Auto

Yhdysvaltalaismies ylsi autolla ennätykselliseen 722 kilometrin tuntinopeuteen – Voisiko perusautoon asentaa 10 000 hevosvoiman moottorin ja yrittää samaa?

Huippunopeuksiin yltävät autot on rakennettu varta vasten kiitureiksi. Niille eivät pärjää edes nopeimmat tuotannossa olevat superautot.

Viime viikonloppuna yhdysvaltalainen kilpa-autoilija Danny Thompson saavutti autolla 722 kilometrin tuntinopeuden ja teki samalla mäntäkäyttöisten autojen uuden maailmaennätyksen. Edellinen nopeusennätys 707 kilometriä tunnissa oli vuodelta 2012.

”Autoilla” on saavutettu aiemminkin jopa 1 600 kilometrin tuntinopeuksia, mutta ne ovat suihku- ja rakettimoottoreineen autoja lähinnä nimeksi.



Thompson teki ennätyksen Utahissa sijaitsevalla radalla Challenger 2 -nimisellä autolla. Saavutuksellaan Thompson halusi kunnioittaa isäänsä Mickey Thompsonia, joka rikkoi vastaavan ennätyksen jo vuonna 1960 Challengerin 1:llä.

Uuden ennätyksen mahdollistaneessa autossa on nitroilla terästetty, 2 500-hevosvoimainen moottori.
Ennätys herättää kiinnostavan kysymyksen: mikseivät tavallisemmatkin superautot voisi mennä yhtä kovaa tai ainakin lähelle kyseisiä nopeuksia?

Digital Trends -verkkojulkaisu julkisti hiljattain listan maailman kahdestakymmenestäviidestä nopeimmasta tuotantoautosta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tuotantoautolla tarkoitetaan autoa, joka on ainakin jossain määrin sarjatuotannossa. Se ei siis ole yksittäinen projekti, joka on varta vasten tehty jotain tiettyä tarkoitusta – kuten vaikkapa nopeusennätystä – varten.



Huippunopeudet listauksen kärjessä ovat kovia.

Esimerkiksi Hennessey Venom F5 kulkee kuulemma yli 480 kilometriä tunnissa. Tätä huippunopeutta ei kuitenkaan ole virallisesti mitattu. Tehot otettiin V8-moottorista, jossa on 1 600 hevosvoimaa.

Virallisesti sen sijaan on mitattu ruotsalaisen Koenigsegg Agera RS:n nopeus, joka on noin 450 kilometriä tunnissa.

Kovia lukuja, mutta kumpikaan ei yllä lähelläkään Challenger 2:n lukemia. Miksei tuotantoautosta voisi tehdä hävyttömän nopeaa vaikkapa laittamalla siihen moottoria, jossa on 10 000 hevosvoimaa?

Periaatteessa auto voidaan hetken aikaa saada kulkemaan, jos ei nyt kuinka kovaa tahansa, ainakin järjettömän kovaa. Esimerkiksi kiihdytysautokisoissa autoissa käytetään moottoreita, joissa voi olla 7 000–8 000 hevosvoimaa.

Autot kiihtyvät hurjiin nopeuksiin hurjan nopeasti, mutta niiden ei tarvitse kestää kuin 400 metrin kiihdytysmatka – eivätkä ne varmaankaan paljoa sen pidempään kestäisikään.

Vähän saman­lainen tilanne oli Challenger 2:n ennätys­ajossa. Kaikki autossa on suun­niteltu sitä varten, että se kulkisi mahdol­lisimman kovaa, eli auto ei ole tieliikennekelpoinen tuotantoauto.

Tuotantoauton täytyy kestää käytössä vuodesta toiseen.

Mikäli autosta otetaan tolkuttomat tehot irti, ensimmäisiä mahdollisia rikki meneviä osia ovat renkaat. Kaikki teho välittyy moottorista viime kädessä neljälle kämmenen kokoiselle alueelle, joiden kautta rengas on kiinni tiessä.

Kumi on kovilla, kun auto kiihdyttää hetkessä satojen kilometrien tuntinopeuteen. Renkaissa tapahtuu muodonmuutosta, kun yksi kohta renkaasta painuu aina hieman kasaan. Tämä lämmittää renkaita ja lopulta tuhoaa ne.

Myös auton korin rakenteet ovat kovilla: jotta auto ei kirjaimellisesti lähde lentoon, sen täytyy tuottaa pitovoimaa eli voimaa, joka painaa autoa maahan ja lisää kitkaa. Tätä voimaa tuotetaan esimerkiksi siivekkeillä, jotka ilmanvastuksen avulla painavat autoa alaspäin.

Pitovoima parantaa auton ohjattavuutta esimerkiksi mutkissa. Auto kuitenkin hidastuu, kun ilmanvastus kasvaa.

Samoin mitä kovempi on vauhti, sitä rajumpi on paine, jonka auton kori ottaa vastaan.

Siksi korin suunnittelussa pitää tehdä paljon lujuuslaskelmia. Autossa ei saa olla yhtään heikkoa lenkkiä etu- ja takasiivestä korin ja jousituksen ynnä muiden kautta renkaisiin asti, jotta auto kestää kaikki voimat.

Tällä tavalla huippunopeus on aina jossain määrin pois ajettavuudesta, jota ei esimerkiksi Challenger 2:n kanssa tarvitse pohtia. Sen ainoa tehtävä on mennä mahdollisimman suoraan ja mahdollisimman nopeasti.


Mitä suurempi ilmanvastus, sitä vaikeampaa auton on puskea ilman lävitse ja saavuttaa mahdollisimman suuri nopeus.

Kun nopeus kasvaa 200–300 kilometrin paikkeille, autoa vasten pakkautuva ilma alkaa olla aika tiheää – kun nopeus kaksinkertaistuu, ilmanvastus nelinkertaistuu

”Ajonopeuden noustessa 200 kilometrin tuntinopeudesta 400 kilometriin tunnissa tehon tarve kahdeksankertaistuu”, kertoi Metropolia-ammattikorkeakoulun auto- ja konetekniikan lehtori Heikki Parviainen HS:lle viime marraskuussa.

Kyse on myös mukavuudesta.

Yksinkertaistaen: mitä mukavampi auto on ja mitä enemmän siinä on erilaisia mukavuusvarusteita, sitä hitaampi siitä tulee. Kaikki mukavuutta lisäävät tekijät takapenkeistä ja apukuskinpaikasta radioon ja jousitukseen lisäävät auton massaa tai ovat muutoin pois nopeudesta ja ääritilannekäytöksestä.

Jos autosta halutaan mahdollisimman nopea, kaikki pitää riisua pois.

Esimerkiksi vuosia maailman nopeimman tuotantoauton titteliä pitänyt, Volkswagen-konsernin omistama Bugatti Veyron on vaikuttava juuri sen kompromissien vuoksi. Auto on paitsi käsittämättömän tehokas ja nopea, myös mukava matka-auto nahkapenkkeineen ja tietoviihdejärjestelmineen.

Auton tehon merkitystä ajettavuuteen voi itse kokeilla virtuaalisesti, jos omistaa jonkin videopelin, jossa ajetaan autoilla ja jossa voi itse viritellä autoaan. Autossa voi olla voimaa, mutta teho voi mennä harakoille, kun auton muut ominaisuudet loppuvat kesken.

Toyota Corollasta ei siis tehdä rata-autoa pelkästään lisäämällä siihen 300 hevosvoimaa.

Miksei voisi siis laittaa autoon 10 000 hevosvoiman moottoria ja yrittää ennätystä?

Moottorin varmaankin voisi asentaa, mutta auto ei ehkä kestäisi nopeusennätysyritystä. Ainakaan sitä ei voisi tehdä tuotantoautolla, koska auto olisi vaarallinen.

Sen verran kompromissiton, epämukava ja riisuttu auto se varmasti olisi – mikäli sitä ikinä mihinkään saisi turvallisuussyistä edes rekisteröityä.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autot
  • Ennätykset
  • Jose Riikonen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Suomen junat ovat kuin tieteiselokuvista Ruotsiin verrattuna – Yksityisille avattu junaliikenne tökkii, eikä aikatauluihin voi luottaa

    2. 2

      Superautojen kauppa käy Suomessa kuumempana kuin koskaan – ”Nykyään kallis auto on osa lifestyleä siinä missä kallis laukkukin”

    3. 3

      ”Helvetin noutopöytä” koitui miljoonien kohtaloksi – Nälkä on ase, ja siksi nälänhätiä luodaan ja niillä tapetaan kymmeniä miljoonia ihmisiä

      Tilaajille
    4. 4

      ”Jokainen oppilas saa kirjan kerran yölainaan” – Helsinki säästää, ja alakoululaisten vanhempia on hätistetty ostamaan itse lapsilleen kirjoja

      Tilaajille
    5. 5

      Ystäväni poika ei ole oppinut amiksessa juuri mitään – Onko ammattikoulutus todella näin surkealla tolalla?

    6. 6

      Tätä on Suomi: Pekka Sario, 18, sai ajokortin tiistaiaamuna, jo illalla hän joutui toistuvan tieraivon kohteeksi

    7. 7

      Päiväkoti vai kotihoito? Syyllisyys kalvaa pienten lasten vanhempia, kertoo tuore tutkimus

    8. 8

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    9. 9

      Perjantaina on paljon pelissä – Miksi äänestys Soinin luottamuksesta on monessa puolueessa hankala?

    10. 10

      Eppu Normaalin Pantse Syrjää syytetään vaimonsa rajuista pahoinpitelyistä – Syrjä kiistää syytteet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    2. 2

      Tätä on Suomi: Pekka Sario, 18, sai ajokortin tiistaiaamuna, jo illalla hän joutui toistuvan tieraivon kohteeksi

    3. 3

      Ystäväni poika ei ole oppinut amiksessa juuri mitään – Onko ammattikoulutus todella näin surkealla tolalla?

    4. 4

      Tämä määrä proteiinia on tarpeeksi, liika voi olla vaaraksi ja kasviproteiinilla pärjää, kunhan tietää mitä tekee – Nämä kahdeksan faktaa sinun täytyy tietää proteiineista

      Tilaajille
    5. 5

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    6. 6

      Mikä Helsingin OP:ssa on vialla? Laina­neuvotteluihin ei pääse, viesteihin ei vastata

    7. 7

      Kokoomuksen ja keskustan ryhmät vakuuttavat luottamusta Soinille – Jaana Pelkonen aikoo olla paikalla äänestyksessä, mutta ei lupaa tukeaan: ”Minullakin on omatunto”

    8. 8

      Suomen junat ovat kuin tieteiselokuvista Ruotsiin verrattuna – Yksityisille avattu junaliikenne tökkii, eikä aikatauluihin voi luottaa

    9. 9

      Arki-ilta raitiovaunussa kääntyi tappeluksi: Ohjaaja Jari Halonen löi humalaista koiranomistajaa nyrkillä naamaan ja sai siitä tuomion

    10. 10

      Vuoden vastenmielisin elokuva on tässä – Peppermint on järjetön ja tavattoman väkivaltainen, mutta pahinta siinä on asenne

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Auschwitziin matkanneet Kallion lukiolaiset kokivat Suomi-häpeää krakovalaisessa juutalaisravintolassa: ”Minun oli pakko mennä kysymään heiltä, että ymmärrättekö te yhtään, mitä teette”

    3. 3

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    4. 4

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    5. 5

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    6. 6

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    7. 7

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    8. 8

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    9. 9

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    10. 10

      Siirtämäänsä autoa tuhonnut hinaus­auton kuljettaja herätti hämmennystä Vantaan Koivu­haassa – auto oli tarkoituskin viedä romutettavaksi, kertoo kuljettaja

    11. Näytä lisää