Auto    |   tutustumisajossa

Tyylikäs ja taloudellinen

Honda Accord Tourerin pieni kulutus säästää käyttökuluissa

Tilaajille

Honda Accord Tourer lukeutuu sulavalinjaisimpiin farmareihin. Ero edeltäjään on merkittävä.

Monen mielestä Tourer on sedania tyylikkäämpi. Virtaviivainen muotoilu verottaa tilavuutta.

Tourerista jäi varsin myönteinen yleisvaikutelma, vaikka tilat eivät ihmeitä edusta.

Upea ulkonäkö, pieni kulutus, runsas turva- ja mukavuusvarustelu ja käytännölliset ratkaisut, kuten sähkötoiminen takaluukku, miellyttävät päivittäisessä käytössä.

Tourer Executiven olemus ja hinta ovat lähes valioluokkaa. Kilpailijoiksi tulevat ison keskiluokan perheautomallien lisäksi esimerkiksi Audi A4 Avant ja Mersu C -farmari.

Ajettavuus: Pikkupyörityksessä Tourer on kokoisekseen ketterä. Tourer osoittautui piirun verran jouheammaksi ajettavaksi kuin 2.4i Sedan Advanced.

Kussakin mallisarjassa eri versioiden alustan hienoviritys, jousivakio, iskunvaimennus, tukivarsien laakeriholkkien jäykkyys tai rengaskoko voi vaihdella moottorin, varustelun, korimallin tai massan mukaan. Siksi mallisarjan jokin tietty versio voi olla hieman toisia tasapainoisempi.

Sähkötoimisesti tehostettu ohjaus on hyvää keskitasoa, ei kaikkein tunnokkain, mutta ei huonokaan.

Ohjaus keskittää kohtalaisesti, vaikka keskiasennossa on lievää tahmeutta.

Ohjaustuntuma on luonnollisempi kuin 2.4i Advanced -huippumallissa.

Suuntavakavuus ja kaarreominaisuudet ovat kunnossa, kun takarenkaiden ilmanpainetta nostetaan kuorman mukaan. Painesuositukset ovat nopeuden eikä kuorman mukaan, paitsi perävaunukäytössä. Viisas kuski noudattaa perävaunukäytön painesuosituksia raskaalla kuormalla ajettaessa.

Mukavuus: Jousitus imaisee röpelöisen tien karkeuden hienosti eikä nypytä. Kulku on sulavaa. Pehmein kitkarenkain jousitusmukavuus on hyvä ja rengasmelukin pysyy siedettävällä tasolla.

Turvallisuus: Accord sedan sai Euro NCAP -törmäyskokeessa hyvät arvosanat, aikuisten suojasta täydet viisi tähteä ja lasten suojasta neljä tähteä viidestä. Jalankulkijan suojasta tuli kolme tähteä neljästä. Uudessa piiskaheilahdustestissä Accord sai keskinkertaisen tuloksen.

Turvavarustelu on runsas lukuisine turvatyynyineen. Pääntuet ovat kaikilla istuinpaikoilla, edessä aktiiviset. Takapenkillä on isofix-kiinnikkeet ja tavaratilassa sidontalenkit.

Tavarankuljetuksen turvallisuus on otettu huomioon esimerkillisesti. Executivessa on vakiona rullattava suojaverkko, jonka voi kiinnittää etu- tai takaistuinten taakse. Lisäksi on saatavana teräksinen koirakalteri ja tilanjakaja, jotka voi kiinnittää takaistuinten taakse.

Ajoturvallisuus: ESC-ajonvakautus TSA-perävaunun vakautustoiminnolla, ksenon-valot pesimin ja ulkolämpömittari lisäävät ajoturvallisuutta.

Laatu: Japanilainen laatu pitää. Hondat ovat saaneet hyviä tuloksia luotettavuusraporteissa. Viimeistely on korkeatasoinen.

Näkyvyys: Executiven ksenon-lähivalot ovat tehokkaat, tavalliset kaukovalot keskinkertaiset.

Ajovalojen pesureille on erillinen kytkin. Huurteenpoisto on tehokas.

Havaintoja: Kauppareissut Tourerilla ovat yhtä juhlaa. Sähkötoimisesti nouseva ja laskeutuva takaluukku helpottaa auton päivittäistä käyttöä. Takaluukku nousee kaukosäätimen nappia painamalla. Ostoksia ei tarvitse laskea maahan luukun avaamiseksi.

Muotoilu ja sisätilat: Ulkonäköä kehuttiin parkkipaikoilla. Myös sisältä Tourer on tyylikäs.

Tourer ei ole mikään taksikelpoinen tilaihme, vaan edustava ja monikäyttöinen "elämäntapafarmari". Matkustamo on luokkansa leveimpiä, mutta takapenkin jalkatilat ovat niukat.

Etuistuimet antavat hyvän reisi- ja sivuttaistuen. Kuskin istuimessa on monipuoliset sähkösäädöt, korkeussäädön lisäksi myös tärkeä istuinosan kallistuksen säätö.

Accordiin mahtuu neljä 180-senttistä. Takana reunapaikoilla on hyvä reisituki pitkän istuinosan ansiosta. Yli 180-senttisiltä jalkatilat loppuvat kesken.

Takana reunapaikoilla on reilusti pääntilaa, keskellä niukasti. Keskipaikalla 180-senttisen pää osuu kattoon. Keskipaikan pääntuki on liian matala. Kulku taakse on hankalaa leveän kynnyksen vuoksi.

Tavaratilat: Matala ja laakea kontti vetää peitteen alle vain 406 litraa.

Peitteen alle mahtuu kaksi isoa matkalaukkua tarkkaan asettelemalla, lastenvaunut ei lainkaan. Peite poistettuna tila kasvaa. Lastenvaunut sopivat kokonaisena, mutta matkalaukkuja ei mahdu kahta enempää. Kapea 86 sentin pyöränkoteloiden väli rajoittaa kuljetuskykyä.

Tavaratilan alla on iso säilytyslokero. Kun takaistuinten selkänojat käännetään alas, kontti vetää suurimmillaan vajaat 1,3 kuutiota.

Moottori: Hondan 2.2-diesel on saatavana CR-V-katumaasturiin, Civiciin ja Accordiin. Uudessa Accordissa on koneen tehokkain versio 110 kW. Muissa malleissa tehoa on 103 kW.

Tehoa on nostettu korkeammilla ruiskutuspaineilla ja sylinterikannen muutoksilla. Joutokäynnillä ja kiihdytyksissä kone raksuttaa karkeammin kuin hienostunut CR-V diesel.

Tehoa ja vääntöä löytyy reilusti pienellä kulutuksella. Kuutosvaihde on äänetön loikkari moottoritieajoon ja satasen teille. Maantien perusnopeudessa pitkä kuutonen tuppaa jyristämään. Sitkeys on hyvä 3-5-vaihteilla, kohtalainen kuutosella.

Tasaisessa matka-ajossa moottorin melu ja värinät häviävät lähes täysin, kunhan kuski oppii välttämään kuutosen jyrinäaluetta.

Merkkivalo kehottaa valitsemaan isomman pykälän heti käyntinopeuden ylittäessä 2000 kierrosta minuutissa. Kehotusta kannattaa noudattaa ja latoa isompaa pykälää päälle. Pieni kulutus palkitsee ahkeran vaihtajan. Dieseliin on tulossa automaatti tammikuussa.

Hiukkassuodatin on vakiona.Lämpiämistä tehostetaan ilmastointilaitteeseen perustuvalla "kuumakaasu"-järjestelmällä.

Kulutus: Koelenkillä dieseliä kului vain 5,5 litraa sadalla, 0,4 litraa alle tehtaan ilmoittaman. Accord kuuluu kokoluokkansa taloudellisimpiin. Saksalaisessa Ecotestissä (ajonopeus enintään 130 km/h) kulutus oli tasan kuusi litraa sadalla ja arvosana hyvä, neljä tähteä viidestä.

Kolariturvallisuus, pieni kulutus, tyylikäs ulkonäkö ja sisustus, ajettavuus ja mukavuus varauksin, varustelu, suojaverkko ja sähkötoiminen takaluukku vakiona, automaatti tulee pian myös dieseliin Matala ja kapea tavaratila peitteen alla, niukat kenkä- ja jalkatilat takapenkillä, matala keskipaikan pääntuki, moottorin jyrinä pienillä kierroksilla, Executive-varustelun lisähinta

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Walesilainen lammasfarmari äänesti brexitin puolesta, mutta nyt EU-ero vaarantaa koko elämäntyön: ”En koskaan halunnut kovaa brexitiä”

    4. 4

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    5. 5

      Pakkasukon porttikielto on hyvä uutinen

    6. 6

      Valtiolla on käsissään huumekaupasta peräisin olevia bitcoineja miljoonien eurojen edestä – Valtiokonttori päättää tammikuussa, miten se suhtautuu kyseenalaiseen valuuttaan

    7. 7

      Helsinki-Vantaan lentokenttä meni sekaisin: Laukkujensa etsijöitä kehotettiin tiistaina lähtemään pois ja palaamaan aamulla asiaan

    8. 8

      Espoo varautuu ongelmiin: Liikennekaaos uhkaa tammikuussa, kun länsimetron liityntäliikenne käynnistyy

    9. 9

      Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

    10. 10

      Ihminen tarttuu herkkuihin, kun elämä kaatuu päälle – ”Tunnesyöminen” on yleinen ilmiö, mutta sen voi saada kuriin yksinkertaisilla keinoilla

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    7. 7

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    8. 8

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    9. 9

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    10. 10

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    6. 6

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    7. 7

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    8. 8

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    9. 9

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    10. 10

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää