Auto

Punavuoren kuuden kadun risteys ja Haagan kolmi­kaistainen liikenne­ympyrä saavat autoilijat hämilleen – näin selviät Helsingin liikenteen paha­maineisissa paikoissa

Helsingissä on risteyksiä ja alueita, joissa autoilijat ovat vaikeuksissa. HS:n vinkeillä ajat niissä oikein.

Apua. Edessä on risteys, johon tulee kuusi kaistaa, jossa ei ole liikennevaloja ja josta menee vielä raitiovaunu sekä leveä suojatie. Tässä hiki kihoaa monelle autoilijalle.

Kysymys on Helsingin Punavuoren pahamaineisesta Viiskulmasta. Se on risteys, jossa ei oikein voi ajaa oikein eikä väärin: teitä ja kaistoja on niin paljon, että ryhmittyminen ja vilkun käyttö ovat tulkinnanvaraisia.

Risteys on tasa-arvoinen. Kuka menee ensin, jos joka suunnasta tulee tienkäyttäjä? Miten siinä pitäisi ajaa? Kysyimme asiaa poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtajalta Dennis Pastersteinilta.

”Niin, se on aika haastava risteys. Siitä on erilaisia tulkintoja.”
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tässä tapauksessa tiellä liikkujien pitää vain keskenään sopia, kuka menee ensin.


Helsingissä on risteyksiä ja alueita, joissa autoilijat ovat vaikeuksissa. Pastersteinin mukaan erityisen hämäriä paikkoja ei ole kuitenkaan ”älyttömän paljoa”.

”Pääosin Helsingin liikenne on sujuvaa ja helppoa kaikille käyttäjille. Toki on myös paikkoja, joissa saattaa olla ihmeissään, jos ei ole ennen siellä ajanut.”

Myös Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoriston mukaan omituisia risteyksiä on kaupungissa lopulta vähän. Liikenneturvaan tulleiden yleisöpalautteiden seasta ei nouse Vuoriston mukaan selkeästi mitään tiettyä, erityisen pulmallista paikkaa.

”Yleisesti hankaluuksia on erityisesti paikkoja tuntemattomilla tilanteissa, joissa kaista pitää valita hyvissä ajoin. Ratikat ja laajemmat risteykset tuntuvat aiheuttavan päänvaivaa”, Vuoristo kertoo.

”Kaikkeen ei ole olemassa yleispätevää ohjetta.”

Silloin täytyy käyttää maalaisjärkeä.


Haagan ja Pitäjänmäen nurkilla on pahamaineinen, paikoin kolmekaistainen liikenneympyrä. Se on paikka, jota moni kokemattomampi autoilija karsastaa.

Monikaistaiset liikenneympyrät ovat perinteisesti aiheuttaneet suomalaisille ongelmia. HS:n toimittaja Esa Lilja kertoi torstaina kolumnissaan, kuinka liikenneympyrässä ”sählätään sisääntulossa, vilkutetaan miten sattuu ja poistutaan kuinka huvittaa”.

Katso tämän jutun alusta video, jossa kerrotaan miten Haagan liikenneympyrässä pitää ajaa.

Haagan ympyrä voi näyttää uhkaavalta, mutta tarkkaavaiselle kuljettajalle ympyrässä ei ole mitään järin ihmeellistä. Opasteiden ja kaistamerkintöjen lukemisella ympyrästä selviää.

”Kaistojen yläpuolella on merkinnät, miltä kaistalta pääsee mihinkin. Ja liikenneympyrään mennessähän vilkkua ei käytetä, poistuessa kylläkin”, Pasterstein sanoo.

Tärkeää on valita opasteiden avulla haluamansa kaista jo ennen ympyrää. Näin ympyrässä ei tarvitse enää miettiä, mille kaistalle pitää mahdollisesti vaihtaa, jos haluaa vaikkapa keskustan suuntaan.

Mikäli valitsee väärän kaistan tai epähuomiossa ohittaa oman liittymänsä, äkkijarrutusten sijasta kannattaa joko poistua väärästä liittymästä ja palata ympyrään tai siirtyä ympyrän sisimmälle kaistalle, kiertää ympyrä ja yrittää uudestaan.


Kolmas, ehkä poikkeuksellisen sekava paikka, sijaitsee Helsingin keskustassa Laivurinkadun ja Tehtaankadun risteyksessä.

Kyseisessä risteyksessä ei ole valo-ohjausta ja siitä kulkee raitiovaunuja kahteen eri suuntaan suojatien yli autojen seassa. Siinä tarvitaan maalaisjärkeä sekä tarkkaavaisuutta.

”Se on kyllä paha, mutta sitähän ollaan muuttamassa. Suunnitelmat on tehty risteyksen selkeyttämiseksi”, Pasterstein sanoo.

Toistaiseksi risteyksestä selviää näillä ohjeilla: väistä ensisijaisesti jalankulkijoita, sitten raitiovaunuja ja sen jälkeen oikealta tulevia autoja sekä oikealta tulevia, ajoradalla ajavia polkupyöriä.

Myös Viiskulma toimii samoilla säännöillä.

Lue myös: Asiantuntija kertoo, saako risteyksessä vaihtaa kaistaa, räplätä puhelinta punaisissa tai pujotella autojonoja moottoripyörällä

Vaikka Viiskulma, Haagan liikenneympyrä sekä Laivurinkadun ja Tehtaankadun risteys koetaan vaikeiksi, niissä ei silti juurikaan tapahdu onnettomuuksia.

Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia ei ollut lainkaan vuosina 2013–2017. Loukkaantumisia tapahtui muutamia, mutta ei sen enempää kuin muissakaan risteyksissä.

Itse asiassa Laivurinkadun ja Tehtaankadun risteyksessä ei tilastoitu tarkastelujaksolla yhtäkään loukkaantumisen aiheuttanutta onnettomuutta, vaikka lähiristeyksissä niitä tapahtuikin.


”Ehkä ne risteykset ovat jo niin sekavia, että ihmiset kulkevat niissä poik—­keuksel—lisen varo—vaisesti”, Pasterstein sanoo.

Kärjistetty tulkinta vois olla, että valppaus ehkäisee onnettomuuksia hankalissakaan paikoissa. Toisaalta tarkkaavaisuuden herpaantuminen voi aiheuttaa haavereita selkeänoloisissakin paikoissa.

Etenkin kesäisin tiellä liikkumista haittaavat liikenteen poikkeusjärjestelyt. Pastersteinin mukaan ne ovat ehkäpä hämmentävimpiä paikkoja liikenteessä. Ja poikkeusjärjestelyitä on paljon.

”Kaivulupia – eli tilanteita, joissa kaivetaan kuoppa – jaetaan kaupungilta saamani tiedon mukaan kolme neljä tuhatta vuodessa Helsingissä. Jos lasketaan mukaan kaikki muut remontit, joissa otetaan haltuun katutilaa, kohteita on vuodessa noin seitsemän tuhatta.”

Pastersteinin mukaan käynnissä voi olla yhtä aikaa ”parhaimmillaan” 800 eri remonttia, jotka vaativat jonkinlaisia poikkeusjärjestelyjä.

Tällä hetkellä tällainen paikka on esimerkiksi Helsingissä ydinkeskustassa Mannerheimintien, Bulevardin ja Esplanadien kulmassa. Mechelininkatu on ollut jo kauan yhtä poikkeusta ja tulee olemaan sitä vielä pitkään.

”Näissä haastavaa on se, että työmaa muuttuu päivänkin aikana, ja liikennejärjestelyjä täytyy tehdä nopeasti. Joskus se onnistuu paremmin ja joskus huonommin.”

Yleisesti Helsingin liikenne sujuu varsin hyvin, Pasterstein summaa.

”Meillä taitaa olla tänä vuonna yksi kuollut liikenteessä, mikä on toki liikaa, mutta tilastollisesti se on hyvä lukema. Helsingin onnettomuustilastoja kelpaa näytellä ulkomaankollegoille.”

Kysytään vielä: miten pitäisi toimia tilanteessa, jossa ei yksinkertaisesti vain tiedä, miten pitää ajaa?

”Ei siinä muuta kuin on tarkkana ja ajaa hiljaisella nopeudella varovasti, niin eiköhän se suju.”

Muita liikenteen ongelmapaikkoja

Pinta-alaltaan suuret risteykset ruuhka-aikaan: Esimerkiksi Mannerheimintiellä on runsaasti risteyksiä, jotka ovat pinta-alaltaan suuria.

Ruuhka-aikaan niissä voi käydä hassusti. Jos lähtee täysin ennakoimatta liikkeelle, kun oma valo on vihreä, saattaa jäädä jumiin keskelle risteystä, jos edessä oleva liikenne ei vedäkään. Kun risteävän liikenteen valot sitten vaihtuvat vihreiksi ja seisoo keskellä risteystä, torvet alkavat törähdellä ja oma naama punertua.

Pohjoisrannan ja Aleksanterinkadun risteys: Tämä risteys ei ole hankala, mutta se on yllättävä. Kyseessä on paikka, jossa kaksikaistainen tie menee liikennevaloihin.

Liikennevaloista oikealta kaistalta ei saakaan mennä enää suoraan, vaan on käännyttävä oikealle – ja vain vasen kaista jatkaa suoraan. Tämä saattaa aiheuttaa ruuhkautumista, kun oikealla kaistalla ajavat tunkevat risteyksen lopussa vasemmalle yllätyttyään, kun eivät pääsekään enää suoraan.

Samantyyppinen tilanne on Mannerheimintien ja Tukholmankadun risteyksessä Taka-Töölössä, kun ajetaan keskustasta poispäin. Vasen kaista, jota bussikaistaa välttävä autoilija ajaa, kääntyy varsin pienin ennakkovaroituksin Tukholmankadulle. Oikea kaista – joka hetkeä aiemmin oli bussikaista, jota ei saa ajaa – on kaista, jolla pääsee jatkamaan Mannerheimintietä. Tässä nähdään paljon viime hetken kaistanvaihtoja.

Mannerheimintien koko eteläpää juuri nyt: Mannerheimintiellä Stockmannin edustalla, Esplanadien ja Bulevardin läheisyydessä, katu muuttuu jatkuvasti, sillä meneillään on suuri rakennustyö. Kaistoja ja liikennejärjestelyjä muutetaan alueella koko ajan.

Topeliuksenkadun, Linnakoskenkadun ja Mechelininkadun ”puoliympyrä”: Kaiken kaikkiaan hyvin erikoisen näköinen liittymä, jossa kuudesta suunnasta tulee useammalle kaistalle autoilijoita, ja yksi kaista ikään kuin halkaisee risteyksen keskeltä.

Paikassa on onneksi valo-ohjaus.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Auto
  • Liikenne
  • Liikennesäännöt

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Sikiön sydän löi, vaikka Susannan munanjohtimet oli poistettu – Lääkärit eivät ymmärrä, miten hän voi olla raskaana

      Tilaajille
    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 34: Akseli Valmunen palasi kesällä Lappiin kuvaamaan autioita turistikohteita

    3. 3

      Kaljaa, sikareita ja miesten välttelyä – satavuotiaiden selitykset ontuvat, mutta tiede on viimein löytämässä pitkän iän salaisuuden

      Tilaajille
    4. 4

      Tove Jansson kirjoitti vuonna 1979 onnettomaksi tekevästä arkkitehtuurista – se tulee mieleen, kun katsoo Jätkäsaarta ja Kalasatamaa

    5. 5

      Camden Elliott on Trumpia palvovan Amerikan kasvatti, joka vaihtoi kotiseudun huippuyliopistoon – Paluu Etelä-Virginiaan on kuin matka vieraaseen maahan

      Tilaajille
    6. 6

      Mitä useamman auton jengiläiset polttavat Ruotsin lähiöissä, sitä paremman vaaliaseen saa Jussi Halla-aho

    7. 7

      Sivullisten valppaus pelasti: aamu-uinnille lähtenyt iäkäs nainen oli hukkua Helsingissä, pelastus­laitos elvytti viime hetkellä

    8. 8

      Jätkäsaaren suunnittelussa tehtiin suuri virhe

    9. 9

      Miten siskoni olisi voinut sanoa, että isämme ei enää ole toimintakykyinen? Lääkärin pitäisi haastatella muistisairasta ja omaisia erikseen

    10. 10

      Kuplavolkkarin nimi oli Jenny, ja sen lokasuojassa kulki maailmalle jotain poikkeuksellista – Kolme suomalaista taltioi Tšekkoslovakian miehitystä 1968, ja nyt HS näyttää ainutlaatuisen materiaalin

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuplavolkkarin nimi oli Jenny, ja sen lokasuojassa kulki maailmalle jotain poikkeuksellista – Kolme suomalaista taltioi Tšekkoslovakian miehitystä 1968, ja nyt HS näyttää ainutlaatuisen materiaalin

      Tilaajille
    2. 2

      ”Miten te suomalaiset oikein selviätte hankalan luonteenne kanssa?”– Kiinalaiset rakastuivat sosiaalisesti kömpelöön Mattiin, joka välttelee ihmisten kohtaamista

    3. 3

      Kuvia Suomesta, osa 34: Akseli Valmunen palasi kesällä Lappiin kuvaamaan autioita turistikohteita

    4. 4

      Jätkäsaaren suunnittelussa tehtiin suuri virhe

    5. 5

      Sikiön sydän löi, vaikka Susannan munanjohtimet oli poistettu – Lääkärit eivät ymmärrä, miten hän voi olla raskaana

      Tilaajille
    6. 6

      Suomalaismiehen epäillään joutuneen yli 30 miljoonan euron arvoisen bitcoin-kavalluksen uhriksi – Huijauksen taustalla on thaimaalaisia julkkiksia ja pankkien laiminlyöntejä

    7. 7

      Kaljaa, sikareita ja miesten välttelyä – satavuotiaiden selitykset ontuvat, mutta tiede on viimein löytämässä pitkän iän salaisuuden

      Tilaajille
    8. 8

      Solakka mies, joka myi huumeita, lakanoita ja seuraansa – Jari Sillanpään hovihankkija rakasti huippuhotelleja ja kärähti lapsipornosta

      Tilaajille
    9. 9

      Weekend Festivalin porteilla jouduttiin perjantaina jonottamaan tunteja – miksi tapahtuman ympärillä tuntuu kuohuvan vuodesta toiseen?

    10. 10

      Huippuyliopisto MIT:n tutkijat onnistuivat katkaisemaan spagetin kahteen osaan – ei ole niin helppoa kuin luulisi, sillä spagettimysteeri on kalvanut fyysikoita vuosikymmeniä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Toimittaja ja kirjailija Perttu Häkkinen on kuollut – Flow-festivaalilla pidettiin hiljainen hetki

    2. 2

      Yali Liu hämmästyi, kun suomalaiskollegat ottivat lounaspuheet tosissaan – Kolme Suomessa työskentelevää ulkomaalaista kertoo, miten me teemme töitä

      Tilaajille
    3. 3

      Solakka mies, joka myi huumeita, lakanoita ja seuraansa – Jari Sillanpään hovihankkija rakasti huippuhotelleja ja kärähti lapsipornosta

      Tilaajille
    4. 4

      Hermostunut polkupyöräilijä pysäytti Onnibusin keskelle Mannerheimin­tietä, poliisi nuhteli osapuolet – ”Minusta oli täydellisen perusteltua jäädä kaistalle”

    5. 5

      ”Tule kotiin <3”, kirjoitti Eveliina Rimpeläinen – Sitä ennen hänen miehensä humalainen kaahailu oli katkennut piikkimattoon ja epäilyyn poliisin murhan yrityksestä

      Tilaajille
    6. 6

      Kuplavolkkarin nimi oli Jenny, ja sen lokasuojassa kulki maailmalle jotain poikkeuksellista – Kolme suomalaista taltioi Tšekkoslovakian miehitystä 1968, ja nyt HS näyttää ainutlaatuisen materiaalin

      Tilaajille
    7. 7

      Festareiden silmiinpistävät: Flow’hun kultaisiin legginseihin pukeutuneet miehet: “Missään muualla kuin Mummotunnelissa mua ei ole kähmitty näin paljon”

    8. 8

      Genovan alueelle julistettiin vuoden hätätila tiistain siltaromahduksen vuoksi – Video näyttää täpärän pelastumisen

    9. 9

      Helsinkiläiskoulu jakoi oppilaat eri ryhmiin sukupuolen mukaan – Jenni Korkeaojan lapsi lähti tunnille, jonka nimi on lukujärjestyksessä ”Pojat”

    10. 10

      Niklas nosti 2 000 euron pikavipin, hyppäsi bussiin ja pelasi rahat loppuun työmatkalla – ”Unelmien toimiala” takoo satumaisia tuottoja mutta jättää jälkeensä rumia tarinoita

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    Uusimmat
    1. Juuri nyt
    2. Valmentaja Tiia Hautala pani rakkaan lajinsa tauolle, koska koki epäonnistuneensa ja syyllisti itseään – ”Huomasin, että minä en enää pysty tähän hommaan”
    3. Messi aloitti uuden kauden väkevästi – yllätti muurin täydellisesti ensimmäisellä sarjamaalillaan
    4. Sivullisten valppaus pelasti: aamu-uinnille lähtenyt iäkäs nainen oli hukkua Helsingissä, pelastus­laitos elvytti viime hetkellä
    5. Tappiokausia tahkonneen Jokerien toimitusjohtaja tyrmää pakotepuheet – näkee Venäjälle lähtemisen edelleen mahdollisuuksien kautta
    6. Kahta EM-mitalia Berliinistä tähyävä Ronja Oja aikoo viihdyttää muuta Suomen joukkuetta mielenkiintoisella tavalla – ”Harkitsin, että pitäisikö ottaa luuttu Berliiniin mukaan”
    7. Rotusortajat ampuivat opiskelijoita tässä Soweton kirkossa – Nelson Mandela muutti kaiken, ja nyt Osmo Vänskä johti mustat ja valkoiset ekstaattiseen harmoniaan hänen satavuotisjuhlissaan
    8. Tunti sitten
    9. Slovenian uudeksi pää­ministeriksi valittiin maan entistä pää­ministeriä matkinut koomikko
    10. Liukkosen veljekset Taisto, 79, ja Teuvo, 77, elivät lapsuutensa Suomen kuuluisimman mielisairaalan alueella – Nyt Lapinlahden ”kakarat” palaavat kotiin, joka on taas heräämässä
    11. Orava Asuntorahasto keksi nerokkaan keinon vakuuttaa sijoittajat, kun se vaihtoi nimekseen Avaro – voisiko myös Öitääsosiroun olla uskottava toimija?
    12. Kuplavolkkarin nimi oli Jenny, ja sen lokasuojassa kulki maailmalle jotain poikkeuksellista – Kolme suomalaista taltioi Tšekkoslovakian miehitystä 1968, ja nyt HS näyttää ainutlaatuisen materiaalin Tilaajille
    13. Näytä lisää