Auto

Saksa on autoteollisuusmaa, mutta kuinka kauan? Asiantuntijoiden mukaan paikallisen sähköautotuotannon laiminlyöminen voi johtaa katastrofiin

Nyt monet asiantuntijat ovat huolissaan saksalaisesta autoteollisuudesta ja sen tulevaisuudesta. Pelkona on, että jos Saksa ei panosta sähköautoihin nyt, seuraukset voivat olla kohtalokkaat koko maalle, kirjoittaa Jose Riikonen.

Saksassa autoteollisuus on maan talouden elinehto.

Esimerkiksi Volkswagen (VW), Mercedes-Benziä valmistava Daimler ja BMW ovat valtavia työllistäjiä ja talouden vetureita.

Pelkästään VW-konsernin liikevaihto oli vuonna 2017 noin 230 miljardia euroa, eli kymmeniä miljardeja suurempi kuin koko Suomen valtion bruttokansantuote.

Nyt monet asiantuntijat ovat huolissaan saksalaisesta autoteollisuudesta ja sen tulevaisuudesta. Pelkona on, että jos Saksa ei panosta sähköautoihin nyt, seuraukset voivat olla kohtalokkaat koko maalle.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Esimerkiksi Siemensin toimitusjohtaja Joe Kaeser kertoi Autonewsin mukaan seuraavanlaisen uhkakuvan:

”Meillä on tulevaisuudessakin autoja kaduilla, mutta ne eivät ole sähköisiä. Ne ovat palavia autoja.”

Automaailma on murroksessa sillä tavalla, että polttomoottoriautoista ollaan siirtymässä sähköautoihin.

Kaikilla suurilla autonvalmistajilla on suuria suunnitelmia sähköautojen suhteen ja käytännössä kaikki ovat lupailleet lähitulevaisuudessa useita erilaisia sähköautomalleja.

Käyttövoiman vaihtaminen bensiinistä ja dieselistä vaatii suuria toimenpiteitä autonvalmistajilta.

Kaikki kilpailevat nyt siitä, kuka onnistuu kaappaamaan ensimmäisessä kunnollisessa sähköautojen yleistymisaallossa suuria markkinaosuuksia.

Huoli on, että saksalaiset ovat jääneet jälkeen.

Kaeserin viesti saksalaisille – suurille, perinteisille ja verrattain hitaille – valmistajille on se, että mikäli ne eivät toimi nopeasti ja tehokkaasti sähköautojen esiinmarssin yhteydessä, seuraa katastrofi.

Kaeserin uhkakuvissa Saksaa kohtaa massatyöttömyys ja siitä seuraavat mellakat, jos maan autoteollisuus ei kykene vastaamaan sähköistymistrendiin tehokkaasti ja nopeasti.

Sähköistymisen lisäksi suuri megatrendi on liikenteen autonomistuminen eli itseohjautuvuus, johon siihenkin pitäisi investoida paljon ja nopeasti.

Kaeserin mukaan saksalaisten autonvalmistajien on ladattava myös tähän asiaan paukkuja, mikäli teollisuuden halutaan pysyvän hengissä ja kukoistavan.

Eikä tässä vielä kaikki.

Reuters uutisoi hiljan, että saksalaisten on syytä olla huolissaan kiinalaisen akkutehtaan rakentamisesta Saksaan.

Kiinalainen akkuvalmistaja CATL (Contemporary Amperex Technology Ltd) on rakentamassa sähköautojen akkukennoja valmistavan tehtaan Saksaan Thüringenin osavaltioon.

BMW ja Volkswagen ovat sitoutuneet käyttämään CATL:n akkuja omissa sähköautoissaan.

BMW on tehnyt yhtiön kanssa miljardin euron sopimuksen. Volkswagen on sijoittanut yhteensä noin 21 miljardia euroa CATL:n sekä korealaisten Samsungin ja LG:n valmistamiin akkuihin.

Tämä herättää huolta saksalaisissa, sillä se kertoo, että luotto saksalaisten valmistajien akkutuotantoon on huono.

Niin ikään Teslan toimitusjohtaja Elon Musk on väläyttänyt akkutehtaan rakentamista lähelle Saksan rajaa.

Yhdysvaltalainen Tesla Motors on nähty mahdollisena automaailmaa sekoittavana toimijana.

Teslaan uskotaan paitsi autonvalmistajana, myös energiabisneksen pelurina, sillä Teslalla on runsaasti omaa akkutuotantoa, joka niin ikään nähdään ongelmana Saksan kansantaloudelle.

Esimerkiksi konsulttiyhtiö PwC:n asiantuntija Joern Neuhausen sanoi Reutersin mukaan:

”Jos haluamme, että meillä on saksalaista akkutuotantoa, tämä on varoituslaukaus.”

Saksalaiset autonvalmistajat ovat puolustautuneet sanomalla, että on turhaa lähteä kilpailmeen esimerkiksi kiinalaisten kanssa tämän päivän akkujen tuotannossa.

BMW:n yritysneuvoston jäsen Peter Cammerer sanoi Reutersin mukaan:

”Ei ole mitään järkeä jahdata tämän päivän teknologiaa.”

Cammererin mukaan autonvalmistajien täytyisi jo valmistautua niin sanottuun litiumakkujen jälkeiseen aikakauteen ja investoida tulevaisuuden akkuihin.

Sellaisia voisivat olla Cammererin mukaan natrium- tai magnesiumioniteknologia.

Saksalainen autoteollisuus on kärsinyt ongelmista vuodesta 2015 lähtien, kun Volkswagenin päästöhuijaus tuli julki.

Esimerkiksi Volkswagenin ajatuksena oli ennen huijausskandaalin julkituloa, että se kykenisi pääsemään alati tiukentuvien päästörajojen alle pienien dieselmoottoreiden voimin.

Huijausskandaalissa kuitenkin paljastui, että Volkswagen oli kepulikonstein päässyt alle määrättyjen päästörajojen. Autojen typenoksidipäästöt olivat reippaasti yli rajojen todellisessa ajossa.

Dieselmoottoreiden maine koki kolauksen, josta ne tuskin selviävät.

Lisäksi Euroopassa autojen tyyppihyväksyntätesteissä tehtävät autojen polttoaineenkulutusmittaukset on uusittu hiljattain.

Aiemmin pitkään oli käytössä NEDC-testi, joka antoi yleensä todellisuutta pienempiä kulutuslukemia. Nyt uusi WLTP-testi antaa realistisemmat kulutuslukemat.

Tämä on merkittävää siksi, että autonvalmistajille on määrätty tietyt keskimääräiset päästölukemat, joiden alle niiden on päästävä autoissaan, tai ne saavat merkittävät sakot.

Tämä taas johtaa siihen, että autonvalmistajien on tehtävä enemmän ja enemmän sähköautoja laskeakseen koko laivueensa keskikulutusta – ja kaiken tämän vuoksi huoli saksalaisesta akku- ja sähköautotuotannosta on nyt kova.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Auto
  • Autot
  • BMW
  • Volkswagen
  • Mercedes-Benz
  • Saksa
  • Jose Riikonen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Krp ottanut kaksi kiinni laajoissa etsinnöissä ympäri Turun saaristoa, yrityksen tilat Paraisilla eristettiin – tämä operaatiosta ja epäillyistä talous­rikoksista tiedetään nyt

    2. 2

      Luksusautoja myydään verkossa muutamalla tonnilla – Mutta onko käytetty Jaguar S-Type hyvä ostos?

    3. 3

      Nykylasten normaali on jotain, mitä me nelikymppiset emme edes olisi voineet nähdä

    4. 4

      ”Hän ei lopeta koskaan” – Tällainen mies on rahalla, viinalla ja nuuskalla lapsia Helsingin keskustassa houkutellut sarjahyväksikäyttäjä

      Tilaajille
    5. 5

      Arjen Kamphuis lähti Norjaan melomaan ja katosi – hollantilaisen tietoturva-asiantuntijan kohtalo hämmentää poliiseja ja läheisiä

    6. 6

      Kokoomus hyökkäsi pääministeri Sipilää vastaan, Sipilä suuttui ja ryhtyi vasta­hyökkäykseen – Soini-äänestyksestä syttyneen riidan syy ilmeisesti väärin­ymmärrys

    7. 7

      Liikemies ammuttiin autosta, joka ajoi 200 kilometriä tunnissa – Pietarin erikoisen surman erikoisin piirre on tappajien auton suomalainen rekisterikilpi

      Tilaajille
    8. 8

      Itämerelle jopa 8-metrisiä aaltoja puhaltanut Mauri-myrsky hellittää illalla – Kova tuuli on irrottanut lukuisia veneitä Espoossa ja Helsingissä

    9. 9

      Suomalainen turisti, älä luota poliisiin!

    10. 10

      Kaikki naiset eivät kohta kelpaa naisiksi yleisurheilun huipulla, ja tulkinta kohdistuu vahvasti yhteen juoksijaan – ”Ajassa voidaan palata sata vuotta taaksepäin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Krp ottanut kaksi kiinni laajoissa etsinnöissä ympäri Turun saaristoa, yrityksen tilat Paraisilla eristettiin – tämä operaatiosta ja epäillyistä talous­rikoksista tiedetään nyt

    2. 2

      Uusi nopea testi paljastaa, kuinka suuri on riski sairastua muistisairauteen

    3. 3

      ”Hän ei lopeta koskaan” – Tällainen mies on rahalla, viinalla ja nuuskalla lapsia Helsingin keskustassa houkutellut sarjahyväksikäyttäjä

      Tilaajille
    4. 4

      Tarkkuuskiväärin kanssa pullistellut Putin mokaili aseenkäytössä – Lepsuilu kertoo presidentin viimeisen kauden syndroomasta

    5. 5

      Kaikki naiset eivät kohta kelpaa naisiksi yleisurheilun huipulla, ja tulkinta kohdistuu vahvasti yhteen juoksijaan – ”Ajassa voidaan palata sata vuotta taaksepäin”

    6. 6

      Antti Kaikkonen ja Satu Taiveaho eroavat – ”Emme luovuttaneet helpolla”, Kaikkonen sanoo

    7. 7

      Luksusautoja myydään verkossa muutamalla tonnilla – Mutta onko käytetty Jaguar S-Type hyvä ostos?

    8. 8

      Suomalainen turisti, älä luota poliisiin!

    9. 9

      Jasper Pääkkösestä tuli Spike Leen elokuvan psykopaattirasisti, koska ohjaaja ihastui häneen kesken koekuvausten – lauantaina Lee menee Pääkkösen saunaan ja suunnittelee yhteistyön jatkumista

      Tilaajille
    10. 10

      Nykylasten normaali on jotain, mitä me nelikymppiset emme edes olisi voineet nähdä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    3. 3

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    4. 4

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    5. 5

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    6. 6

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    7. 7

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    8. 8

      Auschwitziin matkanneet Kallion lukiolaiset kokivat Suomi-häpeää krakovalaisessa juutalaisravintolassa: ”Minun oli pakko mennä kysymään heiltä, että ymmärrättekö te yhtään, mitä teette”

    9. 9

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    10. 10

      Siirtämäänsä autoa tuhonnut hinaus­auton kuljettaja herätti hämmennystä Vantaan Koivu­haassa – auto oli tarkoituskin viedä romutettavaksi, kertoo kuljettaja

    11. Näytä lisää