Auto

HS Koeajo: Sohvamainen Citroën C4 Cactus palaa juurilleen – ralli­autoista jousituksensa ammentanut city­auto yrittää erottua, mutta keskin­kertaisin tuloksin

Citroën keskittyy C4 Cactuksessa jälleen ranskalaistyyliseen mukavuuteen.

Uudistunut Citroën C4 Cactuksen muotoilu on edeltäjäänsä hienostuneempi. Päällepäin auto ei enää näytä kuin hieman valtavirrasta eroavalta, mutta sisälle kurkatessa ja varsinkin etuistuimelle laskeutuessa huomaa, että istuimet on muotoiltu erityisen leppoisiksi.

C4 Cactuksen sohvamaisella etuistuimella ei poikkeavaa mukavuutta voi olla huomaamatta. Istuimien suunnitteluun on selvästi paneuduttu, ja muun muassa käytetty vaahtomuovi ja istuimen alarungon muodostava verkko ovat uudet. Ajoasento tuntuu kotoisalta, vaikka selkänoja voisikin tarjota enemmänkin sivutukea.

Ratin säätöjä etsiessä mieleen palaa Geneven autonäyttely. Haastattelin Linda Jacksonia, yhtä autoalan harvoja ylimmän johdon naisista. Jackson, 59, on nykyisin Citroënin toimitusjohtaja. Hän aloitti alalla jo vuonna 1977, joten takana on yli neljän vuosikymmenen kokemus useiden eri automerkkien parissa.



Jackson vie keskustelun ensin rallin maailmaan, ja sehän meille suomalaisille on tuttu.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Kun aloimme kehittää uutta jousitusta malleihimme, ja niistä ensimmäisenä C4 Cactukseen, tuli idea erikoiselta suunnalta – rallista. Rallissa Citroënilla oli jo käytössä tekniikka, joka löysi lopulta tiensä myös tavallisiin perheautoihin aivan uutena innovaationa”, Jackson sanoi.

Jackson viittaa tällä niin sanottuun mukavuusjousitukseen, jolle on annettu hienolta kuulostava nimi: Progressive Hydraulic Cushions. Se nähdään ensimmäisenä juuri C4 Cactuksessa. Käytännössä auton iskunvaimentimet on suunniteltu uudelleen siten, että yhdessä jousituksen kanssa ne suodattavat tien epätasaisuuksista johtuvia teräviä heilahduksia entistä paremmin.


Parasta innovaatiossa on, että se ei ole kallis ja voidaan siksi tuoda myös edullisiin autoihin. Markkinoilta poistuneessa, vanhassa kaasunestejousituksessa – josta Citroën oli vuosikymmenten ajan tullut tutuksi – tilanne oli toinen: tekniikka oli raskas ja kallis toteuttaa.

Rallista oli kuin olikin siis jotain hyötyä ihan tavallisellekin autoilijalle. Mutta toimiiko innovaatio myös käytännössä?

Kaupunkiajoon painotettu

Koko 2000-luvun automaailmassa on yhä enemmän jauhettu yhtä muotisanaa: dynaaminen. Sana istuu hyvin nykyiseen hektiseen elämänrytmiin, jossa kaikilla on kiire suorittamaan ja suoriutumaan.

Autoja markkinoivat mainosyhtiöt ovatkin onnistuneet ovelasti ujuttamaan ajatuksen dynaamisuuden pakollisuudesta lähes jokaisen automallin kylkeen, vaikka eihän arkinen totuus tietenkään sellainen ole. Dynaamisuus eli tietynlainen energinen pyrkimys eteenpäin ja toisaalta arjessa jatkuvasti tuntuva mukavuus eivät autossa ole toistensa poissulkevia ominaisuuksia. Mukavakin auto voi suoriutua tehtävästään hyvin.

C4 Cactuksen perusajettavuus on hyvällä tolalla. Kun auton kanssa tulee tutuksi, kaarreajosta ja ajokäyttäytymisestä voi jopa oppia nauttimaan, vaikka auton olemus ei olekaan urheilullinen. Jousitus on anteeksiantavan pyöreä tuntumaltaan, mutta silti kori ei jää keinumaan isommissa heitoissa. Pehmeyttä löytyy oikeasti huomiota herättävästi, eikä ajomelukaan häiritse merkittävästi.

Ohjauspyörän kautta välittyvä ajotuntuma voisi kuitenkin olla hieman parempi, tanakampi, ihan arkisiakin ajoja ajatellen. Ominaisuus ei kuitenkaan ole lisääntyneen mukavuuden syy. Nyt ohjaustunto on vain selkeästi kaupunkiajoon painotettu. City­pyörittely sujuu siis kevyesti, mutta suuremmissa vauhdeissa kaipaisi lisää vastetta ohjauspyörälle.

Pienet ajo-ominaisuuksien puutteet voi kuitenkin antaa anteeksi, kun muistaa, mitä Citroën­ia valmistavalla PSA-yhtymällä on tarjota moottorien saralla. Kesäkuussa sen kolme­sylinterinen PureTech-bensiinimoottori valittiin 1,0–1,4-litraisten voimanlähteiden joukossa kansainväliseksi vuoden moottoriksi jo neljättä kertaa peräkkäin.

Samanlainen pikkuturbo puksuttaa myös koeajoauton nokalla. Moottorin käyntiääni on hyvällä tavalla hauska. Jacksonilla oli sanansa myös moottoreista.

”Voimme tarjota asiakkaalle vahvan vaihtoehdon, jos hän tahtoo vaihtaa pois dieselistä. Se on todennäköisin skenaario lähivuosina. Lisäksi saamme pistokehybridimallin C5 Aircross -mallistamme markkinoille ensi vuonna, ja ensimmäinen täyssähkömallimme saapuu vuonna 2020”, Jackson taustoitti Cit­roënin uudistumista.

Ranskalaismerkki ottaa siis askelia kohti tulevaisuutta, mutta ei erityisen kovalla kiireellä. Tarkkaan harkituissakin muutoksissa voi olla lähivuosien myllerryksessä etunsa.

Automaatti töksähtelee

Koeajoauton 1,2-litraisen bensiinimoottorin (110 hv, 205 Nm) voimat riittävät kohtalaisesti automaattivaihteisen C4 Cactuksen liikutteluun, ja autossa on myös kaupunkiajossa polttoainetta säästävä Stop & Start –automatiikka vakiovarusteena. Maata järisyttäviä tuntemuksia ei auton kiihtyvyydeltä kannata kuitenkaan odottaa. Lisäksi kuusiportainen automaatti ei ole käytettävyydeltään kaikkein sujuvin, vaan töksäyttelee vaihteita silloin tällöin tuntuvasti varsinkin alaspäin vaihdettaessa.

Automaattivaihteisto on japanilaisen Aisinin valmistama. Sen perustoiminnassa ei ole parhaimmillaan moittimista, vaan nyt havaitut pienet kulmikkuudet liittyvät vaihteiston elektroniseen ohjelmointiin. Niitä Citroënilla voitaisiin vielä hioa. Toisaalta ajaminen on automaatin kanssa rennompaa, minkä huomaa etenkin kaupunkiajossa. Automaatin lisähinta on noin 2 400 euroa. C4 Cactus kulutti koeajossa keskimäärin 7,1 litraa sadalla, kun keskinopeus oli taajama-ajopainotteinen 51 km/h.

Mutta eivätkö fossiiliset polttoaineet ole pian jo historiaa?

”Vuoteen 2023 mennessä, eli viiden vuoden sisällä, 80 prosenttia kaikista malleistamme tulee olemaan sähköistetty, tavalla tai toisella. Kaksi vuotta myöhemmin tuo luku on jo täydet sata prosenttia”, Jackson lupasi keväällä.

Valmistaja lupaa erottautua

Citroënin koko sen lähes 100-vuotisen historian ajan – ensimmäinen auto saatiin markkinoille vuonna 1919 – mukavuus ja muotoilu ovat olleet eri mallien avainrooleissa. Niihin Citroën tahtoo keskittyä myös tulevaisuudessa, ja tässä mielessä uusi C4 Cactus on tienraivaajamalli.

”Citroënin kanssa olen iloinen siitä, että meillä on nyt mallisto, joka erottuu. Palaamme siis juurillemme. Joitakin vuosia sitten tilanne oli toinen: yritimme olla kuin kaikki muut. Mutta nyt asiaan tulee muutos, ja meillä on taas kyky rakentaa autoja, jotka ovat erilaisia”, Jackson linjaa koko merkin tulevaisuutta.

Todellisuudessa kaikilla nykyisillä automalleilla pyritään ilmentämään omaa persoonallisuutta. Jos ranskalaistyylinen mukavuus ja erottuva tyyli tuntuisivat omilta, Citroënissa saattaisi olla ideaa.

Lue Kaikki HS:n koeajot tämän linkin takaa.


Koeajossa

Citroën C4 Cactus PureTech 110 Shine EAT6


 Uudistunut C4 Cactus on aiempaa hieman sivistyneempi mutta säilyttää erottuvan hatchback-perusolemuksensa. Erityinen mukavuusjousitus on uusi ominaisuus, samoin uudet mukavuusistuimet.

 Sisällä on riittävän väljät tilat neljälle keskimittaiselle aikuiselle, mutta takaistuimella pää hipoo helposti kattoa. 358-litrainen tavaratila saattaa tuntua pieneltä, ja siihen on selkeä nostokynnys.

 Moottoreiksi on tarjolla neljä eritehoista bensiini- ja dieselvaihtoehtoa. Automaattivaihteisto on saatavilla, nelivetoa tai hybridiä sen sijaan ei.

 C4 Cactus on helppo ja vaivaton ohjattava, mutta ohjaustuntuma on ylikorostuneen kevyt suuremmissa nopeuksissa. Auto on myös jonkin verran herkkä sivutuulelle.

+Leppoisa yleisfiilis, jousitusmukavuus

—Hontelo ohjaustuntuma, töksäyttelevä automaatti

 Hinta: 23 689 euroa

 Kulutus (ilmoitettu): EU-yhdistetty 5,3 litraa / 100 km bensiini

 Hiilidioksidipäästöt: 119 g/km

 Kiihtyvyys sataan 10,9 s, huippunopeus 188 km/h

 Kilpailijoita: Honda HR-V, Mazda CX-3, Peugeot 2008, Opel Cross­­land X, Renault Captur, Toyota C-HR

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Koeajo
  • Autot
  • Auto
  • Citroën

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Sotilaslähde HS:lle: Venäläiskytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustusvoimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    2. 2

      Kun kaljatölkki osui Konsta Pylkkäsen, 28, selkään, hän muisti, etteivät nämä olekaan oikeita kavereita – Moni vammainen kokee kiusaamista ja syrjintää

    3. 3

      Mestarien liigan katsomoissa huutaa nyt joukkio, jonka taival on kuin verivana katsomo­tappeluista kansan­murhaan

    4. 4

      Sukupuoli voi nyt olla vaikka salmiakki

    5. 5

      Amerikkalaiset eivät osaa lopettaa vihaamista

    6. 6

      Mitä Nokian johdossa tapahtui? Kirjan julkaiseva Risto Siilasmaa kertoo HS:lle yhtiön vaikeista vuosista Jorma Ollilan aikana 

      Tilaajille
    7. 7

      ”Miljoona suomalaista pitää kouluttaa uudelleen” – Mutta kuka keksi hurjan luvun, joka vakiintui politiikan hokemaksi?

    8. 8

      Keskellä Pitäjänmäkeä seisoo ainutlaatuinen omakotitalo – Se muistuttaa siitä, että taksikuski Alvi Hirvosella oli yksi aivan erityinen asiakas

      Tilaajille
    9. 9

      En haluaisi olla myrkyllinen mies, ja siksi tutkin itseni naistenlehden testissä

    10. 10

      Jorma Ollila vastaa Siilasmaan kuvailemiin ongelmiin yhtiön johtamisessa – Väitteet ovat hänen mukaansa kärjistettyjä tai vääriä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Krp otti kaksi kiinni laajoissa etsinnöissä Turun seudulla, myös Puolustusvoimat osallistui operaatioon – tämä etsinnöistä ja epäillyistä talous­rikoksista tiedetään päivän jälkeen

    2. 2

      ”Hän ei lopeta koskaan” – Tällainen mies on rahalla, viinalla ja nuuskalla lapsia Helsingin keskustassa houkutellut sarjahyväksikäyttäjä

      Tilaajille
    3. 3

      Luksusautoja myydään verkossa muutamalla tonnilla – Mutta onko käytetty Jaguar S-Type hyvä ostos?

    4. 4

      Sotilaslähde HS:lle: Venäläiskytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustusvoimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    5. 5

      Kaikki naiset eivät kohta kelpaa naisiksi yleisurheilun huipulla, ja tulkinta kohdistuu vahvasti yhteen juoksijaan – ”Ajassa voidaan palata sata vuotta taaksepäin”

    6. 6

      Nykylasten normaali on jotain, mitä me nelikymppiset emme edes olisi voineet nähdä

    7. 7

      Suomalainen turisti, älä luota poliisiin!

    8. 8

      HS Paraisilla: Poliisi tutki vanhoja sotilasveneitä Airiston Helmi Oy -yrityksen laiturissa

    9. 9

      Uusi nopea testi paljastaa, kuinka suuri on riski sairastua muistisairauteen

    10. 10

      Kokoomus hyökkäsi pääministeri Sipilää vastaan, Sipilä suuttui ja ryhtyi vasta­hyökkäykseen – Soini-äänestyksestä syttyneen riidan syy ilmeisesti väärin­ymmärrys

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    3. 3

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    4. 4

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    5. 5

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    6. 6

      Krp otti kaksi kiinni laajoissa etsinnöissä Turun seudulla, myös Puolustusvoimat osallistui operaatioon – tämä etsinnöistä ja epäillyistä talous­rikoksista tiedetään päivän jälkeen

    7. 7

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    8. 8

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    9. 9

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    10. 10

      Siirtämäänsä autoa tuhonnut hinaus­auton kuljettaja herätti hämmennystä Vantaan Koivu­haassa – auto oli tarkoituskin viedä romutettavaksi, kertoo kuljettaja

    11. Näytä lisää