Auto

Ferraria nopeampi, Teslaa älykkäämpi, maasturia tilavampi – tämän kohu-yhtiön auto on täydellinen, jos se koskaan valmistuu

Yhdysvaltalainen start-up-yritys lupasi mullistaa autoilun, ja nyt se on esitellyt autonsa. Mullistusten tiellä on silti vielä paljon esteitä. Näin Faraday Futuresta tuli automaailman puhutuimpia ilmiöitä.

Se kuulostaa täydelliseltä autolta:

Tiloiltaan samaa luokkaa kuin Bentley Bentayga, nopeampi kuin Ferrari 488 GTB ja älykkäämpi kuin Tesla Model X.

Siinä olisi kehittynyttä robottiautoteknologiaa. Se olisi täyssähköauto.

Lisäksi se olisi mahdollisesti halvempi kuin edellä mainitut autot.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Kysymys on Faraday Future -nimisen teknologiayhtiön FF91-autosta, jonka konseptimalli esiteltiin tammikuun alussa CES-teknologiamessuilla. Siellä auton kyytiin pääsi ensimmäistä kertaa, ja meno oli raporttien mukaan hurjaa.

Samaa todistusvoimaa on esimerkiksi tässä videopätkässä, jossa FF91 kisaa muun muassa Ferrarin kanssa.

Voisiko olla, että vuoden parin päästä tällaiset autot olisivat liikenteessä?

Nyt yritämme selvittää, miten Faraday Futuren ”mullistavan” auton tulee käymään.

Onko kyseessä autoilun tulevaisuus, vai jälleen yksi start-up-yritys, joka puhuu suurella suulla ja katoaa sitten kaikessa hiljaisuudessa kuin sateen huuhtomat kyyneleet?

Pari vuotta sitten teknologia- ja automaailma heristi korviaan, sillä Los Angelesista kuului kummia. Faraday Future -niminen yritys kertoi silloin, kuinka se on keksimässä auton uudelleen.

Yhtiön auto muistuttaisi nykyautoa vain siten, että siinä olisi neljä pyörää.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun uusi yritys kertoo, kuinka sen teknologia on jotain aivan uskomatonta. Tämä ei ole myöskään ensimmäinen kerta, kun tällaista markkinointia harjoitetaan autoteollisuuden piirissä.

On sitä nimittäin osattu Suomessakin.

Toroidion-niminen suomalaisyritys kahmi palstatilaa Suomessa ja maailmalla 1MW-autollaan runsaasti vuoden päivät sitten.

Oli uutta, ennenäkemätöntä – ja salaista – teknologiaa, joka ratkaisee sähköautoilun merkittävimmät ongelmat.

Toroidionin on edelleen mahdollista lunastaa lupauksensa, mutta viime aikoina yhtiö on ollut ainakin mediatietojen perusteella vastatuulessa.

Muun muassa Aalto-yliopiston asiantuntijat ovat kyseenalaistaneet Toroidionin uuden teknologian mullistavuuden.

Yrityksen toimitusjohtaja Pasi Pennanen kertoi HS:lle, että yhtiön vuosi on ollut raskas.

Uuden auton tuominen markkinoille onkin pienelle toimijalle suuri haaste. Olisi pikemminkin ihme, jos uutta autoa valmistaessa ei kohtaisi vastoinkäymisiä.

Ongelma kokonaan uuden auton valmistamisessa on se, että se on aivan järjettömän kallista ja jähmeää puuhaa.

Uuden auton kehittäminen alusta loppuun vaatii osaamista todella monelta toimialalta, sillä autoon liittyy teknologian lisäksi esimerkiksi esteettisyyttä, lainsäädännöllisiä kiemuroita ja markkinointia.

On arvioitu, että uuden auton kehittäminen alusta loppuun on noin miljardi euroa maksava homma.

Eivätkä vaikeudet lopu siihen.

Isojen merkkien brändit, jälleenmyyntiverkostot, tuotantolinjastot ja vaikkapa huoltoverkostot ovat kehittyneet vuosien saatossa sementoituneiksi verkostoiksi. Jos auton saa markkinoille, pitää vielä selvittää, kuka sitä mainostaa? Kuka sitä myy? Kuka sitä huoltaa? Missä se tuotetaan?

Auttavia käsiä alan sisältä ei tulla jakelemaan, sillä nykyiset autoteollisuuden kukot eivät halua mitään toroidioneita tai faradayfutureja tunkiolleen hämmentämään hyvää ja totutunmukaista bisnestään.

Tesla on hyvä esimerkki siitä, miten uusi automerkki tuli vuosia sitten menestyksekkäästi markkinoille, ja silti yhtiö teki tappiota aina viime vuoden loppuun asti.

Tesla on myös siksi hyvä esimerkki, että Faraday Futuren bisneslogiikka vaikuttaa samantyyppiseltä, sanoo Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

”Samaa reseptiä tässä haetaan kuin Tesla: vedetään vähän nokkiin. Aikoinaan isot valmistajat toivat markkinoille mopoautojen näköisiä sähköautoja. Lähestymiskulma oli väärä. Yritettiin painaa hinta väkisin alas, jolloin autoista piti tehdä pieniä ja akuista pieniä, jolloin käyttösäteet jäivät lyhyeksi. Tesla, ja Faraday Futurekin, lähtevät haluttavuuden kautta.”

Näyttääkin siltä, että Faraday Futurella saattaa olla saumoja. Sitkoisin ja merkittävin liitos on mies nimeltään Jia Yueting.

Teslaa on pitänyt pystyssä viimeiset vuodet Elon Musk miljardeineen. Faraday Future taas saa ison osan rahoituksestaan kiinalaiselta miljardööriltä nimeltään Jia Yueting.


Yueting on LeEco-nimisen yritysryppään perustaja ja pääomistaja. LeEco sisältää useita erilaisia yrityksiä, jotka operoivat erinäisillä teknologia-aloilla globaalisti.

Yuetingin omaisuuden arvo on Forbesin mukaan noin 3,7 miljardia euroa. Sellaisilla rahoilla voi saada jo jotain aikaan.

Hyvä niin, sillä rahaa tosiaan tarvitaan vielä pitkäksi aikaa.

”Pitää olla varaa tehdä sitä tappiota vielä monta vuotta. Ensin pitää saada kymmeniä tai satojatuhansia autoja ulos, ja myydä niitä isolla tappiolla, ja toivoa kädet ristissä että jonain päivänä se alkaa kääntyä voitolle”, Kallio sanoo.

Varakkuuden lisäksi tarvitaan osaamista, ja Faraday Future on onnistunut saamaan jo alusta lähtien erittäin osaavaa porukkaa töihin.

Yritys on palkannut esimerkiksi Tesla Model S:n suunnittelusta vastanneen Dag Reckhornin, BMW:n i3- ja i8-mallien suunnittelijan Richard Kimin ja Volvojen, Lamborghinien ja Ferrarien sisätiloja suunnitelleen Pontus Fontaeusin.

Yhtiö on palkannut myös esimerkiksi entisen Ferrarin Pohjois-Amerikan ja Aasian toimintojen vetäjän Marco Mattiaccin.

Yhtiön työntekijämäärä on kasvanut vuoden 2014 perustamisen jälkeen yli tuhanteen, ja nyt se on rakentamassa valtavaa, 1,3 miljardia maksavaa tuotantolaitosta Nevadaan.

Lisäksi Faraday Future on päässyt jo harjoittelemaan aiemmalla konseptiurheiluautollaan, joka oli nimeltään FF ZERO1. Se julkistettiin vuoden 2016 CES-messuilla.

Kaiken pitäisi siis olla hyvin?

Palataan tähän myöhemmin, ja tarkastellaan tässä vaiheessa, mitä siitä mahdollisesta FF91-autosta nyt tiedetään.

Kuvien perusteella FF91 olisi isohko katumaasturin ja farmarimallisen auton sekoitus.


Autossa on selkeästi haettu urheilullista muotoilua, sillä vaikka auto vaikuttaa isolta, siinä on coupémaisia piirteitä, vähän kuin esimerkiksi BMW X6 -coupé-katumaasturissa tai Mercedeksen CLS Shooting Brake coupé-farmarissa.

Vuonna 2018 tuotantoon luvatussa FF91-autossa on 130 kilowatin akku, josta saadaan 1 050 hevosvoimaa. Auto kiihtyy nollasta sataan 2,39 sekunnissa. Jos ajaa nätisti, autolla pääsee yhdellä latauksella 600 kilometriä.

Autossa on paljon itse ajavaa teknologiaa, jossa avustavat esimerkiksi 10 kameraa, 13 tutkasensoria, 3D-lidar-laite eli optinen kaukokartoituslaite ja 12 ultraäänisensoria.

Auton pitäisi osata parkkeerata ja ajaa itsekseen, yhtiö lupaa.

Eli kuten alussa kerroimme: Tiloiltaan samaa luokkaa kuin Bentley Bentayga, nopeampi kuin Ferrari 488 GTB ja täyssähköinen ja älykkäämpi kuin Tesla Model X.

Auton hintaa ei ole julkistettu, mutta arvioita on esitetty 100 000 ja 200 000 dollarin väliltä. Se on paljon rahaa, mutta näillä ominaisuuksilla auto on jopa halpa.

Yhtiö kerää varausmaksuja rahoittaakseen tuotantoa. Varauksen saa 5 000 dollarilla, ja yhtiön mukaan varauksia on tehty tähän mennessä noin 64 000 kappaletta.

Toivottavasti varaukset realisoituvat joskus.

Voi nimittäin olla, että autojen tuotantoon pano viivästyy tai jopa kaatuu kokonaan, sillä Faraday Futurella on raporttien mukaan vaikeuksia.

Digital Trends -median mukaan Faraday Future on jättänyt tavarantoimittajien laskuja maksamatta.

Esimerkiksi Futuris-niminen yhtiö perii Faraday Futurelta kymmentä miljoonaa dollaria oikeusteitse.

Beim Maple Properties -niminen yhtiö taas karhuaa maksamattomia vuokria.

Buzzfeed News -sivuston mukaan yhtiön työntekijät ovat kertoneet, että Faraday Futurella on noin 300 miljoonaa dollaria velkaa. Välit ovat katkenneet joihinkin tavarantoimittajiin ja työntekijöitä on irtisanoutunut.

”Kuukausi toisensa jälkeen rahaa ei tullut. Rahaa ei riittänyt kattamaan operatiivisia kustannuksia ja tavarantoimittajin maksuja”, eräs nimettömänä pysyttelevä työntekijä kertoi Buzzfeedin mukaan.

Sen miljardin arvoisen tuotantolaitoksen rakennustyötkin on nyt keskeytetty.

On aina kivaa, kun joku ilmoittaa valmistavansa alusta loppuun auton, joka tulee mullistamaan milloin mitäkin.

Jotkut onnistuvat siinä: Tesla alkaa olla pikkuhiljaa kuivilla jaloilla. Ruotsalainen Christian von Koenigsegg tehtailee pienen volyymin autojaan edelleen lapseninnollaan. Lue lisää Koenigseggin autoista tästä.

Suurin osa yrittäjistä kuitenkin epäonnistuu.

Aluksi kaikki on inspiroivaa ja upeaa, ympärillä on älykkäitä ja motivoituneita ihmisiä ja sijoittajiltakin tulee rahaa. Jossain vaiheessa suurin osa kuitenkin kohtaa realiteetit: aika ei riitä, rahat eivät riitä, taidot eivät riitä.

Autonvalmistus kun on hirvittävä bisnes, yksi kovimmista maailmassa.

”Kyllä siinä pojilla on tekemistä, että näitä autoja useampia tuolla kadulla parin vuoden päästä liikkuu. Että niitä myytäisiin tuhansia saati kymmeniätuhansia vuodessa. Mutta en sano, etteikö se voisi onnistua vaikkapa siihen pisteeseen, missä Tesla oli pari vuotta sitten: muutama kymmenentuhatta myytyä autoa vuodessa, mutta ei vielä voittoa.”

Faraday Futurella on siihen pisteeseen vielä matkaa, ja sen jälkeen on edessä vielä seuraava askel: kannattava bisnes.

”Ja huomioidaan nyt se, että ensin se auto pitää saada valmiiksi. Nythän siitä on vasta prototyyppi. Tuosta on matkaa vielä, siihenkin, missä Tesla oli kaksi vuotta sitten.”

Tulee mieleen, miksi kukaan lähtee tällaiseen hommaan mukaan? Ensin poltetaan rahaa ja mielenterveyttä vuosia ja vuosia, kunnes – ehkä – saadaan bisnes voitolliseksi. Onko automaailman bisnes sitten niin verrattoman rahakasta, että kaikki tämä on kannattavaa?

”Se jää nähtäväksi. Siihen varmasti Teslakin ja Elon Musk uskovat: Että sähköautoilu yleistyy niin paljon lähivuosina, että pääsee voitolliseksi. Tämä vaatii, että Teslan akkutehtaan Gigafactoryn kapasiteetti pitää saada niin isoksi, että akkujen tuotannon hinta laskee paljon, jolloin auton hinta laskee ja yhtäkkiä se kysyntä moninkertaistuu.”

Isoja juttuja.

Faraday Futurelle – ja myös Suomen Toroidionille – ei voi kuin toivottaa onnea.

Voi nimittäin olla, että he tarvitsevat osaamisen ja rahan lisäksi myös sitä, jotta saavat autonvalmistusbisneksensä kukoistamaan.
HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autoilu
  • Robotisaatio

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    2. 2

      Autokoulunopettaja näytti, miten vaihteita vaihdetaan – Miksi tuntuu paremmalta olla hiljaa ahdistelusta?

    3. 3

      Tätä on seksuaalinen häirintä, ja tämän sille voi tehdä – Kaikki, mitä asiasta pitää tietää

    4. 4

      Perussuomalaiset hajoaa ydinkannatusalueellaan Vantaalla – yhdeksän aktiivia loikkaa sinisiin

    5. 5

      Onko alkoholin tilaaminen ulkomailta todella kielletty laissa? – Lakimies sanoo kieltoa ”suureksi sumutukseksi”, joka perustuu muutaman virkamiehen ratkaisuun

    6. 6

      Ystävistä tuli vihamiehiä – nykyisten ja entisten perussuomalaisten vihanpito on saanut hämmentävät mittasuhteet

    7. 7

      Suomalais-hollantilainen laite mullisti saasteiden mittauksen: Satelliittikuvat paljastavat, missä päin maailmaa ilma on saastuneinta

    8. 8

      Lohjalla 20 vuotta asunut Abdiaziz Godah vastaa puhelimeen raivatessaan yli 300 ihmistä tappaneen pommin jälkiä Mogadishussa – ”Kaikki on maassa, nollassa”

    9. 9

      Naisten kohtaamasta vihapuheesta on tullut niin normaalia, että poliisikaan ei tunnista normaalin nettikeskustelun rajaa – Siksi Suomessa tehtiin sarjakuva, joka tarjoaa uhreille selviytymiskeinoja

    10. 10

      Pysäköitynä ollut auto lähti itsestään liikkeelle – Nainen jäi alle ja kuoli Sipoossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    2. 2

      Seuraan lyöttäytynyt kaksikko repi suomalaiselta hopeakorun Firenzessä – mies hermostui ja taltutti ryöstäjät pystypainin jälkeen: ”Poliisi sanoi, että aika harvoin käy näin”

    3. 3

      Suomalais-hollantilainen laite mullisti saasteiden mittauksen: Satelliittikuvat paljastavat, missä päin maailmaa ilma on saastuneinta

    4. 4

      Lääkäri ei ottanut poikani puheita itsemurhasta todesta – ensimmäinen yritys oli viimeinen

    5. 5

      Kela vastaa yksinhuoltajalle, joka säästi lapsilleen rahastoon: ”Lapsen säästörahaston varat pitää käyttää lapsesta aiheutuviin menoihin”

    6. 6

      Humalainen nuorisojoukko jahtasi kahta 15-vuotiasta teräaseen kanssa Espoossa – Jahdatut piiloutuivat bussiin, joukkio hajotti kahdeksan ikkunaa

    7. 7

      Onko alkoholin tilaaminen ulkomailta todella kielletty laissa? – Lakimies sanoo kieltoa ”suureksi sumutukseksi”, joka perustuu muutaman virkamiehen ratkaisuun

    8. 8

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    9. 9

      Pellolta löytyi ammuttu mies, motiiviksi epäillään tieriitaa – uhri oli ärsyyntynyt liikenteestä ja asetellut tielle esteitä

    10. 10

      Meteorologi selittää, miksi Helsingin yllä loisti voimakkaan punainen aurinko

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ossi Nyman ei tee töitä ja sanoo, että työvoimatoimisto on ihmisoikeusloukkaus – näin ”ideologisesti työtön” taktikoi itselleen yhteiskunnan tuet

      Tilaajille
    2. 2

      Koko some kuohuu, sillä Pressiklubin juontaja Sanna Ukkolalle ehdotettiin erikeeperiä päähän, tämä kanteli ehdottajan pomolle ja myrsky oli valmis – tästä on kyse

    3. 3

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    4. 4

      ”Sinun hiljaisuutesi on valanut sementtiin itätytön stereotypian, ja se myy lisää poikamiesmatkoja”, kirjoittaa kirjailija Sofi Oksanen avoimessa kirjeessään Melania Trumpille

    5. 5

      Kirjailija kertoi olevansa ”ideologisesti” työtön ja kikkailevansa tukia – TE-toimisto katkaisee tuet ja aloittaa poikkeuksellisen selvityksen

    6. 6

      Trumpin lähipiiri pelkää presidentin olevan ”hajoamassa” – avustajat yrittävät pitää presidentin aisoissa, kun hän saapuu toimistolle kiihdyksissään

    7. 7

      Kiusaajat voittivat Niklas Herlinin

      Tilaajille
    8. 8

      Teollisuuden ja median suuromistaja Niklas Herlin on kuollut

    9. 9

      Nalkutatko sinäkin? ”Naisvalitus” ei ole naisten vika, vaan puhetapa kertoo parisuhteiden epätasa-arvosta

      Tilaajille
    10. 10

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    11. Näytä lisää