Auto

Jos haluat olla muodikas, osta vihaisen näköinen auto – HS esittelee automaailman tämän hetken trendit

Nousevat etuvalot ja kulmikas muotoilu jäivät takavuosikymmenille. Nykypäivän automuotia ovat esimerkiksi kosketusnäytöt ja korostunut sähköautopuhe, sanoo Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio.

Uusissa autoissa on paljon erimuotoisia ja erivärisiä led-valoja, jotka katsojasta riippuen ovat persoonallisia, hienoja tai jopa tyylittömiä.

Ledit ovat kuitenkin eräs automaailman tämän hetken trendeistä. Kuten vaatteissa, arkkitehtuurissa tai ruoassa, automaailmassakin trendit tulevat ja menevät. Takavuosikymmeninä urheilullisissa autoissa piti olla nousevat ajovalot, kuten Ritari Ässän ihmeauto Kittillä. Myöhemmin kaikki tekivät kulmikkaita autoja.

Mitkä ovat automaailman trendit juuri nyt?

Kysyimme asiaa Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtajalta Tero Kalliolta, joka on paitsi autoalaa seuraava lobbari, myös esteetikko, joka ymmärtää muodin päälle.

Automaailman trendien virtaukset voi jakaa karkeasti kahteen kategoriaan: yksi ovat käytännön pakon sanelemat trendit, kuten moottorien pieneneminen ja autojen sähköistyminen, toinen esteettiset asiat.


Nämä ääripäät – funktio­naalisuus ja esteet­tisyys – kietoutuvat toisiinsa vähän kuin vintage-muoti tekee vaate­maailmassa: ekolo­gisuuden nimissä ihmiset alkavat suosia käytet­tyjä vaatteita, kunnes vanhan näköiset vaatteet käyvät muodik­kaiksi. Sitten kauhtuneen oloisia vaat­teita aletaan varta vasten tehdä, jolloin kytkös ekologi­suuteen katoaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Hieman samanlainen logiikka pätee vaikkapa auton pakoputkiin.

Suuri pakoputki mielletään osaksi urheilullisia autoja. Urheilulliset autot ovat haluttuja, joten näyttäviä pakoputkia on alettu laittaa myös autoihin, joihin pienempikin riittäisi.

Nykyään muodissa ovat pakoputket, jotka on integroitu auton koriin ja ehkä vuorattu kromilla. Joskus putkia on näyttävyyden vuoksi monta, eikä kaikista välttämättä tule ulos mitään.

Kromatut ”pakoputket” löytyvät esimerkiksi uusista Mercedes-Benzeistä. Hyvä esimerkki on myös katumaasturi Alfa Romea Stelvio. Siinä on valtavat kromiputket, mutta aito pakoputki on sormenpään kokoinen pikku reikä, joka on ovelasti piilotettu pakoputkien sisään.


Myös led-valot ovat muotiasia. Uudella led-tekniikalla valoista voidaan muotoilla jännittävän näköisiä. Valoihin liittyy myös autojen jäähdytyssäleikköjen ja maskien suurentuminen.

Esimerkiksi BMW:n ”munuaiset” eli etusäleikön kaksi lohkoa ovat kasvaneet vuosi vuodelta. Audeissa taas ei kohta koko nokassa mitään muuta olekaan kuin säleikkömaskia.

Näistä piirteistä autot myös erottaa toisistaan.

Lue myös: Vastaa HS:n autovisan 40 kysymykseen ja saat selville, kuinka hyvin tunnistat automerkin pelkästä logosta ja muotoilusta


Autoilla on aina oma ilmeensä, ja monet uudet muotivirtaukset ovat saaneet autot näyttämään jotenkin tylymmiltä, ilkeämmiltäkin: vihaiset viiruvalot ja iso irvistys maskissa.

”Ne henkivät dynaamisuutta, ja ilmeisesti se on sitä, mitä yhä useampi autonomistaja haluaa itsestään viestiä. Autothan ovat merkittävä persoonallisuudenjatke monille”, Kallio sanoo.

Niin ikään vanteet ovat kasvaneet vuosi vuodelta. Jos vielä joitain vuosia sitten perusvanteet isohkoon autoon olivat luokkaa 14–15-tuumaiset, nykyään vakiovanteet alkavat olla jo 17–19-tuumaisia.


Isoista vanteista ei ole arki­ajossa mitään hyötyä, pikem­minkin ne saavat kyydin turhan kovaksi. Mutta ne näyttävät hienoilta.

Yksityiskohtien lisäksi autojen estetiikkaan liittyy suurempiakin suuntauksia.

”Autojen kylkilinjat ovat nousseet jatkuvasti, eli ikkunoiden korkeus on madaltunut”, Kallio sanoo.

Lisäksi autojen muotoilussa on menty yhä enemmän pyöreisiin muotoihin. Tämä näkyy vaikkapa kehutussa, uudessa Mercedes-Benzin muotoilussa, tai Renault’n uusien autojen muotoilussa: kovin on pyöreää.

Toisaalta uutena virtauksena näyttää olevan pyöreyden ja kovien pokkausten yhdisteleminen. Esimerkiksi aiemmin kovin pyöreisiin Audeihin on alkanut tulla jyrkkiäkin kulmia ja pokkauksia.

Pyöristymisen ihannointi on johtanut jopa siihen, että porrasperäiset autot ovat alkaneet harvinaistua. Yhä useampi uusi automalli tai uusi versio vanhasta alkaa lähestyä viistoperäistä – coupémaista – muotoa.

Esimerkiksi uusi Peugeot 508 on – jos sanaa sallitaan käytettävän – täysverinen neliovinen coupé. Samaa sarjaa ovat esimerkiksi Audi A7 ja A5, useampi BMW:n ja Mercedeksen malli sekä omalla tavallaan myös uusi Kia Stinger.

”Niin, siis neliovisesta autostahan ei coupéta saa tekemälläkään, sillä se on lähtökohtaisesti kaksiovinen auto. Mutta sitä nimitystä noista nykyään käytetään”, Kallio sanoo.

Puhumattakaan ”coupé-katumaastureista”, joita alkaa olla jo pilvin pimein. BMW X6, Mercedes-Benz GLE ynnä muut.


Pyöreiden muotojen ja katumaastureiden suosion kasvu – joista jälkimmäinen on globaali megatrendi – tappoivat käytännössä kokonaan vanhat kunnon tila-autot eli MPV:t, joka on lyhenne englanninkielisistä sanoista Multi Purpose Vehicle.

”Niiden lyhyt kulta-aika oli 2000–2010, mutta nykyään tuntuu, että ne ovat ihan out”, Kallio sanoo.

Nyt pikkukatumaasturit ovat syömässä esimerkiksi farmariautojen markkinoita kovalla tahdilla.

Omanlaisensa muotisuuntaus on myös autojen jatkuva verkottuminen ja se, että autoa voi yhä enemmän ohjailla puhelimella ja sovelluksilla.

Niin ikään tietoviihdejärjestelmien muuttuminen kosketusnäyttöpohjaiseksi nappien sijaan on iso trendi, kuten on myös yleinen digitalisaatio. Esimerkiksi nopeusmittari on yhä useammin digitaalinen sen sijaan, että siinä olisi analoginen neula.

Hilavitkutin- ja sovellussuuntaus kolkuttaa pikkuhiljaa automaailman ovella.

Trendien takana on myös suurempia kysymyksiä.

Päästöjä pyritään vähentämään, ja se on esimerkiksi tehnyt moottoreista paljon pienempiä – omanlainen trendinsä tämäkin. Ennen vanhaan Yhdysvalloissa mainostettiin autoa sanoilla ”kuluttaa enemmän kuin naapurillasi”, mutta nykyään se ei tulisi kysymykseen.

Nykyään puhutaan toisin.

”Sähkö on autuaaksi tekevä asia, jota täytyy rummuttaa, jos haluaa olla muodinmukainen ja moderni”, Kallio sanoo ja jatkaa: ”Autojen autonomisuudestakin puhutaan, että kohta ei kukaan enää itse aja, vaikka olemme hyvin kaukana sellaisesta. Dieseliä täytyy lyödä, vaikka sen hiilidioksidipäästöt ovat pienempiä kuin bensiinimoottoreilla.”

Kallio korostaa, ettei hänellä ole mitään autonomisia tai sähköautoja vastaan eikä hän ole ”dieseluskovainen”.

”Mutta ärsyttää, kun puhutaan asioista irtopisteitä keräten ja puhutaan niistä, vaikkei tiedetä niistä juuri mitään.”

Todellisuudessa uusia, erilaisia autoja tulee nykyään enemmän kuin koskaan.

Valmistajien mallistot pursuavat autoja, jotka on suunniteltu hyvinkin pienelle kohderyhmälle. Ihminen haluaa nykyään olla individualistinen.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autoilu
  • Autoteollisuus
  • Autot
  • Auto
  • Jose Riikonen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Köyhien lasten hätä vie auttajaltakin yöunet – Ihmisiä alkoi pudota tukien ulkopuolelle, kun toimeentulotuki siirtyi Kelan hoitoon

    2. 2

      HS selvitti krp:n operaation kohteena olleen Airiston Helmen omistukset Turun saaristossa – grafiikka näyttää, kuinka yritys on ostanut lukuisia saaria tärkeältä laivaväylältä

    3. 3

      Työelämä on ajautunut aivot turruttavaksi silpuksi, mikä ajaa kolmekymppiset työkyvyttömyyteen – Aivotutkijoiden ratkaisu on uusi työaika, ja näin se toimii

      Tilaajille
    4. 4

      Yksi ihminen kuoli henkilöauton ja hevoskärryä vetäneen pakettiauton kolarissa Liperissä

    5. 5

      Sydämen jäykistyminen aiheuttaa nuorten äkkikuolemia – lihakseen kasvava sidekudos voi tuottaa kohtalokkaan rytmihäiriön

      Tilaajille
    6. 6

      Nuoriso on pilalla, taas

    7. 7

      ”Tällä kertaa sattuu vain yksi kolari” – Pasilan työmaasumpussa yksikään liikkuja ei tunnu tietävän, missä pitäisi olla

    8. 8

      Lännen media: Ensimmäiset jäljittävät valvonta­kamerat Nelostielle syksyllä, jarruttelu ennen kameraa ei enää estä kiinni jäämistä

    9. 9

      Krp:tä kiinnostaneet huvilat vilisevät valvonta­kameroita ja rannassa on viran­omaisilta ostettuja veneitä – HS tutustui poliisin ratsaaman yrityksen kiinteistöihin

    10. 10

      Trump väitti, että Yhdysvalloissa on maailman puhtain ilma – WHO:n mukaan oikea vastaus on Suomi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    2. 2

      Trump väitti, että Yhdysvalloissa on maailman puhtain ilma – WHO:n mukaan oikea vastaus on Suomi

    3. 3

      Sotilaslähde HS:lle: Venäläis­kytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustus­voimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    4. 4

      Keskellä Pitäjänmäkeä seisoo ainutlaatuinen omakotitalo – Se muistuttaa siitä, että taksikuski Alvi Hirvosella oli yksi aivan erityinen asiakas

      Tilaajille
    5. 5

      Lännen media: Ensimmäiset jäljittävät valvonta­kamerat Nelostielle syksyllä, jarruttelu ennen kameraa ei enää estä kiinni jäämistä

    6. 6

      Kun kaljatölkki osui Konsta Pylkkäsen, 28, selkään, hän muisti, etteivät nämä olekaan oikeita kavereita – Moni vammainen kokee kiusaamista ja syrjintää

    7. 7

      HS:n pilapiirtäjä Karlsson kommentoi eduskunnan äänestystä – ”Ei uskalla”

    8. 8

      Krp:tä kiinnostaneet huvilat vilisevät valvonta­kameroita ja rannassa on viran­omaisilta ostettuja veneitä – HS tutustui poliisin ratsaaman yrityksen kiinteistöihin

    9. 9

      Mitä Nokian johdossa tapahtui? Kirjan julkaiseva Risto Siilasmaa kertoo HS:lle yhtiön vaikeista vuosista Jorma Ollilan aikana 

      Tilaajille
    10. 10

      Kiihtelysvaaran 250-vuotias kirkko tuhoutui tulipalossa, poliisi epäilee rikosta – ”Menetys on valtava, vastaavaa emme saa tilalle”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    3. 3

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    4. 4

      Krp ottanut kiinni kolmannen henkilön Turun seudun laajoissa kotietsinnöissä – ”Etsinnät sujuneet suunnitelmien mukaan”

    5. 5

      Sotilaslähde HS:lle: Venäläis­kytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustus­voimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    6. 6

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    7. 7

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    8. 8

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    9. 9

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    10. 10

      ”Hän ei lopeta koskaan” – Tällainen mies on rahalla, viinalla ja nuuskalla lapsia Helsingin keskustassa houkutellut sarjahyväksikäyttäjä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää