Auto

Tesla yrittää saada takkuillutta tuotantoaan vauhtiin kovilla keinoilla – autoja rakennetaan teltassa, hitsauksista karsitaan, työntekijät ja robotitkin uupuvat

Teslan murheenkryyninä on ollut jo pitkään sen uusin Model 3 -auto – tai lähinnä sen tuotannon hitaus.

Aikoinaan Salossa oli Nokian tehdas, jossa valmistettiin matkapuhelimia.

Kyseessä oli suosittu kesätyöpaikka lähialueen nuorille, sillä työ oli verrattain helppoa ja hyvin palkattua: kolmivuorotyöstä sai hyvät lisät, eikä tarvinnut osata muuta kuin tehdä muutama yksinkertainen toimenpide matkapuhelimien kasaamisprosessissa.

Liukuhihnatyössäkin on kuitenkin oma stressinsä. Jokaista ”solua” eli tietyn vaiheen kokoavaa työjoukkoa valvoi pikkupomo, joka piirsi liitutaululle tuntitavoitteita ja ärähti, mikäli tavoitteisiin ei päästy.

Työ oli hektistä, mutta lopulta aika helppoa ja stressitöntä – tehtiinhän siinä kuitenkin vain matkapuhelimia, jotka epäonnistuessaankaan eivät olisi ainakaan turvallisuusriski käyttäjilleen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Olisi ollut eri asia, jos siellä olisi rakennettu vaikkapa autoja kovalla kiireellä, kurilla paineella – kuten sähköautonvalmistaja Teslan tehtaalla tehdään.

Tesla on laittanut uuden vaihteen silmään saavuttaakseen kunnianhimoiset tuotantotavoitteet autonvalmistuksessaan, kertoo The New York Times -lehden (NYT) artikkeli.

Lehti vieraili Teslan tehtaalla Kaliforniassa, ja meno oli raportin mukaan hurjaa.

Teslan murheenkryyninä on ollut jo pitkään sen uusin Model 3 -auto tai lähinnä sen tuotannon hitaus.

Model 3:n on tarkoitus olla edullinen sähköauto, joka tekisi aiemmin kalliita autoja valmistavasta Teslasta aidosti suuren, volyymituotetta valmistavan autoyhtiön. Myös Suomeen on ennakkotilattu useita Model 3 -autoja.


Auton tuotanto alkoi viime vuonna, mutta se on takkuillut pahasti, ja moni auton ennakkoon varanneista ihmisistä on perunut tilauksensa.

Vasta tämän viikon alussa Tesla ilmoitti, että aiemmin viime vuoden loppuun asetettuun 5 000 auton viikkotuotantotavoitteeseen on päästy.

Mutta millä hinnalla tämä on onnistunut?

Autoja tehdään New York Timesin mukaan osittain väliaikaisessa teltassa 10–12 tunnin työvuoroissa ja silloin tällöin kuusi päivää viikossa. Välillä johtajat käärivät hihansa ja osallistuvat tuotantolinjaston työhön, jos vuorot venyvät pitkiksi.

NYT:n mukaan viisi vuotta Teslalla työskennellyt Jose Moran sanoi:

”Se on jatkuvaa ’montako autoa olemme valmistaneet tähän mennessä?’ Jatkuvaa painetta rakentaa, etenkin Model 3:n suhteen. Joskus se käy epätoivoiseksi, ja etenkin juuri tällä hetkellä.”

Uusia työntekijöitä palkataan jatkuvasti lisää, ja moni lopettaa työn nopeasti.

”Kaikki, joille juttelen, ovat olleet täällä vain viikkoja tai kuukausia, ja he eivät kestä kauaa”, sanoi Jonathan Galescu NYT:n mukaan. Galescu on Teslan katumaasturin Model X:n koriteknikko. Hän on ollut Teslalla neljä vuotta.

Myös isompia pomoja on lähtenyt yhtiöstä. Viimeisin lähtijä oli Teslan teknologiajohtaja Doug Field.

Hän oli muun muassa vastuussa Teslan Model 3 -mallin tuotannosta siihen asti, kunnes yhtiön pääjohtaja Musk ilmoitti huhtikuussa ottavansa Fieldin työt itselleen.

Niin, toimitusjohtaja Musk on niin ikään kovien paineiden alla. Hän selkeästi johtaa tehdasta edestä: hänellä ei ole uudessa telttatehtaassa toimistoa, vaan Musk nukkuu kuulemma sohvalla ja lattialla.

Työntekijöiden paineistuksen lisäksi automatisoitujen linjastojen tehokkuutta pyritään jatkuvasti säätämään tehokkaammaksi – välillä yritys ja erehdys -mentaliteetilla.

Vahvasti automatisoitua tuotantolinjastoa on säädetty ensin enemmän automaattiseksi, mutta kun robotit eivät ole olleet riittävän tehokkaita, tuotantovaiheita on taas siirretty ihmisten käsiin.

Myös roboteista otetaan kaikki mehut irti. Tesla on tehnyt kokeiluja, joissa se on ohjelmoinut tuotantolinjalla olevia robotteja liikkumaan nopeammin kuin niiden valmistajat ovat suunnitelleet.

Robotteja on Teslan johtajien mukaan tarkoituksella rikottu, jotta nähdään, missä niiden raja kulkee.

Myös joitain rakennusvaiheita karsitaan NYT:n mukaan.

Tesla on esimerkiksi tehnyt autonsa alustaan muutoksen niin, että alustassa käytetään vähemmän hitsauskohtia kuin aiemmin.

Alustassa on nyt noin 5 000 hitsauspistettä, kun yhtiön insinöörit totesivat, että 300 aiemmin käytettyä hitsauskohtaa olivat tarpeettomia. Yhtiö on nyt ohjelmoinut robottinsa kokoamaan auton teräsalustan ilman näitä hitsauskohtia.

Käytännössä tulevissa autoissa on siis vähemmän hitsauskohtia kuin tällä hetkellä liikenteessä olevissa autoissa.

NYT:n haastatteleman, Oliver Wyman -konsulttiyhtiön osakkaan ja tuotantoprosessien asiantuntijan Ron Harbourin mukaan tällainen toiminta ei ole normaalia.

”On epätavallista tehdä tällaista siinä vaiheessa, kun auto on jo markkinoilla. Normaalisti tällaisia muutoksia tehdään prototyyppivaiheessa”, hän sanoi.

Harbour myös sanoi, ettei ole koskaan kuullut, että mikään autovalmistaja tekee autoja teltassa.

Toimitusjohtaja Musk taas kommentoi: ”Jos perinteinen ajattelu tekee tehtävästä mahdottoman, epäsovinnainen ajattelu on tarpeellista”

Model 3 -auton laatuongelmista on uutisoitu siitä lähtien, kun autot ovat saapuneet markkinoille, ja Tesla on myös korjannut puutteita.

Nyt moni varmasti kysyy, voivatko uudet kiristyneet tuotanto-olosuhteet vaikuttaa autojen laatuun tulevaisuudessa negatiivisesti.

Tesla on kovien paineiden alla tuotantonsa suhteen.

Yhtiö on ollut käytännössä jatkuvasti tappiollinen, mutta sijoittajat syytävät siihen rahaa siinä uskossa, että Tesla tulee tulevaisuudessa olemaan dominoiva toimija auto- ja ehkä myös energia-alalla.

Tämän johdosta Teslan markkina-arvo eli sen osakkeiden yhteenlaskettu summa on samaa luokkaa kuin esimerkiksi moninkertaisia määriä autoja voitollisesti tuottavan General Motorsin markkina-arvo.

Teslan täytyy todistaa, että markkina-arvolle on katetta, ja siksi se kamppailee kovasti saadakseen tuotantonsa mahdollisimman sujuvaksi ja bisneksensä voitolliseksi.

Sen lisäksi, että Tesla kamppailee Model 3:n kanssa, se on ilmoittanut jo suunnittelevansa uusia automalleja.

Tesla on valmistamassa tai suunnitellut valmistavansa sähköistä kuorma-autoa, nopeaa urheiluautoa ja todennäköisesti crossover-tyyppistä Model Y -autoa nykyisten Model S:n, Model X:n ja Model 3:n lisäksi.

Crossover on nykyään hyvin suosittu korimalli, joka yhdistelee farmarin, katumaasturin ja pikkuauton ominaisuuksia.

Aikoinaan Salossa Nokian tehtailla työntekijöillä oli tapana jo viittä minuuttia ennen työajan päättymistä muodostaa jono kellokorttikoneen eteen, jotta töistä pääsee poistumaan mahdollisimman nopeasti.

Teslan tehtaalla – mikäli teltassa mitään kellokorttijärjestelmää edes on – tällaisesta lintsaamisesta tuskin voidaan edes haaveilla.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autot
  • Tesla
  • Jose Riikonen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Köyhien lasten hätä vie auttajaltakin yöunet – Ihmisiä alkoi pudota tukien ulkopuolelle, kun toimeentulotuki siirtyi Kelan hoitoon

    2. 2

      HS selvitti krp:n operaation kohteena olleen Airiston Helmen omistukset Turun saaristossa – grafiikka näyttää, kuinka yritys on ostanut lukuisia saaria tärkeältä laivaväylältä

    3. 3

      Sydämen jäykistyminen aiheuttaa nuorten äkkikuolemia – lihakseen kasvava sidekudos voi tuottaa kohtalokkaan rytmihäiriön

      Tilaajille
    4. 4

      Työelämä on ajautunut aivot turruttavaksi silpuksi, mikä ajaa kolmekymppiset työkyvyttömyyteen – Aivotutkijoiden ratkaisu on uusi työaika, ja näin se toimii

      Tilaajille
    5. 5

      Barack Obama puhuu torstaina Helsingissä ja lentää sen jälkeen heti pois – Bisnes­tapahtumaan tulossa massiiviset turvatoimet

    6. 6

      Nuoriso on pilalla, taas

    7. 7

      Krp:tä kiinnostaneet huvilat vilisevät valvonta­kameroita ja rannassa on viran­omaisilta ostettuja veneitä – HS tutustui poliisin ratsaaman yrityksen kiinteistöihin

    8. 8

      Kun kaljatölkki osui Konsta Pylkkäsen, 28, selkään, hän muisti, etteivät nämä olekaan oikeita kavereita – Moni vammainen kokee kiusaamista ja syrjintää

    9. 9

      Kohudokumentaristi Michael Mooren presidentti Trumpia mätkivä uutuuselokuva ei innostanut yleisöä USA:ssa

    10. 10

      Huippusuositun Tatu ja Patu -sarjan tekijät jättäisivät nykyään yhden kirjansa tekemättä ja paljastavat, miksi hahmot saattavatkin olla naisia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    2. 2

      Trump väitti, että Yhdysvalloissa on maailman puhtain ilma – WHO:n mukaan oikea vastaus on Suomi

    3. 3

      Sotilaslähde HS:lle: Venäläis­kytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustus­voimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    4. 4

      Keskellä Pitäjänmäkeä seisoo ainutlaatuinen omakotitalo – Se muistuttaa siitä, että taksikuski Alvi Hirvosella oli yksi aivan erityinen asiakas

      Tilaajille
    5. 5

      Lännen media: Ensimmäiset jäljittävät valvonta­kamerat Nelostielle syksyllä, jarruttelu ennen kameraa ei enää estä kiinni jäämistä

    6. 6

      Kun kaljatölkki osui Konsta Pylkkäsen, 28, selkään, hän muisti, etteivät nämä olekaan oikeita kavereita – Moni vammainen kokee kiusaamista ja syrjintää

    7. 7

      HS:n pilapiirtäjä Karlsson kommentoi eduskunnan äänestystä – ”Ei uskalla”

    8. 8

      Krp:tä kiinnostaneet huvilat vilisevät valvonta­kameroita ja rannassa on viran­omaisilta ostettuja veneitä – HS tutustui poliisin ratsaaman yrityksen kiinteistöihin

    9. 9

      Mitä Nokian johdossa tapahtui? Kirjan julkaiseva Risto Siilasmaa kertoo HS:lle yhtiön vaikeista vuosista Jorma Ollilan aikana 

      Tilaajille
    10. 10

      Kiihtelysvaaran 250-vuotias kirkko tuhoutui tulipalossa, poliisi epäilee rikosta – ”Menetys on valtava, vastaavaa emme saa tilalle”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    3. 3

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    4. 4

      Krp ottanut kiinni kolmannen henkilön Turun seudun laajoissa kotietsinnöissä – ”Etsinnät sujuneet suunnitelmien mukaan”

    5. 5

      Sotilaslähde HS:lle: Venäläis­kytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustus­voimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    6. 6

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    7. 7

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    8. 8

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    9. 9

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    10. 10

      ”Hän ei lopeta koskaan” – Tällainen mies on rahalla, viinalla ja nuuskalla lapsia Helsingin keskustassa houkutellut sarjahyväksikäyttäjä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää