Auto

HS asensi kohutun ”mustan laatikon” testiautoon – tällaista tietoa Bernerin esille nostama seurantalaite keräsi

Autojen seurantaan perustuva tiemaksu on yhä hallituksen suunnitelmissa. Jos Suomeen halutaan kaikki henkilöautot ja tiet kattava tiemaksujärjestelmä, autoihin olisi asennettava jonkinlainen seurantalaite, asiantuntija sanoo. HS asensi kohutun mustan laatikon testiautoon.

Vantaalaisen toimiston pöydällä makaa pieni rasia, josta on tullut Suomen liikennekeskustelun symboli, musta laatikko, jolla voi seurata autoilijoiden matkaa metrin tarkkuudella.

Tällaisen teknologian avulla Suomeen voisi rakentaa tiemaksujärjestelmän, jollaisen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) haluaa Suomen teille.

Tiemaksuja voitaisiin veloittaa seuraamalla sitä, missä, milloin ja miten paljon autoilijat ajavat. Ja seurannan tämä laatikko osaa.


Asensimme mustan laatikon HS:n autoon viikko sitten tiistaina ja tässä jutussa kerromme, minkälaisia tietoja laatikko keräsi viikon aikana.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Kyseessä on vantaalaisen Semel-yhtiön myymä laite, jota myös liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on testannut yli tuhannessa autossa. Laite on saanut viime aikoina julkisuutta, kun sen tietoturvapuutteista on uutisoitu. Laitteeseen liittyvissä tietojärjestelmissä oli aukko, jonka kautta oli mahdollista urkkia autojen sijaintitietoja.

”Mokahan se oli”, sanoo Semelin teknologiajohtaja Tuomo Roivainen.

”Mutta kaikesta julkisuudesta huolimatta, niiden löytyminen oli hyvä asia. Hakkerit tekivät hyvää työtä. Puutteet on nyt pääosin korjattu.”

Roivainen kuitenkin sanoo, että autoilijoiden seurannasta käyty julkinen keskustelu on eksynyt sivupoluille.

”Jos tämä tiemaksujärjestelmä ikinä menee läpi, autoihin asennettava seurantalaite ei tulisi olemaan tällainen meidän laatikkomme”, Roivainen sanoo.

Millainen se sitten tulisi olemaan, sitä on vaikea sanoa, sillä Berner ei ole vielä kertonut tarkempia tietoja suunnitelmistaan.

”Ihmettelen tätä kiirettä, jolla hanketta on ajettu”, sanoo Roivainen, joka on istunut jo vuosia sitten työryhmissä, jotka ovat pohtineet erilaisten tiemaksujärjestelmien toimivuutta ja niiden tietoturvaa.

Bernerin johtama liikenne- ja viestintäministeriökin on julkaissut aiheesta laajoja selvityksiä jo vuonna 2013.

”Tuntuu, että ne on unohdettu.”

Berner on luvannut kertoa lisätietoja suunnitelmistaan torstaina.

Autoilijoiden seurantaan perustuvat tiemaksut ovat herättäneet voimakasta kritiikkiä, ja keskiviikkona paljastuikin, että tiemaksuja kerättäisiin alkuvaiheessa muuten kuin seuraamalla autoja. Ylen uutisten haltuunsa saaman liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen mukaan liikenneverkkoyhtiö myisi vuoden 2018 alusta lähtien autoilijoille aikaan perustuvaa tienkäyttöoikeutta. Tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi viikko-, kuukausi- tai vuosimaksua.

Ministeriön esityksen mukaan autojen seurantaan pohjautuvat tiemaksut voisivat tulla käyttöön sitten, kun alalle on syntynyt riittävästi kilpailua.

Aikaan perustuva järjestelmä ei välttämättä tietäisi, millä teillä autolla ajetaan.

Jos Suomeen halutaan kaikki henkilöautot ja tiet kattava tiemaksujärjestelmä, autoihin olisi asennettava jonkinlainen seurantalaite, Roivainen sanoo. Tuon laitteen pitäisi pystyä keräämään autoilijoista samat tiedot, joihin Semelin musta laatikko jo nyt pystyy.

Siksi on hyvä tietää, minkälaista dataa se pystyisi autoilijoista keräämään.


Mustan laatikon asentaminen autoon on helppoa. Kuin työntäisi töpselin pistorasiaan. Laite kytkeytyy auton OBD-väylään, joka sijaitsee lähellä kuljettajaa. HS:n testiauto Toyota Yariksesta se löytyy ratin alapuolelta vasemmalta.

Kun laite on kytketty autoon, se alkaa vastaanottaa signaaleita noin 20 200 kilometrin korkeudessa maata kiertävistä gps-satelliitteista. Niiden perusteella auton sijainti ja nopeus on mahdollista selvittää hyvin tarkasti.

HS:n testiauton sijainti välittyi Semelin palvelimille kymmenen sekunnin välein. Samalla välittyivät tiedot auton nopeudesta, suunnasta, kiihdytyksistä, jarrutuksista, kaistanvaihdoista ja polttoaineenkulutuksesta.

(juttu jatkuu grafiikan jälkeen)



”Mutta tiemaksujärjestelmää varten valtio ei tarvitse tarkkoja tietoja. Tietyt pisteet, aika ja ajetut kilometrimäärät riittävät. On huomattava, että valvonta on vaativampaa kuin maksun kerääminen”, Tuomo Roivainen sanoo.

Myös liikenneministeri Anne Berner on sanonut, että järjestelmä ei vaatisi kansalaisten seurantaa. Ministeriön esityksessä tiemaksut toteutettaisiin aluksi kiinteillä maksuilla, jotka olisivat keskimäärin 539 euroa vuodessa. Samalla autovero poistuisi kokonaan.

Seurantaan pohjautuvat kilometripohjaiset maksut voisivat tulla käyttöön myöhemmin. Silloin seuranta vaatisi aina autoilijan suostumuksen.

Tienkäyttömaksujen yksityisyydensuojaa pohtinut liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä totesi jo vuonna 2013, että yksi mahdollisuus olisi antaa seurantalaitteen keräämät tiedot autoilijoiden itsensä käyttöön. Autoilija voisi sen jälkeen päättää, antaako tietojaan esimerkiksi vakuutusyhtiöiden tai muiden palveluntarjoajien käyttöön.

Valtion mahdollinen väyläyhtiö saisi käyttöönsä vain laskutukseen vaadittavat tiedot. Lisäksi yksityiskohtaiset reittitiedot voitaisiin tuhota heti, kun niitä ei enää tarvita. Valtio kuitenkin todennäköisesti saisi tarkat reittitiedot käyttöönsä epäiltyjen väärinkäytösten yhteydessä.

Tiemaksujärjestelmiä on pohdittu muissakin Euroopan maissa, mutta hankkeet ovat yleensä kaatuneet autoilijoiden seurannasta syntyneisiin huoliin. Tämän liikenneministeriö otti huomioon jo vuonna 2013 julkaistussa selvityksessä:

”Asenteiden muuttamiseksi tienkäyttäjät täytyisi saada vakuuttumaan, että heidän ei tarvitse pelätä ’big brother’ -tyylistä seurantaa heidän jokaisesta liikkeestään”, todettiin selvityksessä, jonka ministeriö tilasi Traficon oy:lta ja RappTrans AG:ltä

Nyt näyttääkin siltä, että tiemaksujärjestelmä toteutettaisiin alkuvaiheessa seuraamalla ajettua aikaa, mikä ei vaatisi ajoneuvojen paikantamista.

Juttua korjattu kello 9.31: Musta laatikko vastaanottaa signaaleja GPS-satelliiteista, ei lähetä niitä.
HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Suora lähetys länsimetron avajaispäivästä jatkuu: Hetki hetkeltä -seuranta kokoaa historiallisen lauantain tapahtumat – ”Vastaavaa tunnelmaa ei ole ennen nähty suomalaisessa joukkoliikenteessä”

    2. 2

      Metrojuhlia ei järjestänyt kukaan, joten ihmiset tekivät ne itse – HS oli ensimmäisen Espoon-metron kyydissä, ja tältä vaunussa näytti

    3. 3

      Juhana Vartiainen: Suomen työttömistä vain 40 000 pystyy oikeasti työllistymään – ”Se on ihan eri koko­luokka kuin nämä sadat­tuhannet, joista on tapana puhua”

    4. 4

      En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt

    5. 5

      Riskit kasvavat asuntomarkkinoilla, ja nyt alkaa olla aika huolestua

      Tilaajille
    6. 6

      Kun junalipun ostaminen kännykällä ei onnistunut, konduktöörit poistivat matkustajan pimeään yöhön

    7. 7

      Valtio luopuu Salpalinjan viimeisistä bunkkereista – HS:n verkkokartta näyttää ainutlaatuisen linnoitusketjun, jolle rakennettiin 728 betonikorsua ja 350 kilometriä taisteluhautaa

    8. 8

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    9. 9

      Nyt.fi kommentti: Ylen A-teema osoitti jälleen, kuinka surkea konsepti sillä on – Ohjelmassa piti keskustella seksuaalisesta häirinnästä, mutta siellä keskusteltiin siitä, miten voi flirttailla

    10. 10

      Espoo on läjä uinuvia ”kaupunki­keskuksia” eli lähiöitä – vuosi­kymmeniä puuhattu länsi­metro avaa vihdoin kehityksen tulpan

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    2. 2

      Nyt.fi kommentti: Ylen A-teema osoitti jälleen, kuinka surkea konsepti sillä on – Ohjelmassa piti keskustella seksuaalisesta häirinnästä, mutta siellä keskusteltiin siitä, miten voi flirttailla

    3. 3

      Sexpon puheenjohtaja ja seksityöntekijä kertoo, millaisia ovat ihmisten noloimmat seksikysymykset: ”Nykyään asiakkaat kyllä pyytävät huomattavan reippaasti”

    4. 4

      ”Mökki tärisi niin kovasti, että sen täytyi tulla tähän lähelle” – kolme videota Lappia hämmästyttäneestä meteorista

    5. 5

      Kukaan ei pelasta sinua täältä, sanoi ”lääkäri”, riisui toimittajan ja aloitti tutkimuksen – Kokeilimme, miltä tuntuu osallistua seksuaalisia fantasioita toteuttavaan esitykseen

    6. 6

      Jätkäsaaren homehtuneen Wood Cityn suunnittelussa tehtiin virhe, tunnustaa Stora Enso – SRV myöntää, että puu­kerros­taloon hulahti rakennus­aikana runsaasti vettä

    7. 7

      Kone-nimensä vuoksi vankilaan joutunut suomalaismies vapautui syytteistä – aikoo haastaa Bulgarian EU-oikeuteen

    8. 8

      Suora lähetys länsimetron avajaispäivästä jatkuu: Hetki hetkeltä -seuranta kokoaa historiallisen lauantain tapahtumat – ”Vastaavaa tunnelmaa ei ole ennen nähty suomalaisessa joukkoliikenteessä”

    9. 9

      Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

      Tilaajille
    10. 10

      Nuorisojengi tehtaili Helsingissä muutamassa kuukaudessa 13 ryöstöä – Uhrin kurkulle painettiin tikari Malmilla, myyjää hakattiin lonkerotölkeillä Mellunkylässä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Hätähuuto ihmiskunnan tulevaisuuden puolesta, 15 000 tieteentekijää varoittaa joukkotuhosta – ”Pitkään jatkunut nopea väestönkasvu on syy moniin ekologisiin ja jopa yhteiskunnallisiin uhkiin”

    2. 2

      ”Kukaan älykäs ja kaunis nainen ei halua seurustella työttömän, kouluttamattoman miehen kanssa” – 28-vuotias Valtteri ja 26-vuotias Kharouf kertovat tarinansa syrjäytymisestä

      Tilaajille
    3. 3

      Kolmevuotiaan lapsensa puukotuksesta epäillyn isän kuulustelut alkavat tiistaina, miehellä aiempaa rikostaustaa – Poliisi henkirikoksesta: ”Tapahtumia, joita ihmismieli ei meinaa käsittää”

    4. 4

      Joukossamme elää ihmisiä, joilla on pedon luonne – näin psykopaatti lipuu toisen ihmisen lähelle ja tekee tuhojaan

      Tilaajille
    5. 5

      Varaslähtö länsi­metroon: astu kyytiin ja kiidä tunnelissa 36 kilometriä idästä länteen – verkko­retki kuvaa reitin kuljettajan silmin ja esittelee jokaisen aseman 360-kuvalla

    6. 6

      Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

      Tilaajille
    7. 7

      Turvapaikkapäätöstä odottava Sharif Qaderi potkaistiin ulos ryhmäkodista kun hän täytti 18 vuotta – Sitten itähelsinkiläinen lapsiperhe otti hänet luokseen asumaan

    8. 8

      Eräänä kesäiltana Seppo kaatui ja kuoli – se oli vakava paikka, sillä tämä raivokas nero yksin tiesi kaiken siitä, miten Suomen ydin­jäte haudataan turvallisesti

      Tilaajille
    9. 9

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    10. 10

      Miksi vaikutusvaltaiset miehet panevat naiset katsomaan masturbointiaan? Asiantuntija vastaa

    11. Näytä lisää