Auto

Tältä tuntuu huristella itsenäisesti ajavalla autolla liikenteessä – Vantaalla alkoi kokeilu, jossa kuka vain voi nousta tutkaimilla ja lasereilla suunnistavan vekottimen kyytiin

Renault Twizyn kyyti tuntuu pikkupuutteista huolimatta soljuvalta ja turvalliselta, vaikka kädet ovat irti ratista. Autonomisten autojen pioneerityötä tehdään myös Suomessa.

Piskuinen ja kummallisen näköinen Renault Twizy nitisee ja natisee, vaikka nopeutta on enintään 30 kilometriä tunnissa. Se johtuu autosta, ei tekniikasta, vakuuttaa ratin takana istuva Marko Lindroos.

Lindroosin kädet ovat irti ratista: tutkilla, lasereilla ja gps:llä suunnistava auto ajelee pitkin Vantaan Kivistöä itsekseen – autonomisesti eli itsenäisesti, kuten muoti-ilmaisu kuuluu. Tuulilasin kupeessa sijaitseva näyttö näyttää pulssimaisesti piirtyvillä viivoilla ja soikioilla, mitä tutkat ympäristöstään havaitsevat.


Lindroosin tarvitsee vain vään­nellä suunta­vilk­kuja ja painaa jarrua liiken­ne­valoissa. Niitä autoon ei ole vielä ohjel­moitu.

Pikkuauton takapenkillä olo on sullottu kuin sillipurkissa. Risteyksessä tulee ajatelleeksi, että mitenköhän käy, jos auto kaasuttaakin punaisiin ja joku tulee kylkeen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lindroosin tehtävänä on puuttua vaaratilanteisiin. Lipputiellä suojatien ylitse juoksee pieni tyttö äiti perässään, mutta Twizy osaa itse jarruttaa tunnollisesti.

Auto on ohjelmoitu hidastamaan ennen suojateitä ja hidastetöyssyjä. Antureidensa ansiosta se osaa myös lukea ympäristöään, joten auto olisi osannut antaa tietä jalankulkijoille muutenkin.

”Me olemme itse tehneet hd-kartan alueesta, ja laserit seuraavat sitä. GPS kuitenkin seuraa auton liikettä, ja se saattaa joissain tilanteissa korjata ajolinjaa”, kertoo auton järjestelmän kehittäneen Sensible 4 -yrityksen toimitusjohtaja Harri Santamala.

Videolla Harri Santamala esittelee Twizyyn asennettua teknologiaa ja näytämme, miten auto liikkuu liikenteen seassa.


Maanantaina lounasaikaan Kivistössä liikkuu lähinnä rakennusmiehiä neonkeltaisissa ja -oransseissa haalareissaan sekä rakennustyömaiden rekkoja ja kuorma-autoja.

Vuosi sitten perustetun yrityksen autonominen pikkuauto on tuotekehityksensä toistaiseksi vaativammassa vaiheessa: tieliikenteessä muiden tienkäyttäjien seassa.

Ensivaikutelma on vakuuttava. Auto pitää säntillisesti noin 20 metrin turvavälin edessä ajavaan Volkswagen Transportteriin eikä ole moksiskaan, kun vihreä Honda Accord porhaltaa vasemmalta ohitse ennen risteystä.

Ajo alkaa tuntua seikkailulta. Antureiden pulsseja on mukava seurata näytöltä. Tietokoneen ohjaamalle autolle verkkaisen ja ylivarovaisen ajotavan antaa helpommin anteeksi kuin ihmiskuljettajalle.

Auto joutuu hieman hakemaan ajolinjaa kaistaviivojen välissä, ja kaasu ja jarru nykivät.

Puutteista huolimatta olo on turvallinen. Jos auto havaitsee edessään esteen, kuten ihmisen tai toisen ajoneuvon, se pysähtyy kokonaan. Viistosta kiihdyttävää pyöräilijää auto ei välttämättä huomaa – siksi Lindroosin pitää olla tarkkana.

Tunnetta tosin lisää takana varjostava pakettiauto, joka on varustettu varoituskyltillä edellä liikkuvasta robottiautosta. Pian Twizy kuitenkin liikkuu Kivistössä yksin. Toki kyydissä on senkin jälkeen varohenkilö valmiina ottamaan ohjat, ja autoa voi valvoa myös etänä.


Miten autolle opetettiin liikennesäännöt?

”Reittiin on ohjelmoitu alueita, joissa on tietyt säännöt voimassa”, Santamala sanoo.

”Ensin me varmensimme, että paikantimet toimivat ja että auto tottelee niitä. Vasta viimeisimpänä autolle opetettiin ajo- ja liikennesäännöt.”


Ulkona kevätaurinko lämmittää ja tie on kuiva. Kuinka auto pärjäisi kaamoksessa ja 20 senttimetrin lumipeitteessä? Hyvin, Santamala sanoo. Siksi autossa on useampi tutka ja useampi laser.

”Joitain toimintoja pitäisi säätää. Tämä on esimerkiksi takaveto, mikä ei välttämättä ole paras talveen. Olemme kuitenkin testanneet tätä myös Lapissa.”

”Meidän vahvuutena on huono sää, joka Suomessa yleensä on.”

Autonomisista autoista on puhuttu kauan, mutta vasta viime vuosina kehitys on harpponut eteenpäin.

Yhdysvalloissa esimerkiksi Googlen Waymo, Uber ja Tesla ovat kehittäneet autonomista teknologiaa suurella rahalla. Maaliskuussa Volkswagen kertoi, että tuotanto­versio sen ratit­tomasta autono­misesta autosta valmistuisi vuonna 2022.


Pioneeri­työtä tehdään kuitenkin myös Suomessa, mistä Sensible 4 on vain yksi esimerkki. Metropolialla ja teknologian tutkimuskeskus VTT:llä on omat projektinsa. Kaikkiaan liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt autonomisille autoille seitsemän lupaa tieliikenteeseen.

Maailmalla autonomisiin autoihin liittyvät projektit ovat synnyttäneet huolen myös liikenneturvallisuudesta. Uberin itsenäisesti ajanut auto ajoi huhtikuussa kolarin, jonka seurauksena jalankulkija kuoli.

Onnettomuus kirvoitti vaatimuksia lisäsääntelystä, ja Uber ilmoitti onnettomuuden jälkeen keskeyttävänsä robottiautojen koeajot Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

Santamalan mukaan tapaus aiheutti muutoksia myös heidän projektissaan. Ajon rytmitys ja testi-insinöörien tauottaminen on suunniteltu vähemmän kuormittavaksi.

Santamala kertoo, että yrityksen tavoitteena on saada autonominen järjestelmä toimimaan säässä kuin säässä.

Ensi talven aikana Kivistössä on tarkoituksena on kokeilla Suomen talven kestävää robottibussia. Busseista Santamalalla on jo Sohjoa-hankkeessa, jonka puitteissa robottibussit ajelivat hissukseen Helsingin Hernesaaressa jo vuonna 2016.

Sensible 4 pyrkii aikanaan kaupallistamaan tuotteensa esimerkiksi kyytipalveluiden käyttöön.

”Meidän näkemys on, että ympärivuotinen systeemi on valmis vuonna 2020. Silloin ei enää olisi kuljettajaa kyydissä, vaan valvonta tapahtuisi etänä.”

Kehitystyön tueksi pitäisi tulevaisuudessa saada ”digitaalinen tieinfra”, Santamala sanoo. Sen pitäisi tuottaa tarkkaa tietoa tiestöstä ja välittää se autoilla.

”Se tarvitaan, jos haluamme varmistaa, että autot tietävät etukäteen tiellä olevista muutoksista. Suomessa on jo Digiroad-järjestelmä, mutta sen tarkkuus ei ole riittävä eikä tieto ehkä ole täysin ajantasaista.”


Kivistö on luonteva paikka kokeilulle.

Robottibussit kyyditsivät alueella asuntomessuvieraita jo kesällä 2015. Ne toki liikkuivat muulta liikenteeltä suljettua pyörätietä pitkin ja tekniikkakin oli ranskalaista, joka ei toimi Suomen pakkasissa, sanoo Kivistö-projektin johtaja Gilbert Koskela Vantaan kaupungilta.

”Kaupunkia kiinnostaa, mitä tällainen liikennöinti vaatii meiltä. Haluamme tietää, miten nämä autot saadaan tunnistamaan liikennemerkit, -valot sekä liikenneympyrät, ja miten robottiautolle voi syöttää tietoa ulkopuolelta”, Koskela sanoo.

”Tulevaisuus ei kuitenkaan ole henkilöautoissa vaan busseissa. Tätä teknologiaa voisi hyödyntää esimerkiksi liityntäliikenteessä ja koululiikenteessä. Maaseudulla automaattiset bussit voisivat joskus toimia kutsupohjaisesti.”

Kivistössä voi nykyään nähdä Twizystä varoittavia liikennemerkkejä. Sisääntuloväylillä lukee: ”Robottiautoja liikenteessä”.

Auton kyytiin voi päästä koematkustajaksi myös tavallinen kaupunkilainen.

Touko–heinäkuussa auto ajelee maanantaista keskiviikkoon lyhyttä lenkkiä Kivistön linja-autoasemalta lähiseudulle, jolloin vapaan auton kyytiin voi nousta.

Tällä hetkellä Twizy ajelee esiohjelmoitua 3,5 kilometrin reittiä pitkin kolmostien itäpuolella, mutta yritys on aikeissa avata myös toisen reitin Keimolanmäkeen.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Auto
  • Autot
  • Autonomiset autot
  • Kivistö
  • Kivistön suuralue
  • Vantaa
  • Teknologia
  • Ossi Mansikka

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      USA:ssa nousi poliittinen myrsky Trumpin puheista – ”Yksi Yhdysvaltain presidentin häpeällisimmistä esiintymisistä”

    2. 2

      Trump tuhosi Helsingin huippukokouksen yhdellä iskulla – amerikkalaiset tyrmistyivät Trumpin ”antautumisesta” Venäjän presidentille

    3. 3

      Putin antoi haastattelun vain Trumpin äänitorvena toimivalle Fox-kanavalle ja vihjasi, että venäläiset sekaantuivat USA:n vaaleihin – ”Mutta kaikkihan ne ovat tosiasioita”

    4. 4

      Suomi oli eilen koko maailman huomion keskipiste, mutta oliko siitä hyötyä?

    5. 5

      ”Konttorirotta” käveli Ancelikh Kaspisen ja Anni Nykäsen kojulle ja pyysi heidät Finlandia-talolle tarjoamaan mansikoita – Nyt kuvat ”sokeeraavan” makeista mansikoista leviävät maailmalla

    6. 6

      Raskaana olevat Trumpit vangitsivat huomion Esplanadilla – Kuvakooste tiivistää maanantain kiinnostavimmat mielenosoitukset

    7. 7

      Kärsin kroonisesta kivusta kuukausia ennen kuin hyväksyin olevani stressaantunut – Nykyinen elintapamme uuvuttaa monet

    8. 8

      ”Ostin kaksi kuumemittaria ja söin elohopeat niistä” – tutkija selvittää laittoman abortin teettäneiden naisten kohtaloita

      Tilaajille
    9. 9

      Sosiaalinen media täyttyi asian­tuntijoiden järkytyksestä: ”Onko mikään tiedotus­tilaisuus ollut Yhdys­valtain presidentille näin nöyryyttävä?”

    10. 10

      Legendaarisen Mäntymotellin historiaan mahtuu monta rakkaustarinaa – nyt venäläisten omistama lomakeskus on mystisesti kiinni jo neljättä vuotta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Republikaani­senaattori John McCain: Helsingin huippu­kokous oli hirvittävä virhe – lue HS:n seuranta Trumpin ja Putinin tapaamisen käänteistä

    2. 2

      Trump tuhosi Helsingin huippukokouksen yhdellä iskulla – amerikkalaiset tyrmistyivät Trumpin ”antautumisesta” Venäjän presidentille

    3. 3

      ”Konttorirotta” käveli Ancelikh Kaspisen ja Anni Nykäsen kojulle ja pyysi heidät Finlandia-talolle tarjoamaan mansikoita – Nyt kuvat ”sokeeraavan” makeista mansikoista leviävät maailmalla

    4. 4

      Raskaana olevat Trumpit vangitsivat huomion Esplanadilla – Kuvakooste tiivistää maanantain kiinnostavimmat mielenosoitukset

    5. 5

      Hullutteleva suomalaispoliisi pelmahti keskelle uusiseelantilaisen kanavan suoraa lähetystä Finlandia-talolla – ”Tämä Jouni varasti show’n”

    6. 6

      Sosiaalinen media täyttyi asian­tuntijoiden järkytyksestä: ”Onko mikään tiedotus­tilaisuus ollut Yhdys­valtain presidentille näin nöyryyttävä?”

    7. 7

      ”Ensivaikutelmani oli, että hups, kuningatar Elisabet se siinä” – Melania Trump pitää kiinni luksus­tyylistään Helsingin helteessä

    8. 8

      Kalasatamasta nousi valtava höyrypatsas – silminnäkijät kertoivat pamauksesta Hanasaaren voimalassa

    9. 9

      Niinistö aamiaisesta Trumpin kanssa: ”Tunnissa ehdittiin monta asiaa” – Lue sanasta sanaan, mitä Trump sanoi toimittajille Mäntyniemessä

    10. 10

      Helsingin huipputapaaminen lähestyy loppua, poliisi tiedotti vielä katkoksista illan liikenteessä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Republikaani­senaattori John McCain: Helsingin huippu­kokous oli hirvittävä virhe – lue HS:n seuranta Trumpin ja Putinin tapaamisen käänteistä

    2. 2

      Netissä pyöriminen kuormittaa ja vie keskittymiskyvyn – tämän jutun voit lukea vain ilman verkkoyhteyttä

    3. 3

      Kävin Elastisen kuntosalilla ja vaivaannuin suunnattomasti – Mitä vikaa on keskinkertaisuudessa?

    4. 4

      Donald ja Melania Trumpin saattue saapui Kalastaja­torpalle suuren väkijoukon saattelemana – lue HS:n seuranta sunnuntain tapahtumista

    5. 5

      Suomen hipsterein paikka on pieni kylä Nokian hylkäämässä Salossa – ”Elämäntilanteeni on niin hyvä, ettei siitä melkein kehtaa puhua”

    6. 6

      Los Angeles Timesin toimittaja tuli Helsinkiin raportoimaan huippukokouksesta, mutta rakastuikin julkiseen liikenteeseen – ”Suomi on voittanut minut puolelleen”

    7. 7

      Kaikki loukkuun jääneet pelastettiin luolasta Thaimaassa, myös lääkäri ja sukeltajat pääsivät ulos – ”Emme tiedä, onko tämä ihme, tiedettä vai mitä”

    8. 8

      Suomalais­sukeltaja Mikko Paasi oli thaimaalaisessa luolassa viimeisten joukossa ja joutui pakenemaan nousevaa vettä viime hetkellä – nyt hän kertoo HS:lle tapahtumien dramaattiset vaiheet

    9. 9

      Trump teki etikettimokan ja saattoi kuningatar Elisabetin kiusalliseen tilanteeseen Britanniassa

    10. 10

      Espoolaisilta 13-vuotiailta löytyi huume­seulassa jopa viittä eri ainetta – Eräs poika yritti sekavassa tilassa kaupata rauhoittavia lääkkeitä lastensuojelun työntekijällekin

    11. Näytä lisää
    Uusimmat