Auto

Annatko tilaa moottoritielle liittyvälle? Ohitus­kaistalle väistäjä voi saada jopa sakot

Moottoritiellä ajava voi helpottaa kiihdytyskaistalta tulevia pitämällä turvavälit riittävinä tai säätelemällä omaa ajonopeuttaan.

Ajat moottoritietä pitkin oikeanpuoleista kaistaa. Tiehen liittyy kiihdytyskaista, jota pitkin autot kiihdyttelevät päästäkseen sulavasti liukumaan osaksi päätien liikennevirtaa.

Arvioit, ettei liittyjille ole kaistalla riittävästi tilaa. Mitä teet?

Kysymys on kompa, sillä päätiellä ajavan ei tarvitse välttämättä tehdä yhtään mitään. Ensinnäkin liittyjällä on kaistanvaihtajana väistämisvelvollisuus. Toisekseen nykyinen tieliikennelaki käytännössä kieltää autoilijaa tekemästä tilaa niin, että tämä siirtyisi hetkellisesti itse ohituskaistalle.

Väistäjä voi saada jopa sakot liikennerikkomuksesta:
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.” –Tieliikennelaki 9§

Kysymys ohituskaistalle väistämisestä nousi esille viime viikolla, kun HS selvitti jutussaan suomalaisen ohituskulttuurin piirteitä. Osa lukijoista pani merkille, kuinka yhdessä HS:n julkaisemassa videossa testiauto antaa tietä kiihdytyskaistalta liittyvälle autolle väistämällä itse ohituskaistalle.

Lue juttu täältä: ”Minut yllättää yhä, etteivät ihmiset tajua: ohitus ei lähde takapuskurista” – HS ajoi 700 kilometriä nopeusrajoitusten mukaisesti ja selvitti, kuinka suomalaiset ohittelevat


Asiantuntijoiden mukaan tällaiset kaistanvaihdot ovat tarpeeton riski liikenneturvallisuudelle.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoo, että ohituskaistalle väistäminen tarkoittaa käytännössä kahta ylimääräistä kaistanvaihtoa. Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen on samaa mieltä. Ylimääräisistä kaistanvaihdoista aiheutuu aina tarpeettomia riskejä.

”Ohituskaistalle väistäminen tulkitaan herkästi tarpeettomaksi kaistanvaihdoksi. Kaistanvaihto aiheuttaa törmäysvaaran, sillä ohituskaistaa pitkin voi tulla toinen auto kovemmalla vauhdilla”, Heiskanen sanoo ja kertoo, että asia tiedostetaan autoilijoiden keskuudessa ”vaihtelevasti”.

”Kerran olin itse tilanteessa, jossa en väistänyt ja antanut liittyjälle tietä. Se johti niin sanottuun liikenneraivotilanteeseen, kun kiihdyttäjä ajatteli, että minun olisi pitänyt antaa tietä. Sinänsä se oli ihmeellinen tilanne, kun meillä oli pitkä tyhjä tie molempiin suuntiin.”

Äänestä itse, miten toimisit kyseisessä tilanteessa:



Selvä – ohituskaistalle ei saa väistää. Päätietä ajavalla on kuitenkin muutamia keinoja, joilla moottoritielle liittyvän autoilijan elämää voi helpottaa, Vesalainen ja Heiskanen sanovat.

Tärkein on turvavälien pitäminen riittävän pitkinä. Kun autojen välissä on tilaa, päätielle liittyvän on mukava solahtaa osaksi autoletkaa. Heiskasen mukaan sopiva turvaväli maantienopeuksissa on neljä sekuntia.

Toinen tapa arvioida turvavälin riittävyyttä on pohtia, onnistuuko oma nopeudensäätely pelkän kaasupolkimen avulla. Jos onnistuu, on turvaväliä riittävästi. Jos taas vähän väliä joutuu hyppäämään jarrulle, ajaa liian lähellä.

”Toki toinen vaihtoehto on painaa vähän kaasua ja mennä itse alta pois niin, että taakse tulee tilaa. Sekin on mahdollista nopeusrajoituksen sallimissa puitteissa”, Vesalainen sanoo.

Päätiellä kulkevalle voi olla edullista päästä esimerkiksi raskaiden ajoneuvojen eteen.

Kuorma-autolle suurin sallittu nopeus on 80 kilometriä tunnissa ja linja-autolle 100 kilometriä tunnissa. Ajoneuvokohtaiset nopeudet ovat varsinkin moottoritiellä usein alempia kuin nopeusrajoitus. Sen lisäksi raskaat ajoneuvot kiihtyvät hitaasti.

”Turvallisen ajamisen perusedellytys on, että jokainen tienkäyttäjä tunnistaa muihin tienkäyttäjäryhmiin liittyviä erityispiirteitä. On selvää, että jos moottoritiellä nopeus on 120 kilometriä tunnissa, niin linja-auto ei voi kiihdyttää tähän nopeuteen kiihdytyskaistalla, koska nopeudenrajoitin ottaa kiinni satasen kohdalla”, Vesalainen selittää.

”Ajotilanteissa olisi hyvä pystyä joustamaan – pienellä kaasun nostolla voi tehdä tilaa eteensä ja pienellä kiihdytyksillä vastaavasti taaksensa.”

Asiantuntijat osoittavat neuvovat sanansa myös kiihdytyskaistan käyttäjille.

Kaistalla kuuluu nimensä mukaisesti kiihdyttää maantienopeuteen, jotta liittyminen on turvallista. Liian hidas vauhti häiritsee muita tienkäyttäjiä ja aiheuttaa pahimmillaan sen, että kiihdytyskaistan päätyyn pitää pysähtyä. Monissa paikoissa autoilijoita myös varoitetaan merkein, mikäli kiihdytyskaista on erityisen lyhyt.

”Itse pyrin liittymään heti, kun kiihdytyskaista liittyy päätiehen. Rohkeasti vain vilkku vasemmalle sen merkiksi, että olet aikeissa tulla”, Heiskanen neuvoo.

Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä. –Liikenneasetus 5§

Heiskanen muistuttaa, että päätiellä ajavan täytyy ajaa ennakoitavasti. Hänen mukaansa kuljettajan kannattaa keskittyä pitämään turvavälit sopivina ja nopeus tasaisena, jolloin päätielle liittyvä kykenee paremmin arvioimaan, kannattaako liittyä auton eteen vai taakse.

”Nykylain mukaan autoilijan tulee toimia vaaraa välttäen. Uuteen tieliikennelakiin tulee myös niin sanottu ennakointiperiaate, jonka mukaan autoilijan pitää itse myös aktiivisesti ennakoida muita.”

”Jos haluaa saivarrella, niin uuden lain myötä autoilijan pitää ennakoida, että kiihdytyskaistalta tuleva auto tuskin aikoo peruuttaa tai kääntyä oikealle vaan liittyä päätielle.”

HS:n video näyttää, kuinka suomalaiset ohittelevat:

 

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikennesäännöt
  • Autoilu
  • Liikenneturvallisuus
  • Auto
  • Autot
  • Ossi Mansikka

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Myrsky iskee viikonloppuna, mutta sitä ennen Suomeen tulee hyvin lämmintä ilmaa – Meteorologi: ”Sää voi tuntua hyvinkin erikoiselta”

    2. 2

      Ketogeeninen ruokavalio on trendi, jossa paino voi pudota nopeastikin – Ravitsemus­terapeutti: ”En kannusta, koska dieetti voi johtaa aineenvaihdunnallisiin ongelmiin”

    3. 3

      Ystäväni poika ei ole oppinut amiksessa juuri mitään – Onko ammattikoulutus todella näin surkealla tolalla?

    4. 4

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    5. 5

      Oikeus määräsi Marine Le Penin psykiatrille – Populistijohtajaa uhkaa jopa kolmen vuoden vankeus Isis-kuviin liittyvässä tutkinnassa

    6. 6

      Kaikki puhuvat ”toadista” Twitterissä, mutteivät ääneen, koska some suosii halpaa populismia – siksi se johtaa tyrannien nousuun, uskovat asiantuntijat

    7. 7

      Arki-ilta raitiovaunussa kääntyi tappeluksi: Ohjaaja Jari Halonen löi humalaista koiranomistajaa nyrkillä naamaan ja sai siitä tuomion

    8. 8

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    9. 9

      Tämä määrä proteiinia on tarpeeksi, liika voi olla vaaraksi ja kasviproteiinilla pärjää, kunhan tietää mitä tekee – Nämä kahdeksan faktaa sinun täytyy tietää proteiineista

      Tilaajille
    10. 10

      Meksikon ruumisrekka­skandaali paisuu – vainajia onkin yli kolmesataa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    2. 2

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    3. 3

      Tutkijoille selvisi vihdoin, miksi talidomidi tuhosi tuhansien lapsien elämän

    4. 4

      Tätä on Suomi: Pekka Sario, 18, sai ajokortin tiistaiaamuna, jo illalla hän joutui toistuvan tieraivon kohteeksi

    5. 5

      Tämä määrä proteiinia on tarpeeksi, liika voi olla vaaraksi ja kasviproteiinilla pärjää, kunhan tietää mitä tekee – Nämä kahdeksan faktaa sinun täytyy tietää proteiineista

      Tilaajille
    6. 6

      Mikä Helsingin OP:ssa on vialla? Laina­neuvotteluihin ei pääse, viesteihin ei vastata

    7. 7

      Ystäväni poika ei ole oppinut amiksessa juuri mitään – Onko ammattikoulutus todella näin surkealla tolalla?

    8. 8

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    9. 9

      Keskiviikkoilta oli poikkeuksellista junakaaosta henkilövahingon, sähkövian ja myöhästymisten vuoksi – torstaiaamun liikenne sujuu normaalisti

    10. 10

      Kokoomuksen ja keskustan ryhmät vakuuttavat soraäänistä huolimatta tukea Soinille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Auschwitziin matkanneet Kallion lukiolaiset kokivat Suomi-häpeää krakovalaisessa juutalaisravintolassa: ”Minun oli pakko mennä kysymään heiltä, että ymmärrättekö te yhtään, mitä teette”

    3. 3

      Mies havahtui hetkeksi hereille vesipuisto Serenassa, mutta jatkoi juhlintaa vielä viikon ympäri Etelä-Suomea – Lopulta mies tajusi rahoittaneensa 10–15 hengen elostelua 12 000 eurolla

    4. 4

      Tytti Peltosen palkka on niin pieni, että se on käytetty kaksi viikkoa ennen tilipäivää – Suomessa on kymmeniätuhansia työssäkäyviä köyhiä

      Tilaajille
    5. 5

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    6. 6

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    7. 7

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    8. 8

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    9. 9

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    10. 10

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    11. Näytä lisää