Auto

Ylikohteliaat autoilijat väistävät usein pyöräilijöitä, vaikka laki sanoo toista – Nämä neljä tärkeää sääntöä suomalaiset usein unohtavat

HS kysyi liikenneturvallisuuden asiantuntijoilta, millaisissa tilanteissa liikennekulttuuri ja liikenneturvallisuus ovat ristiriidassa. He mainitsivat suojatiet, pyörätien jatkeet sekä hätävilkkujen käytön.

Liikenteessä pitää olla huomaavainen, mutta sitä ei saa tehdä turvallisuuden kustannuksella.

HS kertoi maanantaina, että esimerkiksi moottoritiellä kiihdytyskaistalta tulevan väistäminen ohituskaistalle aiheuttaa turhan riskin liikenneturvallisuudelle ja on siksi kielletty. Siitä voi saada jopa sakot.

Mitä muita ongelmapaikkoja liikenteessä on? Kysyimme asiantuntijoilta, millaisissa tilanteissa liikennekulttuuri ja liikenneturvallisuus ovat ristiriidassa.

1. Suojatielle ei muisteta pysähtyä

Kaupunkiliikenteessä kannattaisi kiinnittää entistä tarkempaa huomiota suojateiden lähestymiseen, sanoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. Hänen havaintojensa perusteella autoilijat eivät aina huomaa pysähtyä, vaikka viereisellä ajokaistalla oleva olisi pysähtynyt suojatien eteen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Laki määrää, että jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa. Myöskään liikennevalon ollessa vihreä ei tarvitse pysähtyä.

”Jalankulkijalle pitää antaa esteetön kulku, mikäli tämä on astumassa suojatielle”, Vesalainen kertoo.

”Mutta autoilijat rakentavat suojateille herkästi giljotiinin – valitettavasti päivittäin näkee tilanteita, joissa ihmiset eivät pysähtymisvelvoitetta noudata.”

Vesalainen antaa autoilijoille yksinkertaisen käytännön neuvon, joka paitsi tekee suojatietä ylittävän elämästä turvallisempaa. myös sujuvoittaa liikennettä suojateiden kohdalla: auton keulaa ei tarvitse ajaa suojatiehen kiinni vaan jalankulkijan ylitystä voi jäädä tarkkailemaan kauempaa.

”Autoilija voi hiljentää reippaasti hyvissä ajoin ja tarvittaessa jopa pysähtyä neljä viisi autonmittaa ennen suojatietä. Silloin takaa ja viereistä kaistaa lähestyvällä on parempi näköyhteys suojatielle. Näin kenenkään ei välttämättä edes tarvitse pysähtyä vaan autoilijat selviävät tilanteesta hiljentämällä vauhtiaan.”

”Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.” –Tieliikennelaki 32 §


 

”Suomalaiset ovat jopa ylikohteliaita lainsäädäntöön nähden.”

2. Autoilijat väistävät turhaan

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen on pannut merkille, että Suomessa autoilijat ovat tottuneet väistämään pyöräilijöitä myös tilanteissa, joissa väistämisvelvollisuus on pyöräilijällä. Tällaisia paikkoja ovat muutamat pyörätien jatkeet – ne maalaamattomat pyöräväylät, jotka ovat usein suojatien yhteydessä mutta eivät kuitenkaan ole osa suojatietä. Pyörätien jatke ei siis automaattisesti tarjoa suojaa pyöräilijälle.

”Aika moni autoilija väistää pyöräilijää myös sellaisella pyörätien jatkeella, jossa ei ole väistämisvelvollisuutta. Mikäli autoilija ajaa suoraan omaa kaistaansa eikä hänellä ole kärkikolmiota tai stop-merkkiä, eikä hän ole kääntyvä ajoneuvo, siinä kohtaa pyöräilijän pitäisi väistää autoilijaa”, Heiskanen kertoo.

”Tämä on sellainen kohta, jossa suomalaiset ovat jopa ylikohteliaita lainsäädäntöön nähden.”

Pyörätien jatkeelle aikova pyöräilijä on velvollinen väistämään risteävää liikennettä. Risteysalueella autoilija kuitenkin väistää pyöräilijää, jos autoilija kääntyy pyörätien jatkeen yli tai tulee pyöräilijään nähden kärkikolmion tai stop-merkin takaa.

”Varovaisuusvelvoite on toki voimassa. Kukaan ei aja kenenkään päälle tahallaan, mutta pahimmassa tapauksessa [suoralla autotiellä] syntyy vaaratilanne: hätäjarrutus, peräänajo tai ketjukolari, jossa ensimmäisen auton alta löytyy tielle rynnännyt pyöräilijä.”


3. Sallittu mopoille -kyltillä on pätevä syy

Suomen 150 000 mopoa liikkuvat tyypillisesti ajoradalla muun liikenteen seassa. Mopon paikka ajoradalla on niin oikeassa reunassa kuin on turvallisesti mahdollista, yleensä pientareella.


Joissain pai­koissa mopoilu on kuitenkin sallit­tua edelleen myös pyörä­teillä, jolloin asia ilmoi­tetaan lisä­kilvellä. Heiskasen mukaan sallittu mopoille -merkkejä kan­nattaa noudattaa eikä jäädä ajoradalle, vaikka saisi. Päätiellä voi olla suuria nopeuksia, paljon liikennettä tai tiellä liikkuu paljon raskasta kalustoa

”Itse ihmettelen tätä kovasti. Mopoilijoiden on sallittu ajaa joillakin pyöräteillä hyvästä syystä. Liikennemäärät ovat siellä suuria, nopeusrajoitus on korkea, tai rinnakkaisväylää ei ole. On kauheata katsoa, kun iso sementtirekka menee ohitse ja pieni mopoilija heilahtaa ohituksen ilmanpaineesta sivusuunnassa.”

4. Liikkuva auto ei saa varoittaa hätävilkuilla – vielä

Saksassa autoilleet tuntevat paikallisen tavan, jonka mukaan moottoritien ohituskaistan ruuhkautumisesta ilmoitetaan takaa tuleville hätävilkuin. Suurella nopeudella tuleva auto havaitsee hätävilkut jo kaukaa, mikä antaa aikaa hidastaa omaa vauhtia. Tämä varoituskäytäntö lisää liikenneturvallisuutta.

Suomessa hätävilkkuja saa kuitenkin käyttää vain, kun auto on pysähdyksissä, Heiskanen huomauttaa. Hänen mukaansa Suomessa hätävilkkujen käyttö sopisi esimerkiksi hirvieläimistä varoittamiseen.

”Meillä on suuri kauris-, peura- ja hirvikanta, ja niitä liikkuu paljon myös Uudenmaan, Pirkanmaan ja Lounais-Suomenkin alueilla. Koen, että olisi hyödyllistä, jos vastaantulijoille voisi vinkata edessä olevista hirvieläimistä tai jostakin muusta ongelmasta.”

”Kannattaa kuitenkin muistaa, että nykylainsäädännön mukaan hätävilkkuja ei saa käyttää liikkuvassa ajoneuvossa. Nyt muita voi varoittaa esimerkiksi käyttämällä päällä pitkiä valoja.”

Autoliiton Vesalainen puolestaan huomauttaa, hätävilkkuja näkee toisinaan hinattavissa ajoneuvoissa. Se on virhe, vaikka tarkoituksena olisikin varoittaa muuta liikennettä.

”Suomessa hätävilkun käyttö on sallittu vain auton ollessa pysähdyksissä – hinattava auto kuitenkin liikkuu. Ja jos hinattavassa autossa on hätävilkut päällä, ei se pysty vilkuillaan viestimään, mihin suuntaan hinausyhdistelmä on risteyksissä aikeissa kääntyä”, Vesalainen sanoo.

Hätävilkkujen käyttöä säädettäneen uusiksi uudessa tieliikennelaissa, joka tulee voimaan kesällä 2020. Uusi laki todennäköisesti sallii hätävilkuilla varoittamisen myös liikkuvasta autosta.

Liikenteessä näkyy tietysti paljon muitakin tilanteita, jotka saattavat aiheuttaa ongelmia ja väärinymmärryksiä hyvistä aikeista huolimatta. Teppo Vesalainen mainitsee, että esimerkiksi vastaantulijoiden kaistaa ei saa käyttää ryhmittymiskaistana, jos on kääntymässä vasemmalle.

”Ajatuksena on, että takaa lähestyvien ei tarvitsisi hiljentää. Vastaantulevien kaista ei kuitenkaan ole ryhmityskaista. Kyseessä on lainvastainen toimintatapa, johon muut tienkäyttäjät eivät osaa varautua. Esimerkiksi vastaantulijan silmin tilanne saattaa näyttää siltä, että kääntyvä auto lähti ohittamaan.”

Samoin sivutieltä tuleva ei saa käyttää linja-autopysäkkiä kiihdytyskaistana.

”Käytännössä tilanne johtaa kuitenkin usein väärinymmärrykseen: päätietä ajava saattaa luulla sivutieltä vauhdilla lähestyvän auton ajavan hänen eteensä ja tekee tästä syystä hätäjarrutuksen tai väistöliikkeen kohtalokkain seurauksin.”

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikenne
  • Autot
  • liikennekulttuuri
  • Liikenneturvallisuus
  • Autoilu
  • Auto
  • Ossi Mansikka

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Suomen junat ovat kuin tieteiselokuvista Ruotsiin verrattuna – Yksityisille avattu junaliikenne tökkii, eikä aikatauluihin voi luottaa

    2. 2

      Ketogeeninen ruokavalio on trendi, jossa paino voi pudota nopeastikin – Ravitsemus­terapeutti: ”En kannusta, koska dieetti voi johtaa aineenvaihdunnallisiin ongelmiin”

    3. 3

      Eppu Normaalin Pantse Syrjää syytetään vaimonsa rajuista pahoinpitelyistä – muusikko kiistää syytteet

    4. 4

      Ystäväni poika ei ole oppinut amiksessa juuri mitään – Onko ammattikoulutus todella näin surkealla tolalla?

    5. 5

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    6. 6

      Myrsky iskee viikonloppuna, mutta sitä ennen Suomeen tulee hyvin lämmintä ilmaa – Meteorologi: ”Sää voi tuntua hyvinkin erikoiselta”

    7. 7

      Tämä määrä proteiinia on tarpeeksi, liika voi olla vaaraksi ja kasviproteiinilla pärjää, kunhan tietää mitä tekee – Nämä kahdeksan faktaa sinun täytyy tietää proteiineista

      Tilaajille
    8. 8

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    9. 9

      Kaikki puhuvat ”toadista” Twitterissä, mutteivät ääneen, koska some suosii halpaa populismia – siksi se johtaa tyrannien nousuun, uskovat asiantuntijat

    10. 10

      Tätä on Suomi: Pekka Sario, 18, sai ajokortin tiistaiaamuna, jo illalla hän joutui toistuvan tieraivon kohteeksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    2. 2

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    3. 3

      Tutkijoille selvisi vihdoin, miksi talidomidi tuhosi tuhansien lapsien elämän

    4. 4

      Tätä on Suomi: Pekka Sario, 18, sai ajokortin tiistaiaamuna, jo illalla hän joutui toistuvan tieraivon kohteeksi

    5. 5

      Ystäväni poika ei ole oppinut amiksessa juuri mitään – Onko ammattikoulutus todella näin surkealla tolalla?

    6. 6

      Tämä määrä proteiinia on tarpeeksi, liika voi olla vaaraksi ja kasviproteiinilla pärjää, kunhan tietää mitä tekee – Nämä kahdeksan faktaa sinun täytyy tietää proteiineista

      Tilaajille
    7. 7

      Mikä Helsingin OP:ssa on vialla? Laina­neuvotteluihin ei pääse, viesteihin ei vastata

    8. 8

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    9. 9

      Keskiviikkoilta oli poikkeuksellista junakaaosta henkilövahingon, sähkövian ja myöhästymisten vuoksi – torstaiaamun liikenne sujuu normaalisti

    10. 10

      Kokoomuksen ja keskustan ryhmät vakuuttavat luottamusta Soinille – Jaana Pelkonen aikoo olla paikalla äänestyksessä, mutta ei lupaa tukeaan: ”Minullakin on omatunto”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Auschwitziin matkanneet Kallion lukiolaiset kokivat Suomi-häpeää krakovalaisessa juutalaisravintolassa: ”Minun oli pakko mennä kysymään heiltä, että ymmärrättekö te yhtään, mitä teette”

    3. 3

      Mies havahtui hetkeksi hereille vesipuisto Serenassa, mutta jatkoi juhlintaa vielä viikon ympäri Etelä-Suomea – Lopulta mies tajusi rahoittaneensa 10–15 hengen elostelua 12 000 eurolla

    4. 4

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    5. 5

      Tytti Peltosen palkka on niin pieni, että se on käytetty kaksi viikkoa ennen tilipäivää – Suomessa on kymmeniätuhansia työssäkäyviä köyhiä

      Tilaajille
    6. 6

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    7. 7

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    8. 8

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    9. 9

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    10. 10

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    11. Näytä lisää