Auto    |   HS-analyysi

Esitys autoveron poistosta näyttää poliittiselta peliltä, ja auton ostajista ja kauppiaista tuli tuon pelin panttivankeja

Liikenneministeri Anne Bernerin suunnitelmien myötä autokauppiaat ja auton ostajat ovat poliittisen pelin panttivankeina, kirjoittaa toimittaja Jose Riikonen. Miksi Berner otti riskin, jossa autokauppa voi ajautua markkinahäiriöön?

Liikenneministeri Anne Berner (kesk) haluaa selvityksensä perusteella pistää monta liikenteeseen liittyvää asiaa uusiksi.

Hyvä niin. Muutoksia tullaan tarvitsemaan, sillä liikenne älyllistyy ja sähköistyy, ja korjausvelkakin on iso ongelma.

Mutta toimintatapa, jolla muutoksia runnotaan läpi, on kyseenalainen.

Yksi suurimmista kysymysmerkeistä liittyy autoveron poistoon.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Ensin iloisia uutisia tavalliselle autoilijalle: verot kevenevät, jos liikennettä ryhdytään sorvaamaan Bernerin vision mukaan. Ainakin polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa alennettaisiin.

Näitä tosin kompensoitaisiin käyttömaksuilla, ja uudessa tilanteessa on sekä voittajia ja häviäjiä riippuen autoilutavoista.

Iso pommi oli autoveroon liittyvä. Berner esittää, että autovero poistettaisiin tyystin.

Tämän asian ääneen sanominen oli erinäisistä asioista riippuen joko typerää tai keljua.

Palataan pian siihen, miksi asian tila on näin.

Selvitetään ensin, millaisia ongelmia autoveron poiston väläyttäminen aiheuttaa.

HS:n haastattelema verojuristi Petteri Snell muotoili asian näin:

”Tässä on helvetillisiä ongelmia. Liikenneministeri pysäyttää tässä autokaupan. On käynyt ’moka’, että tässä ei ehkä ministeriöt ole keskenään keskustelleet tai varoittaneet autokauppaa. En tiedä, kuka tätä hommaa ohjailee, mutta tulee mieleen, että onko vintin ovet jääneet auki. Että onko kaikki ihan kotona.”

Todennäköisesti hyvin harvat ihmiset ostavat auton ennen kuin lopullinen päätös autoveron kohtalosta tulee julki: miksi ostaisi auton nyt 30 000 eurolla, kun sen voi saada vähän ajan päästä 25 000 eurolla.

Ainakin Länsiauton toimitusjohtaja Tommi Köninki on jo kritisoinut Bernerin esitystä.

”Mikäli hallitus ei heti ilmoita (autoverollisen auton jo ostaneen tai ostavan) kompensoinnista, autokauppa pysähtyy, mistä aiheutuu miljardien lovi verokertymään”, Köninki sanoi HS:lle.

On hämmentävää, että ministeri Berner kertoi julkisesti näistä aikeista, kun vaikutukset ovat niin suuria.

Miksi hän haluaisi pysäyttää autokaupan?

Yksi selitys voi olla, että Berner ei tullut ajatelleeksi asiaa.

Liikennettä verotetaan noin kahdeksan miljardin edestä, ja autoveroa tästä on reilu kymmenesosa.

Uuteen liikenneverkkohankkeeseen liittyy valtava määrä uudistuksia. Niin valtava, että Berner kutsuu uudistusta suuremmaksi asiaksi kuin auton keksiminen.

Tässä sopassa reilun 800 miljoonan euron autovero ei ehkä ole uudistusta visioivalle henkilölle se kaikista merkittävin asia, joka on jatkuvasti mielessä.

Tämä selitys kuitenkin ontuu.

Ei kai ministeri Berner oikeasti ole voinut jättää huomioimatta sitä asiaa, että autokauppiaille koittaa kurimus, kun aletaan väläytellä autoveron poistoa?

Ei kai Berner ole voinut jättää huomioimatta sitä, millaisia huolia tämä asia aiheuttaa juuri autoin ostaneessa tai auton ostamista harkitsevassa ihmisessä?

Tuskin.

Toinen selitys voisi olla, että Berner heitti omassa kädessään olevan pommin valtiovarainministeriön käsiin.

Suomessa autoilijat nurisevat jatkuvasti siitä, että koko ajan ollaan autoilijan kukkarolla. Se on osittain totta, sillä autoilua verotetaan ankarasti.

Eikä siinä kaikki. Kaupungit rajoittavat autoilua, kevyttä liikennettä suositaan ja muutenkin monesta autoilijasta tuntuu nykyään varmaan samalta kuin lentokentän tupakkakopissa olevasta tupakoitsijasta: sitä harrastaa jotain pahetta jota pitäisi vähän hävetä tai ainakin vähentää – ja samalla siitä pitäisi vielä maksaa koko ajan kauhea määrä veroja.

Kun liikenneuudistuksesta eli liikenneverkosta on puhuttu, on puhuttu myös siitä, että varmaan sinne autoilijan kukkarolle taas mennään.

Berner on saattanut haluta kovien paineiden alla näyttää kouriintuntuvasti, että nyt autoilijaa ei enää kyykytetä.

Autoveron poistaminen olisi erittäin kouriintuntuva ja konkreettinen kädenojennus yksityisautoilijalle.

Sehän on se saamarin autovero, josta on valitettu siitä lähtien, kun se väliaikaisena säädettiin käyttöön vuonna 1958. Viimeinkin siitä päästäisiin.

Bernerin oli tavallaan helppoa tehdä tällainen esitys, koska – kuten monelta taholta on viime aikoina toitotettu – liikenne- ja viestintäministeriö ei päätä veroista.

Niistä päättää valtiovarainministeriö (VM). Ja siellä ei aina olla oltu liikenneuudistuksista erityisen innoissaan.

Vuonna 2013 niin sanotussa Ollilan työryhmässä pohdittiin, voitaisiinko Suomessa siirtyä autoilun osalta kilometripohjaiseen maksamiseen.

Liikenneverkkouudistusta ja silloin Ollilan työryhmää seurannut HS:n lähde kertoo, että VM:ssä ei oltu kovin innoissaan kilometripohjaisesta maksusta.

Hänen mukaansa VM:n väki oli ”siilipuolustuksessa”. He ”sanoivat kaikkeen ’ei’”.

”Ei ihme, jos liikenne- ja viestintäministeriö ei ollut tällä kertaa pitämässä valtiovarainministeriön porukkaa täysin tappituntumalla”, lähde kertoo.

HS:n tietojen mukaan liikenneverkkouudistuksen valmistelussa paikalla on ollut ihmisiä valtiovarainministeriöstä. Myös Ylen tietojen mukaan VM:n väkeä on ollut paikalla.

Epäselvää kuitenkin on, miten hyvin VM on ollut kartalla liikenneverkkouudistusten kaikista yksityiskohdista esimerkiksi autoveron suhteen. Myös Ylen tietojen mukaan liikenneverkkouudistusta on tehty ”pienissä piireissä”.

Valmistelun tekemisestä pienessä piirissä kertoo sekin, että Bernerin tiedonannon jälkeen hallituskumppanit kokoomus ja perussuomalaiset ovat jo toppuutelleet Bernerin visioita.

Jos tämä skenaario on totta, tilanne on kärjistäen tämä:

Anne Berner on esittänyt selvityksessä, että autovero tulee poistaa.

Suomalainen on innoissaan: kohta saa ostaa halvalla sen unelma-auton.

Valtiovarainministeriö on ahdingossa. Heillä on paine tehdä autoverolle jotain.

Hallitus on ahdingossa, koska kun on kerran alettu puhua autoveron poistosta, ei sitä Pandoran lipasta ole enää helppo sulkea, vaan asialle on tehtävä jotain.

Sillä aikaa kun nämä tahot tappelevat keskenään, autokauppiaat ja auton ostajat ovat poliittisen pelin panttivankeina. Eihän kukaan ole niin hullu, että ostaisi auton ennen kuin asiaan saadaan päätös.

Edellä olevat asiat ovat toki spekulaatiota.

Lisäksi voi perustellusti sanoa, että lopulta koko liikenneverkkouudistuksessa on tässä vaiheessa kysymyksessä vasta sellaisen ministeriön selvitys, joka – jälleen kerran – ei päätä veroista.

On kuitenkin hyvin vaikeaa keksiä, minkä takia ministeri riskeeraa tällä tavalla. Autoveroasia on niin herkkä, että sen kanssa spekuloidessa markkinahäiriö on aina mahdollinen.

Jos kaikki hallituspuolueet seisoisivat autoveron poiston takana, päätöksiä olisi voitu tehdä heti.

Asia olisi voitu hoitaa vaikka siten, kuten autoverolakimies Snell ehdotti:

”Niin kuin silloin, kun devalvoitiin. Että aamulla kun heräät, niin tilanne on tämä. Siinä osa voittaa ja osa häviää, mutta se on sitten tehty, ja niillä mennään.”

Tämän päälle olisi voitu tiedottaa, että nyt auton ostavat tai juuri ostaneet saavat jonkin sortin kompensaatiota jo maksetusta autoverosta.

Vaihtoehtoisesti autoveron poisto olisi voitu hoitaa porrastetusti niin, että autovero olisi laskenut vaikkapa joka vuosi tietyn määrän, kunnes se olisi lopulta poistettu kokonaan. Tällä tavalla markkinahäiriö ei olisi katastrofaalinen.

Autoveron suhteen oikeastaan mikä tahansa olisi käynyt, kunhan kyseessä olisi ollut selkeä päätös.

Kaikista huonoin vaihtoehto oli ilmoittaa, että autoveron poistoa ehdotetaan. Se on varmin tie markkinahäiriöön, jossa kukaan ei enää uskalla ostaa autoa.
HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikenne
  • Liikennekaari

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Murhakultin johtaja Charles Manson on kuollut

    2. 2

      New Yorkissa siskoni sopeutui hyvin joukkoon – Suomessa moni katsoo häntä kuin hänessä olisi jotain vikaa, ja se tuntuu pahalta

    3. 3

      Hyväosaiset omistavat yhteiskunnan, joka myötäilee heidän etuaan – siihen on yksi syy ylitse muiden

      Tilaajille
    4. 4

      Tältä näyttää syrjäytyminen Suomen kartalla: Kruunupyyssä voidaan parhaiten, synkin tilanne on Äänekoskella – HS:n laskuri ja kartat kertovat, miten kotikuntasi nuorilla menee

    5. 5

      Maailma teki uskomattoman tempun ja torjui happosateet ja otsonikadon – nyt 15 000 tutkijaa vetoaa ihmiskunnan selviämisen puolesta, mutta suurimpaan ongelmaan ei löydy ratkaisua

    6. 6

      Donald Trump hermostui Kiinasta pelastetun koripalloilijan isän kommenteista – ”Olisi pitänyt jättää heidät vankilaan”

    7. 7

      Maapallon pyöriminen hidastuu, tutkijat ennustavat ensi vuodeksi rajuja maanjäristyksiä – Helsingin yliopiston apulaisprofessori: ”Edelleenkään emme voi ennustaa, missä järisee”

    8. 8

      Hallitusneuvottelujen katkeaminen vei Saksan poliittiseen kriisiin – Angela Merkelin aika voi olla ohi

    9. 9

      Lauri Markkasen huippuvire jatkuu – piste-ennätys tappiollisessa ottelussa Phoenix Sunsia vastaan

    10. 10

      Tuntuuko, että kaikki muuttuu vaarallisemmaksi? Olet oikeassa, ja on terveellistä tunnustaa se

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Hygieniasta löytyy huomautettavaa sadoissa ravintoloissa Helsingissä – Katso hakukoneella, miten on kotikulmiesi ravintoloiden laita

    2. 2

      Niina Hartikainen ei ole pelkkä mies tai pelkkä nainen vaan muunsukupuolinen – Voiko hänestä pian tulla Niina Tero Hartikainen?

      Tilaajille
    3. 3

      Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

    4. 4

      Maapallon pyöriminen hidastuu, tutkijat ennustavat ensi vuodeksi rajuja maanjäristyksiä – Helsingin yliopiston apulaisprofessori: ”Edelleenkään emme voi ennustaa, missä järisee”

    5. 5

      Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”

    6. 6

      Sdp:n kannatus lähestyy kokoomuksen suosiota – keskusta ja vihreät loivassa alamäessä

    7. 7

      New Yorkissa siskoni sopeutui hyvin joukkoon – Suomessa moni katsoo häntä kuin hänessä olisi jotain vikaa, ja se tuntuu pahalta

    8. 8

      Himoliikkuminen on maailmassa vain harvan oikeus – Suomessakin on ihmisiä, jotka eivät liiku lainkaan, erot tyttöjen ja poikien välillä näkyvät jo 3-vuotiaana

    9. 9

      Donald Trump hermostui Kiinasta pelastetun koripalloilijan isän kommenteista – ”Olisi pitänyt jättää heidät vankilaan”

    10. 10

      Jalkainfarkti tunnetaan huonosti, silti tuhannet ovat vaarassa saada sen ja joutua jopa amputaatioon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Hätähuuto ihmiskunnan tulevaisuuden puolesta, 15 000 tieteentekijää varoittaa joukkotuhosta – ”Pitkään jatkunut nopea väestönkasvu on syy moniin ekologisiin ja jopa yhteiskunnallisiin uhkiin”

    2. 2

      ”Kukaan älykäs ja kaunis nainen ei halua seurustella työttömän, kouluttamattoman miehen kanssa” – 28-vuotias Valtteri ja 26-vuotias Kharouf kertovat tarinansa syrjäytymisestä

      Tilaajille
    3. 3

      Kolmevuotiaan lapsensa puukotuksesta epäillyn isän kuulustelut alkavat tiistaina, miehellä aiempaa rikostaustaa – Poliisi henkirikoksesta: ”Tapahtumia, joita ihmismieli ei meinaa käsittää”

    4. 4

      Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

    5. 5

      Varaslähtö länsi­metroon: astu kyytiin ja kiidä tunnelissa 36 kilometriä idästä länteen – verkko­retki kuvaa reitin kuljettajan silmin ja esittelee jokaisen aseman 360-kuvalla

    6. 6

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    7. 7

      Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

      Tilaajille
    8. 8

      Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”

    9. 9

      Turvapaikkapäätöstä odottava Sharif Qaderi potkaistiin ulos ryhmäkodista kun hän täytti 18 vuotta – Sitten itähelsinkiläinen lapsiperhe otti hänet luokseen asumaan

    10. 10

      Parisuhde tuhon partaalla – asiantuntija ja HS:n lukijat kertovat, millaiset syyt ajavat parit harkitsemaan eroa ja mikä lopulta sai pysymään yhdessä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää