Auto

Vanhasta ruostekasasta kuoriutui viriili kilpuri, joka haastaa entisajan superautot – Jukka Huhta pääsi ensimmäisenä suomalaisena Le Mans Classiciin

Jukka Huhdalle jenkkiautot ovat harrastus, jonka parissa kuluu noin 500 tuntia vuodessa. Tila kotipihalta loppui, jolloin vaimo määräsi Huhdalle autonostokiellon. Viikonloppuna hän osallistuu maineikkaaseen klassikkoautotapahtumaan Ranskassa.

Vihti.

Suuren varastohallin perukoilta huputettujen autojen takaa pilkistää sinivalkoinen harvinaisuus: vuosimallin 1950 Cadillac Series 61 coupé, joita valmistettiin manuaalivaihteisina vain 65 kappaletta. Se on saanut uuden elämän amerikanautoja harrastavan Jukka Huhdan käsissä.

Auto löytyi kuusi vuotta sitten Chicagosta, jossa ”vanhempi herrasmies” käytti ruostunutta, kolhuista ja rikkinäistä rotiskoa romuvarastona. Ikkunat oli säpäleinä eikä autoon ollut rekisteripapereita.

Huhta kuitenkin ajatteli, että tämä – ja osti auton erinäisten varaosien kanssa kahden tuhannen dollarin eli nykykurssilla noin 1 700 euron pakettihintaan.

”Tällä pitäisi lähteä viikon päästä Le Mansiin”, Huhta sanoo ja vilkaisee autoaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Tavoite on, että pystyn pitämään tämän kasassa kolmen kilpailun ajan. Tällä ei ole mahdollisuuksia voittoon omassa sarjassaan, mutta sillä ei ole mitään väliä – menen sinne nauttimaan tapahtumasta.”


Huhta puhuu viikonloppuna Le Mansin kaupungissa Länsi-Ranskassa järjestettävästä klassikkoautokilpailusta, Le Mans Classicista. Se on vuonna 1923 perustetun Le Mansin 24 tunnin ajon sivutuote, joka ajetaan parillisina vuosina.

Tapahtuma on maineikas: autoklassikkoja kokoontuu ”ajamaan uudestaan” vuosikymmenten takaisia Le Mansin 24 tunnin kilpailuja. Mukaan pääsee vain vuosina 1923–1981 valmistetuilla malleilla, joita kilpailuissa tuolloin nähtiin.

Huhdan auto on saman mallinen kuin Cadillac, joka osallistui 24 tunnin ajoon vuonna 1950. Tuo auto on nykyisin automuseossa Floridassa.

Jukka Huhta on tiettävästi ensimmäinen suomalainen, joka klassikkoajoihin osallistuu. Auto hyväksyttiin kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n kilpailukäyttöön, mikä on autopiireissä merkittävä saavutus.


Kaksi viikkoa ennen kisaa riittää kuitenkin vielä tekemistä: työpöydällä lojuu auton manuaalinen vaihdelaatikko odottamassa Ruotsista tilattua tiivistettä, ja autovanhuksen puskurinosia ja sivulistoja on irti, jotta se mahtuisi kuljetusbussiin.

Haastattelun jälkeen Huhta ilmoittaa, että ei mahtunut – auto pitää viedä Ranskaan bussiin kytketyllä perävaunulla.

Pinnoista myös puuttuu vielä kisamaalia ja uudet renkaat odottavat hallin suulla. Kesälomalla on kuitenkin aikaa tehdä viimeistelyjä.


Erikoista kyllä, Huhdan Cadillacin nopeus­mittari ei toimi. Hän seuraa autonsa nopeutta moottorin kierros­lukujen avulla, mitä varten hän on teipannut koje­lautaan ohjearvoja keltaisella teipillä.

”Nopeus nousee suoralla 170 kilometriin tunnissa, jolloin moottori käy 4 500 kierrosta minuutissa. Enempää en uskalla sitä rääkätä.”

Autossa on vanhan maailman jytyä: sitä kuljettaa 5,47-litrainen V8-moottori.

Vuonna 1950 Huhdan Cadillacin esikuva ajeli vuorokauden ajan keskimäärin 134 kilometriä tunnissa. Se tarkoittaa noin 3 200 ajokilometriä eli liki saman verran kuin autoreissu Helsingistä Utsjoelle ja takaisin.

Huhta pääsee autovanhuksensa kanssa helpommalla: klassikkotapahtumassa ajetaan vain kolme lyhyttä kisaa. Huhta kuitenkin pyrkii ajamaan kisat keskimäärin 120 kilometrin tuntinopeudella, joka on 68-vuotiaalle autolle paljon.

”Sitten vastustajina on jotakin D-tyypin Jaguareja, jotka vetävät ohi 250 kilometriä tunnissa. On aika huimaa, millaisia autoja mun kanssa on samassa kilpailussa.”


Huhta vaikuttaa silmin nähden ylpeältä.

Hän kertoo irrottaneensa, puhdistaneensa ja maalanneensa auton jokaisen osan ja mutterin, asentaneensa turvakaaret ja tehnyt muutostöitä, joita kilpailu edellyttää. Ohjaamossa on suuri Nascar-tyyppinen taustapeili, jonka avulla hän osaa antaa tietä ohittajille.

”Rehellisesti sanottuna mä en ole kilpa-ajaja. Olen rakentaja, joka on harrastanut autoja 30 vuotta mutta vasta viitisen vuotta vasta harjoitellut kilpa-ajoa.”

Työtuntien lisäksi projektiin on uponnut rahaa, Huhdan arvion mukaan noin 30 000 euroa. Päälle tulevat tuhansien eurojen kustannukset itse kilpailusta. Esimerkiksi pelkkä osallistumismaksu oli 6 500 euroa, ja järjestäjä veloittaa bensiinistä viisi euroa litralta.

Turvallisuuspäällikkönä työskentelevä Huhta kertoo kaivaneensa harrasterahat omasta pussistaan.

”Minulla ei olisi ikinä varaa ostaa tämän ikäkauden autoja, joilla sellaisenaan pääsisi Le Mansiin. Hinnat voivat olla miljoonia euroja.”

Klassikkokisa on Huhdalle yhden unelman täyttymys. Ajatus alkoi muhia vuosia sitten Britannian suurimmassa autoilutapahtumassa Goodwoodissa, minkä jälkeen piti vain löytää sopiva auto.

Huhta on ehta automies: hallissa on kolme muutakin saman aikakauden Cadillacia sekä vuoden 1956 Thunderbird. Jenkkiautoja hän on kunnostanut muitakin, esimerkiksi lukuisia Corvetteja ja Mustangeja.


Huhta kertoo, että vaimo on ymmärtänyt harrastusta. Harrasteautot kuitenkin täyttivät perheen pihamaan Veikkolassa, jolloin Huhdalle määrättiin kotona autonostokielto. Sen vuoksi Huhta osti vaimonsa kanssa tämän hallin vuodenvaihteessa – autoille piti löytää tilaa.

”Vaikka tähän on mennyt rahaa, olisi ne huonomminkin voinut käyttää. Kyllä rahat ja ajan saisi baarissakin kulumaan.”

”Vaimokin tykkää näistä tapahtumista, kuten cruisingeista, mutta ei hän todellakaan ole mikään ropaaja.”

Ropaaja tarkoittaa autoasentajaa tai autonrakentajaa. Tosin Huhtakin kertoo olevansa itseoppinut nikkari. Kahdesta pojasta nuorempi on tullut isäänsä: poika työskentelee isänsä varikkotiimissä kisan aikana.

Mitä seuraavaksi? Huhta pohtii puoliksi leikillään, että Le Mans Classicin jälkeen hän voisi osallistua Cadillacillaan Pan America -autokilpailuun. Jos ei ole tavoitteita, saattaa vahingossa vaikka vanheta, hän naureskelee.

Ensiksi hän aikoo kuitenkin nauttia autostaan Suomessa.

”Auton vanha omistaja otti myöhemmin yhteyttä ja sanoi, että paperit löytyivätkin. Eli saan tämän Suomessa kilpiin, ja aion niin myös tehdä – ehkä jo syksyllä.”



Mikä?

Le Mans Classic


 Vuodesta 2002 parillisina vuosina järjestettävä klassikkoautojen kilpailu, joka perustettiin nimekkään Le Mansin 24 tunnin ajon pohjalta.

 Tapahtumassa ajetaan vuosimallien 1923–1981 autoilla, joilla ajettiin aikanaan myös varsinaisessa 24 tunnin ajossa.

 Vuorokauden sijasta vanhoilla autoilla ajetaan kuitenkin vain noin 45 minuuttia kerrallaan.

 Kilpailuun osallistuu noin kuusisataa autoa ja tuhat kuljettajaa. Tapahtumaan kokoontuu myös tuhansia muita klassikkoautoa.

 Katsojia tapahtuma on viime vuosina kerännyt yli satatuhatta. Tänä vuonna se järjestetään 6.–8. heinäkuuta.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Klassikkoautot
  • Vanhat autot
  • Auto
  • Autot
  • Autoilu
  • Ossi Mansikka

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tarkkuuskiväärin kanssa pullistellut Putin mokaili aseenkäytössä – Lepsuilu kertoo presidentin viimeisen kauden syndroomasta

    2. 2

      Uusi nopea testi paljastaa, kuinka suuri on riski sairastua muistisairauteen

    3. 3

      Antti Kaikkonen ja Satu Taiveaho eroavat – ”Emme luovuttaneet helpolla”, Kaikkonen sanoo

    4. 4

      Norjalaishiihtäjille tarjotaan kriisiapua – Joukkuetta kohdannut kolme kuolemantapausta lyhyessä ajassa

    5. 5

      Jasper Pääkkösestä tuli Spike Leen elokuvan psykopaattirasisti, koska ohjaaja ihastui häneen kesken koekuvausten – lauantaina Lee menee Pääkkösen saunaan ja suunnittelee yhteistyön jatkumista

      Tilaajille
    6. 6

      Tutkijat löysivät maailman varhaisimman eläimen – merkillinen olio löytyi Suomen naapurista

    7. 7

      ”Vaatekaappi pursuaa tavaraa, mutta mitään järkevää päällepantavaa ei löydy” – Kapselipukeutuminen ratkaisee ongelman, näin se toimii

      Tilaajille
    8. 8

      Kun Vesa Vuorenmaan isä sammui sohvalle, poika siivosi jäljet ja ajoi Ladan talliin – nyt hän valmentaa ”hapettomassa tilassa olevia” asiakkaita luksuskuntosalilla Helsingin keskustassa

      Tilaajille
    9. 9

      Jaakko Pitkäjärvi osti puolen miljoonan euron McLaren 720:n – sitten ”brutaali vehje” lipesi

    10. 10

      Neljä kokoomuksen naista kieltäytyi tukemasta Soinia – kokivat ”painostusta” ja ”vähättelyä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Alusvaateketju julkaisi ”seksikkään Handmaid’s Tale -asun” – internet raivostui, yhtiö poisti asun ja todellisuutemme otti taas askeleen lähemmäs satiiria

    2. 2

      Jaakko Pitkäjärvi osti puolen miljoonan euron McLaren 720:n – sitten ”brutaali vehje” lipesi

    3. 3

      Eduskunta äänesti Soinin luottamuksen puolesta äänin 100–60, kokoomuksen rivit rakoilivat

    4. 4

      ”Vaatekaappi pursuaa tavaraa, mutta mitään järkevää päällepantavaa ei löydy” – Kapselipukeutuminen ratkaisee ongelman, näin se toimii

      Tilaajille
    5. 5

      Suomen junat ovat kuin tieteiselokuvista Ruotsiin verrattuna – Yksityisille avattu junaliikenne tökkii, eikä aikatauluihin voi luottaa

    6. 6

      Uusi nopea testi paljastaa, kuinka suuri on riski sairastua muistisairauteen

    7. 7

      ”27 oppilaan luokalla on viisi historiankirjaa” – HS kysyi helsinkiläis­vanhemmilta lasten koulu­kirjoista, ja tulos on häkellyttävä

      Tilaajille
    8. 8

      Superautojen kauppa käy Suomessa kuumempana kuin koskaan – ”Naisen Ferrarin materiaaleja valittiin niin, että ne sopivat yhteen hänen Louis Vuitton -laukkunsa kanssa”

    9. 9

      Neljä kokoomuksen naista kieltäytyi tukemasta Soinia – kokivat ”painostusta” ja ”vähättelyä”

    10. 10

      Kun Vesa Vuorenmaan isä sammui sohvalle, poika siivosi jäljet ja ajoi Ladan talliin – nyt hän valmentaa ”hapettomassa tilassa olevia” asiakkaita luksuskuntosalilla Helsingin keskustassa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Auschwitziin matkanneet Kallion lukiolaiset kokivat Suomi-häpeää krakovalaisessa juutalaisravintolassa: ”Minun oli pakko mennä kysymään heiltä, että ymmärrättekö te yhtään, mitä teette”

    3. 3

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    4. 4

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    5. 5

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    6. 6

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    7. 7

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    8. 8

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    9. 9

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    10. 10

      Siirtämäänsä autoa tuhonnut hinaus­auton kuljettaja herätti hämmennystä Vantaan Koivu­haassa – auto oli tarkoituskin viedä romutettavaksi, kertoo kuljettaja

    11. Näytä lisää
    Uusimmat
    1. Juuri nyt
    2. Ensihoitajille ehdotetaan rajuja poliisivaltuuksia – Ammattiliittoa huolettaa: Joutuisivat viemään mielenterveyspotilaita pakkohoitoon ilman virkavaltaa
    3. Tunti sitten
    4. HJK on pistettä vaille mestari Veikkausliigassa – João Klaussin ja Eetu Vertaisen unelmamaalit johdattivat Klubin voittoon RoPSista
    5. Satojen kissojen ”sarjatappaja” ei ehkä olekaan nelikymppinen mies – Lontoon poliisin mukaan mysteerin ratkaisu ovat ketut, eläinsuojelujärjestö eri mieltä
    6. Euroopan maahanmuuttopolitiikka kaipaa rajavalvonnan lisäksi yhteistyötä Afrikan kanssa Tilaajille
    7. Tansanian presidentti julisti neljän päivän suruajan lautan kaaduttua Victoriajärvellä Tansaniassa – ainakin 136 ihmistä hukkunut
    8. Norjalaishiihtäjille tarjotaan kriisiapua – Joukkuetta kohdannut kolme kuolemantapausta lyhyessä ajassa
    9. Suurista uutisista perjantaina kertoneen Restamaxin hallituksen puheenjohtaja osti yhtiön osakkeita vielä maanantaina
    10. 2 tuntia sitten
    11. The Guardian: Ecuadorilla ja Venäjällä oli salainen suunnitelma Wikileaksin perustajan Julian Assangen pakomatkasta Venäjälle
    12. May: ”Brexit-neuvottelut ovat umpikujassa” – Ellei EU ota seuraavaa askelta, Britannia varautuu jättämään sen ilman pelisääntöjä tulevasta
    13. Hämähäkit peittivät kreikkalaisen rannikkokaupungin rannat seiteillään
    14. Näytä lisää