Auto    |   HS-analyysi

BMW:n tuleva 8-sarjalainen: 200 000 euron auto, jota kukaan ei tarvitse, ja juuri siksi autosta saattaa tulla menestys

BMW:n uusi 8-sarjan siis tavallaan vähän kaikkea. Samalla se ei todennäköisesti tule olemaan kunnolla mitään, kirjoittaa Jose Riikonen.

BMW:n uudelle 8-sarjan autolle on julkistettu hinnat.

Auto, tarkemmalta nimeltään M850i xDrive, maksaa yhdysvalloissa 112 895 dollaria, mikä tarkoittaa, että Suomessa se maksanee reippaasti yli 200 000 euroa autoveroasioista johtuen. Myyntiin auto tulee vielä tämän vuoden puolella.

Lisäksi tarjolle tulee halvempi ja tehottomampi, dieselkäyttöinen 840d xDrive.

Oikeastaan kyse ei ole uudesta automallistosta, vaan henkiin herätetystä mallistosta. 8-sarjaa valmistettiin vuosina 1989–1999.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Auto tulee olemaan iso, kaksiovinen, nelivetoinen, urheilullinen ja mukava.

Se on siis tavallaan vähän kaikkea. Samalla se ei todennäköisesti tule olemaan kunnolla mitään.

8-sarjalainen ei ole kovaksikeitetty, äärimmäisen nopea ja radalla nautiskeltava urheiluauto, kuten vaikkapa Porschen urheiluautot.

Se on kyllä tehokas. Huippumalli M850-autossa on 4,4-litran kaksoisturboahdettu V8-moottori, joka tarjoaa kuskin käyttöön 523 hevosvoimaa. Mutta ei tuollainen lukema ole näin isolle autolle mikään järjettömän iso.

Se ei ole toisaalta äärimmäistä mukavuutta ja tilavuutta tarjoava luksusauto, kuten vaikkapa Rolls-Royce.

Sitä paitsi BMW:llä on jo mallistossaan esimerkiksi halvempi, tilava ja tehokkaampi M5 – ja siinä on vieläpä neljä ovea kahden sijasta.

8-sarjan ”turhuutta” lisää se, että itse asiassa BMW:llä on jo autoja käytännössä kaikille muillekin kohderyhmille.

Viime vuosina maailmanlaajuisesti kasvaneet automarkkinat ovat aiheuttaneet sen, että mitä erilaisimmille ja mitä pienimmille kohderyhmille on tarjolla juuri se tietty auto.

BMW:llä, kuten monella muullakin valmistajalla alkaa, siis olla jokainen markkinarako täytettynä. Esimerkiksi BMW:llä on mallistossaan:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, Z4, X1, X2, X3, X4, X5 ja X6, i3, i8, GT 3, GT 5, 4 Grand Coupé, 6 Grand Coupé, M2, M3, M4, M5, M6…

Miksi kukaan haluaisi nyt maksaa kuusinumeroisen summan autosta, joka ei ole kunnolla oikein mitään?

BMW:n mielestä kysymys on varmaankin tyhmä, sillä se on panostanut autoon kovasti aikaa ja rahaa.

Brittilehti Autocarin mukaan BMW on investoinut suuret summat autoa valmistavan tehtaan tuotantolinjastojen kehittämiseen.

Autolla on myös tietynlainen henkinen merkitys BMW:lle, ja se on ehkä sittenkin se tärkein:

8-sarjan on spekuloitu olevan BMW:n lähtölaukaus niin sanottuun superluksus-autoluokkaan.

BMW on jo nyt premium-autojen valmistaja, mutta siinä ei ole samanlaista hehkua kuin vaikkapa Ferrarissa, Rolls-Roycessa tai edes Maseratissa.

BMW on vähän tavallinen, ja 8-sarja voisi muuttaa tätä imagoa hehkeämpään suuntaan.

Se ei voi olla vaan premiumia eikä ehkä edes luksusta, vaan superluksusta.

Luksuksen määritelmään kuuluu se, että siinä maksetaan jostain muusta kuin tarpeellisuudesta.

Asianmukaisen auton – tai vaatteen, parfyymin tai vaikkapa ruoka-annoksen – voi ostaa suhteellisen halvalla niin, että se täyttää ensisijaisen tehtävänsä: antaa suojaa (vaate), tuoksuu hyvälle (parfyymi), vie nälän (ruoka).

Silti saman tarpeen täyttävästä tuotteesta on mahdollista maksaa vaikkapa sata kertaa enemmän.

Silloin maksetaan luksuksesta. Miksi? Koska halutaan ja koska siihen kyetään.

Kun Kiinassa ihmiset rikastuvat, luksustuotteiden markkinat kasvavat.

Esimerkiksi yhdysvaltalainen talouslehti Forbes uutisoi viime vuonna, kuinka jatkuvasti lisääntyvien miljardöörien määrä on ajanut autojen superluksusmarkkinat kasvuun.

BMW haluaa näille markkinoille mukaan, ja niin haluavat muutkin laadukkaina ja verrattain kalliina, mutta sittenkin vähän tavallisina nähdyt automerkit.

Esimerkiksi Mercedes-Benz elvytti muutama vuosi sitten superluksusbrändi Maybachin nimellä Mercedes-Maybach.

Se on pitkälti sama auto kuin Mercedes-Benzin iso S-sarjan auto, mutta siinä on se tarvittava annos eksklusiivisuutta, jota superrikkaat haluavat autoltaan.

Mercedes-Benzillä on myös S-sarjan Coupé, joka on käytännössä suora kilpailija BMW:n 8-sarjalle: iso, urheilullinen, mukava ja kaksiovinen auto, joka ei varsinaisesti ole tehty mitään tarvetta varten.

BMW itse on karrikoiden sanonen sitä mieltä, että ”ihan totta tätä autoa tarvitaan, koska tällaista autoa ei ole olemassa”.

Autocarin mukaan yhtiön tuotejohtaja Sarah Lessmann sanoi: ”Mercedeksen S-sarjan ja (urheiluauto) Porsche 911:n välillä on suuri rako, ja päätimme että 8-sarja ei ole siinä välissä. 8-sarja ottaa parhaat puolet kaikesta ja määrittelee oman rakonsa.”

BMW:llä ollaan sitä mieltä, että 8-sarjalainen on käytännössä täysverinen urheiluauto eikä vain urheilullinen auto. Ainakin Autocarin prototyyppiauton ensikoeajo ei tue tätä ajatusta. Lehti kirjoitti:

”Auto ei ole yhtä terävä kuin 911, eikä yhtä ylellinen kuin [Mercedes-AMG] S 63 Coupé”

Tällä tuskin on lopulta mitään merkitystä.

Todellisuudessa 8-sarjalaisessa ja kaikissa muissakin tämän hintaluokan autoissa ei ole kysymys siitä, kuka niitä tarvitsee, täyttävätkö ne mitään tarvetta tai antavatko ne varsinaisesti mitään uutta automaailmalle.

Kysymys on siitä, kenellä on niin paljon rahaa, että kykenee ostamaan jotain sellaista, mitä ei lainkaan tarvitse – ja mikä valmistaja tämän ajatuksen pystyy parhaalla mahdollisella tavalla näille ihmisille myymään.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Auto
  • Autot
  • Jose Riikonen
  • BMW

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Trump väitti, että Yhdysvalloissa on maailman puhtain ilma – WHO:n mukaan oikea vastaus on Suomi

    2. 2

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    3. 3

      HS:n pilapiirtäjä Karlsson kommentoi eduskunnan äänestystä – ”Ei uskalla”

    4. 4

      Kun kaljatölkki osui Konsta Pylkkäsen, 28, selkään, hän muisti, etteivät nämä olekaan oikeita kavereita – Moni vammainen kokee kiusaamista ja syrjintää

    5. 5

      Sotilaslähde HS:lle: Venäläiskytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustusvoimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    6. 6

      Lännen media: Ensimmäiset jäljittävät valvonta­kamerat Nelostielle syksyllä, jarruttelu ennen kameraa ei enää estä kiinni jäämistä

    7. 7

      Mitä Nokian johdossa tapahtui? Kirjan julkaiseva Risto Siilasmaa kertoo HS:lle yhtiön vaikeista vuosista Jorma Ollilan aikana 

      Tilaajille
    8. 8

      Keskellä Pitäjänmäkeä seisoo ainutlaatuinen omakotitalo – Se muistuttaa siitä, että taksikuski Alvi Hirvosella oli yksi aivan erityinen asiakas

      Tilaajille
    9. 9

      Amerikkalaiset eivät osaa lopettaa vihaamista

    10. 10

      Jorma Ollila vastaa Siilasmaan kuvailemiin ongelmiin yhtiön johtamisessa – Väitteet ovat hänen mukaansa kärjistettyjä tai vääriä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sotilaslähde HS:lle: Venäläiskytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustusvoimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    2. 2

      Krp ottanut kiinni kolmannen henkilön Turun seudun laajoissa kotietsinnöissä – ”Etsinnät sujuneet suunnitelmien mukaan”

    3. 3

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    4. 4

      ”Hän ei lopeta koskaan” – Tällainen mies on rahalla, viinalla ja nuuskalla lapsia Helsingin keskustassa houkutellut sarjahyväksikäyttäjä

      Tilaajille
    5. 5

      Keskellä Pitäjänmäkeä seisoo ainutlaatuinen omakotitalo – Se muistuttaa siitä, että taksikuski Alvi Hirvosella oli yksi aivan erityinen asiakas

      Tilaajille
    6. 6

      HS Paraisilla: Poliisi tutki vanhoja sotilasveneitä Airiston Helmi Oy -yrityksen laiturissa

    7. 7

      Luksusautoja myydään verkossa muutamalla tonnilla – Mutta onko käytetty Jaguar S-Type hyvä ostos?

    8. 8

      Nykylasten normaali on jotain, mitä me nelikymppiset emme edes olisi voineet nähdä

    9. 9

      HS:n pilapiirtäjä Karlsson kommentoi eduskunnan äänestystä – ”Ei uskalla”

    10. 10

      Mitä Nokian johdossa tapahtui? Kirjan julkaiseva Risto Siilasmaa kertoo HS:lle yhtiön vaikeista vuosista Jorma Ollilan aikana 

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    3. 3

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    4. 4

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    5. 5

      Krp ottanut kiinni kolmannen henkilön Turun seudun laajoissa kotietsinnöissä – ”Etsinnät sujuneet suunnitelmien mukaan”

    6. 6

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    7. 7

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    8. 8

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    9. 9

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    10. 10

      Sotilaslähde HS:lle: Venäläiskytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustusvoimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    11. Näytä lisää