Auto

Sadan tonnin auto kymppitonnilla – voiko halvalla saada hyvän luksusauton?

Satojatuhansia euroja maksaneen luksusauton voi saada käytettynä alle 20 000 eurolla. Kannattaisiko ostaa vanha luksusauto?

Mitä jos voisit ostaa yli sadantuhannen euron arvoisen luksusauton kymmenesosalla siitä hinnasta, mitä auto maksaa?

Se on mahdollista – jos odottaa kymmenisen vuotta. Etenkin premium-luokan isot autot nimittäin menettävät arvoaan poskettomalla nopeudella.

Voisiko kymmenenvuotias luksusauto olla järkiostos?

Käydään ikkunaostoksilla internetin autokaupoilla ja otetaan esimerkkiautoksi saksalaismerkki BMW:n 7-sarja.

Se on BMW:n lippulaiva ja luksusmalli, joka vastaa Mercedes-Benzin S-Sarjaa ja Audin A8-sarjaa: iso auto, jossa näytetään, mitä kaikkea hienoa autonvalmistajalla on asiakkaalleen tarjota.

7-sarjasta tuli viime vuonna myyntiin uusi mallisto. Halvimmillaan uuden 7-sarjalaisen saa reilulla 110 000 eurolla. Silloin kyseessä on hybridimalli, ja ”halpuus” perustuu siihen, että hybridimallin autovero on verrattain pieni, koska sen CO2-päästöt ovat niin pieniä.

BMW 740e näyttää yhtiön promokuvassa tältä:


Toisiksi halvin malli on dieselkäyttöinen 730-malli. Sen saa halvimmillaan noin 131 000 eurolla.

Se on hyvä verrokki käytettyihin autoihin, sillä dieselkäyttöisiä 730-mallin hyvin varusteltuja ja – ainakin kuvien perusteella – hyvin pidettyjä BMW:itä on esimerkiksi tarjolla useita. Monet maksavat alle 20000 euroa.

Esimerkiksi tämä Nettiauto.comissa myytävänä oleva BMW 730:


Toki käytetyllä autolla on ajettu pitkälle toistasataatuhatta kilometriä, mutta silti:

Uutena tällaisesta autosta saa pulittaa karvalakkimallina 130 000 euroa. Todennäköisesti suurin osa näistä uusina myydyistä autoista kustantaa reippaasti yli 150 000 euroa tai jopa lähes 200 000 euroa, kun otetaan varusteita kaupan päälle.

Vielä rajumpaa arvonaleneminen on silloin, jos auto on varustettu isolla moottorilla.

Uusi BMW 760 maksaa noin 316 000 euroa. 13-vuotiaan, alle 160 000 kilometriä ajetun BMW 760 -auton saa halvimmillaan nettikaupasta alle 16 000 eurolla.

Se on kahdeskymmenesosa uuden auton hinnasta.

Uusi BMW 760 on tosin M-mallinen eli erityisen tehokas, ja lisäksi se on pidennetty limusiiniversio. Parempi verrokki 13 vuoden takaiselle BMW 760 -autolle voisi nykymallistosta olla esimerkiksi joku BMW 750 –mallisarjasta, mutta nekin maksavat noin 160 000–200 000 euroa ilman lisävarusteita.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen on käytettyjen autojen kaupoilla tarkka ja perusteellinen mies.

Mitä mieltä hän on? Voisiko tällaisen käytetyn luksusauton osto olla fiksua?

”Varmasti hyvin pidetty ja vähän ajettu luksusauto tarjoaa miellyttävämmän ajoelämyksen matka-ajossa kuin uudempi pikkuauto”, Vesalainen kertoo.

Käytetyn ostaminen on siinäkin mielessä fiksua, että auton arvo ei alene silloin samalla tavalla kuin uudessa autossa.

”Auto on valitettavan huono sijoituskohde. Bensiini- tai dieselkäyttöisen auton keskimääräinen arvonalenema ensimmäisenä vuotena on 18 prosenttia ja sen jälkeen vuosittain 14 prosenttia.”

Kannattaa huomioida myös se, että vaikka uuden auton ostaisi kalliilla huippuvarusteilla silattuna, nämä varusteet eivät maksa itseään takaisin siinä vaiheessa, kun auto menee vaihtoon.

”Käytettyä autoa liikkeeseen tarjottaessa myyjät tuijottavat lähinnä merkkiä, mallia, käyttöönottovuotta ja kilometrimäärää. Sillä, mikä varustetaso tai mitä lisävarusteita autossa on, ei juuri ole merkitystä hyvityshintaan, vaikka kyseisistä varusteista on saanut autoa uutena ostettaessa pulittaa pitkän pennin”, Vesalainen kertoo.

Miksi kukaan sitten tyytyisi uutena ostettuun halpamerkkiin, kun samalla hinnalla on tarjolla isolla moottorilla varustettua luksusta, jonka arvo ei enää edes alene?

Siksi, että yli kymmenenvuotiaassa, liki 200 000 kilometriä ajetuissa autoissa on tietenkin aina riskinsä, etenkin, jos siinä on paljon herkkuja.

”Mitä enemmän erilaisia härpäkkeitä autossa on, sitä enemmän on myös kohteita, jotka saattavat vikaantua. Harvinaisempiin luksusautoihin varaosien löytäminen edullisesti saattaa olla hankalampaa kuin perusautoon.”

Tällaisissa isoissa, tehokkaissa ja harvinaisemmissa autoissa on myös paljon niin sanottuja piilokuluja.

Mitä tehokkaampi ja erikoisempi auto, sitä suuremmat ovat sen vakuutusmaksut ja polttoainekulut. Iso moottori tarkoittaa myös isoja päästöjä, ja tämä korottaa auton vuosittaista ajoneuvoveroa.

Isoissa moottoreissa myös varaosat tuppaavat olemaan Vesalaisen mukaan eksoottisempia, ja tämän takia kaikenlainen huolto ja korjaaminen saattavat muodostua kalliiksi.

Vanhemmissa autoissa huoltovälit ovat usein lyhyempiä kuin uudemmissa, joten kalliita huoltojakin on tiheämmin.

Ja jos sillä tehokkaalla autolla haluaa revitellä, kannattaa varautua vaihtamaan renkaat aina silloin tällöin, ja näissä autoissa käytettävät isot renkaat eivät ole halpaa lystiä.

Lisäksi, mitä vanhempi ja ajetumpi auto, sitä todennäköisemmin jotain todella kallista hajoaa. Siinä vaiheessa ei olekaan takuuta turvana, kuten uudessa autossa.

”Käytettyjen markkinoilla Pertti Perheenisä valitsee monesti mieluummin uuden tai uudehkon perusfarmarin takuulla kuin käytetyn luksusauton ilman takuuta. Auton ostajat pelkäävät varaosien korkeita hintoja, heikkoa saatavuutta ja ylipäänsä korkeampia käyttökustannuksia.”

Ihan aina autokaan ei välttämättä ole huono sijoitus.

Urheilulliset autot ja avoautot pitävät arvoaan usein paremmin kuin isommat autot. Nettikaupoissakin huomaa, että mikäli autosta on tarjolla sedan-malli eli neliovinen malli ja coupé-malli eli kaksiovinen malli, se kaksiovinen on aina neliovista kalliimpi.

Kun kerran BMW oli esimerkkinä luksusautosta, otetaan se verrokiksi myös urheilullisen auton kohdalla.

Esimerkiksi M3-malliset, yli 10 vuotta vanhat BMW:t ovat edelleen verrattain kovissa hinnoissa.

Esimerkiksi eräs 23-vuotias, 265 000 kilometriä ajettu M3 Coupé maksaa edelleen lähes 12 000 euroa.

13-vuotias, 140 000 kilometriä ajettu coupé-yksilö maksaa lähes 30 000 euroa.

M3 coupén nykyinen verrokki on M4. Se maksaa uutena reilut 120 000 euroa. Arvo siis alenee tässäkin, mutta hurjasti vähemmän kuin siinä 700-sarjan luksusautosegmentissä.

”Nämä miellän tietynlaisiksi harrasteajoneuvoiksi, joilla on oma käyttäjäkuntansa. Harva ostaa urheilu- tai avoautoa jokapäiväiseen arkiajoon”, Vesalainen kertoo.

Eräs kysymys tosin herää, kun miettii niiden isojen, tehokkaiden autojen jälleenmyyntiarvoja: kuka näitä autoja ostaa uutena ja miksi?

”Auto on tunnetusti huono sijoitus. Kalliin auton ostaa ihminen, jolla on siihen varaa ja joka haluaa hemmotella itseään. Ostaisin automiehenä itsekin, jos en olisi PA. Yleensä tällä käyttäjäkunnalla on pankkitilillä sen verran tukeva saldo, ettei tuo maallikosta hurjalta tuntuva arvonalenema juuri heidän talouttaan hetkauta”, Vesalainen kertoo.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autokauppa
  • Autoilu
  • BMW
  • Sanoma Pro
Luetuimmat
  1. 1

    Nuorisojoukko vandalisoi Lauttasaaren kauppakeskuksessa, huoltomies pani kuvat Facebookiin – Poliisi: ”Etsintäkuulutukset” eivät lähtökohtaisesti ole rikollisia

  2. 2

    Poikani kävi yhdeksän vuotta kouluhelvettiä

  3. 3

    Tuulia Tiihosen kävelykyky heikkeni ja korkea kuume jatkui kaksi vuotta – Väsymysoire­yhtymästä ei tiedetä juuri mitään, vaikka sitä sairastavat tuhannet suomalaiset

  4. 4

    Kumpi on terveellisempi valinta, pesto vai majoneesi? Kokeile HS:n visassa, valitsetko samoin kuin ravitsemusterapeutti Hanna Partanen

  5. 5

    ”Veljeni meni kiusaajan kotiin ja hakkasi tämän perusteellisesti” – Koulukiusatut kertovat HS:lle keinoista, joilla kiusaaminen lopulta päättyi: yllättävän moniin tarinoihin kuului väkivalta

    Tilaajille
  6. 6

    Tämä yksi hovioikeuden lause on kuin väärältä planeetalta – ja somessa kuohuvan raivon ydin

  7. 7

    Nordea lopettaa kertaheitolla kolme lähekkäistä konttoria – katso grafiikasta, miten nopeasti pankkikonttorit katoavat

  8. 8

    Tutkijat löysivät arkistosta sokeriteollisuuden vuosikymmeniksi pimittämät tutkimustulokset, jotka linkittävät sokerin kohonneeseen syöpäriskiin

  9. 9

    Venäjän aggressiivisuus ja EU:n epäröinti sumentavat itäisten kumppanimaiden jäsenyyshaaveita – Carl Bildt varoittaa Eurooppaa ”sukupolvemme geopoliittisesta möhläyksestä”

  10. 10

    Hälytyskellot eivät Suomessa soineet, kun Mugabe kertoi pelottavista suunnitelmistaan tavattuaan Mauno Koiviston 1981

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Tutkijat löysivät arkistosta sokeriteollisuuden vuosikymmeniksi pimittämät tutkimustulokset, jotka linkittävät sokerin kohonneeseen syöpäriskiin

  2. 2

    Tämä yksi hovioikeuden lause on kuin väärältä planeetalta – ja somessa kuohuvan raivon ydin

  3. 3

    Pieni lipsahdus 1,2 miljardin länsimetrossa: kuljettajille jäi rakentamatta vessat asemille – ”Meillä testataan kuljettajien rakon kestävyyttä”

  4. 4

    ”Laitetaan pornografinen kuva itsestä Instagramiin ja saadaan tuntemattomilta miehiltä kehuja” – Psykiatrin mukaan tuhansien nuorten identiteetti on niin hauras, että elämä romahtaa, kun tykkäykset hiipuvat

    Tilaajille
  5. 5

    Olen kiitollinen Jari Sinkkosen ”munat ja pimppi”-kommentista, sillä se herätteli tärkeää keskustelua – ja muistutti, että tarvitaan myös #vaihtoehtojarille

  6. 6

    ”Veljeni meni kiusaajan kotiin ja hakkasi tämän perusteellisesti” – Koulukiusatut kertovat HS:lle keinoista, joilla kiusaaminen lopulta päättyi: yllättävän moniin tarinoihin kuului väkivalta

    Tilaajille
  7. 7

    Saako painopeiton alla paremmin unta? Toimittaja testasi maailmalta Suomeen saapuneen villityksen – Unitutkijan mukaan peitto ei ole ”missään nimessä humpuukiosastoa”

    Tilaajille
  8. 8

    Melkein varma työpaikka ja lähes 3 500 euron palkka kenelle tahansa – Mikä estää suomalaisia työttömiä ryntäämästä Norjaan?

  9. 9

    Taksikuski raiskasi illan viimeisen asiakkaan Helsingin Suutarilassa ja valitti tuomiostaan – hovioikeus piti tuomion ennallaan

  10. 10

    Poikani kävi yhdeksän vuotta kouluhelvettiä

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Kyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento, mutta olemme unohtaneet, miten se tehdään – Näin kyykkääminen parantaa kehosi hyvinvointia

    Tilaajille
  2. 2

    Ruutuaika on vanhentunut käsite, sanovat asian­tuntijat – toimittaja antoi lastensa pelata viikon vapaasti, tässä tulokset

  3. 3

    Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

  4. 4

    ”Veljeni meni kiusaajan kotiin ja hakkasi tämän perusteellisesti” – Koulukiusatut kertovat HS:lle keinoista, joilla kiusaaminen lopulta päättyi: yllättävän moniin tarinoihin kuului väkivalta

    Tilaajille
  5. 5

    Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”

  6. 6

    Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

  7. 7

    Espoolaiset Vaahtorannat rohkaistuivat rakentamaan kotiinsa valtavan näköalaikkunan – sitten huippupoliitikko puuttui peliin, ja ikkunan alle saatetaan raivata luontopolku

  8. 8

    Moni nainen muuttuu ikääntyessään tai lihoessaan toisille näkymättömäksi – sen huomaa, kun kävelee rautatie­asemalla väistämättä ketään

  9. 9

    Hygieniasta löytyy huomautettavaa sadoissa ruokapaikoissa pääkaupunkiseudulla – Katso hakukoneella, miten on kotikulmiesi ravintoloiden laita

  10. 10

    Melkein varma työpaikka ja lähes 3 500 euron palkka kenelle tahansa – Mikä estää suomalaisia työttömiä ryntäämästä Norjaan?

  11. Näytä lisää
Uusimmat
  1. Juuri nyt
  2. Lauri Markkanen on koripalloon ihastunut ”sieni”, joka uskoo tulevansa All Stars -pelaajaksi – yliopistovalmentaja kertoo Pekka-isän pitkästä odotuksesta
  3. Saako painopeiton alla paremmin unta? Toimittaja testasi maailmalta Suomeen saapuneen villityksen – Unitutkijan mukaan peitto ei ole ”missään nimessä humpuukiosastoa” Tilaajille
  4. Tutkimus: Älä säikähdä, jos lapsesi painii välitunnilla, sillä hän on suomalaisen koulun helmi – ja ihastuttaa maailmalla
  5. Venäjän aggressiivisuus ja EU:n epäröinti sumentavat itäisten kumppanimaiden jäsenyyshaaveita – Carl Bildt varoittaa Eurooppaa ”sukupolvemme geopoliittisesta möhläyksestä”
  6. Kuinka monta taksisovellusta Helsingin kokoiseen kaupunkiin mahtuu?
  7. Kaikki lähti Alvar Aallon rakennuksista ja puutarjottimista – Kari Virtasesta kasvoi Suomen ykkösarkkitehtien puuseppä
  8. Tuulia Tiihosen kävelykyky heikkeni ja korkea kuume jatkui kaksi vuotta – Väsymysoire­yhtymästä ei tiedetä juuri mitään, vaikka sitä sairastavat tuhannet suomalaiset
  9. Saksan sosiaalidemokraatit raottavat ovea mahdolliselle hallitusyhteistyölle – ”Keskustelut ovat tarpeen”
  10. Traktorin perään ajanut henkilöauto kimposi rekkaa päin Juuassa – kuljettaja kuoli
  11. Vanha Barbie kierrättimeen ja muovista uusia leluja – suomalaisyritys etsii ratkaisua muovijätteeseen, katso miten kierrätin toimii
  12. Näytä lisää