Auto    |   HS koeajo

”Made in Uusikaupunki” – Tätä A-Mersua kehtaa sanoa Suomessa kootuksi, vaikka omapäinen kaista-avustin ja puolikuuro puheohjaus kielivät keskeneräisestä tekniikasta

Suomessa valmistettava pikku-Mersu hätkähdyttää toimivalla ohjaamollaan mutta hämmentää teknisillä vimpaimillaan, kuten puheohjauksella.

”How can I help you?” tiedustelee keinotekoinen naisen ääni jostain päin uuden A-Mersun kojelautaa.

Tämä on hämmentävää. En ole koskaan puhunut autolle. Nyt pitäisi äkkiä keksiä jotain fiksua sanomista, ja vieläpä englanniksi. Suomea tämä Mersu ei puhu, vaikka onkin Uudessakaupungissa valmistettu – mutta rallienglannilla pitäisi kuulemma pärjätä.

Ööh. ”It is hot in here. Please make it cold”. Eli täällä on kuuma, voisitko tehdä tästä kylmän.

”Ulkolämpötila on 25 astetta”, auto vastaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Yes yes, mutta myös täällä sisällä on kuuma. Yritän uudestaan: Please, saisiko ilmastoinnin täysille ja kylmälle?

”Ulkolämpötila on 25 astetta.”

Selvä, säädän itse. Onneksi siihen on vielä myös perinteiset kytkimet.



Mersu on yhä kärjessä, kun autonvalmistajat kilpailevat siitä, kenellä on eniten tekniikkaa, hienoimmat myyntiesitteet ja pisimmät lisävarustelistat. Yksi uusista kikoista on tämä Ritari Ässä -tyylinen puheohjausjärjestelmä. Autolle voi siis tokaista, että ”hei, Mercedes”, minkä jälkeen tietokone yrittää arvailla, mitä kuski mahtaisi haluta.

Tämä ei onneksi ole uudistuneen A-Mersun vahvin myyntiperuste. Mersun mallisarjan pienin jäsen tulee nyt 21-vuotiaana neljänteen sukupolveensa. On helppo sanoa, että se on A-sarjalaisista tähän asti paras.

Pieneen autoon on saatu oikeasti ison Mersun tuntua ja ohjaamoon pienillä kikoilla sellaista arjen luksusta, jota premium-tason kilpailijoistakaan ei kaikista välttämättä löydy.


Ohjaamo kuin olohuone

Uuden A-Mersun muotoilu on yksinkertaisen sulavaa. Auto on pidentynyt 12 senttiä, mikä tuo ilmeeseen kummasti ryhtiä. Enää pikku-Mersu ei tosin erotu liikenteessä samalla tavoin kuin ensimmäiset, ylisuurta ovikiilaa muistuttaneet mallit. Eikä tarvitsekaan.

Varsinainen yllätys löytyy sisältä. Mersun uusi ohjaamo on upea. Se on enemmänkin vip-olohuone kuin perinteinen auton ohjaamo. Mittaristot on korvattu kokonaan lasilla eli kahdella monitoiminäytöllä, jotka sulautuvat kojelautaan kauniisti. Turbiinimaiset, pyöriteltävät ilmaventtiilit miellyttävät silmää ja osuvat myös käteen näppärästi.

Nahkapenkkiin on helppo lysähtää ja keskikonsolissa on erillinen, nahalla päällystetty tuki ranteen lepuuttamiseksi. Levänneillä sormilla voi sitten samalla lirputella tabletin tapaista kosketusalustaa, jolla ohjataan auton infojärjestelmää. Kokonaisuus on hienostunut ja ilmava juuri sillä tavalla, jota tämän hintaluokan autossa on lupa odottaakin.


Samalla kiinnittyy huomio myös siihen, mitä autosta ei löydy. Koeajomalli on malliston puolivälistä muutamalla lisävarusteella ja maksaa 41 000 euroa.

Silti autossa ei ole mukautuvaa vakionopeudensäädintä, avaimetonta lukitusta tai esimerkiksi kuolleen kulman varoitinta peileissä. Tietysti ne saa lisävarusteena, mutta nämä tekniikat löytyvät nykyään jo esimerkiksi puolet halvemmasta korealaisesta jopa vakiona.

Mutta ei Mersua, Bemaria tai muita hienostomerkkejä sen takia osteta, että saisi mahdollisimman paljon ominaisuuksia pienellä rahalla. Brändin lisäksi ostopäätöksen syitä voisi hakea vaikkapa ajotuntumasta.

Kun Mersun käynnistää ja sipaisee vaihteen silmään ratin viiksestä, auto ei rynni eikä emmi vaan valuu parkkiruudusta liukkaasti ulos kuin ahven voidellusta teflonpannusta. Kaikki ohjainlaitteet on niin sähköistetty ja avustettu, ettei autoa liikuttaakseen tarvitse kuin hitusen varpaalla työntää ja sormella ohjata.

Ensituntumalta ohjaus on jopa koomisen löysä mutta muuttuu mukavasti painokkaammaksi kovemmassa vauhdissa. Helppoa tällä on ajaa.


Lyhyt matkustaja näkee huonosti ulos

Nyt koeajettua A200-mallia liikuttaa mallinumerosta huolimatta 1,3-litrainen bensaturbo. Se tuottaa 163 hevosvoimaa ja perustuu osittain Renault’n tekniikkaan. Suurin osa ostajista valinnee tämän koneen.

Maksimivääntö tulee jo melko matalilla kierroksilla, eli pikku-Mersulla on jouheva kurvailla taajamassa. Kone osaa myös lepuutella sylintereitä itsekseen. Kevyellä kaasulla kaksi sylinteriä sammuu unille samalla kun kaksi muuta pysyy käynnissä. Ratkaisu säästää bensaa eikä sitä huomaa ajossa. Kovissa kiihdytyksissä Mersun sydän jaksaa pumpata tarpeeksi hyvin. Äänieristys on kunnossa.

Lisätehoa kaipaaville mallistosta löytyy 224-hevosvoimainen A250 ja saksalaisista dieselmoottoreista yhä innostuville varsin pihi A180d, joka ilmoituksen mukaan kuluttaa vain 4,1 litraa polttoainetta satasella. Nyt testatulla A200:lla bensaa kului sekalaisessa viikon ajossa kuuden ja seitsemän litran välillä.

Kaikissa malleissa on seitsemänportainen automaattivaihteisto. Se hoitelee hommansa empimättä. Jousituksesta ja kaarreominaisuuksista on vaikea löytää moitteita. Tuntuma on pehmeä olematta veltto. Tiukemman alustan ja sähkösäätöiset iskunvaimentimet saa halutessaan kalliimman AMG Line -varustetason malleihin.


Uusi A on ajomukavuudeltaan oman kokoluokkansa kärkisarjaa. Takapenkit on kuitenkin suunniteltu ihmeellisen lättäniksi: tukea ei ole juuri ollenkaan.

Yleensä autoarvioissa pohditaan pitkän ihmisen jalka- ja pääntilaa takana – no sitä on – mutta ristiriitaisesti A-Mersu on auto, jossa lyhyen ihmisen on tylsä matkustaa takana. Takapenkillä istutaan nimittäin niin alhaalla suhteessa auton ikkunalinjaan, että alle 160-senttinen ihminen ei juuri näe ulos.

Tämän totesi suomalaisen naisen keskimittaa hieman lyhyempi koehenkilömme, jonka silmät ylsivät istuma-asennosta juuri ja juuri ikkunan alareunan tasalle.

Tavaratila on luokassaan keskiverto, 370 litraa. Se tarkoittaa paria urheilukassia ja ruoka­ostoksia.


Älyä on liikaakin

”Enää ihmisen ei tarvitse sopeutua koneeseen, vaan päinvastoin”, lupaa Mersun lehdistömateriaali.

Puheentunnistimen kanssa pelatessa saattaa olla asiasta eri mieltä, mutta yhtä kaikki Mersuun on ladattu vaikuttava määrä uutta tekniikkaa. Isosta S-sarjasta alaspäin on valunut turvajärjestelmä, jonka avulla auto osaa valvoa esimerkiksi jalankulkijoita ja pyöräilijöitä ja jarruttaa itsenäisesti törmäysvaaran uhatessa.

Mersun uusin tietoviihdejärjestelmä puolestaan tulee nyt A-sarjaan ensimmäisenä. Se on paljon parempi ja selkeämpi kuin edellinen Comand-infosysteemi, joskaan ei markkinoiden paras.

Ruutuja voi ohjata peräti neljällä tavalla: ratin sipaisunapeilla, keskikonsolin kosketuslevyllä, itse kosketusnäytöllä tai sitten edellä mainituilla äänikomennoilla. Käyttö on enimmäkseen intuitiivista.

 

”Väistäminen oikealta levennyksen kautta ei onnistunut, vaan auto tulkitsi tilanteen kaistalta suistumiseksi.”

Turvasysteemeissä nykypäivää on myös aktiivinen kaistavahti, joka estää auton lipumisen kaistaviivojen yli, jos kuski vaikka nukahtaa. Mersun versio tästä on kuitenkin poikkeuksellisen ärhäkkä ja puuttuu ajoon turhan herkästi, vaikka kuskilla olisi molemmat kädet ratissa ja auto hallinnassa.

Uusilla Mersuilla on kaksi kertaa tullut vastaan tilanne, jossa auto estää kaistan ylityksen tilanteessa, jossa maantiellä edellä ajava on kääntymässä pois tieltä ja tilaa olisi mennä ohi vierestä.

Esimerkiksi tieltä vasemmalle kääntyvän väistäminen oikealta levennyksen kautta ei onnistunut, vaan auto tulkitsi tilanteen kaistalta suistumiseksi, löi jarrut kiinni ja oikaisi ratin. Näin ei avustin saisi toimia.

Vielä ollaan todella kaukana visiosta, jossa autot ajelevat itsekseen verkottuneina ilman ihmisen ohjausta.

Mutta kun elektronisen kaistakyttääjän naksauttaa valikosta pois päältä, pääsee Mersulla nauttimaan hyvästä ajotuntumasta ihan perinteisellä tavalla.

Uusi A onnistuu hyvin tuomaan ison auton eleitä pieneen pakettiin. Se nostaa odotuksia siitä, miltä tällainen c-segmentin auto voi oikeasti sisältä tuntua ja näyttää. Täydellisyyteen on vielä matkaa, mutta kyllä tästä kehtaa sanoa, että se on Suomessa valmistettu.

Ai niin, piti vielä kysäistä autolta yksi juttu: ”Hei, Mercedes, mikä on elämän tarkoitus?”

”Reittiopastus ei ole aktiivinen.”

Lue kaikki HS:n koeajot tämän linkin takaa.


Koeajossa

Mercedes-Benz A 200 Launch Edition Progressive


 Mersun pienimmän mallin uudistus on onnistunut ja auto tulee nyt tuntumaltaan paljon lähemmäs isompia sisariaan. Oikein mikään muu tämän kokoluokan auto ei onnistu ohjaamon suunnitellullaan luomaan sellaista wau-fiilistä kuin pikku-Mersu. Kun ajettavuus ja muut perusasiat ovat kunnossa, on autosta helppo pitää.

 Nykyään, kun lähes kaikilta autonvalmistajilta löytyvät uusimmat turvajärjestelmät ja muut mukavuusvarusteet, kuroutuu Mersun kaltaisten premium-merkkien etumatka varustekisassa arkikäyttäjän näkökulmasta pienemmäksi. On totta, että samat varusteet saa halvempaankin autoon, mutta ajotuntuman sulavuudessa Mersu on monia muita edellä.

+ Sulava ajotuntuma, upea ohjaamo, hiotut yksityiskohdat

— Onneton takapenkki, liian aggressiivinen kaista-avustin

 Hinta: alkaen 31 600 euroa, koeajomalli lisävarustein 41 300 euroa

 Kulutus: 5,3 litraa EU-yhdistetty (ilmoitettu)

 Teho: 163 hv ja vääntö 250 Nm

 Hiilidioksidipäästöt: 123 grammaa / km

 Kiihtyvyys: nollasta sataan 8 sekuntia

 Kilpailijoita: Audi A3, BMW 1-sarja, Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30, Peugeot 308, Renault Megane, Volkswagen Golf, Volvo V40 hatchback

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    2. 2

      Mikä ihme saa amerikkalaiset luulemaan, että he säästyvät hirmu­myrskyjen tuhoilta? Vastauksia on ainakin kolme

    3. 3

      ”Luontainen taipumus” – Äiti teki itsemurhan, ja kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, paljastui suvun synkkä historia

      Tilaajille
    4. 4

      Vihreiden kannatus laski edelleen – perus­suomalaisille saman verran nousua

    5. 5

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    6. 6

      Ei ole olemassa huonokuntoista hyvää johtajaa

    7. 7

      Alkoholisti on työpaikan musta lammas – pidin päiväkirjaa juomisistani, mutta valehtelin itselleni

    8. 8

      Sdp oli DDR:n vakoilijoiden ”pääyhteistyö­kumppani” Suomessa, väittää Suojelupoliisin pitkäaikainen päällikkö Seppo Tiitinen

    9. 9

      Rakkaus hiipui muttei kuollut – Näin elvytät väljähtäneen parisuhteen ja rakastut kumppaniisi uudelleen

      Tilaajille
    10. 10

      Orpo myönsi, että käytettävissä olevat tulot alenevat kolmas­osalla suomalaisista – Heinäluoma riemastui myönnytyksestä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Emilia Machucan auto hyytyi liikennevaloihin Espoon Olarissa – Muista autoista mulkoiltiin aggressiivisesti, mutta sitten paikalle kaarsi tyttö mopoautolla

    3. 3

      Teinityttöjen jengi terrorisoi muita nuoria Espoon kauppakeskuksissa – 13-vuotiaan tytön hiukset sytytettiin tuleen, sivustaseuraajat hurrasivat päähän osuneelle potkulle

    4. 4

      Rakkaus hiipui muttei kuollut – Näin elvytät väljähtäneen parisuhteen ja rakastut kumppaniisi uudelleen

      Tilaajille
    5. 5

      Pikkupojan hampaat reikiintyivät ikenen tasolle – äiti tuomittiin ehdolliseen vankeuteen lapsensa hammashoidon laiminlyönnistä

    6. 6

      Kuka tämän suunnitteli? Arvotalon umpiseinään on puhkaistu yksinäinen ikkuna, taustalla ”jännittävä ja traaginen” tarina

    7. 7

      Orpo myönsi, että käytettävissä olevat tulot alenevat kolmas­osalla suomalaisista – Heinäluoma riemastui myönnytyksestä

    8. 8

      Kammottava näky odotti Rautatientorin käymälässä: Ulostetta, huumeneuloja ja verisiä papereita pitkin poikin

    9. 9

      Jos seksin määrästä tulee suhteessa riitaa, kannattaa katsoa, ovatko muut asiat kunnossa

    10. 10

      Syyrian ilmapuolustus ampui alas venäläisen tiedustelukoneen, Putinin mukaan kyse oli onnettomasta tapahtumaketjusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Auschwitziin matkanneet Kallion lukiolaiset kokivat Suomi-häpeää krakovalaisessa juutalaisravintolassa: ”Minun oli pakko mennä kysymään heiltä, että ymmärrättekö te yhtään, mitä teette”

    3. 3

      Mies havahtui hetkeksi hereille vesipuisto Serenassa, mutta jatkoi juhlintaa vielä viikon ympäri Etelä-Suomea – Lopulta mies tajusi rahoittaneensa 10–15 hengen elostelua 12 000 eurolla

    4. 4

      Tytti Peltosen palkka on niin pieni, että se on käytetty kaksi viikkoa ennen tilipäivää – Suomessa on kymmeniätuhansia työssäkäyviä köyhiä

      Tilaajille
    5. 5

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    6. 6

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    7. 7

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    8. 8

      Serena Williams -pilapiirroksesta rasismisyytöksiä saanut lehti iskee takaisin kansikuvallaan: ”Tervetuloa poliittisesti korrektiin maailmaan”

    9. 9

      ”Ihmiset eivät osaa nukkua, ovat superkireitä ja yli- tai alipainoisia”, sanoo joogaopettaja, joka uupui itsekin – Sitten hän löysi ratkaisun ja näyttää nyt kolme helppoa palauttavaa liikettä

    10. 10

      Kohufinaalin voittanut Naomi Osaka paljasti, mitä Serena Williams sanoi hänelle yleisön buuausten aikana

    11. Näytä lisää