Auto

Punavuoren kuuden kadun risteys ja Haagan kolmi­kaistainen liikenne­ympyrä saavat autoilijat hämilleen – näin selviät Helsingin liikenteen paha­maineisissa paikoissa

Helsingissä on risteyksiä ja alueita, joissa autoilijat ovat vaikeuksissa. HS:n vinkeillä ajat niissä oikein.

Apua. Edessä on risteys, johon tulee kuusi kaistaa, jossa ei ole liikennevaloja ja josta menee vielä raitiovaunu sekä leveä suojatie. Tässä hiki kihoaa monelle autoilijalle.

Kysymys on Helsingin Punavuoren pahamaineisesta Viiskulmasta. Se on risteys, jossa ei oikein voi ajaa oikein eikä väärin: teitä ja kaistoja on niin paljon, että ryhmittyminen ja vilkun käyttö ovat tulkinnanvaraisia.

Risteys on tasa-arvoinen. Kuka menee ensin, jos joka suunnasta tulee tienkäyttäjä? Miten siinä pitäisi ajaa? Kysyimme asiaa poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtajalta Dennis Pastersteinilta.

”Niin, se on aika haastava risteys. Siitä on erilaisia tulkintoja.”
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tässä tapauksessa tiellä liikkujien pitää vain keskenään sopia, kuka menee ensin.


Helsingissä on risteyksiä ja alueita, joissa autoilijat ovat vaikeuksissa. Pastersteinin mukaan erityisen hämäriä paikkoja ei ole kuitenkaan ”älyttömän paljoa”.

”Pääosin Helsingin liikenne on sujuvaa ja helppoa kaikille käyttäjille. Toki on myös paikkoja, joissa saattaa olla ihmeissään, jos ei ole ennen siellä ajanut.”

Myös Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoriston mukaan omituisia risteyksiä on kaupungissa lopulta vähän. Liikenneturvaan tulleiden yleisöpalautteiden seasta ei nouse Vuoriston mukaan selkeästi mitään tiettyä, erityisen pulmallista paikkaa.

”Yleisesti hankaluuksia on erityisesti paikkoja tuntemattomilla tilanteissa, joissa kaista pitää valita hyvissä ajoin. Ratikat ja laajemmat risteykset tuntuvat aiheuttavan päänvaivaa”, Vuoristo kertoo.

”Kaikkeen ei ole olemassa yleispätevää ohjetta.”

Silloin täytyy käyttää maalaisjärkeä.


Haagan ja Pitäjänmäen nurkilla on pahamaineinen, paikoin kolmekaistainen liikenneympyrä. Se on paikka, jota moni kokemattomampi autoilija karsastaa.

Monikaistaiset liikenneympyrät ovat perinteisesti aiheuttaneet suomalaisille ongelmia. HS:n toimittaja Esa Lilja kertoi torstaina kolumnissaan, kuinka liikenneympyrässä ”sählätään sisääntulossa, vilkutetaan miten sattuu ja poistutaan kuinka huvittaa”.

Katso tämän jutun alusta video, jossa kerrotaan miten Haagan liikenneympyrässä pitää ajaa.

Haagan ympyrä voi näyttää uhkaavalta, mutta tarkkaavaiselle kuljettajalle ympyrässä ei ole mitään järin ihmeellistä. Opasteiden ja kaistamerkintöjen lukemisella ympyrästä selviää.

”Kaistojen yläpuolella on merkinnät, miltä kaistalta pääsee mihinkin. Ja liikenneympyrään mennessähän vilkkua ei käytetä, poistuessa kylläkin”, Pasterstein sanoo.

Tärkeää on valita opasteiden avulla haluamansa kaista jo ennen ympyrää. Näin ympyrässä ei tarvitse enää miettiä, mille kaistalle pitää mahdollisesti vaihtaa, jos haluaa vaikkapa keskustan suuntaan.

Mikäli valitsee väärän kaistan tai epähuomiossa ohittaa oman liittymänsä, äkkijarrutusten sijasta kannattaa joko poistua väärästä liittymästä ja palata ympyrään tai siirtyä ympyrän sisimmälle kaistalle, kiertää ympyrä ja yrittää uudestaan.


Kolmas, ehkä poikkeuksellisen sekava paikka, sijaitsee Helsingin keskustassa Laivurinkadun ja Tehtaankadun risteyksessä.

Kyseisessä risteyksessä ei ole valo-ohjausta ja siitä kulkee raitiovaunuja kahteen eri suuntaan suojatien yli autojen seassa. Siinä tarvitaan maalaisjärkeä sekä tarkkaavaisuutta.

”Se on kyllä paha, mutta sitähän ollaan muuttamassa. Suunnitelmat on tehty risteyksen selkeyttämiseksi”, Pasterstein sanoo.

Toistaiseksi risteyksestä selviää näillä ohjeilla: väistä ensisijaisesti jalankulkijoita, sitten raitiovaunuja ja sen jälkeen oikealta tulevia autoja sekä oikealta tulevia, ajoradalla ajavia polkupyöriä.

Myös Viiskulma toimii samoilla säännöillä.

Lue myös: Asiantuntija kertoo, saako risteyksessä vaihtaa kaistaa, räplätä puhelinta punaisissa tai pujotella autojonoja moottoripyörällä

Vaikka Viiskulma, Haagan liikenneympyrä sekä Laivurinkadun ja Tehtaankadun risteys koetaan vaikeiksi, niissä ei silti juurikaan tapahdu onnettomuuksia.

Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia ei ollut lainkaan vuosina 2013–2017. Loukkaantumisia tapahtui muutamia, mutta ei sen enempää kuin muissakaan risteyksissä.

Itse asiassa Laivurinkadun ja Tehtaankadun risteyksessä ei tilastoitu tarkastelujaksolla yhtäkään loukkaantumisen aiheuttanutta onnettomuutta, vaikka lähiristeyksissä niitä tapahtuikin.


”Ehkä ne risteykset ovat jo niin sekavia, että ihmiset kulkevat niissä poik—­keuksel—lisen varo—vaisesti”, Pasterstein sanoo.

Kärjistetty tulkinta vois olla, että valppaus ehkäisee onnettomuuksia hankalissakaan paikoissa. Toisaalta tarkkaavaisuuden herpaantuminen voi aiheuttaa haavereita selkeänoloisissakin paikoissa.

Etenkin kesäisin tiellä liikkumista haittaavat liikenteen poikkeusjärjestelyt. Pastersteinin mukaan ne ovat ehkäpä hämmentävimpiä paikkoja liikenteessä. Ja poikkeusjärjestelyitä on paljon.

”Kaivulupia – eli tilanteita, joissa kaivetaan kuoppa – jaetaan kaupungilta saamani tiedon mukaan kolme neljä tuhatta vuodessa Helsingissä. Jos lasketaan mukaan kaikki muut remontit, joissa otetaan haltuun katutilaa, kohteita on vuodessa noin seitsemän tuhatta.”

Pastersteinin mukaan käynnissä voi olla yhtä aikaa ”parhaimmillaan” 800 eri remonttia, jotka vaativat jonkinlaisia poikkeusjärjestelyjä.

Tällä hetkellä tällainen paikka on esimerkiksi Helsingissä ydinkeskustassa Mannerheimintien, Bulevardin ja Esplanadien kulmassa. Mechelininkatu on ollut jo kauan yhtä poikkeusta ja tulee olemaan sitä vielä pitkään.

”Näissä haastavaa on se, että työmaa muuttuu päivänkin aikana, ja liikennejärjestelyjä täytyy tehdä nopeasti. Joskus se onnistuu paremmin ja joskus huonommin.”

Yleisesti Helsingin liikenne sujuu varsin hyvin, Pasterstein summaa.

”Meillä taitaa olla tänä vuonna yksi kuollut liikenteessä, mikä on toki liikaa, mutta tilastollisesti se on hyvä lukema. Helsingin onnettomuustilastoja kelpaa näytellä ulkomaankollegoille.”

Kysytään vielä: miten pitäisi toimia tilanteessa, jossa ei yksinkertaisesti vain tiedä, miten pitää ajaa?

”Ei siinä muuta kuin on tarkkana ja ajaa hiljaisella nopeudella varovasti, niin eiköhän se suju.”

Muita liikenteen ongelmapaikkoja

Pinta-alaltaan suuret risteykset ruuhka-aikaan: Esimerkiksi Mannerheimintiellä on runsaasti risteyksiä, jotka ovat pinta-alaltaan suuria.

Ruuhka-aikaan niissä voi käydä hassusti. Jos lähtee täysin ennakoimatta liikkeelle, kun oma valo on vihreä, saattaa jäädä jumiin keskelle risteystä, jos edessä oleva liikenne ei vedäkään. Kun risteävän liikenteen valot sitten vaihtuvat vihreiksi ja seisoo keskellä risteystä, torvet alkavat törähdellä ja oma naama punertua.

Pohjoisrannan ja Aleksanterinkadun risteys: Tämä risteys ei ole hankala, mutta se on yllättävä. Kyseessä on paikka, jossa kaksikaistainen tie menee liikennevaloihin.

Liikennevaloista oikealta kaistalta ei saakaan mennä enää suoraan, vaan on käännyttävä oikealle – ja vain vasen kaista jatkaa suoraan. Tämä saattaa aiheuttaa ruuhkautumista, kun oikealla kaistalla ajavat tunkevat risteyksen lopussa vasemmalle yllätyttyään, kun eivät pääsekään enää suoraan.

Samantyyppinen tilanne on Mannerheimintien ja Tukholmankadun risteyksessä Taka-Töölössä, kun ajetaan keskustasta poispäin. Vasen kaista, jota bussikaistaa välttävä autoilija ajaa, kääntyy varsin pienin ennakkovaroituksin Tukholmankadulle. Oikea kaista – joka hetkeä aiemmin oli bussikaista, jota ei saa ajaa – on kaista, jolla pääsee jatkamaan Mannerheimintietä. Tässä nähdään paljon viime hetken kaistanvaihtoja.

Mannerheimintien koko eteläpää juuri nyt: Mannerheimintiellä Stockmannin edustalla, Esplanadien ja Bulevardin läheisyydessä, katu muuttuu jatkuvasti, sillä meneillään on suuri rakennustyö. Kaistoja ja liikennejärjestelyjä muutetaan alueella koko ajan.

Topeliuksenkadun, Linnakoskenkadun ja Mechelininkadun ”puoliympyrä”: Kaiken kaikkiaan hyvin erikoisen näköinen liittymä, jossa kuudesta suunnasta tulee useammalle kaistalle autoilijoita, ja yksi kaista ikään kuin halkaisee risteyksen keskeltä.

Paikassa on onneksi valo-ohjaus.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Auto
  • Liikenne
  • Liikennesäännöt

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tätä on Suomi: Pekka Sario, 18, sai ajokortin tiistaiaamuna, jo illalla hän joutui toistuvan tieraivon kohteeksi

    2. 2

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    3. 3

      Uusi lastensairaala on niin tolkuttoman hieno, että toivottavasti samaa ei tehdä enää ikinä

    4. 4

      Mikä Helsingin OP:ssa on vialla? Laina­neuvotteluihin ei pääse, viesteihin ei vastata

    5. 5

      Jono jo kello seitsemän, kauppakeskus Redi aukeaa kello 9 – HS:n suora lähetys Kalasataman kauppakeskuksesta käynnissä

    6. 6

      Tämä määrä proteiinia on tarpeeksi, liika voi olla vaaraksi ja kasviproteiinilla pärjää, kunhan tietää mitä tekee – Nämä kahdeksan faktaa sinun täytyy tietää proteiineista

      Tilaajille
    7. 7

      Suolistomikrobeja uhkaa sukupuutto jos jatkamme syömistä nykyiseen tapaan – Tuhojen korjaaminen saattaa vaatia järeitä toimenpiteitä

    8. 8

      Pienelläkin palkalla pitäisi voida elää

    9. 9

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    10. 10

      Espanjan ulkoministeri: Trump esitti muurin rakentamista Afrikkaan – ”Saharan raja ei voi olla suurempi kuin meidän ja Meksikon raja”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    2. 2

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    3. 3

      Toimitusjohtajan epäillään ampuneen naisen oven läpi Lohjan Sammatissa – useat ihmiset hakeneet miehelle lähestymiskiellon, taustalla väkivaltaa ja uhkailua

    4. 4

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    5. 5

      Tutkijoille selvisi vihdoin, miksi talidomidi tuhosi tuhansien lapsien elämän

    6. 6

      Keskiviikkoilta oli poikkeuksellista junakaaosta henkilövahingon, sähkövian ja myöhästymisten vuoksi – torstaiaamun liikenne sujuu normaalisti

    7. 7

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    8. 8

      Espoo myöntää: Opetusjohtaja ei suostunut irtisanomaan Saunalahden rehtoria – Potkut antoi lopulta alempi virkamies

    9. 9

      Eduskunta ratkaisee Timo Soinin kohtalon todennäköisesti perjantaina – Moni aborttikantoja arvostellut joutuu tukemaan häntä

    10. 10

      ”Te ette saa tuhota sitä” – Helsingin Hermannissa syttyi sota ja poliisikin saapui paikalle, kun kaivinkone alkoi repiä puistoa maan tasalle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Auschwitziin matkanneet Kallion lukiolaiset kokivat Suomi-häpeää krakovalaisessa juutalaisravintolassa: ”Minun oli pakko mennä kysymään heiltä, että ymmärrättekö te yhtään, mitä teette”

    3. 3

      Mies havahtui hetkeksi hereille vesipuisto Serenassa, mutta jatkoi juhlintaa vielä viikon ympäri Etelä-Suomea – Lopulta mies tajusi rahoittaneensa 10–15 hengen elostelua 12 000 eurolla

    4. 4

      Tytti Peltosen palkka on niin pieni, että se on käytetty kaksi viikkoa ennen tilipäivää – Suomessa on kymmeniätuhansia työssäkäyviä köyhiä

      Tilaajille
    5. 5

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    6. 6

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    7. 7

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    8. 8

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    9. 9

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    10. 10

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    11. Näytä lisää
    Uusimmat