Auto

Punavuoren kuuden kadun risteys ja Haagan kolmi­kaistainen liikenne­ympyrä saavat autoilijat hämilleen – näin selviät Helsingin liikenteen paha­maineisissa paikoissa

Helsingissä on risteyksiä ja alueita, joissa autoilijat ovat vaikeuksissa. HS:n vinkeillä ajat niissä oikein.

Apua. Edessä on risteys, johon tulee kuusi kaistaa, jossa ei ole liikennevaloja ja josta menee vielä raitiovaunu sekä leveä suojatie. Tässä hiki kihoaa monelle autoilijalle.

Kysymys on Helsingin Punavuoren pahamaineisesta Viiskulmasta. Se on risteys, jossa ei oikein voi ajaa oikein eikä väärin: teitä ja kaistoja on niin paljon, että ryhmittyminen ja vilkun käyttö ovat tulkinnanvaraisia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Risteys on tasa-arvoinen. Kuka menee ensin, jos joka suunnasta tulee tienkäyttäjä? Miten siinä pitäisi ajaa? Kysyimme asiaa poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtajalta Dennis Pastersteinilta.

”Niin, se on aika haastava risteys. Siitä on erilaisia tulkintoja.”

Tässä tapauksessa tiellä liikkujien pitää vain keskenään sopia, kuka menee ensin.


Helsingissä on risteyksiä ja alueita, joissa autoilijat ovat vaikeuksissa. Pastersteinin mukaan erityisen hämäriä paikkoja ei ole kuitenkaan ”älyttömän paljoa”.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Pääosin Helsingin liikenne on sujuvaa ja helppoa kaikille käyttäjille. Toki on myös paikkoja, joissa saattaa olla ihmeissään, jos ei ole ennen siellä ajanut.”
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Myös Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoriston mukaan omituisia risteyksiä on kaupungissa lopulta vähän. Liikenneturvaan tulleiden yleisöpalautteiden seasta ei nouse Vuoriston mukaan selkeästi mitään tiettyä, erityisen pulmallista paikkaa.

”Yleisesti hankaluuksia on erityisesti paikkoja tuntemattomilla tilanteissa, joissa kaista pitää valita hyvissä ajoin. Ratikat ja laajemmat risteykset tuntuvat aiheuttavan päänvaivaa”, Vuoristo kertoo.

”Kaikkeen ei ole olemassa yleispätevää ohjetta.”

Silloin täytyy käyttää maalaisjärkeä.


Haagan ja Pitäjänmäen nurkilla on pahamaineinen, paikoin kolmekaistainen liikenneympyrä. Se on paikka, jota moni kokemattomampi autoilija karsastaa.

Monikaistaiset liikenneympyrät ovat perinteisesti aiheuttaneet suomalaisille ongelmia. HS:n toimittaja Esa Lilja kertoi torstaina kolumnissaan, kuinka liikenneympyrässä ”sählätään sisääntulossa, vilkutetaan miten sattuu ja poistutaan kuinka huvittaa”.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Katso tämän jutun alusta video, jossa kerrotaan miten Haagan liikenneympyrässä pitää ajaa.

Haagan ympyrä voi näyttää uhkaavalta, mutta tarkkaavaiselle kuljettajalle ympyrässä ei ole mitään järin ihmeellistä. Opasteiden ja kaistamerkintöjen lukemisella ympyrästä selviää.

”Kaistojen yläpuolella on merkinnät, miltä kaistalta pääsee mihinkin. Ja liikenneympyrään mennessähän vilkkua ei käytetä, poistuessa kylläkin”, Pasterstein sanoo.

Tärkeää on valita opasteiden avulla haluamansa kaista jo ennen ympyrää. Näin ympyrässä ei tarvitse enää miettiä, mille kaistalle pitää mahdollisesti vaihtaa, jos haluaa vaikkapa keskustan suuntaan.

Mikäli valitsee väärän kaistan tai epähuomiossa ohittaa oman liittymänsä, äkkijarrutusten sijasta kannattaa joko poistua väärästä liittymästä ja palata ympyrään tai siirtyä ympyrän sisimmälle kaistalle, kiertää ympyrä ja yrittää uudestaan.


Kolmas, ehkä poikkeuksellisen sekava paikka, sijaitsee Helsingin keskustassa Laivurinkadun ja Tehtaankadun risteyksessä.

Kyseisessä risteyksessä ei ole valo-ohjausta ja siitä kulkee raitiovaunuja kahteen eri suuntaan suojatien yli autojen seassa. Siinä tarvitaan maalaisjärkeä sekä tarkkaavaisuutta.

”Se on kyllä paha, mutta sitähän ollaan muuttamassa. Suunnitelmat on tehty risteyksen selkeyttämiseksi”, Pasterstein sanoo.

Toistaiseksi risteyksestä selviää näillä ohjeilla: väistä ensisijaisesti jalankulkijoita, sitten raitiovaunuja ja sen jälkeen oikealta tulevia autoja sekä oikealta tulevia, ajoradalla ajavia polkupyöriä.

Myös Viiskulma toimii samoilla säännöillä.

Lue myös: Asiantuntija kertoo, saako risteyksessä vaihtaa kaistaa, räplätä puhelinta punaisissa tai pujotella autojonoja moottoripyörällä

Vaikka Viiskulma, Haagan liikenneympyrä sekä Laivurinkadun ja Tehtaankadun risteys koetaan vaikeiksi, niissä ei silti juurikaan tapahdu onnettomuuksia.

Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia ei ollut lainkaan vuosina 2013–2017. Loukkaantumisia tapahtui muutamia, mutta ei sen enempää kuin muissakaan risteyksissä.

Itse asiassa Laivurinkadun ja Tehtaankadun risteyksessä ei tilastoitu tarkastelujaksolla yhtäkään loukkaantumisen aiheuttanutta onnettomuutta, vaikka lähiristeyksissä niitä tapahtuikin.


”Ehkä ne risteykset ovat jo niin sekavia, että ihmiset kulkevat niissä poik—­keuksel—lisen varo—vaisesti”, Pasterstein sanoo.

Kärjistetty tulkinta vois olla, että valppaus ehkäisee onnettomuuksia hankalissakaan paikoissa. Toisaalta tarkkaavaisuuden herpaantuminen voi aiheuttaa haavereita selkeänoloisissakin paikoissa.

Etenkin kesäisin tiellä liikkumista haittaavat liikenteen poikkeusjärjestelyt. Pastersteinin mukaan ne ovat ehkäpä hämmentävimpiä paikkoja liikenteessä. Ja poikkeusjärjestelyitä on paljon.

”Kaivulupia – eli tilanteita, joissa kaivetaan kuoppa – jaetaan kaupungilta saamani tiedon mukaan kolme neljä tuhatta vuodessa Helsingissä. Jos lasketaan mukaan kaikki muut remontit, joissa otetaan haltuun katutilaa, kohteita on vuodessa noin seitsemän tuhatta.”

Pastersteinin mukaan käynnissä voi olla yhtä aikaa ”parhaimmillaan” 800 eri remonttia, jotka vaativat jonkinlaisia poikkeusjärjestelyjä.

Tällä hetkellä tällainen paikka on esimerkiksi Helsingissä ydinkeskustassa Mannerheimintien, Bulevardin ja Esplanadien kulmassa. Mechelininkatu on ollut jo kauan yhtä poikkeusta ja tulee olemaan sitä vielä pitkään.

”Näissä haastavaa on se, että työmaa muuttuu päivänkin aikana, ja liikennejärjestelyjä täytyy tehdä nopeasti. Joskus se onnistuu paremmin ja joskus huonommin.”

Yleisesti Helsingin liikenne sujuu varsin hyvin, Pasterstein summaa.

”Meillä taitaa olla tänä vuonna yksi kuollut liikenteessä, mikä on toki liikaa, mutta tilastollisesti se on hyvä lukema. Helsingin onnettomuustilastoja kelpaa näytellä ulkomaankollegoille.”

Kysytään vielä: miten pitäisi toimia tilanteessa, jossa ei yksinkertaisesti vain tiedä, miten pitää ajaa?

”Ei siinä muuta kuin on tarkkana ja ajaa hiljaisella nopeudella varovasti, niin eiköhän se suju.”

Muita liikenteen ongelmapaikkoja

Pinta-alaltaan suuret risteykset ruuhka-aikaan: Esimerkiksi Mannerheimintiellä on runsaasti risteyksiä, jotka ovat pinta-alaltaan suuria.

Ruuhka-aikaan niissä voi käydä hassusti. Jos lähtee täysin ennakoimatta liikkeelle, kun oma valo on vihreä, saattaa jäädä jumiin keskelle risteystä, jos edessä oleva liikenne ei vedäkään. Kun risteävän liikenteen valot sitten vaihtuvat vihreiksi ja seisoo keskellä risteystä, torvet alkavat törähdellä ja oma naama punertua.

Pohjoisrannan ja Aleksanterinkadun risteys: Tämä risteys ei ole hankala, mutta se on yllättävä. Kyseessä on paikka, jossa kaksikaistainen tie menee liikennevaloihin.

Liikennevaloista oikealta kaistalta ei saakaan mennä enää suoraan, vaan on käännyttävä oikealle – ja vain vasen kaista jatkaa suoraan. Tämä saattaa aiheuttaa ruuhkautumista, kun oikealla kaistalla ajavat tunkevat risteyksen lopussa vasemmalle yllätyttyään, kun eivät pääsekään enää suoraan.

Samantyyppinen tilanne on Mannerheimintien ja Tukholmankadun risteyksessä Taka-Töölössä, kun ajetaan keskustasta poispäin. Vasen kaista, jota bussikaistaa välttävä autoilija ajaa, kääntyy varsin pienin ennakkovaroituksin Tukholmankadulle. Oikea kaista – joka hetkeä aiemmin oli bussikaista, jota ei saa ajaa – on kaista, jolla pääsee jatkamaan Mannerheimintietä. Tässä nähdään paljon viime hetken kaistanvaihtoja.

Mannerheimintien koko eteläpää juuri nyt: Mannerheimintiellä Stockmannin edustalla, Esplanadien ja Bulevardin läheisyydessä, katu muuttuu jatkuvasti, sillä meneillään on suuri rakennustyö. Kaistoja ja liikennejärjestelyjä muutetaan alueella koko ajan.

Topeliuksenkadun, Linnakoskenkadun ja Mechelininkadun ”puoliympyrä”: Kaiken kaikkiaan hyvin erikoisen näköinen liittymä, jossa kuudesta suunnasta tulee useammalle kaistalle autoilijoita, ja yksi kaista ikään kuin halkaisee risteyksen keskeltä.

Paikassa on onneksi valo-ohjaus.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Auto
  • Liikenne
  • Liikennesäännöt

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kalusteita lahjoitetaan niin paljon, etteivät kaikki kelpaa edes kirpputoreille – Nämä käytetyt kalusteet viedään käsistä, näitä ei huolita edes ilmaiseksi

      Tilaajille
    2. 2

      Miksi naista pitää ”rakentaa” tunteja ennen kuin hän kelpaa televisioon? Jenni Pääskysaari kyllästyi näyttämään ”drag queenilta” ja teki radikaalin ratkaisun

      Tilaajille
    3. 3

      Bryan Adams nappasi keikalta valo­kuvan, jota artisti kutsui taian­omaiseksi – Saasteinen totuus paljastui, kun fanit pääsivät kommentoimaan

    4. 4

      Kaivoskuiluun pudonnut 62-vuotias arizonalaismies taisteli kaksi päivää käärmeitä vastaan palanein käsin ja molemmat jalat katkenneina

    5. 5

      Hai iski kiinni nudistirannalla surffanneeseen mieheen – Mies hakkasi petokalaa kunnes se päästi irti

    6. 6

      Ruoan ilmastovaikutus on tähän asti arvioitua suurempi – HS kokosi kulutustapoja, joista syntyy 100 kiloa päästöjä

    7. 7

      CNN: Matkustajakone laskeutui myrskyssä sivuttain Bristolin lento­kentälle – ”vaikuttava” suoritus, ylisti kentän henkilö­kunta

    8. 8

      Tel Aviv on homokulttuurin mekka, jossa on joka päivä bileet

    9. 9

      Ulkoministeri Soini kutsuu IPCC:n ilmasto­raportin synnyttämää keskustelua hysteeriseksi höpinäksi – ”Valtion ei pidä meitä pakottaa luontoa suojelemaan”

    10. 10

      Aivoinfarktin saaneen vanhuksen 1,4 miljoonan testamentti muuttui epäselvissä oloissa – Oikeus kumosi testamentin, laatija oli Espoon nykyinen liikuntajohtaja Martti Merra

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kettu istahti paikallisbussin penkille Kirkkonummella – Video näyttää, miten kuski paimentaa eläimen ulos katseen voimalla

    2. 2

      Miksi naista pitää ”rakentaa” tunteja ennen kuin hän kelpaa televisioon? Jenni Pääskysaari kyllästyi näyttämään ”drag queenilta” ja teki radikaalin ratkaisun

      Tilaajille
    3. 3

      Aivoinfarktin saaneen vanhuksen 1,4 miljoonan testamentti muuttui epäselvissä oloissa – Oikeus kumosi testamentin, laatija oli Espoon nykyinen liikuntajohtaja Martti Merra

    4. 4

      Maija Nordman oli ratsastamassa Espoossa, kun vastaan tullut autoilija väläytti pitkiä valoja ja painoi töötin pohjaan – ”Kaikki keskittyminen meni hengissä pysymiseen”

    5. 5

      Bryan Adams nappasi keikalta valo­kuvan, jota artisti kutsui taian­omaiseksi – Saasteinen totuus paljastui, kun fanit pääsivät kommentoimaan

    6. 6

      Ulkoministeri Soini kutsuu IPCC:n ilmasto­raportin synnyttämää keskustelua hysteeriseksi höpinäksi – ”Valtion ei pidä meitä pakottaa luontoa suojelemaan”

    7. 7

      Kalusteita lahjoitetaan niin paljon, etteivät kaikki kelpaa edes kirpputoreille – Nämä käytetyt kalusteet viedään käsistä, näitä ei huolita edes ilmaiseksi

      Tilaajille
    8. 8

      CNN: Matkustajakone laskeutui myrskyssä sivuttain Bristolin lento­kentälle – ”vaikuttava” suoritus, ylisti kentän henkilö­kunta

    9. 9

      Et ole sittenkään käyttänyt ketsuppikuppeja väärin koko elämäsi ajan – soitimme suomalaismiehelle, joka ratkaisi massiivisella selvitystyöllä vuosikausien mysteerin

    10. 10

      Sixpackin saa, jos tietää mitä tekee – Ravitsemuksen ja liikunnan ammattilaiset kertovat, miten saavutetaan timmi vatsa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvia Suomesta, osa 37: Akseli Valmunen kuvasi lähiötä, jossa latvialaiset telakkatyöläiset ja suomalaiset työttömät elävät rinnakkain

      Tilaajille
    2. 2

      Helsinki laski, että 87-vuotias Eeva tulee kuukauden toimeen 101 eurolla – sosiaali­työntekijä neuvoi myymään asunnon tai ottamaan lainaa lääkkeisiin

    3. 3

      Neljän kuukauden korvatulehdus ja kuusi poskiontelotulehdusta päälle – Karoliina Sallinen-Pentikäisen loputtomaan sairasteluun löytyi syy, joka on suomalaisille erityisen tyypillinen

      Tilaajille
    4. 4

      ”Turha niitä on enää töihin koittaa, ne on ryypänneet terveytensä jo” – Turun telakka takoo vaurautta, mutta sen varjossa elää köyhyyteen käpertynyt lähiö

      Tilaajille
    5. 5

      Audi, Lada ja Toyota haudattiin vuodeksi suohon ja kaivettiin sen jälkeen ylös – Venäläisen Youtube-porukan ”testi” vahvistaa vanhan totuuden

    6. 6

      Kettu istahti paikallisbussin penkille Kirkkonummella – Video näyttää, miten kuski paimentaa eläimen ulos katseen voimalla

    7. 7

      Uuden lastensairaalan katolle ilmestyi englanninkielinen teksti: Varautuuko sairaala pommituksiin?

    8. 8

      ”Minun on ajateltava, että oli hänen aikansa mennä” – 39-vuotiaana kuolleen Perttu Häkkisen vaimo, ystävät ja työtoverit kertovat, kuinka paljon he menettivät

      Tilaajille
    9. 9

      Suomessakin suositun antibiootin käyttöä rajoitetaan vakavien haittojen takia – Lääke aiheuttanut revenneitä jänteitä, lihas­kipuja ja uni­häiriöitä

    10. 10

      Maailmanloppu on tulossa, ja se on kaikin tavoin erilainen kuin aiemmat maailmanloput

    11. Näytä lisää