Auto

HS koeajoi: Uusi Ford Ka+ on pieni ja laadukas kaupunkiauto – ja siinä on erikoinen avain

Fordin ohjelmoitava MyKey-avain tuo mielenrauhaa vanhemmille, jotka lainaavat autoaan nuorisolle. Avaimen avulla autoon on mahdollista asettaa nopeusrajoitus tai esimerkiksi maksimiäänenvoimakkuus radiolle.

Fordin uusi Ka+ sujahtaa merkin pikkuautomallistossa vastaavasti hinnoitellun Fiestan rinnalle.

Ensivilkaisulla uusi Ka+ ei kuitenkaan oikein säväytä trendikkään näköisen Fiestan tavoin. Korkea ja erikoinen muotoilu tuo mieleen enemmänkin halpamarkkinoille suunnatun auton.

Pappamainen ulkonäkö on kuitenkin harhaa.

Oikeasti Ka+ on hintaisekseen laadukkaan tuntuinen ja hauska ajettava.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Vastinetta rahalle?

Auton lähtöhinta on runsaat 14 000 euroa, ja rahalle saa mukavasti vastinetta. Erityisesti laadukkaan tuntuinen sisusta ja vakiona oleva Sync-viihdejärjestelmä nostavat pisteitä.

Myös lisävarusteiden hinnoittelu on kohtuullista. Esimerkiksi automaatti-ilmastoinnista otetaan vain 220 euroa lisähintaa.

Sisätilojen materiaalit tuntuvat hintaluokkaan nähden fiksuilta. Muovipaneelit ovat jämäkän tuntuiset, eikä sisustasta kuulu ylimääräisiä nitinöitä tai natinoita pakkaskelistä huolimatta.

Auton korkeuden vuoksi matkustamossa on tilaa yllättävän mukavasti.

Pitkä kuljettaja saa kohtuullisen ajoasennon, eikä pää osu kattoon toisin kuin monissa pikkuautoissa.

Myös takatilat ovat tämän kokoiseksi autoksi runsaat. Peräkkäin mahtuu istumaan kohtuullisesti kaksi aikuista.

Kuljettajan istuin ei anna juurikaan tukea, mutta se on silti mukavan pehmeä istua. Pehmeyden ansiosta penkki soveltuu kaupunkipyörittelyn lisäksi melko hyvin myös matka-ajoon.

Talvikäyttöä varten Ka+:n vakiovarusteisiin kuuluvat poikkeuksellisen nopeasti toimivat etuistuimien penkinlämmittimet.

Kaupunkiajoa helpottavat vakiovarusteena oleva mäkilähtö­avustin ja lisävarusteena saatava pysäköintitutka taakse.

Voit katsoa autoa eri puolilta oheista liukuria liikuttamalla:


Millainen ajaa?

Ka+:n korkeus ja ulkonäkö hämäävät: Ford on onnistunut tekemään myös tästä autosta hyvän ajettavan. Ohjauksen vaste on tarkka, ja auto kääntyy hanakasti ja ketterästi sisään mutkiin.

Pienestä koostaan huolimatta auto soveltuu myös matka-ajoon. Ford etenee suuntavakaasti maantiellä ja moottoritievauhdissa. Lisäksi jousitus on kohtuullisen mukava, ja rengasmelu jää matalaksi kitkarenkailla.

Pieni 1,2-litrainen ja 85-hevosvoimainen moottori on mukavan taloudellinen.

Bensiiniä paloi talvikelillä noin kuusi litraa satasella pääkaupunkiseudulla. Rauhallisessa matka-ajossa kulutus laski noin 4,5 litraan.

Kääntöpuolena pienen vapaasti hengittävän moottorin vääntö on varsin kehno. Kehäteillä liikenteen mukana pysymiseen joutuu käyttämään reilummin moottorin kierroksia, mikä heikentää taloudellisuutta.

Muita moottorivaihtoehtoja ei ole saatavilla. Se on harmi, sillä Fiestastakin tuttu litrainen EcoBoost-turbomoottori voisi sopia paremmin Ka+:n pellin alle.

Kenelle auto sopii?

Fordin ohjelmoitava MyKey-avain tuo mielenrauhaa vanhemmille, jotka lainaavat autoaan nuorisolle. Avaimen avulla autoon on mahdollista asettaa nopeusrajoitus tai esimerkiksi maksimiäänenvoimakkuus radiolle.

Kohtuullisen hinnan vuoksi Ka+ sopii kaikille pientä kaupunkiautoa etsiville. Se on yllättävän laadukkaan tuntuinen hintaluokassaan. Ainoa suurempi puute on hyvin rajallinen moottorivalikoima.

Tähän auttaa merkin toinen malli Ford Fiesta. Näiden autojen väliltä valittaessa kysymys on melko yksinkertainen: ha­luatko Ka+:n paremmat tilat vai Fiestan trendikkäämmän ulkonäön?
HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Koeajossa

Ford Ka+ 1.2 Ti-VCT 85 hv Ultimate


 Pienikokoinen Ka+ tuntuu laadukkaammalta kuin 14 000 euron lähtöhinnalla voisi odottaa. Myös lisävarusteet on hinnoiteltu järkevästi.

 Sisätilojen materiaalit tun­tuvat hintaluokkaan nähden fiksuilta ja laadukkailta.

 1,2-litrainen moottori on taloudellinen mutta vaatii kierrosten käyttöä. Fordin modernimpi turbomoottori sopisi paremmin myös Ka+:aan.

 Auton pappamainen ulkonäkö hämää, sillä myös Ka+:n ajettavuudessa on onnistuttu. Auto kääntyy ketterästi, ja auton ohjauksen vaste on tarkka.

 Hinta: 16 320 euroa.

 Päästöt: 110 g/km.

 Kulutus: 4,8 l/100km.

 Kilpailijoita: Ford Fiesta, Opel Corsa, Renault Clio, Hyundai i20, Kia Picanto, Citroën C1.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autot
  • Koeajo
  • Ford

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Laulaja Tomi Metsäketo sai potkut Tähdet, tähdet -ohjelmasta häirintäkohun takia – Pyytää anteeksi ”typerää käytöstä” ja vetoaa omaan vauhtisokeuteensa

    2. 2

      Michael Monroe käyttäytyi 30-vuotisjuhlakeikallaan taas sopimattomasti, ja hyvä niin – Illan erikoisvieraat olivat todellinen antikliimaksi

    3. 3

      Uusnatsit ja heidän vastustajansa osoittavat mieltään Tampereella – junaliikenne Porin ja Seinäjoen suuntaan poikki

    4. 4

      ”Enää ei ole yhdentekevää, minkä näköisissä vaatteissa lapsi kulkee päiväkodissa”, sanoo menestyvän lastenvaatebrändin luonut Marjut Rahkola

    5. 5

      Haaveeni olisi tehdä työtä, hankkia asunto ja perustaa perhe, mutta tähän Suomi ei anna mahdollisuutta

    6. 6

      Neljä ihmistä haavoittui veitsihyökkäyksessä Münchenissä, yksi otettu kiinni – HS seuraa

    7. 7

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    8. 8

      Keskustelu Sofi Oksasen kirjoituksesta ei laannu – Nyt kirjailija Johanna Holmström vastaa Svenska Dagbladetissa

    9. 9

      Olimme lukiossa keskiverto-opiskelijoita – meistä tuli tutkija­tohtoreita valinta­kokeen ansiosta

    10. 10

      Jenna Lehtonen tekee ulkomaanmatkan lähes joka kuukausi, Pirkko Schildt on käynyt 113 maassa – Miksi osa meistä tahtoo olla jatkuvasti liikkeessä?

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Olimme lukiossa keskiverto-opiskelijoita – meistä tuli tutkija­tohtoreita valinta­kokeen ansiosta

    2. 2

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    3. 3

      Haaveeni olisi tehdä työtä, hankkia asunto ja perustaa perhe, mutta tähän Suomi ei anna mahdollisuutta

    4. 4

      Uuden Tuntematon sotilas -elokuvan tekijätiimi ottaa kantaa #metoo-keskusteluun ja puolustaa Paula Vesalaa

    5. 5

      Suomen 100-vuotis­juhlan suurin päätös: Edus­kunta antaa 50 miljoonaa euroa tuntemattomalle pikku­säätiölle, jolla ei ole yhtään vakituista työntekijää

    6. 6

      ”Enää ei ole yhdentekevää, minkä näköisissä vaatteissa lapsi kulkee päiväkodissa”, sanoo menestyvän lastenvaatebrändin luonut Marjut Rahkola

    7. 7

      Emme tarvitse Melania Trumpin apua, vastaa slovenialaiskirjailija Sofi Oksaselle

    8. 8

      Michael Monroe käyttäytyi 30-vuotisjuhlakeikallaan taas sopimattomasti, ja hyvä niin – Illan erikoisvieraat olivat todellinen antikliimaksi

    9. 9

      Suomalaistutkija ratkaisi ongelman, jota fyysikot ovat pähkäilleet 200 vuotta: Miksi vesipisara ei heti valu kaltevalla pinnalla?

    10. 10

      Säveltäjä Toni Edelmann on kuollut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    2. 2

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    3. 3

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    4. 4

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    5. 5

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    6. 6

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    7. 7

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    8. 8

      Hyytävä sää vyöryy nyt etelään asti: luvassa jopa päiväpakkasia ja räntää – ”Talvirenkaat alle”, suosittelee Liikenneturva

    9. 9

      Seuraan lyöttäytynyt kaksikko repi suomalaiselta hopeakorun Firenzessä – mies hermostui ja taltutti ryöstäjät pystypainin jälkeen: ”Poliisi sanoi, että aika harvoin käy näin”

    10. 10

      ”Ideologisesti työtön” Ossi Nyman kuuli tukiensa katkaisemisesta Hesarista ja sai haastattelustaan palautevyöryn – ”Ei voi sanoa ääneen, että on tyytyväinen työttömänä”

    11. Näytä lisää