Auto

HS koeajo: Subaru Imprezan rallimaine on pelkkä taakka, kun takavuosien siivekäs peto haluaisi nyt olla perusvarma ja turvallinen perheauto

Uusi Subaru Impreza on tasaisen laadukas ja turvallinen pieni perheauto, mutta siltä puuttuu sielu.

Kuvittele, että tilaisit Popedan soittamaan häihisi. Sitä ajattelisi, että luvassa on nahkaa ja rokkia.

Entä jos suurten odotusten jälkeen lavalle ilmestyisikin yllät­täen falsetissa laulava Pate Mustajärvi vaaleansininen styroksikypärä päässään esittämään Trafin hyväksymää liikenneturvallisuuslaulua?

Uusi Subaru Impreza saattaisi tuntua vähän siltä. Kyse on mielikuvista. Impreza edustaa nimenä yhä monelle sellaista, mitä se ei vuosikausiin ole ollut.

Subaru käytti aikoinaan miljoonia euroja luodakseen nelivetoisesta Imprezasta kovan ralliauton. Sen puikoissa Juha Kankkunen ja Colin McRae panivat soratiet pölisemään.



Suuri osa Suomen teillä vastaan tulevista Imprezoista on yhä näitä monisatahevosvoimaisia WRX- tai STi- rallimalleja ja niiden siivekkäitä kopioita, joita nyt Keravan Kankkuset myyvät internetissä käytettyinä eteenpäin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tehoimagolla avitettiin myös miljoonien ihan tavallisten perhe-Imprezojen myyntiä.

Nyt Subarun kelkka on kääntynyt ja Impreza halutaan brändätä uusiksi turvallisena perusperheautona. Ei enää turboja vaan turvaistuimia ja tiellä liikkujista tiedottavia tutkajärjestelmiä.

Uusi Impreza onkin pärjännyt ennätyshyvin turvatesteissä. Mutta turvallisia ovat muutkin nykyautot. Mikä olisi se juttu, joka erottaisi varsin pliisuksi muotoillun ja hivenen hintavan Imprezan kilpailijoistaan, joista yksikään tässä luokassa ei varsinaisesti ole huono?

Ensivilkaisulla kallis auto

Sisätilat ainakin ovat omintakeiset. Subarun uudistunut ohjaamo on ensikokemalta todella scifi­mäinen, kuten jo Imprezan maastomalli XV:n koeajossa havaittiin.

Auto tarjoilee kuskille tietoa peräti kolmella näytöllä. Kojelautaa hallitsevan ison kosketusnäytön lisäksi mittariston keskellä on perinteinen monitoiminäyttö ja kosketusnäytön yläpuolella vielä yksi.

Pienen totuttelun jälkeen ohjaamo on toimiva, mutta kun kuskin työpiste on rattia myöten täynnä vipuja, valoja, näyttöjä ja nappuloita, tunnelma on hieman kuin avaruusaluksen komentosillalla. Subarun multimediajärjestelmän nimi onkin tähtiin viittaava Starlink. Avaruus on läsnä myös jalkatilassa. Tilaa siis riittää, edessä ja takana. Tavaratilaa on kelvolliset 385 litraa eli pidemmänkin mökkireissun laukut mahtuvat kyytiin.

Tuulilasin yläosassa sijaitsee systeemi, johon Subaru on panostanut kovasti.

Kuskin apusilminä toimivat taustapeilin kylkeen tuulilasiin asennetut stereo­kamerat, joiden avulla auto näkee esimerkiksi eteen syöksyvät jalankulkijat ja osaa maantiellä kiihdyttää ja jarruttaa itsenäisesti liikennevirran mukana.

Tämä systeemi on nimeltään Eyesight, ja Subaru mainostaa sitä älykkäänä. Ihan yhtä fiksu se ei ole kuin esimerkiksi Mazdalla, jonka mukautuva vakionopeudensäädin osaa jopa pysähtyä toisen auton perässä liikennevaloihin ja lähteä siitä itsenäisesti liikkeelle, mutta Subaru operoi hyvällä nykytasolla.

Kamera näkee värit ja erottaa siis esimerkiksi edessä ajavan jarruvalot.

Auto tekee hätäjarrutuksen automaattisesti, jos kuski ei ehdi reagoida, ja avittaa tekemään väistöjä hätätilanteessa.

Kaistavahti seurailee tien viivoja ja tekee korjausliikkeitä tarvittaessa – peileissä vilkutteleva kaistanvaihtoavustin varoittaa kuolleessa kulmassa olevasta autosta tai äkkinäisestä ohittajasta. Tällaiset järjestelmät saa lähes kaikkiin nykyautoihin, mutta Subarulla ne ovat vakiona.

Toki Subarulla ylipäänsä kaikki on vakiona, sillä valmistajan strategia on myydä varusteltu auto koko pakettina ja lisävarustelistalla on lähinnä kuramatot ja kattoteline. Tämä tekee Subarusta ensivilkaisulla kalliin auton, kun kaikesta riisuttua hinnat alkaen -mallia ei ole tarjolla ja ostajan valittavaksi jää melkeinpä vain se, haluaako auton isommalla vai pienemmällä moottorilla.

Neliveto tekee vaikutuksen

Samalla kun kilpailijat keskittyvät parantelemaan turbotekniikkaansa, Subaru on sinnikkäästi pannut rahaa omalaatuisten, vapaasti hengittävien vastaiskumoottoriensa kehittämiseen.

Autoon saa siis joko 1,6- tai kaksilitraisen ahtamattoman bensamoottorin, jonka jatkeena on portaaton automaattivaihteisto. Impreza on myös aina nelivetoinen.

Tässä onkin Subarun markkinanurkka – etsipä kilpailijoilta juuri tästä kokoluokasta 30 000 euron hintainen nelivetoautomaatti. Sellaista ei ole.

Harmi vain, että kumpikin tarjolla oleva moottori on innoton ja epätaloudellinen.

Koeajetun kaksilitraisen mallin 156 hevosvoimaa riittävät tietysti liikuttamaan autoa paikasta toiseen aivan hyvin, mutta ohituskiihtyvyys on yllättävän hento.

Kun puhdikasta alavääntöä tarjoavaa turboa ei ole, Subarun moottori on luonteeltaan ompelukone – kaasua painaessa kierrokset hyppäävät kattoon, mutta mitään ei silti tunnu tapahtuvan.

Tämä on tyypillistä portaattomille automaattivaihteistoille, jollaista Subarukin käyttää. Ne tekevät perusajosta helppoa, mutta kiihdyttämisestä tulee oudon tunnotonta veivaamista. Auton äänieristys kovalla asfaltilla jättää myös toivomisen varaa.

Pienemmän 1,6-litraisen moottorin olemassaolon perustetta on vaikea keksiä, varsinkin kun valmistajan lukemien mukaan se syö bensaa liki yhtä paljon kuin kaksilitrainen eikä yllä läheskään vähäpäästöiseksi. Viikon koeajossa yhdistetyissä olosuhteissa Impreza hörppäsi 8,6 litraa sadalla kilometrillä. Talvella ajettu Imprezan maastoversio XV ylsi testissämme tasan samaan lukemaan.

Imprezan alustaa ja nelivetoa kelpaa kyllä kehua.

Auto on hyvin tasapainotettu ja tuntuu tiellä jämäkältä. Samoin ohjaus on riittävän tunnokas. Impreza imeytyy kurveihin mutkateillä ja pysyy turvallisesti näpeissä vauhdista huolimatta, vaikka neliveto tekeekin ääri­tilanteissa autosta hieman aliohjaavan.

Kokonaisuutena Impreza on moitteista huolimatta vaivaton ja perushyvä nykyauto, ja siistiksi uusitussa ohjaamossa istuu mielellään. Yleistuntuma on jämäkkä ja laadukas.

Keskinkertainen moottori jää kuitenkin kalvamaan. Subaruun uppoutuessa on selvää, että osaamista olisi parempaankin. Nyt auto jää vähän kädenlämpöiseksi kolmen ja puolen tähden esitykseksi luokassaan, kun se voisi hyvin kilpailla kärjessä. Alustaa ja nelivetoa lukuun ottamatta auto ei juuri loista.

Tässä autoluokassa 32 000 euroa on paljon. Riisutuin malli Imprezasta pienemmällä moottorilla maksaa siis 27 000 euroa, mutta se ei sytytä. Nyt koeajettu 2.0 Active on paras Impreza, mutta sen hinnalla saa esimerkiksi jo uuden A-sarjan Mersun tai katumaasturiluokasta melkein huippuvarustellun Nissan Qashqain, tosin etuvetoisena.

Subarun varustelu on kyllä kattava ja Imprezasta löytyy melkeinpä kaikki vimpaimet, joita nykyautoon osaa kaivata.

Ei kuitenkaan nahkapenkkejä tai navigaattoria: niitä ei Suomessa myytäviin Imprezoihin saa edes lisärahalla. Auto kuitenkin tukee Applen ja Androidin sovelluksia, joilla reittiohjelman saa ruudulle pyörimään omasta puhelimesta.

Lue kaikki HS:n koeajot tämän linkin takaa.


Koeajossa

Subaru Impreza 2.0i Active


+ Neliveto, tanakka alusta, laadukas viimeistely, hyvät sisätilat, turvavarustelu vakiona

– Innoton voimalinja, suuri bensankulutus, valju muotoilu

 Impreza on perushyvä perheauto, jonka myyntivaltti on neliveto. Jos sellaista tarvitsee, ei vaihtoehtoja oikein ole. Autossa on kattava turvavarustelu ja sisällä on riittävästi tilaa neljälle.

 Puhditon ja kuluttava moottori yhdistettynä tunnottomaan hihna-automaattiin tarkoittaa kuitenkin, että monen kilpailijan ajotuntuma on eloisampi.

 Hinta: Alkaen 27 000 euroa, koeajomalli 32 000 euroa

 Teho ja vääntö: 156 hv / 196 nm

 Kulutus (ilmoitettu): EU-yhdistetty 6,6 litraa

 CO2-päästöt: 152–196 g / km

 Kilpailijoita: Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30, Peugeot 308, Renault Megane, Volkswagen Golf

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Koeajo
  • Subaru
  • Auto
  • Autot
  • Niko Kettunen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Iltalehti: Antti Kaikkonen ja Satu Taiveaho eroavat

    2. 2

      Uusi nopea testi paljastaa, kuinka suuri on riski sairastua muistisairauteen

    3. 3

      ”Hän on Mister Finland”, sanoo Hollywood-ohjaaja Spike Lee tähdestään Jasper Pääkkösestä – Suomeen saapuva Lee kertoo nyt HS:lle, että yhteistyö jatkuu

      Tilaajille
    4. 4

      Neljä kokoomuksen naista kieltäytyi tukemasta Soinia – kokivat ”painostusta” ja ”vähättelyä”

    5. 5

      ”Vaatekaappi pursuaa tavaraa, mutta mitään järkevää päällepantavaa ei löydy” – Kapselipukeutuminen ratkaisee ongelman, näin se toimii

      Tilaajille
    6. 6

      Jaakko Pitkäjärvi osti puolen miljoonan euron McLaren 720:n – sitten ”brutaali vehje” lipesi

    7. 7

      Alusvaateketju julkaisi ”seksikkään Handmaid’s Tale -asun” – internet raivostui, yhtiö poisti asun ja todellisuutemme otti taas askeleen lähemmäs satiiria

    8. 8

      May: ”Brexit-neuvottelut ovat umpikujassa” – Ellei EU ota seuraavaa askelta, Britannia varautuu jättämään sen ilman pelisääntöjä tulevasta

    9. 9

      Kiista soluasunnon tiskialtaalla johti yli sataan veitseniskuun Mikkelissä – oikeus tuomitsi opiskelijan murhasta

    10. 10

      Keskusta ja kokoomus antoivat tukensa Timo Soinille – merkittävin asia äänestyksessä oli politiikan uskottavuus

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomen junat ovat kuin tieteiselokuvista Ruotsiin verrattuna – Yksityisille avattu junaliikenne tökkii, eikä aikatauluihin voi luottaa

    2. 2

      Alusvaateketju julkaisi ”seksikkään Handmaid’s Tale -asun” – internet raivostui, yhtiö poisti asun ja todellisuutemme otti taas askeleen lähemmäs satiiria

    3. 3

      Eduskunta äänesti Soinin luottamuksen puolesta äänin 100–60, kokoomuksen rivit rakoilivat

    4. 4

      Jaakko Pitkäjärvi osti puolen miljoonan euron McLaren 720:n – sitten ”brutaali vehje” lipesi

    5. 5

      ”Vaatekaappi pursuaa tavaraa, mutta mitään järkevää päällepantavaa ei löydy” – Kapselipukeutuminen ratkaisee ongelman, näin se toimii

      Tilaajille
    6. 6

      Ketogeeninen ruokavalio on trendi, jossa paino voi pudota nopeastikin – Ravitsemus­terapeutti: ”En kannusta, koska dieetti voi johtaa aineenvaihdunnallisiin ongelmiin”

    7. 7

      Ystäväni poika ei ole oppinut amiksessa juuri mitään – Onko ammattikoulutus todella näin surkealla tolalla?

    8. 8

      ”27 oppilaan luokalla on viisi historiankirjaa” – HS kysyi helsinkiläis­vanhemmilta lasten koulu­kirjoista, ja tulos on häkellyttävä

      Tilaajille
    9. 9

      Aftonbladet: Oppilas vangittiin Ruotsissa epäiltynä opettajan raiskauksesta

    10. 10

      Eppu Normaalin Pantse Syrjää syytetään vaimonsa rajuista pahoinpitelyistä – Syrjä kiistää syytteet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Auschwitziin matkanneet Kallion lukiolaiset kokivat Suomi-häpeää krakovalaisessa juutalaisravintolassa: ”Minun oli pakko mennä kysymään heiltä, että ymmärrättekö te yhtään, mitä teette”

    3. 3

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    4. 4

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    5. 5

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    6. 6

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    7. 7

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    8. 8

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    9. 9

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    10. 10

      Siirtämäänsä autoa tuhonnut hinaus­auton kuljettaja herätti hämmennystä Vantaan Koivu­haassa – auto oli tarkoituskin viedä romutettavaksi, kertoo kuljettaja

    11. Näytä lisää
    Uusimmat
    1. Juuri nyt
    2. Kymmeniä yhä kadoksissa lautan kaaduttua Victoriajärvellä Tansaniassa – yli sata ruumista löydetty
    3. Suomen ensimmäinen #metoo-oikeudenkäynti alkoi – Laulaja Tomi Metsäketoa koskevista kirjoituksista haetaan sakkorangaistuksia
    4. May: ”Brexit-neuvottelut ovat umpikujassa” – Ellei EU ota seuraavaa askelta, Britannia varautuu jättämään sen ilman pelisääntöjä tulevasta
    5. Iltalehti: Antti Kaikkonen ja Satu Taiveaho eroavat
    6. FC Barcelonan pelaajat osaavat tehdä yhden kysymyksen lihasvamman sattuessa: ”Olenko menossa Turkuun?” – joukkueen lääkäri oli torstaina mukana tuoreimmassa leikkauksessa
    7. Espanjan jalkapalloliitto haluaa kieltää Barcelona–Girona-ottelun pelaamisen Yhdysvalloissa – Liitto kaipaa syytä katalonialaisjoukkueiden valinnalle, väittää urheilulehti
    8. Kiista soluasunnon tiskialtaalla johti yli sataan veitseniskuun Mikkelissä – oikeus tuomitsi opiskelijan murhasta
    9. ”Hän on Mister Finland”, sanoo Hollywood-ohjaaja Spike Lee tähdestään Jasper Pääkkösestä – Suomeen saapuva Lee kertoo nyt HS:lle, että yhteistyö jatkuu Tilaajille
    10. Kapinalippu nousi asunnottomien asuntolan lipputankoon Hietaniemenkadulla – Tuntematon pilailija onnistui täydellisesti: lippu on jumissa eikä sitä saada alas
    11. Tunti sitten
    12. Eduskunta äänesti Soinin luottamuksen puolesta äänin 100–60, kokoomuksen rivit rakoilivat
    13. Näytä lisää