Auto

Saksa on autoteollisuusmaa, mutta kuinka kauan? Asiantuntijoiden mukaan paikallisen sähköautotuotannon laiminlyöminen voi johtaa katastrofiin

Nyt monet asiantuntijat ovat huolissaan saksalaisesta autoteollisuudesta ja sen tulevaisuudesta. Pelkona on, että jos Saksa ei panosta sähköautoihin nyt, seuraukset voivat olla kohtalokkaat koko maalle, kirjoittaa Jose Riikonen.

Saksassa autoteollisuus on maan talouden elinehto.

Esimerkiksi Volkswagen (VW), Mercedes-Benziä valmistava Daimler ja BMW ovat valtavia työllistäjiä ja talouden vetureita.

Pelkästään VW-konsernin liikevaihto oli vuonna 2017 noin 230 miljardia euroa, eli kymmeniä miljardeja suurempi kuin koko Suomen valtion bruttokansantuote.

Nyt monet asiantuntijat ovat huolissaan saksalaisesta autoteollisuudesta ja sen tulevaisuudesta. Pelkona on, että jos Saksa ei panosta sähköautoihin nyt, seuraukset voivat olla kohtalokkaat koko maalle.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Esimerkiksi Siemensin toimitusjohtaja Joe Kaeser kertoi Autonewsin mukaan seuraavanlaisen uhkakuvan:

”Meillä on tulevaisuudessakin autoja kaduilla, mutta ne eivät ole sähköisiä. Ne ovat palavia autoja.”

Automaailma on murroksessa sillä tavalla, että polttomoottoriautoista ollaan siirtymässä sähköautoihin.

Kaikilla suurilla autonvalmistajilla on suuria suunnitelmia sähköautojen suhteen ja käytännössä kaikki ovat lupailleet lähitulevaisuudessa useita erilaisia sähköautomalleja.

Käyttövoiman vaihtaminen bensiinistä ja dieselistä vaatii suuria toimenpiteitä autonvalmistajilta.

Kaikki kilpailevat nyt siitä, kuka onnistuu kaappaamaan ensimmäisessä kunnollisessa sähköautojen yleistymisaallossa suuria markkinaosuuksia.

Huoli on, että saksalaiset ovat jääneet jälkeen.

Kaeserin viesti saksalaisille – suurille, perinteisille ja verrattain hitaille – valmistajille on se, että mikäli ne eivät toimi nopeasti ja tehokkaasti sähköautojen esiinmarssin yhteydessä, seuraa katastrofi.

Kaeserin uhkakuvissa Saksaa kohtaa massatyöttömyys ja siitä seuraavat mellakat, jos maan autoteollisuus ei kykene vastaamaan sähköistymistrendiin tehokkaasti ja nopeasti.

Sähköistymisen lisäksi suuri megatrendi on liikenteen autonomistuminen eli itseohjautuvuus, johon siihenkin pitäisi investoida paljon ja nopeasti.

Kaeserin mukaan saksalaisten autonvalmistajien on ladattava myös tähän asiaan paukkuja, mikäli teollisuuden halutaan pysyvän hengissä ja kukoistavan.

Eikä tässä vielä kaikki.

Reuters uutisoi hiljan, että saksalaisten on syytä olla huolissaan kiinalaisen akkutehtaan rakentamisesta Saksaan.

Kiinalainen akkuvalmistaja CATL (Contemporary Amperex Technology Ltd) on rakentamassa sähköautojen akkukennoja valmistavan tehtaan Saksaan Thüringenin osavaltioon.

BMW ja Volkswagen ovat sitoutuneet käyttämään CATL:n akkuja omissa sähköautoissaan.

BMW on tehnyt yhtiön kanssa miljardin euron sopimuksen. Volkswagen on sijoittanut yhteensä noin 21 miljardia euroa CATL:n sekä korealaisten Samsungin ja LG:n valmistamiin akkuihin.

Tämä herättää huolta saksalaisissa, sillä se kertoo, että luotto saksalaisten valmistajien akkutuotantoon on huono.

Niin ikään Teslan toimitusjohtaja Elon Musk on väläyttänyt akkutehtaan rakentamista lähelle Saksan rajaa.

Yhdysvaltalainen Tesla Motors on nähty mahdollisena automaailmaa sekoittavana toimijana.

Teslaan uskotaan paitsi autonvalmistajana, myös energiabisneksen pelurina, sillä Teslalla on runsaasti omaa akkutuotantoa, joka niin ikään nähdään ongelmana Saksan kansantaloudelle.

Esimerkiksi konsulttiyhtiö PwC:n asiantuntija Joern Neuhausen sanoi Reutersin mukaan:

”Jos haluamme, että meillä on saksalaista akkutuotantoa, tämä on varoituslaukaus.”

Saksalaiset autonvalmistajat ovat puolustautuneet sanomalla, että on turhaa lähteä kilpailmeen esimerkiksi kiinalaisten kanssa tämän päivän akkujen tuotannossa.

BMW:n yritysneuvoston jäsen Peter Cammerer sanoi Reutersin mukaan:

”Ei ole mitään järkeä jahdata tämän päivän teknologiaa.”

Cammererin mukaan autonvalmistajien täytyisi jo valmistautua niin sanottuun litiumakkujen jälkeiseen aikakauteen ja investoida tulevaisuuden akkuihin.

Sellaisia voisivat olla Cammererin mukaan natrium- tai magnesiumioniteknologia.

Saksalainen autoteollisuus on kärsinyt ongelmista vuodesta 2015 lähtien, kun Volkswagenin päästöhuijaus tuli julki.

Esimerkiksi Volkswagenin ajatuksena oli ennen huijausskandaalin julkituloa, että se kykenisi pääsemään alati tiukentuvien päästörajojen alle pienien dieselmoottoreiden voimin.

Huijausskandaalissa kuitenkin paljastui, että Volkswagen oli kepulikonstein päässyt alle määrättyjen päästörajojen. Autojen typenoksidipäästöt olivat reippaasti yli rajojen todellisessa ajossa.

Dieselmoottoreiden maine koki kolauksen, josta ne tuskin selviävät.

Lisäksi Euroopassa autojen tyyppihyväksyntätesteissä tehtävät autojen polttoaineenkulutusmittaukset on uusittu hiljattain.

Aiemmin pitkään oli käytössä NEDC-testi, joka antoi yleensä todellisuutta pienempiä kulutuslukemia. Nyt uusi WLTP-testi antaa realistisemmat kulutuslukemat.

Tämä on merkittävää siksi, että autonvalmistajille on määrätty tietyt keskimääräiset päästölukemat, joiden alle niiden on päästävä autoissaan, tai ne saavat merkittävät sakot.

Tämä taas johtaa siihen, että autonvalmistajien on tehtävä enemmän ja enemmän sähköautoja laskeakseen koko laivueensa keskikulutusta – ja kaiken tämän vuoksi huoli saksalaisesta akku- ja sähköautotuotannosta on nyt kova.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Auto
  • Autot
  • BMW
  • Volkswagen
  • Mercedes-Benz
  • Saksa
  • Jose Riikonen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Jäämies Ötzi kuoli täysin vatsoin, mutta nykyihmistä hänen viimeinen ateriansa voi hirvittää

    2. 2

      Sana ”moi” riitti lopettamaan huumeidenkäyttäjien häiriköinnin Töölön kirjastossa – ”Jos ihminen nähdään vain järjestyshäiriönä, käytös on sen mukaista”

    3. 3

      Trump pyörtää puheitaan Helsingin-kokouksen jälkeen: Venäjä sekaantui Yhdysvaltojen vaaleihin

    4. 4

      Taas pukkaa hikeä, mutta miksi hikoilen enemmän kuin vierustoveri? Ihotautilääkäri vastaa 12 kysymykseen hikoilusta ja miten sitä voi vähentää

      Tilaajille
    5. 5

      Täysin kokeellinen hoito tuotti yllättävän tuloksen: ihosyöpä hävisi kokonaan 97-vuotiaalta naiselta

    6. 6

      Lastaan pelastaessa hukkunut äiti oli veden alla yli 40 minuuttia vilkkaalla uimarannalla Vantaalla – Uima­valvojille on järjestetty kriisiapua

    7. 7

      Suomalaisille lähetetty viestejä, joissa kiristäjät väittävät uhriensa katsoneen nettipornoa – viestintä­virasto neuvoo peittämään tietokoneen kameran

    8. 8

      Jupiterilta löytyi 12 uutta kuuta ja niistä yksi on hyvin outo

    9. 9

      ”Ostin kaksi kuumemittaria ja söin elohopeat niistä” – tutkija selvittää laittoman abortin teettäneiden naisten kohtaloita

      Tilaajille
    10. 10

      Yli 300 päivää ostamatta mitään turhaa – Heidi Juvonen haluaa elää ekologisesti ja siksi hän pesee hiuksensa pelkällä vedellä ja korvaa talouspaperin vaaterievuilla

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jäämies Ötzi kuoli täysin vatsoin, mutta nykyihmistä hänen viimeinen ateriansa voi hirvittää

    2. 2

      36-vuotias nainen sai pelastettua hukuksissa olleen lapsen Vantaalla, mutta hukkui itse – pelastuslaitoksen mukaan hukkunut oli lapsen äiti

    3. 3

      Trump pyörtää puheitaan Helsingin-kokouksen jälkeen: Venäjä sekaantui Yhdysvaltojen vaaleihin

    4. 4

      Trumpin Euroopan-vierailu oli lopulta nöyryytys, josta jää jälki maailmanhistoriaan

    5. 5

      Kesän lämpöennätys nousi 33,3 asteeseen, Lapissa on yhtä lämmintä kuin Roomassa – Kuvakooste näyttää, kuinka Helsingissä hikoiltiin

    6. 6

      USA:ssa nousi poliittinen myrsky Trumpin puheista – ”Yksi Yhdysvaltain presidentin häpeällisimmistä esiintymisistä”

    7. 7

      ”Propralia, Seroxatia, Arcoxia, Esomeprazolia” –Tällaisen lääke­cocktailin voimin huippukokki Henri Alén paiski töitä vuosia ja kertoo nyt, miten pääsi pillereistä eroon

    8. 8

      Trump tuhosi Helsingin huippukokouksen yhdellä iskulla – amerikkalaiset tyrmistyivät Trumpin ”antautumisesta” Venäjän presidentille

    9. 9

      Ensin kipu, sitten lamauttava väsymys ja lopulta koiran ulkoiluttaminenkin muuttui ylivoimaisen vaikeaksi – Nykyinen elintapamme uuvuttaa monet

    10. 10

      12 kuvaa, jotka tiivistävät Helsingin historiallisen päivän parrasvaloissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Republikaani­senaattori John McCain: Helsingin huippu­kokous oli hirvittävä virhe – lue HS:n seuranta Trumpin ja Putinin tapaamisen käänteistä

    2. 2

      Trump tuhosi Helsingin huippukokouksen yhdellä iskulla – amerikkalaiset tyrmistyivät Trumpin ”antautumisesta” Venäjän presidentille

    3. 3

      Donald ja Melania Trumpin saattue saapui Kalastaja­torpalle suuren väkijoukon saattelemana – lue HS:n seuranta sunnuntain tapahtumista

    4. 4

      Suomen hipsterein paikka on pieni kylä Nokian hylkäämässä Salossa – ”Elämäntilanteeni on niin hyvä, ettei siitä melkein kehtaa puhua”

    5. 5

      Los Angeles Timesin toimittaja tuli Helsinkiin raportoimaan huippukokouksesta, mutta rakastuikin julkiseen liikenteeseen – ”Suomi on voittanut minut puolelleen”

    6. 6

      Suomalais­sukeltaja Mikko Paasi oli thaimaalaisessa luolassa viimeisten joukossa ja joutui pakenemaan nousevaa vettä viime hetkellä – nyt hän kertoo HS:lle tapahtumien dramaattiset vaiheet

    7. 7

      Trump teki etikettimokan ja saattoi kuningatar Elisabetin kiusalliseen tilanteeseen Britanniassa

    8. 8

      Espoolaisilta 13-vuotiailta löytyi huume­seulassa jopa viittä eri ainetta – Eräs poika yritti sekavassa tilassa kaupata rauhoittavia lääkkeitä lastensuojelun työntekijällekin

    9. 9

      Näistä syistä Kalastajatorppa on ylivoimainen paikka Trumpin yöpaikaksi

    10. 10

      Jäämies Ötzi kuoli täysin vatsoin, mutta nykyihmistä hänen viimeinen ateriansa voi hirvittää

    11. Näytä lisää