Auto    |   HS Koeajo

Volvon V60 kipusi autojen yläluokkaan – uuden mallin tavaratila on kasvanut mutta sulavat muodot syövät käytettävyyttä

Volvon uusi V60-farmari uhraa käytännöllisyyden näyttävyyden alttarilla. Koiraperheen kannattaa miettiä, sopiiko lemmikki tänne.

”Suuri on kaunista”, julistaa Volvon mainosmateriaalin kansiteksti häpeämättömästi uudesta V60-mallista. Näin sitä yritetään kirjoittaa kuuluisia iskulauseita uusiksi: ennenhän pieni oli kaunista.

Alkuperäinen lausahdus sopisi muutenkin paremmin tämänhetkiseen automaailmaan, jossa pienemmät ja vähemmän kuluttavat mallit ovat suositumpia.

Volvon uusi V60-malli ei edes ole mikään erityisen suuri auto. Vaikka toisenkin mainoksen kannessa uutuus määritellään ”sporttiseksi tilaihmeeksi”, on sen kyseenalaista suuruutta vaikea uskoa, kun katsoo autoa ulkoapäin. V60 on huomiota herättävän matala ilmestys, jossa on suhteellisen pienet sivuikkunat ja farmariautoksi pieni peräylitys.

Auto on ennen kaikkea onnistuneesti muotoiltu, mikäli pitää virtaviivaisen urheilullisista linjoista. Volvo on uusissa malleissaan löytänyt muotoilullisesti itsensä uudelleen, ja päässyt vanhasta kantikkuudesta eroon. Nykyinen tyyli vetoaa moneen, mutta samalla on huomattava, että hintana on käytännöllisyys.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Uusi V60 ei ole samanlainen monikäyttöauto kuin vanha V70 oli.


Tilaihme vai ei?

Perä on farmariautojen kova ydin ja syy, minkä vuoksi niitä vielä ostetaan. V60:ssa tavaratila on 529-litrainen, ei siis mikään merkille pantavan kookas edes auton omassa kokoluokassa. Monessa ulkomitoiltaan pienemmässä autossa on suurempi ­tavaratila ja samankaltaiset ­sisätilat. Silti V60-farmari on uusista Volvoista juuri se malli, joka parhaiten korvaa niin kooltaan kuin hinnaltaankin suosittuna poistuneen V70-kartano-Volvon.

V60:ssa tavaratilan ongelma on sen muoto: kun kantikas V70 oli maanläheisen pystyperäinen ja käytännöllinen, V60 on sen huomattavasti solakampi kaupunkilaisserkku. Sen tavaratila on matalahko ja syvä, ja siksi vaikeammin hyödynnettävissä.

Hyväksi esimerkiksi V60:n tavaratilan käytännöllisyydestä voi nostaa esimerkiksi koiranomistajat. Vanha V70 oli monen koiraperheen suosikki, koska sen korkeaan tavaratilaan mahtui kookkaampikin nelijalkainen matkustamaan, joko omassa häkissään tai tavaratilan matkustamosta erottavien kaltereiden takana.

Ennen Volvo profiloitui sel­keästi myös mainoksissaan koiraperheiden autona.


Nyt uuden V60:n tavaratilaan ei kehtaisi saksanpaimenkoiraa tai labradorinnoutajaa yrittää mahduttaa, ja mainosmateriaalistakin ovat koirat harvenneet. Tilanteen tunnistaa myös Volvoa työkseen esittelevä automyyjä Armi Panigrahi Autosalpa ­oy:stä. Hänellä on jo 17 vuoden kokemus automyyjänä, ja hän on itsekin omistanut koiria.

”Riippuu tietenkin koiran koosta, mutta kyllä V70:n tavaratila oli tässä suhteessa fiksumpi”, Panigrahi myöntää mutta kuittaa tilanteen nopeasti:

”Tästä syystä monet ovatkin siirtyneet XC60:n omistajiksi, sillä sen tavaratila on paremman mallinen.”

Se onkin totta, mutta samalla XC60:n tavaratilan kynnys on paljon korkeammalla, ja auto on muutenkin keskimäärin kymppitonnin kalliimpi.

Edelliseen V60-malliin verrattuna uudessa V60:ssa on kuitenkin enemmän tavaratilaa.


Diesel hiipuu hitaasti

Dieselmoottorin mollaaminen on viime vuosina muuttunut muodikkaaksi ilmiöksi, vaikka uuden dieseltekniikan päästöt ovat puhdistuneet huimasti.

Pienissä ja edullisissa autoissa dieselmoottori ei enää ole tuotannollisesti järkevä ratkaisu, mutta kalliimmassa hintaryhmässä arvokkaan päästöpuhdistustekniikan käyttäminen on perusteltua.

Volvolla dieselin hidas hiipuminen näkyy siten, että V60:n sisarmallin eli S60-porrasperän voimanlähteeksi ei saa enää yhtäkään dieselmoottoria. Tär­keämmässä farmariversiossa se vielä on mukana, mutta käsissä lienee joka tapauksessa auringonlaskun voimanlähde.

Koeajoimme V60:n sekä bensiini- että dieselversioina. Lataushybridejä joudutaan vielä odottelemaan. V60:n T6-bensiinimoottorin ongelmaksi muodostuu sen janoisuus tien päällä ja siksi myös päästöpohjaisen autoveron myötä korkea hankintahinta. Lisäksi auto tuntuu tien päällä tahmeammalta kuin numeroarvot antavat ymmärtää. Auton olemuksesta puuttuu inspiroiva eloisuus, vaikka tehoa olisikin runsaasti.

Koska hybridiä ei vielä ollut mahdollista koeajaa, on puhtaasti hiilidioksidiarvoa tarkastellen D3/D4-dieselmoottori­kaksikko ympäristöarvoiltaan paras vaihtoehto. 190-hevosvoimainen ja 400 newtonmetriä vääntöä tuottava D4-moottori päästää kahdeksanportaisen automaattivaihteiston avustamana 119 grammaa hiilidioksidia ­kilometrillä. Tähän arvoon tulee korotus jo viikon kuluttua, kun uudet totuudenmukaisemmat WLTP-kulutusarvot julkaistaan.

Samalla on todennäköistä, että myös hinnat nousevat monilla Volvonkin malleilla. Tämä ­koskee erityisesti nelivetomalleja.


Hinnat nousevat

Volvon nykyinen taival liittyä ehdottomasti premium-autonvalmistajien ryhmään sulkee sen tietyiltä ostajilta kokonaan pois harkittavista vaihtoehdoista, koska varustelun myötä hinnat nousevat helposti liian korkeiksi. Tämä on sääli. Ennen Volvo oli yksi mahdollisuus kalliiden premium-autojen ja tavallisten kansanautojen välimaastossa, mutta ei enää. Entisaikojen tavanomaiset Volvot ovat mennyttä maailmaa.

Samalla on hyvä muistaa, että nykyisin hyviä vaihtoehtoja on valittavissa myös premium-ryhmän ulkopuolelta. Esimerkkinä mainittakoon Fordin ylellinen Vignale-konsepti, joka tarjoaa mahdollisuuden varustella vaikkapa kookas perhefarmari Mondeo varsin näyttäväksi sisätiloiltaan, mutta pienemmällä kokonaishinnalla.

Premiumiksi ristitty ylellisyys, joka joskus on havaittavissa vain autonomistajan korvien välissä, ilmentyy tavallisesti kuitenkin vain sisätiloissa. Toisaalta, joskus tavanomaisuus tai jopa askeettisuus ovat tavoitetiloja.


Palataanpa lopuksi vielä niihin koiriin. Itsekin entisenä koiran­omistajana tiedän, että koiran­omistajaperheissä auto valitaan koiran tarpeiden mukaan, eikä koiraa auton ehdoin. Niinpä koeajon jälkeen jään automyyjä Armi Panigrahin kanssa vielä pohtimaan V60:n tavaratila­dilemmaa.

Myyntirepertuaarissa on muitakin merkkejä kuin Volvo, joten kävelemme myyntihallin toiseen päätyyn.

”Meilläkin on yksi hyvä vaihtoehto koiranomistajalle”, Panigrahi sanoo, ja avaa tavaratilan oven Dacia Logan MCV:stä.

Eteen avautuu selkeämallinen, laaja ja korkea tavaratila – tähän mahtuisi parikin saksanpai­menkoiraa. Autoja saisikin sitten yhden Volvo V60:n hinnalla suunnilleen kolme kappaletta.

Viime viikon HS Koeajo: ”Made in Uusikaupunki” – Tätä A-Mersua kehtaa sanoa Suomessa kootuksi, vaikka omapäinen kaista-avustin ja puolikuuro puheohjaus kielivät keskeneräisestä tekniikasta

Lue kaikki HS:n koeajot tämän linkin takaa.



Oikaisu 27.8. kello 10.59: Automyyjä Armi Panigrahi avasi oven Dacia Logan MCV -mallisesta autosta. Alun perin jutussa mallinimi kirjoitettiin virheellisesti muodossa Dacia Sandero MCV. Oikaisu 30.8. kello 18.07: Otsikkoa on muutettu ja Volvon perusmallin hintatieto sekä lisätieto tavaratilasta lisätty tekstiin. Otsikko kuului alun perin näin: ”Volvon hinta karkasi monen ulottumattomiin – uusi V60 maksaa lähes 50 000 euroa, eikä tavaratilaan enää kehtaisi sulloa saksanpaimenkoiraa”. Vaikka koeajossa oli kalliimpi versio, perusmalli maksaa noin 42 000 euroa, eivätkä hinnat suhteessa edellismalleihin ole karanneet. Alkuperäisestä otsikosta saattoi saada virheellisen mielikuvan, että tavaratila olisi pienentynyt edelliseen V60-malliin verrattuna, vaikka vertailukohteena oli vanha V70-malli.

Koeajossa

Volvo V60 D4 Momentum Aut


 Varsin vakaa ja ajotuntumaltaan rauhallinen ajettava tien päällä. V90:tä pienempänä V60 on himpun enemmän ajajan auto, mutta ei ohjaustuntumaltaan kuitenkaan aivan yhtä virkeä kuin terävimmät premium-kilpailijat.

 Matkustamossa on hyvin tilaa neljälle keskimittaiselle aikuiselle. 529 litran tavaratila on malliltaan matalahko ja syvä, eikä siten erityisen käytännöllinen edeltäneeseen V70-malliin verrattuna. Perä on kuitenkin aavistuksen pystympi kuin isommassa V90:ssä.

 Jousitus on säädetty jämäkäksi. Ilmajousitusta ei ole saatavilla, säätyvä iskunvaimennus maksaa lisää.

 Kuten muissakin Volvoissa, yleinen D4-dieselmoottori korisee äänekkäästi, mikä kuuluu ajoittain myös sisälle autoon. Vääntöä ja voimaa on kuitenkin riittävästi turvallisiin kiihdytyksiin, ja japanilaisvalmisteinen automaattivaihteisto toimii tyylikkäästi.

+ Vakaat ajo-ominaisuudet, yleinen laatuvaikutelma

– Karkeaääninen dieselmoottori, kokoluokassaan kallis

 Hinta: 46 831 euroa. V60:n perusmalli D3 momentum alkaen 42 272 euroa.

 Kulutus (ilmoitettu): EU-yhdistetty 4,5 l / 100 km, diesel

 Hiilidioksidipäästöt: 119 g/km

 Kiihtyvyys sataan 7,9 s, huippunopeus 220 km/h

 Kilpailijoita: Audi A4 Avant, BMW 3-sarja Touring, Jaguar XF Sportbrake, Mercedes-Benz C-sarja T; edullisempina Ford Mondeo Wagon, Mazda6 Wagon ja Opel Insignia Sports Tourer

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Koeajo
  • Volvo
  • Auto
  • Autot

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Harvinainen geneettinen ”lottovoitto” venytti Shawn Bradleyn 229-senttiseksi – sen pidemmäksi ei terve ihminen juuri kasva

    2. 2

      Uhkaako ulkomainen maanomistus Suomen turvallisuutta? Sotilasasiantuntijan mukaan keskustelussa olisi syytä painaa jarrua

    3. 3

      Työttömät kitkevät kasveja ja kantavat polttopuita metsässä – HS kävi selvittämässä, onko Tampereen ylistetty kokeilu todella ihmelääke työttömyyteen

      Tilaajille
    4. 4

      Erkki Tuomioja paljastaa päiväkirjassaan, miten suurta tuskaa ministeripestin vastaanottaminen Paavo Lipposen hallituksessa tuotti hänelle

    5. 5

      Köyhien lasten hätä alkoi näkyä, kun toimeentulotuki siirtyi Kelan hoitoon – ”Tapaan lapsia, jotka ovat silmät pyöreinä, kun vien heille juustoa tai jogurttia”

    6. 6

      Nautin siitä, että saan kävellä autotiellä ja huutaa – oikeus siihen on ensiarvoisen tärkeää

    7. 7

      Amerikkalaisnäyttelijä nosti täysin puskista suomalaissarja Sorjosen tämän hetken parhaimmistoon – tuntemattomat näyttelijät mahtavia, ”visuaalinen näyttävyys tyrmäävä”

    8. 8

      Risto Siilasmaan esiin tuomat kokemukset Nokian hallitustyöstä ovat tärkeitä

    9. 9

      Eduskunnan surkea näytelmä ei ole ollut kunniaksi parlamentarismille

    10. 10

      Kokoomuspoliitikoilla on runsaasti viihdenäkyvyyttä Maikkarilla, joka sai valtiolta miljoonatuet – MTV:n mukaan ohjelmien tähdillä ja rahoilla ei ole tekemistä keskenään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Köyhien lasten hätä alkoi näkyä, kun toimeentulotuki siirtyi Kelan hoitoon – ”Tapaan lapsia, jotka ovat silmät pyöreinä, kun vien heille juustoa tai jogurttia”

    2. 2

      Työelämä on ajautunut aivot turruttavaksi silpuksi, mikä ajaa kolmekymppiset työkyvyttömyyteen – Aivotutkijoiden ratkaisu on uusi työaika, ja näin se toimii

      Tilaajille
    3. 3

      Amerikkalaisnäyttelijä nosti täysin puskista suomalaissarja Sorjosen tämän hetken parhaimmistoon – tuntemattomat näyttelijät mahtavia, ”visuaalinen näyttävyys tyrmäävä”

    4. 4

      HS selvitti krp:n operaation kohteena olleen Airiston Helmen omistukset Turun saaristossa – grafiikka näyttää, kuinka yritys on ostanut lukuisia saaria tärkeältä laivaväylältä

    5. 5

      Sydämen jäykistyminen aiheuttaa nuorten äkkikuolemia – lihakseen kasvava sidekudos voi tuottaa kohtalokkaan rytmihäiriön

      Tilaajille
    6. 6

      Näinkin voi käydä: Täysiä kaahaava ”sukkahousupyöräilijä” ja kaksi koiranulkoiluttajaa kohtasivat kevyen liikenteen väylällä Espoossa – Sitten kaikki alkoivat kiitellä toisiaan vuolaasti

    7. 7

      Mitä saa perustellusti kysyä työhaastattelussa ja mitä ei? Asiantuntijat kertovat myös, miten oudon kysymyksen voi väistää

    8. 8

      Vastaako sinunkin lapsesi, että äiti siivoaa, kun pyydät häntä raivaamaan lelut huoneestaan? Opettele temppu, jonka avulla lapsi alkaakin siivota itse

    9. 9

      Krp:n rikostarkastaja Turun talousrikostutkinnasta HS:lle: Muovipusseihin sullottu puoli miljoonaa käteistä tukee rahanpesuepäilyä – Rikoksesta epäillään nyt kahta yritystä

    10. 10

      23-vuotias nainen tapettiin Kannelmäessä – Yksi mies otettu kiinni, toista etsitään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Köyhien lasten hätä alkoi näkyä, kun toimeentulotuki siirtyi Kelan hoitoon – ”Tapaan lapsia, jotka ovat silmät pyöreinä, kun vien heille juustoa tai jogurttia”

    3. 3

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    4. 4

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    5. 5

      Krp ottanut kiinni kolmannen henkilön Turun seudun laajoissa kotietsinnöissä – ”Etsinnät sujuneet suunnitelmien mukaan”

    6. 6

      Sotilaslähde HS:lle: Airiston Helmi ollut vuosia Puolustus­voimien ja Supon tarkkailussa – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    7. 7

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    8. 8

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    9. 9

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    10. 10

      ”Hän ei lopeta koskaan” – Tällainen mies on rahalla, viinalla ja nuuskalla lapsia Helsingin keskustassa houkutellut sarjahyväksikäyttäjä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää