Auto

Teslalle ja McLarenille autoja suunnitelleet suomalaiset kertovat, miten autojen piirtämisestä tehdään ammatti

Auto painaa tuhansia kiloja ja siinä on kymmeniätuhansia osia, mutta jossain vaiheessa se on ollut vain muutama viiva paperilla. Näiden viivanvetojen ammattilaisia ovat Joonas Vartola ja Miika Heikkinen.

Kuka tahansa osaa piirtää auton. Viiva kulkee keulasta kattoon, sieltä auton takaosaan, pohjaan pari kaarta, ja niiden alle piirretään pienet ympyrät.

Helppoa.


Mutta jos haluaa piirtää autoja ammatikseen, ei pääse ihan näin helpolla.

Itse asiassa autojen ammattimainen piirtäminen vaatii hyvin paljon.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Sitä voi kysyä vaikkapa Miika Heikkiseltä ja Joonas Vartolalta. He ovat kokeneita automuotoilijoita, joiden työhistoria autojen parissa on vakuuttava kuin NHL-tähden autovalikoima.

Heikkinen on työskennellyt automuotoilijana muun muassa McLarenille, Opelille, Fordille ja monille muille.

Vartola puolestaan on tehnyt töitä muun muassa Toyotalle, Pininfarinalle, Mazdalle ja viisi viime vuotta Teslalle.

He ovat viettäneet vuosia maailmalla, mutta nyt molemmat ovat palanneet Suomeen, jossa he pyörittävät yhdessä muotoilutoimistoa Northernworks.

Yritys tekee monenlaisia teollisen muotoilun projekteja kuten veneitä – ja tietenkin autoja.

Työt vievät usein palavereihin ulkomaille, ja alkuvuoden aikana matkapäiviä oli kertynyt kaksikolle jo kaksikymmentä. Tätä haastatteluakin oli tehtävä Helsinki-Vantaan lentokentällä, jonne muotoilijat lensivät tiistaina Kööpenhaminasta.

Lentomatkoilla automuotoilijat tapaavat kaivaa luonnoslehtiönsä esiin ja piirtää.

”Piirrän jatkuvasti. On pysyttävä vireessä. Huippu-urheilijankin on treenattava jatkuvasti”, Joonas Vartola sanoo.

”Piirtäminen on aivojumppaa. Ajatukset saavat muodon”, Miika Heikkinen sanoo ja kaivaa esiin kasan luonnoksia, joita lentomatkoilla on viime aikoina syntynyt.

On urheiluautoja, muototutkielmia, villejä konsepteja. Vaikkapa tällaisia:


Miten nopeasti auto siirtyy ajatuksesta paperille?

”Parissa minuutissa”, Heikkinen sanoo.

Auton tie luonnoslehtiöstä valmiiksi tuotteeksi on tietenkin paljon pidempi. Matkan varrella auton suunnitteluun osallistuu kymmeniä, satoja tai tuhansia ihmisiä.

Heikkisen ja Vartolan kaltaiset automuotoilijat ovat prosessissa keskeisiä, mutta heistä harvoin kuullaan julkisuudessa. Maineen ja kunnian autosta kerää yleensä pääsuunnittelija, joka johtaa muotoiluprosessia.

”Tiimien koko riippuu hyvin paljon myös firmasta. Opelilla designereita oli 30–40, McLarenilla taas 2–3”, Heikkinen sanoo.

Oma lukunsa on sähköautoillaan automaailmaa ravistellut kalifornialainen Tesla. Se tuli perinteisten autojättien hallitsemalle markkinalle uudella toimintakulttuurilla, joka muistuttaa enemmän pientä startupia kuin kansainvälistä suuryhtiötä.

Vartola pääsi Teslalle töihin vuonna 2011, jolloin autofirma oli vielä pieni tekijä. Kalifornian-vuosien aikana Vartola näki, miten yhtiö kasvoi alle tuhannen hengen firmasta yli 15 000 hengen yhtiöksi, joka teki sähköautoista seksikkäitä.


Suunnittelijana hän on ollut mukana muun muassa Teslan Model S:n, Model X:n ja Model 3:n luomisessa.

”Työskentelin Teslan ydintiimissä muotoilijana, ja Tesla eroaa isoista autonvalmistajista siinä, että tiimit ovat hyvin pieniä ja muotoilijat ja muut suunnittelijat saavat hyvin paljon vastuuta.”

Otetaan esimerkiksi Teslan Model 3, auto, jonka menestys hyvin pitkälle ratkaisee Teslan tulevaisuuden autonvalmistajana. Autoa on varattu ennakkoon satojatuhansia kappaleita.

”Olin mukana Model 3:n useimmissa osissa, ja loppuvaiheessa meitä oli kahdeksan henkeä viimeistelemässä autoa. Koska tiimi on pieni, kaikilla on monta tehtävää ja paljon vastuuta. Siinä on pakko ottaa asioista selvää. Teslalla ei ollut prosesseja, joten me olimme luomassa niitä prosesseja. Töitä tehtiin jopa 80 tuntia viikossa”, Vartola kuvaa.

Automuotoilijoita on maailmassa vain vähän. Autofirmojen eri muotoiluosastoilla työskentelee maailmanlaajuisesti noin 5 000 ammattilaista, Heikkinen ja Vartola arvioivat. Suomesta alan ammattilaisia löytyy kourallinen. ”Mahtuisimme varmaan yhteen tila-autoon”, Vartola heittää.

Suuri osa on Lahden muotoiluinstituutin kasvatteja, kuten Heikkinen ja Vartolakin. He jatkoivat Lahden jälkeen opintojaan vielä maineikkaassa Lontoon Royal College of Artissa. Heikkinen on opiskellut myös Stanfordin yliopistossa Kaliforniassa.

Kilpailu alalla on kovaa, ja työpaikat avautuvat usein suhteiden avulla. Alalla menestyminen vaatii usein myös uhrauksia. Kun Joonas Vartola oli töissä Mazdalla Saksassa, hänen vaimonsa asui Suomessa.

”Lensin Helsingin ja Frankfurtin väliä 2–3 viikon välein kaksi vuotta. Tässä pitää tehdä ikävä kyllä välillä uran kannalta välttämättömiä arkiratkaisuja parisuhteen ja perheen kustannuksella. On pakko olla asenne, että nyt joko toteutetaan unelmaa tai vedetään unelma kuoreen ja kadutaan joskus”, hän sanoo.

Unelmiin ei automuotoilussa kannata jäädä kuitenkaan liiaksi kiinni, sillä autofirmat päättävät projekteja työsuhteita kylmästi. Heikkinen kertoo tarinan eräästä saksalaisesta luksusmerkistä, joka panosti seitsemän miljoonaa euroa suunnitteluprojektiin, joka tuhottiin heti valmistumisen jälkeen, kun omistajaperheen jäsen ei jostain syystä pitänyt autosta.

Myös Heikkiseltä on vaadittu paksua nahkaa.

”Fordilla oli todella tiukka manageri, eikä mikään luonnokseni mennyt läpi kolmeen kuukauteen”, hän kertoo.

”Mutta se kehitti minua valtavasti. Kun kolmen kuukauden jälkeen managerilta tuli ensimmäinen ’vau’, työni oli juuri siinä vaiheessa paras. Oli hienoa, että joku välitti työn jäljestä niin paljon.”

Joskus työn jälki voi olla hyvää, mutta lopputulos huono. Tunnettu tarina on Audi TT:n ensimmäisen version suunnittelu. Audi TT sai kehuja muotoilustaan, mutta haukkuja epävakaudestaan.

”Siinä ei ollut spoileria, se oli munan muotoinen, eikä siinä ollut otettu huomioon ilmavirran vaikutusta Saksan autobaanoilla. Auton takana muodostuva turbulentti ilma pääsi auton alle ja vei pidon takarenkailta”, Heikkinen sanoo.

Niinpä epätavallisen monta Audi TT:tä oli osallisina onnettomuuksissa, joissa kuljettajat olivat menettäneet auton hallinnan. Syksyllä 1999 Audi kutsui autonsa korjauksiin ja asensi niiden taakse spoilerit. Onnettomuudet loppuivat.

”Jos vaikka takalampun kulmaa muuttaa parilla asteella, se saattaa muuttaa auton aerodynamiikkaa valtavasti”, Vartola kuvaa.

Autofirmoissa kertynyttä ammattitaitoa Heikkinen ja Vartola aikovat nyt hyödyntää yrityksessään.

Autonvalmistajat käyttävät paljon alihankkijoita, ja kaksikko aikookin jatkaa muotoilupalvelujen tuottamista autofirmoille. Lisäksi he tarjoavat asiakkaille konseptointeja, tuotesuunnittelua ja monenlaista teollista muotoilua.

”Automaailmassa saatu kokemus on hyvin spesifiä, mutta sen voi skaalata moneen. Meille on kertynyt aika uniikit verkostot alalta”, Vartola sanoo.
HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autoilu
  • Tesla
  • McLaren

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Nyt.fi kommentti: Ylen A-teema osoitti jälleen, kuinka surkea konsepti sillä on – Ohjelmassa piti keskustella seksuaalisesta häirinnästä, mutta siellä keskusteltiin siitä, miten voi flirttailla

    2. 2

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    3. 3

      Kukaan ei pelasta sinua täältä, sanoi ”lääkäri”, riisui toimittajan ja aloitti tutkimuksen – Kokeilimme, miltä tuntuu osallistua seksuaalisia fantasioita toteuttavaan esitykseen

    4. 4

      Meikkibloggari neuvoo: Näin sinun kannattaa meikata juuri nyt – Meikkaus on nyt kasvojen muotoilua, jossa kovimmat osaajat opettavat uusimmat kikat muille Youtube-videoilla

    5. 5

      Sukellusvene katosi salaperäisesti mukanaan 44 miehistön jäsentä – Argentiinan merivoimat käynnisti suuretsinnät Etelä-Atlantilla

    6. 6

      Sexpon puheenjohtaja ja seksityöntekijä kertoo, millaisia ovat ihmisten noloimmat seksikysymykset: ”Nykyään asiakkaat kyllä pyytävät huomattavan reippaasti”

    7. 7

      Varaslähtö länsi­metroon: astu kyytiin ja kiidä tunnelissa 36 kilometriä idästä länteen – verkko­retki kuvaa reitin kuljettajan silmin ja esittelee jokaisen aseman 360-kuvalla

    8. 8

      Suomeen vasta rantautuneen rikollis­jengin jäseniä tuomittiin vuosiksi vankilaan – pisin tuomio yli kymmenen vuotta

    9. 9

      Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

      Tilaajille
    10. 10

      ”Mökki tärisi niin kovasti, että sen täytyi tulla tähän lähelle” – kolme videota Lappia hämmästyttäneestä meteorista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    2. 2

      Jätkäsaaren homehtuneen Wood Cityn suunnittelussa tehtiin virhe, tunnustaa Stora Enso – SRV myöntää, että puu­kerros­taloon hulahti rakennus­aikana runsaasti vettä

    3. 3

      Sexpon puheenjohtaja ja seksityöntekijä kertoo, millaisia ovat ihmisten noloimmat seksikysymykset: ”Nykyään asiakkaat kyllä pyytävät huomattavan reippaasti”

    4. 4

      Nyt.fi kommentti: Ylen A-teema osoitti jälleen, kuinka surkea konsepti sillä on – Ohjelmassa piti keskustella seksuaalisesta häirinnästä, mutta siellä keskusteltiin siitä, miten voi flirttailla

    5. 5

      Poliisi katkaisi liikenteen Pengerkadulla Helsingin Kalliossa – päihtynyt mies heitteli kerrostalosta irtaimistoa kadulle

    6. 6

      Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

      Tilaajille
    7. 7

      ”Mökki tärisi niin kovasti, että sen täytyi tulla tähän lähelle” – kolme videota Lappia hämmästyttäneestä meteorista

    8. 8

      Kone-nimensä vuoksi vankilaan joutunut suomalaismies vapautui syytteistä – aikoo haastaa Bulgarian EU-oikeuteen

    9. 9

      HS:n suuri kaupunkivertailu: Kuopion elinvoimaisuus kasvoi eniten, Salo romahti – katso, miten isot kaupungit pärjäävät vertailussa

      Tilaajille
    10. 10

      Kukaan ei pelasta sinua täältä, sanoi ”lääkäri”, riisui toimittajan ja aloitti tutkimuksen – Kokeilimme, miltä tuntuu osallistua seksuaalisia fantasioita toteuttavaan esitykseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joukossamme elää ihmisiä, joilla on pedon luonne – näin psykopaatti lipuu toisen ihmisen lähelle ja tekee tuhojaan

      Tilaajille
    2. 2

      Hätähuuto ihmiskunnan tulevaisuuden puolesta, 15 000 tieteentekijää varoittaa joukkotuhosta – ”Pitkään jatkunut nopea väestönkasvu on syy moniin ekologisiin ja jopa yhteiskunnallisiin uhkiin”

    3. 3

      ”Kukaan älykäs ja kaunis nainen ei halua seurustella työttömän, kouluttamattoman miehen kanssa” – 28-vuotias Valtteri ja 26-vuotias Kharouf kertovat tarinansa syrjäytymisestä

      Tilaajille
    4. 4

      Kolmevuotiaan lapsensa puukotuksesta epäillyn isän kuulustelut alkavat tiistaina, miehellä aiempaa rikostaustaa – Poliisi henkirikoksesta: ”Tapahtumia, joita ihmismieli ei meinaa käsittää”

    5. 5

      Varaslähtö länsi­metroon: astu kyytiin ja kiidä tunnelissa 36 kilometriä idästä länteen – verkko­retki kuvaa reitin kuljettajan silmin ja esittelee jokaisen aseman 360-kuvalla

    6. 6

      Turvapaikkapäätöstä odottava Sharif Qaderi potkaistiin ulos ryhmäkodista kun hän täytti 18 vuotta – Sitten itähelsinkiläinen lapsiperhe otti hänet luokseen asumaan

    7. 7

      Eräänä kesäiltana Seppo kaatui ja kuoli – se oli vakava paikka, sillä tämä raivokas nero yksin tiesi kaiken siitä, miten Suomen ydin­jäte haudataan turvallisesti

      Tilaajille
    8. 8

      Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

      Tilaajille
    9. 9

      Miksi vaikutusvaltaiset miehet panevat naiset katsomaan masturbointiaan? Asiantuntija vastaa

    10. 10

      Suomalainen peruskoulu on ajautunut muutamassa vuodessa sekavaan tilaan, joka vaarantaa oppilaiden oikeusturvan

    11. Näytä lisää