Auto

HS koeajoi: 50-vuotias Toyota Corolla on maailman myydyin henkilöauto – onko se myös maailman paras?

Corolla pelaa varman päälle. Hybridinä, turbona, dieselinä tai nelivetona klassikkomallia ei saa.

Onko Toyota Corolla maailman paras auto?

Viime lokakuussa 50 vuotta täyttänyttä autoa on myyty enemmän kuin mitään muuta henkilöautoa, selvästi yli 40 miljoonaa.

Yllättäen se on edelleen Toyotan maailmanlaajuisesti eniten myyvä malli.

Suomessakin Corolla oli aikoinaan huippusuosittu mutta ei enää ole 30 myydyimmän mallin joukossa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Houkuttelevammin muotoiltu ja teknisesti kehittyneempi To­yota Auris on ottanut sen paikan.

Miksi porrasperä?

Vanha kunnon sedan- eli porrasperä on Corollan muotoilullinen juttu. Sedan-mallit ovat monilla markkinoilla, esimerkiksi Venäjällä, edelleen hyvin suosittuja.

Muualla Euroopassa ja myös Suomessa sedan-koreja pidetään useimmiten jo menneisyyden malleina.

Sedanin heikkous on monikäyttöisyyden puute. Tilalle ovat tulleet farmarit, katumaasturit, crossoverit ja pienet hatch­backit. Sedan edustaa perinteitä, konservatismia. Se taas sopii Corollaan hyvin, onhan kyseessä automaailman luottolaite ja elävä legenda.

Voit tarkastella Corollaa eri puolilta liukuria liikuttamalla:



Auton hyvyyttä voi mitata myös muuten kuin myyntiluvuilla. Vankkumaton mielipide kansan syvistä riveistä tietää kertoa, että Corolla kestää.

Suomalaiset ovat sukupolvesta toiseen luottaneet Corollan suoraviivaiseen sitkeyteen. Katsastusvikatilastoissa Corolla sijoittuu parhaiden joukkoon vaikka ei luotettavuudeltaan olekaan ainutlaatuinen.

Katsastusvikatilastotkaan eivät kerro aivan kaikkea kestävyydestä. Corolla on kuin arkkityyppi autosta: kaikkien tuntema ja luottama.

Farmaria tai viistoperää etsivän kannattaa tähyillä Aurisin suuntaan.

Miten varusteltu?

50-vuotiaan mallin kunniaksi Toyota on muodistanut Corollaa, mutta maltillisesti. Auton muodot ovat uudistettunakin konservatiiviset. Keulassa ja perässä kimmeltelee aiempaa enemmän muovikromia.

Merkittävämpää on, että jo Active-varustetasosta alkaen Toyota Safety Sense -turvallisuusvarustelun saa vakiovarusteena. Järjestelmään kuuluvista varusteista liikennemerkkien tunnistus ja automaattipitkät tuntuivat talvipimeillä päteviltä uudistuksilta.

Pitkillä matkoilla huomaa istuimet muutoin hyviksi, mutta säätöjä kaipaisi enemmän. Esimerkiksi ristiselän tuen säätö puuttuu, ja ohjauspyörän etäisyyssäätö on niukka.

Erityinen 50-vuotisjuhlamalli sijoittuu hinnaltaan ylimmän Premiumin ja keskimmäisen Activen välimaastoon.

Juhlamalli kuorrutetaan erilaisin kromi- ja alumiinilistoin. Erikoismallin varsinainen sisältö ovat kaksois-led-ajovalot ja navigaattori. Kaiken kaikkiaan auton hinnoittelu pysyy kilpailukykyisenä.

Millainen tien päällä?

Viisikymppisiään juhliva Corolla on poikkeuksellisen perinteisistä komponenteista koottu, ja tekniikka on moneen kertaan koeteltua.

Corollasta ei saa hybridiä eikä turboversiota, ja myös dieselversio on pudotettu valikoimasta. Nelivetoonkaan ei ole mahdollisuutta.

Ainoa moottorivaihtoehto on umpitavallinen 1,6-litrainen 132 hevosvoiman bensiinimoottori. Sen voimavarat ovat ahtamattomana tämän päivän mittapuin vaisut. Etenkin moottorin 160 newtonmetrin vääntö on verrattain ohutta.

Bensiinimoottorin pariksi oli koeajoautossa liitetty CVT-automaatti.

Ohuen väännön ansiosta moottoria täytyy käskeä varsin korkein käyntinopeuksin, jotta kulkua riittäisi. Kiihdytyksissä moottori ulvoo CVT-automaatin kiusaamana pitkään lähellä punarajaa, mutta silti kiihdytys sataan vie yli 11 sekuntia.

Se on yli sekunnin enemmän kuin manuaaliversion. Leppoisaan sunnuntaiajeluun tai taajamapyörittelyyn lähes ilman moottorijarrutusta rullaileva automaatti-Corolla sopii hyvin. Sellaiseen se on suunniteltukin.

Jos uuden Corollan vie kiireettömälle mutkatielle, saattaa yllättyä positiivisesti, kunhan auton saa vauhtiin.

Alusta on säädetty niin, että auto taittuu miellyttävän vakaasti mutkiin, ilman pelkoa yllättävästä pidon katoamisesta. Suorilla ajosuuntaa täytyy korjailla vain vähän.

Automaatti-Corolla kulutti koeajon aikana 6,6 litraa sadalla, kun keskinopeus oli 60 kilometriä tunnissa. Kaupungissa kulutus nousee tuostakin lukemasta, mitä ei tämän kokoluokan autolle voi pitää enää kummoisena suorituksena.

Onko Toyota Corolla siis maailman paras auto? Tuskin, mutta ansioituneimpien joukkoon se sijoittuu.
HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Koeajossa

Toyota Corolla 1.6 Valvematic Premium Multidrive S


 Viisikymmenvuotias Toyota Corolla on ikoninen, perinteitä kunnioittava japanilaisauto. Se ei tarjoa mullistavia uutuuksia, vaan ennen kaikkea arjen huoletonta luotettavuutta.

 Ainoa moottorivaihtoehto on 1,6-litrainen ahtamaton bensiini, jonka voimat ovat vaisut. Corollan CVT-automaatti laskee manuaalivaihteistoon verrattuna kulutusta useita desejä sadalla, varsinkin kaupungissa.

 Corollan ajettavuus on vakaata ja ohjaustuntuma on keskinkertaisen hyvä. Jousituksessa on haettu kompromissia pehmeyden ja hallittavuuden välillä. Lopputulos on kuitenkin pintakova.

 Tilat ovat edessä ja takana keskinkertaiset, mutta tavaratilan monikäyttömahdollisuus puuttuu. Pienehkön tavaratilan kannen alla on kuitenkin kunnollinen 530 litran tila.

 Kiihtyvyys sataan 11,1 sekuntia, huippunopeus 190 km/h.

Hinta: 28 907 euroa.

Kulutus (ilmoitettu): EU-yhdistetty 5,6 litraa / 100 km bensiini.

Hiilidioksidipäästöt: 129 g/km.

Kilpailijoita: Honda Civic Sedan, Mazda3 Sedan, Škoda Rapid, Volkswagen Jetta.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Koeajo
  • Toyota
  • Autoilu

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    2. 2

      Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

      Tilaajille
    3. 3

      Luokka oli villi, vaikea ja välitunneilla jopa tapeltiin – sitten opettaja kyllästyi häiriköiviin oppilaisiin ja teki keksinnön

      Tilaajille
    4. 4

      ”Kokoomuksen pitäisi olla viisi kertaa keskustaa suurempi” – kolme arviota, miksi kokoomuksen kannatus nousee ja keskusta kyntää

    5. 5

      Kuvia Suomesta 22: Emilia Kangasluoma kuvasi isoäitinsä arkea palvelutalossa

    6. 6

      Lewis Hamilton voittaa USA:n Grand Prixin – Verstappen tiputti viimeisellä kierroksella Räikkösen palkintopallilta, mutta aikarangaistus nosti suomalaisen takaisin

    7. 7

      Lunta tai räntää luvassa ensi viikolla lähes koko maahan – ”Renkaiden vaihto vasta keski­viikkona menee jo myöhäiseksi”

    8. 8

      Johtuuko masennuksen lisääntyminen siitä, että onnen korostaminen on mennyt överiksi?

    9. 9

      Älä keitä kahvia, leivo tai käy päiväkausiin suihkussa – HS kokosi ohjeet, mitä tehdä, jos epäilet kotona kosteusvauriota

    10. 10

      Takaperin kävelevä panda hämmentää Berliinissä: Eläintarhassa toivotaan, että parittelu piristäisi ”murrosikäistä” Meng Mengiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

      Tilaajille
    2. 2

      Luokka oli villi, vaikea ja välitunneilla jopa tapeltiin – sitten opettaja kyllästyi häiriköiviin oppilaisiin ja teki keksinnön

      Tilaajille
    3. 3

      Kuvia Suomesta 22: Emilia Kangasluoma kuvasi isoäitinsä arkea palvelutalossa

    4. 4

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    5. 5

      Älä keitä kahvia, leivo tai käy päiväkausiin suihkussa – HS kokosi ohjeet, mitä tehdä, jos epäilet kotona kosteusvauriota

    6. 6

      Yksitoista kertaa vankilaan joutunut Tommi koki ennen olevansa ”aikuisten lastentarhassa” – Vankien olot muuttuvat yhä vapaammiksi

    7. 7

      Johtuuko masennuksen lisääntyminen siitä, että onnen korostaminen on mennyt överiksi?

    8. 8

      Unkari sulkee kaikki turvapaikan­hakijat piikki­lankojen taakse – HS kuvasi helikopterilla parakki­leirit ja selvitti, mitä leireillä tapahtuu

    9. 9

      ”Seksuaalinen ahdistelu on ihanaa”, sanoi venäläinen näyttelijätär – naisten oikeuksien puolustaminen ei ole muotia Venäjällä

    10. 10

      Sipilä vaati Väyrysen eroa keskustasta – Väyrynen vastaa: ”Paikallisyhdistyksen pitäisi erottaa, mutta Keminmaan keskustaseuran puheenjohtajana en aio ryhtyä toimenpiteisiin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    2. 2

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    3. 3

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    4. 4

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    5. 5

      Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

      Tilaajille
    6. 6

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    7. 7

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    8. 8

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    9. 9

      Luokka oli villi, vaikea ja välitunneilla jopa tapeltiin – sitten opettaja kyllästyi häiriköiviin oppilaisiin ja teki keksinnön

      Tilaajille
    10. 10

      Olimme lukiossa keskiverto-opiskelijoita – meistä tuli tutkija­tohtoreita valinta­kokeen ansiosta

    11. Näytä lisää