Auto

Tämä mies on ainoa suomalainen, jolta kysytään, mikä on vuoden paras auto Euroopassa – näin hän tekee valintansa

Ensi viikolla selviää, mikä auto valitaan Vuoden parhaaksi eurooppalaiseksi autoksi. Kansainvälisessä raadissa on yksi suomalainen, Tekniikan Maailman Velimatti Honkanen.

Deadline oli perjantaina puolen päivän aikaan, mutta vielä torstaina Tekniikan Maailma -lehden toimituspäällikkö Velimatti Honkanen ei ollut tehnyt päätöstään.

Hänen piti päättää, mikä on vuoden paras auto.

Honkasen tehtävänä on jakaa 25 pistettään seitsemälle autoehdokkaalle, jotka autotoimittajien raati on valinnut Euroopan vuoden auto -kisan finalisteiksi.

”Tänä vuonna on mielenkiintoinen seitsikko finaalissa. Ei niitä ole helppoa pisteyttää”, Honkanen sanoo.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Hän on ainoa suomalainen jolta kysytään mielipidettä siihen, mikä on tämän vuoden paras auto Euroopassa. Voittaja julkistetaan ensi viikolla Geneven autonäyttelyssä, jonka uutuksia HS esittelee ensi viikolla.

Valinta on vaikea, koska autot ovat hyvin erilaisia.

Miten valita, onko vaikkapa edustusluokan E-sarjan Mercedes-Benz parempi kuin kompaktiluokan kolme kertaa halvempi Nissan Micra. Ne ovat molemmat seitsemän finalistin joukossa.

Sitä Honkanen nyt miettii ja sanoo, että ei ota valintaansa kevyesti.

Hyvä niin. Vuoden auto -tittelillä on nimittäin suuria vaikutuksia sille yhtiölle, jonka auto kisan voittaa.

Tänä vuonna vuoden auto -tittelistä kisaa seitsemän autoa, joihin voit tutustua alla:



Oli voittaja mikä auto hyvänsä, sen myynti tulee kasvamaan merkittävästi, jos kaikki menee kuten aikaisempina vuosina.

Esimerkiksi viime vuonna voittaja oli Opel Astra, ja voitolla oli iso vaikutus Astran myyntiin, kertoo Suomen Opelin toimitusjohtaja Rami Kittilä.

”Suomessa Astran kappalemääräinen myynti kasvoi 190 prosenttia, eli kolminkertaistimme myynnin verrattuna vuoden takaiseen.”

Kyse ei tietenkään ole siitä, että myynti olisi kolminkertaistunut pelkästään Euroopan vuoden auto -voiton takia. Astra voitti nimittäin myös vuoden auto Suomessa -kisan, jolla oli varmasti myös vaikutusta.

Lisäksi Astra oli juuri uudistunut, ja uuden sukupolven malli myy aina paremmin kuin elinkaarensa päähän tullut vanha malli. Uuden sukupolven Astra oli kevyempi ja vähäpäästöisempi ja täten verotuksellisesti edullisempi kuin aikaisempi malli, joten sen houkuttelevuus lisääntyi entisestään.

Silti voitto oli merkittävä.

”Jos voittaja on volyymimalli, kuten Astra, mahdollisuuksia ovat vaikka mihin. Euroopan vuoden auto -titteli luo myös assosiaation laadusta ja menestyksestä, ja automaailmassa positiiviset assosiaatiot ovat tärkeitä. Euroopan vuoden autoa on myyjän helppo myydä se 10–20 prosenttia enemmän mitä normaalisti myisi”, Kittilä sanoo.

Koska vaikutus myyntiin on niin suuri, herää kysymys:

Millä tavalla autonvalmistajat yrittävät vakuuttaa 58 eurooppalaisesta autotoimittajasta koostuvan tuomariraadin siitä, että juuri heidän autonsa pitäisi olla Euroopan vuoden auto?

Sitkeästi huhutaan, että autojournalismin piirissä ja etenkin tällaisten äänestysten yhteydessä käytäisiin korruptoitunutta peliä, koska panokset ovat niin suuret.

”En tiedä, miten homma on toiminut vaikkapa Etelä-Euroopassa joskus takavuosina, mutta en minä ole huomannut mitään erityisiä vaikutusyrityksiä”, vuodesta 2011 tuomaristossa ollut Honkanen sanoo.

”Totta kai autonvalmistajat yrittävät tuoda omaa tuotettaan esille ja antaa siitä informaatiota sekä tarjota autojaan koeajettaviksi. Mutta se on ihan samanlaista toimintaa kuin muidenkin tuotteiden markkinoinnissa.”

Kuten monilla muillakin aloilla – ja etenkin rahakkailla aloilla – autoala osaa PR-toiminnan, mutta sen ei saa antaa vaikuttaa päätöksiin.

”Tuomaristossa on sen verran kokenutta porukkaa, että he osaavat pitää asiat erillään: jos käydään jossain syömässä hyvää ruokaa, niin ei se muuta autoa paremmaksi”, Honkanen sanoo.

Korruption estossa auttaa myös se, että kisa on erittäin läpinäkyvä. Jokaisen tuomarin äänet ja perustelut ovat esimerkiksi julkisia.

Nykyään toimittajia kestitään vähemmän kuin ennen. Honkanen oli viime viikolla Euroopan vuoden auto -vuosikokouksessa Pariisissa, jossa toimittajatuomarit ajoivat seitsemää finalistia.

Aikaisemmin autonvalmistaja on maksanut reissun, mutta nykyään kaikki tuomarit ovat Pariisissa omalla kustannuksella.

Omanlaistaan kotiinpäin vetämistä saattaa tosin tapahtua, Honkala sanoo. Tuomaristo edustaa 22:ta kansallisuutta, ja usein näyttää siltä, että esimerkiksi italialaiset suosivat italialaisia autoja ja saksalaiset saksalaisia autoja.

”Eri maissa on erilaisia näkemyksiä ja tarpeita auton suhteen, mutta toki se oman maan autoteollisuus vähän painaa siellä taustalla. Voi olla, että aika moni italialaistuomari äänestää Alfa Romeon tänä vuonna ykköspaikalle.”

Miten sitten lopulta voi päättää, onko se premium-luokan Mersu parempi auto kuin Nissan Micra? Eihän noista autoista voi puhua samassa lauseessa, kun ne ovat niin erilaisia ja eri tarpeisiin tehtyjä, täysin eri hintaluokassa olevia tuotteita?

”Pisteytyksessä täytyy eläytyä asiakkaan asemaan: missä on parhaiten vastinetta rahalle. Se merkitsee erilaisille ihmisille eri asioita. Jokainen auto täytyy suhteuttaa omaan autoluokkaansa ja miettiä, millainen se on oman luokkansa sisällä.”

Honkasen pisteytykseen vaikuttaa myös esimerkiksi se, miten autot ovat pärjänneet Tekniikan Maailman talviautotestissä. Tämän vuoden finalisteista kaikki paitsi Nissan Micra olivat mukana viimeisimmässä TM:n talviautovertailussa.

Kuten muillakin tuomareilla, Honkalalla on jaettavanaan 25 pistettä. Vähintään viidelle autolle täytyy antaa pisteitä, ja yhdelle autolle pitää antaa enemmän pisteitä kuin muille. 10 pistettä on korkein määrä, jonka saa antaa yhdelle autolle.

Loppuun vielä ennustus.

Jos pitäisi veikata voittajaa nyt, mitä Honkala sanoisi?

”Voisin heittää, että Alfa Romeo Giulia on aika vahvoilla. Voi olla, että tällainen tunteella tehty ajajan auto voi olla tavallaan vastareaktiona vahvoilla nyt, kun kaikki puhuvat autonomisesta ajamisesta.”

Viime vuosien voittajat olivat päteviä perusautoja. Honkanen arvioi, miksi nämä autot voittivat:

2016: Opel Astra


”Erittäin hyvä perusauto. Nosti sukupolvenvaihdoksen yhteydessä tasoaan todella paljon ja tuli paremmaksi kilpailijaksi Volkswagen Golfille. Tämä oli myös minun valintani vuoden autoksi.”

2015: Volkswagen Passat


”Tämä on vähän samantyyppinen kuin Astra oli, eli volyymimalli. Vaikka Passat on vähän tylsä, se on silti ominaisuuksiltaan niin vakuuttava, että ei tätä oikein voinut jättää huomiotta. Tämä oli myös minulla ykkösenä.”

2014: Peugeot 308


”Tässäkin iso peruste oli se, että uuden sukupolven malli parani niin merkittävästi verrattuna aikaisempaan. Ja olihan tässä jonkin verran uutta innovaatiotakin. Tietyllä tapaa tämäkin oli vähän tylsä, ja jälkikäteen etenkin brittitoimittajilta tuli kritiikkiä, että onko raadin tehtävä valita näitä itsestään selviä autoja. Tämä oli muistaakseni minulla ykkös- tai kakkosvalintana.”
HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autot
  • Geneven autonäyttely 2017
  • Autoilu

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Jengi murhasi 28 ihmistä Belgiassa 80-luvulla ja katosi – Entisen poliisin kuolinvuoteella tekemä tunnustus saattaa nyt ratkaista mysteerin

    2. 2

      Usea suomalaisyritys harkitsee yhteistyön lopettamista uusnatsien kanssa toimineen Juha Kärkkäisen tavarataloissa

    3. 3

      Influenssakausi lähestyy, mutta kannattaako perusterveen hankkia rokote? Nämä asiat sinun tulee tietää, jos harkitset influenssarokotetta

      Tilaajille
    4. 4

      Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

      Tilaajille
    5. 5

      Latviassa Suomi on ikuisesti cool

    6. 6

      Aivosyöpää sairastava professori Timo Honkela sai oivalluksen maailmanrauhasta – testamenttiteos syntyi muutamassa kuukaudessa poikkeuksellisilla keinoilla

    7. 7

      Suomen talous voimistuu rajusti, mutta suuria ongelmia on ainakin kaksi – ”Pitäisi olla malttia antaa tilaa luovalle tuholle”

      Tilaajille
    8. 8

      Erosta, surusta ja potkuista selviää helpommin, kun ei juokse karkuun – pakeneminen voi pahentaa oloa, sanoo psykoterapeutti

    9. 9

      Ravintolan henkilökunta kieltäytyi tarjoilemasta romaneille Malmilla – hovioikeus tuomitsi syrjinnästä ja määräsi maksamaan 800 euron kärsimyskorvaukset

    10. 10

      Masturbointia, hameen alta kuvaamista, seksiä lainsäädäntöapua vastaan – EU-parlamentti kuohuu seksuaalisen häirinnän syytöksistä, meppijoukko vaatii selvitystä mediapaljastusten jälkeen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Usea suomalaisyritys harkitsee yhteistyön lopettamista uusnatsien kanssa toimineen Juha Kärkkäisen tavarataloissa

    2. 2

      Suomalaisten työpukeutuminen on nyt enemmän hukassa kuin 80-luvulla, väittävät asiantuntijat – ”On harhaa luulla, etteivät muut kiinnitä ulkonäköösi huomiota”

    3. 3

      Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

      Tilaajille
    4. 4

      Punavuorelaiset eivät astuisi jalallaankaan itäkeskuslaiseen esikouluun – esiopetuksen resurssit Helsingissä on jaettu epätasaisesti

    5. 5

      Tukholman eliitin alakoulussa luokkahuoneilla on kuninkaallisten nimet ja oppilailla MacBookit – Ulos jääneiden vanhemmat juoksevat rehtoria kiinni kaupungilla ja itkevät

      Tilaajille
    6. 6

      Suomalainen Maria käynnisti twiitillään ketjureaktion – Twitter täyttyi tv-sarjojen pilatuista nimistä, näin mahtavia ne ovat

    7. 7

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    8. 8

      Masennus ei ole yksi vaan 12 eri sairautta – kaikki ne vaativat myös erilaiset hoidot, sanovat suomalaistutkijat

      Tilaajille
    9. 9

      Länsimetron kuitit haluttiin perata läpi erityistilintarkastuksessa, virkamiehet tilasivat yleisen selvityksen – Maria Guzenina: ”Mistä tässä on nyt kysymys?”

    10. 10

      Toimittaja nukkui kolme viikkoa unimittareiden kanssa, tämä kaikki tapahtui: alkoholi tuhosi levon, lyhyetkin unet virkistivät – ja motivaatio mennä aikaisemmin nukkumaan löytyi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    2. 2

      Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

      Tilaajille
    3. 3

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    4. 4

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    5. 5

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    6. 6

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    7. 7

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    8. 8

      Luokka oli villi, vaikea ja välitunneilla jopa tapeltiin – sitten opettaja kyllästyi häiriköiviin oppilaisiin ja teki keksinnön

      Tilaajille
    9. 9

      Usea suomalaisyritys harkitsee yhteistyön lopettamista uusnatsien kanssa toimineen Juha Kärkkäisen tavarataloissa

    10. 10

      Olimme lukiossa keskiverto-opiskelijoita – meistä tuli tutkija­tohtoreita valinta­kokeen ansiosta

    11. Näytä lisää