liikkeet kurissa. Tanakka jousitus antaa kohtuullisen mukavuuden. Jousitus nielee useimmat epätasaisuudet eleettömästi.

Nastarenkaiden jyrinä pysyy hillityllä tasolla. Aina ei edes huomaa ajavansa nastarenkailla. Jotkut karkeat asfalttipinnat saavat Saabin jytisemään.

Turvallisuus: Saab 9-5 sai EuroNCAP-törmäystestissä täydet viisi tähteä ja jalankulkijan suojasta kaksi tähteä. Saab 9-5 saavutti parhaimman turvallisuusluokituksen ruotsalaisen Folksam-vakuutusyhtiön tutkimuksessa.

Laajaan turvavarusteluun kuuluvat esimerkiksi päätä ja kehoa suojaavat sivuturvatyynyt edessä. Kaikilla istuinpaikoilla on pääntuet, edessä aktiiviset. Takapenkillä on isofix-kiinnikkeet.

Tavaroiden kuljetuksen turvallisuuteen on kiinnitetty paljon huomiota. Sidontalenkit ovat vakiona, samoin tavaroiden kiinnitysverkko. Myös matkustamon ja tavaratilan välinen turvaverkko on vakio. Verkon voi kiinnittää sekä etu- että takaistuinten taakse. Lisävarusteena saa metallisen koirakalterin ja tavaratilan jakajan.

Ajoturvallisuus: Hyvä ajettavuus ja ESP-ajonvakautus lisäävät ajoturvallisuutta. ESP-järjestelmään kuuluva vetoluistonesto on hyödyllinen etenkin automaattivaihteiston kanssa. Vetoluistonesto estää sutimisen automaatin vaihtaessa pienemmälle.

Laatu: Saab tuntuu laatuautolta. Kitinöitä ei kuulunut. Ruotsin katsastustilastossa Saab 9-5 on ollut yksi parhaista.

Näkyvyys: Tavallisten valojen teho jäi testaamatta. Koeajoautossa oli kaksois-ksenonvalot, jotka saa siedettävään 1000 euron hintaan. Ksenonien kaukovalojen näyttämä on kiitettävä, mutta lähivalojen keilan leveys ei ole ksenon-valojen parhaita. Kuormattuna takalasin yläreuna painuu niin alas, että se rajoittaa näkymää sisäpeilistä.

Havaintoja: Saabin tapaan virtalukko sijaitsee keskikonsolissa, mikä vähentää säilytystiloja. Myös kojelaudan lokerot ovat olemattomat.

Etuovien taskut ovat niin pienet, ettei karttakirja mahdu ovilokeroon.

Mittariston "night panel" -toiminto on kätevä pimeällä. Vain nopeusmittari jää näkyviin.

Kaksoishäikäisysuoja on fiksu oivallus. Toisen suojan voi kääntää sivulle, toisen eteen. Aurinkolippaa ei tarvitse olla yhtenään kääntelemässä.

Moottori ja matkustamo lämpenevät nopeasti, huurteenpoisto toimii tehokkaasti.

Muotoilu ja sisätilat: Uudistuneesta keulan ilmeestä huolimatta ysiviitosen tunnistaa edelleen Saabiksi.

Kuljettajan "konttori" on Saabin parhaita puolia. Kuljettajaan päin suuntautuva muhkea kojelauta mittaristoineen antaa tyköistuvan, urheilullisen tunnun. Kuljettaja ja kartanlukija löytävät helposti mieleisen istuma-asennon.

Matala takaistuin on muotoiltu kahdelle. Keskellä istutaan kiikkerästi muhkuran päällä pää katossa. Matkustamo on leveä, takana ovesta oveen 145 cm. Jalkatilat ja pääntilat ovat keskinkertaiset.

Tavaratilat: Kontti vetää peitteen alle luokassaan niukat 416 litraa, viisi litraa vähemmän kuin Saab 9-3 Wagon. Matalaan ja laakeaan tilaan sopii kaksi isoa matkalaukkua tai lastenvaunut kahdessa osassa. Hylly poistettuna mukaan mahtuu useampi laukku tai lastenvaunut kokonaan.

Monikäyttöasennossa tila kasvaa lähes 1,5 kuutiometriin, yli 200 litraa isommaksi kuin Saab 9-3 farmarissa. Tila on suurimmillaan 175 cm pitkä ja 80 cm korkea. Lattia on tasainen. Ison polkupyörän saa kokonaisena kyytiin.

Takapuskurin päällys viettää oveen päin. Takaluukku voi jäätyä kiinni puskurin päälle kertyvän sohjon jäätyessä.

Moottori: Perusmoottori, kaksilitrainen pienpaineturbo antaa riittävän suorituskyvyn, mutta ei urheilullista räväkkyyttä. Lisää potkua kaipaaville ysiviitoseen on saatavana tehokkaampia moottorivaihtoehtoja.

Perusmoottori ja automaatti sopivat rauhalliseen matka-ajoon. Ohituskiihtyvyys voisi olla rivakampi. "Vanhanaikainen" automaatti hukkaa puhdista parhaan terän. Manuaalille luvataan nollasta sataan 10,2 sekuntia, automaatille 12,5. Ohituskiihtyvyyskokeessa käsivaihteinen malli oli kolmosvaihteella selvästi sähäkämpi kuin automaatti.

Matka-ajossa kone pitää mölyt mahassaan. Koneen ääni kiihdytyksessä ei ole erityisen viehättävä.

Kulutus: Ison auton raskas massa ja automaatti lisäävät kulutusta. Automaatin yhdistetty kulutus on 1,4 litraa ja kaupunkiajon 2,3 litraa suurempi kuin käsivaihteisella.

Koelenkillä automaatti kulutti 10,7 litraa sadalla, aikaisemmin ajettu manuaali 9,5 litraa. Kumpikin lukema on nykyautolle suurehko.

Kolariturvallisuus, vakaa ajettavuus, pitkän matka-ajon mukavuus, ajoasento, etuistuinten moni- puoliset säädöt, tehokas lämmitys ja huurteenpoisto, automaatin toiminta rauhallisessa ajossa Automaatin tehohäviöt, keskinkertainen ohituskiihtyvyys, suurehko kulutus, niukat säilytystilat pikkutavaroille, tavaratilan mataluus peitteen alla, matala takaistuin, epämukava keskipaikka

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    4. 4

      Helsinki-Vantaan lentokenttä meni sekaisin: Laukkujensa etsijöitä kehotettiin tiistaina lähtemään pois ja palaamaan aamulla asiaan

    5. 5

      Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

    6. 6

      Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

    7. 7

      Äärimmäisen vaikean My Summer Car -pelin suomalainen tekijä ansaitsi yli puoli miljoonaa euroa – Hittipeli on ”käytännössä tyhmää sekoilua kännissä”

    8. 8

      Erikoisen ”tappaja-ankan” fossiili löytyi Mongoliasta – dinosaurus oli niin erikoinen, että tutkijat epäilivät otusta väärennökseksi

    9. 9

      Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

    10. 10

      Paloasema ilman sähköä Espoossa – Helsingissä piti tarkistaa, onko ratikka vielä kiskoilla vai ei

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    7. 7

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    8. 8

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    9. 9

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    10. 10

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    6. 6

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    7. 7

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    8. 8

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    9. 9

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    10. 10

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää