Auto

HS koeajoi: Kia Rio uudistui täysin – kilpailee pienten autojen luokassa

Rio uudistuu lähes täydellisesti. Uusia osia on noin 90 prosenttia. Mutkaton perusauto on silti jo näyttänyt kyntensä.

Automaailman uutuudet noudattavat usein muotimaailmastakin tuttua sykliä, jossa tuttuja ideoita toistetaan tasaisin väliajoin. Pyörää ei aina tarvitse keksiä uudelleen, riittää kun kierrättää hyväksi havaitun perusidean tarpeeksi taidokkaasti.

Tämä pätee tänä päivänä erityisen hyvin ns. B-segmentin nelimetrisiin hatchback-pikkuautoihin, jotka ovat Euroopassa tällä hetkellä kuumaa kauppatavaraa.

Pikkuautoluokka on perin kilpailtu, sillä siinä kisaavat monet pitkäikäiset ja erinomaisiksi vuosikymmenten varrella hioutuneet mallit, kuten esimerkiksi Ford Fiesta, Opel Corsa ja VW Polo. Mutta vanhojen tekijöiden rinnalle pyrkii myös uusia tulokkaita, jotka koettavat luoda vanhoista ja toimiviksi havaituista aineksista jotain tuoretta. Tähän ryhmään kuuluu myös uusi ­­Kia Rio.

Kuinka ulkomuoto muuttuu?

Vaikka Riosta saapuu nyt markkinoille neljäs sukupolvi, on se ryhmässään suhteellisen uusi tulokas. Kyntensä se on kuitenkin jo näyttänyt.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Viime vuonna Rioa myytiin yhteensä lähemmäs puoli miljoonaa kappaletta, ja kaikkiaan sen on hankkinut 2000-luvulla peräti kaksi ja puoli miljoonaa asiakasta.

Suomessakin autoa on yli 10 000 kappaletta. Viime vuonna niistä myytiin vajaa neljäsosa. Edulliset, mutkattomat perusautot ovat suosittuja, varsinkin kun autossa on pitkä takuu.

Nyt Rio uudistuu lähes täydellisesti. Uusia osia on noin 90 prosenttia. Uudet muodot luotiin Kian designkeskuksissa Saksassa ja Kaliforniassa. Keulaan saatiin pirteyttä muokkaamalla etupuskurin, sumu- ja ajovalojen sekä etumaskin suhteita. Puolitoista senttiä aiempaa pidemmän Rion perä on huomattavan pysty, takalasi on lähes pystysuorassa ja peräylitys lyhyt.

Kylkiin muodostuu tasainen pinta ja suora, vakaa vyötärölinja. Lisäksi pieni madallus korkeudessa ja sentin pidempi akseliväli tekevät Riosta entistä menevämmän näköisen. Jopa 1980-luvun villinneet hatchback-vaikutteet ovat vahvasti aistittavissa, toisaalta kokonaisuus on aikuisempi.


Pärjääkö Riolla arjessa?

Sisätiloissa ergonomiaa on parannettu ja muunnettu kuljettajakeskeisemmäksi. Vaakasuuntaisin linjoin piirretyt muodot luovat avaruuden tunnetta, vaikka pikkuauton sivusuuntainen tila on luonnollisesti selkeästi rajallinen. Edessä mahtuu kuitenkin kaksi raavastakin miestä istumaan vierekkäin ilman epämukavaa hartiakontaktia.

Jalkatilaa on edessä hyvin, mutta takaistuin on autoluokan mukaisesti huomattavasti tiivistunnelmaisempi. Monelle takaistuin toimiikin ensisijaisesti ostosten kuljettamiseen.

Kori on kuitenkin trendinmukaisesti aiempaa vääntöjäykempi ja siksi kevyempi, joten auton omapaino on saatu pysymään kurissa.

Uuteen Rioon voi Suomessa valita ainakin 1,0-litraisen, turboahdetun T-GDI -moottorin kahtena tehoversiona (100 ja 120 hevosvoimaa) sekä 1,2-litraisen vapaasti hengittävän MPI-bensiinin (84 hv) ja 1,4-litraisen turbodieselin (90 hv). Tärkein moottoreista on ehdottomasti uusi kolmesylinterinen T-GDI. Siitä oli koeajossa ärhäkämpi, 120-heppainen versio.

Moottorissa on mukavasti puhtia, mutta aivan parhaiden kilpailijoidensa, esimerkiksi Fordin ja Peugeotin, tasolle se ei vielä yllä. Litrainen moottori pitää houkutella ensin noin 1500 rpm käyntinopeudelle, minkä jälkeen meno alkaa sille paremmin maittaa, ja Rio taittaa matkaa jouhevammin.

100-heppaisen moottorin yhteydessä on viisiportainen manuaali, jota on onneksi vaivaton käyttää, sillä sujuva liikkuminen vaatii ahkeraa vaihtamista. Tehokkaamman, 120 hevosvoiman T-GDI:n yhteydessä saa kuusiportaisen manuaalin. Yhdistelmästä pitää maksaa pari tuhatta euroa lisää. Muutoin uuden Rion hinnat alkavat 15 591 eurosta. Varustetasot ovat LX, EX ja TX.
HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Koeajossa

Kia Rio 1.0 T-GDI 120hv TX


 Uusi mutkaton Rio vakuuttaa pikkuautona. Tila riittää pienelle perheelle.

 Eturipustus ja ohjaus ovat uudelleen säädetyt, ja lopputulos on neutraalin ongelmaton. Pienemmissä nopeuksissa ohjaustuntuma on hieman etäinen, mutta ohjauspalaute tiivistyy vauhdin kasvaessa.

 Jousitus tuntui koeajon aikana häiritsevän kovaksi säädetyltä. Taka-akselin tekemiset kolahtelivat koriin saakka terävämmissä kuopissa. Jousituksen lisäpehmeys ei olisi pahitteeksi.

 Sileällä asvaltilla ajomelu pysyy kohtalaisesti kurissa.

 Kiihtyvyys sataan 10,2 sekuntia, huippunopeus 190 km/h.

 Koeajoauton hinta: 22 129 euroa.

 Kulutus (ilmoitettu): 4,7 l / 100 km bensiini.

 Hiilidioksidipäästöt: 107 g/km.

 Kilpailijoita mm.

Citroën C3, Ford Fiesta, Hyundai i20, Mazda 2, Opel Corsa, Nissan Micra (uusi tulossa), Peugeot 208, Renault Clio, VW Polo.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Koeajo
  • Kia
  • Autoilu

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

      Tilaajille
    2. 2

      Luokka oli villi, vaikea ja välitunneilla jopa tapeltiin – sitten opettaja kyllästyi häiriköiviin oppilaisiin ja teki keksinnön

    3. 3

      Älä keitä kahvia, leivo tai käy päiväkausiin suihkussa – HS kokosi ohjeet, mitä tehdä, jos epäilet kotona kosteusvauriota

    4. 4

      Järjestäjät: Uusnatsien vastamielen­osoitukseen osallistui tavallisia tamperelaisia, joita ei voi leimata äärivasemmistoksi

    5. 5

      Kuvia Suomesta 22: Emilia Kangasluoma kuvasi isoäitinsä arkea palvelutalossa

    6. 6

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    7. 7

      Johtuuko masennuksen lisääntyminen siitä, että onnen korostaminen on mennyt överiksi?

    8. 8

      Sipilä vaati Väyrysen eroa keskustasta – Väyrynen vastaa: ”Paikallisyhdistyksen pitäisi erottaa, mutta Keminmaan keskustaseuran puheenjohtajana en aio ryhtyä toimenpiteisiin”

    9. 9

      Unkari sulkee kaikki turvapaikan­hakijat piikki­lankojen taakse – HS kuvasi helikopterilla parakki­leirit ja selvitti, mitä leireillä tapahtuu

    10. 10

      Amfetamiinista tuli nopeasti Joukon lempihuume, ja sen jälkeen huuruista elämää kesti yli 20 vuotta – tällainen oli 1970-luvun huume-Helsinki

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

      Tilaajille
    2. 2

      Luokka oli villi, vaikea ja välitunneilla jopa tapeltiin – sitten opettaja kyllästyi häiriköiviin oppilaisiin ja teki keksinnön

    3. 3

      Michael Monroe käyttäytyi 30-vuotisjuhlakeikallaan taas sopimattomasti, ja hyvä niin – Illan erikoisvieraat olivat todellinen antikliimaksi

    4. 4

      Kuvia Suomesta 22: Emilia Kangasluoma kuvasi isoäitinsä arkea palvelutalossa

    5. 5

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    6. 6

      Laulaja Tomi Metsäketo sai potkut Tähdet, tähdet -ohjelmasta häirintäkohun takia – Pyytää anteeksi ”typerää käytöstä” ja vetoaa omaan vauhtisokeuteensa

    7. 7

      ”Enää ei ole yhdentekevää, minkä näköisissä vaatteissa lapsi kulkee päiväkodissa”, sanoo menestyvän lastenvaatebrändin luonut Marjut Rahkola

    8. 8

      Yksitoista kertaa vankilaan joutunut Tommi koki ennen olevansa ”aikuisten lastentarhassa” – Vankien olot muuttuvat yhä vapaammiksi

    9. 9

      ”Seksuaalinen ahdistelu on ihanaa”, sanoi venäläinen näyttelijätär – naisten oikeuksien puolustaminen ei ole muotia Venäjällä

    10. 10

      Ensimmäinen merkki kansan­murhasta on se, että ihmisiä aletaan kutsua eläimiksi – nyt niin tapahtuu Myanmarissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    2. 2

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    3. 3

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    4. 4

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    5. 5

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    6. 6

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    7. 7

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    8. 8

      Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

      Tilaajille
    9. 9

      Michael Monroe käyttäytyi 30-vuotisjuhlakeikallaan taas sopimattomasti, ja hyvä niin – Illan erikoisvieraat olivat todellinen antikliimaksi

    10. 10

      Olimme lukiossa keskiverto-opiskelijoita – meistä tuli tutkija­tohtoreita valinta­kokeen ansiosta

    11. Näytä lisää