Auto

Eniten liikenteessä ärsyttävät pyöräilijöiden paikka, vilkun unohtaminen ja käytös moottoritiellä, paljastaa HS:n kysely

Asiantuntijat arvioivat HS:n liikennekyselyn perusteella, että vikojen näkeminen muissa tienkäyttäjissä on yleistä.

Hidastelu, vilkkusääntöjen unohtaminen, vasemmalla kaistalla jurnuttaminen, pyöräilysäännöt. Siinä muutamia asioita, jotka saavat sapen kiehumaan liikenteessä.

HS:n verkkokysely selvitti ärsytyksen aiheita kolmessa kategoriassa: risteysalueella, kaupunkiajossa sekä maantie- ja moottoritieajossa. Vastauksia kuhunkin kohtaan tuli lähes viisituhatta kappaletta.

Kyselyssä sai valita muutamasta ärsytyksen aiheesta kaikkein ärsyttävimmän. Toki itse kyselykin ärsytti joitakin lukijoita: ”Ärsyttää, ettei voinut valita kun yhden asian”.

Lukijat saivat kertoa myös omat ärsytyksenaiheensa. Avovastauksia kertyi noin neljänsadan liuskallisen verran. Lainaukset avoimista vastauksista on merkitty tähän juttuun kursiivilla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kysely ei ole tieteellisesti pätevä, mutta asiantuntijat tunnistavat vastauksista tyypillisiä liikenneärsytyksen aiheita.

Ota siis rauhallisesti ja kurkista, mikä liikenteessä kuohuttaa.



Risteysalueella selkeästi suurin ärsytyksenaihe oli, ettei vilkkua käytetä tai sitä ei näytetä ajoissa.

”Vilkun käyttö Suomessa on ala-arvoista. Suomi on vilkunkäytön kehitysmaa.”

”Liikenneympyrässä vasemmalle vilkuttavat lähinnä huvittavat – miten tuollainen tunari on saanut ajokortin?”

”On raivostuttavaa, kun liikennevaloissa ei voi odottaa vilkku päällä. Kun sen kytkee valojen vaihtuessa, takana tulevien mahdollisuudet omalla sijoittumisella ylittää risteys ripeästi vaikeutuu.”

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen sanoo, että vilkkusääntöjen unohtaminen on ymmärrettävä ärsytyksen aiheuttaja.

”Liikenne on vuorovaikutusta, ja jos vilkun käyttöä laiminlyödään, vuorovaikutusta ei tapahdu. Se vaikeuttaa muiden ennakoimista ja tekee liikenteen arvaamattomaksi, jopa vaaralliseksi.”

Eräs kyselyyn avoimesti vastannut kiteytti asian näin:

”Kuorma-auton kuljettajana arvostaisi, ettei tarvitsisi pysähtyä eikä välttämättä hiljentää reilusti, koska se ei ole taloudellista eikä tehokasta. Jos tienkäyttäjä kertoo aikeistaan ajoissa, voi monet pysähdykset välttää.”

Autoliiton koulutuspäällikköä Teppo Vesalaista kyselyn tulokset eivät yllätä.

”Pidän paljon erilaisia koulutuksia hyvin erilaisille kohderyhmille. Pyydän usein koulutettavia listaamaan, mikä heitä liikenteessä ärsyttää. Saan vastaukseksi varsin samanlaisia asioita kuin tuossa teidän kyselyssänne”, Vesalainen kertoo.

Liikenneturvan Valtonen uskoo, että HS:n kyselyn tuloksissa näkyy se, että suurin osa vastaajista lienee pääkaupunkiseudulla autoilevia. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, kuinka paljon vastaajia ärsyttää kaikenlainen tupeksiminen, kuten valoista hitaasti lähteminen – tilanteet, joita ruuhkaisessa Helsingissä on paljon.

Liikenneturvan omissa kyselyissä on Valtosen mukaan korostunut seikka, että turvallisuutta heikentävä liikennekäyttäytyminen ärsyttää selvästi enemmän kuin liikenteen sujuvuutta edistävä.

”Vastaajat ovat todennäköisesti sellaisia, jotka ajavat erittäin vilkkaassa kaupunkiliikenteessä. Ja eihän hidas valoista lähteminen ärsytä, jos on ensimmäisenä siellä valoissa.”

Kännykän käyttö ajaessa oli tyypillinen HS:n kyselyn avovastauksissa korostunut aihe. Moni myös peräänkuulutti ajamiseen ripeämpää otetta.

”Ärsyttää ajajat, jotka valojen vaihtuessa vihreäksi alkavat vähitellen etsiskellä vaihdekeppiä ja vihdoin liikkeelle päästessään jättävät varmuuden vuoksi järjettömän välin jo aikaa sitten liikkeelle lähteneeseen.”

”Arjessani on pari risteystä, joissa on todella lyhyt vihreä. Kaikkien ollessa hereillä läpi pääsee kerralla 4–5 autoa, mutta usein mukana on joku kännykänplärääjä, joka tarjoaa kaikille takana olijoille uuden parin minuutin odottelukierroksen.”

”Eniten ärsyttää risteystä kohti ajetaan kuin hautajaissaatossa, vaikka on vihreät. Ajamisessa pitää olla riuska meininki eikä sellaista hiplailua.”

Valtosen mukaan valoihin kannattaisi kuitenkin todella ajella ennakoiden: valoihin kiihdyttäminen on turhaa, jos voi rullailla valoihin hissuksiin.

”Se ei hidasta kenenkään matkantekoa, pikemminkin päinvastoin. Suomalaisilla – tai ehkä muillakin – on joskus tapana ajaa valoihin vähän liian kovaa ja lähteä niistä vähän liian hitaasti, mikä ei ole taloudellista.”

Kaupunkiajossa yksi ärsytyksenaihe oli ylitse muiden: pyöräilijöiden ja autoilijoiden yhteispeli. Toisaalta myös kevyen liikenteen käyttäjiä ärsytti autoilijoiden käytös.

”Pyöräilijät, jotka vaihtavat autotieltä pyörätielle (tai päinvastoin) liikennevalojen vaihtumisen mukaan.”

”Liian suurella tilannenopeudella kasaavat fillarit.”

”Autoilijat eivät huomioi riittävästi kevyttä liikennettä risteysalueella. Esim. oikealle käännyttäessä harvalla tulee mieleen väistää oikealta tulevia polkupyöriä tai edes kääntää päätä siihen suuntaan, vaikka kärkikolmio osoittaisi väistämisvelvollisuuden.”

”Pysäköinti pyöräteille ja pyöräilijöiden eteen kiilaaminen. Jalankulkijoiden näkeminen pujottelukeppeinä.”

Valtonen veikkaa, että vastauksissa näkyvä pyörä-ärsytyksenkin määrä liittyy siihen, että vastaajat ovat todennäköisesti suurimmaksi osaksi pääkaupunkiseudulla ajavia.

Ensinnäkin seudulla on paljon pyöräilijöitä. Toiseksi siellä puhutaan paljon pyöräilystä. Valtonen veikkaakin, että pyöräilijöiden ja muiden tienkäyttäjien ristiriita on kärjistynein Helsingissä.

Hän ihmettelee kyselyn tuloksista yksityiskohtaa, jonka mukaan pyöräilijöiden ajaminen keskellä tietä oikean reunan sijasta on suurempi ärsytyksen aihe kuin yleinen liikennesääntöjen noudattamatta jättäminen.

”Ehkä siinä on kysymys siitä, miten ja missä järjestyksessä kyselyyn on voinut vastata.”

Valtosen mukaan kysymys saattaa olla myös Helsingin liikennepolitiikasta ja sen nykyisestä pyöräilyyn panostamisesta.

”Kaistojen ottaminen autoilijoilta pyöräkaistoiksi voi heijastua: että mikseivät ne pyöräilijät nyt sitten ole siellä miljoonilla rakennetuilla pyöräväylillä.”

”Pyöräilijät eivät huomioi melkein koskaan sitä, jos jalankulkijoilla on vihreä valo, vaan ajavat pyörällään täyttä vauhtia risteyksestä.”

Moitteita saivat myös taksin- ja linja-autonkuljettajat.

”Taksikuskit luulevat omistavansa kaikki kadut ja saavansa ajaa miten lystäävät.”

”Bussit suhaavat välillä miten sattuu. Pysäkiltä lähdön etuajo-oikeus ei oikeuta kaistan vaihtoon. Liian usein bussit ovat kuin hälytysajo-oikeuden omaavia.”

Vesalainen tekee kiinnostavan huomion siitä, kuinka tienkäyttäjät tuppaavat näkemään vikoja etenkin muissa.

”Se on mielenkiintoinen ilmiö: pyöräilijöitä ärsyttävät henkilöautot, henkilöautoilijoita linja-autot, linja-autonkuljettajia taksit ja takseja pyöräilijät.”

Vesalainen muistuttaa, että jokaisella tienkäyttäjäryhmällä on omat erityispiirteensä, jotka muiden olisi hyvä tiedostaa ja huomioida.

”Pitäisi puhaltaa yhteen hiileen”, hän ohjeistaa.

Rakentava asenne näkyi myös HS:n kyselyn avovastauksissa: tulikivenkatkuisen palautteen ohessa jaettiin myös kehuja.

”Helsingissä osataan antaa tilaa melko hyvin.”

Maantie- ja moottoritieajamisessa HS:n kyselyn tulokset poikkeavat Liikenneturvan vastaavista, Valtonen sanoo. HS:n kyselyssä annetuista vaihtoehdoista takapuskurissa kiinni ajaminen ärsytti eniten vain viittä prosenttia vastaajista. Pientä prosenttia selittänee jälleen seikka, että kyselyyn vastasivat etenkin pääkaupunkiseutulaiset.

”Meidän samantyyppisissä kyselyissämme tuo perässä kiinni ajaminen on ollut yleensä se ärsyttävin juttu.”

Valtonen uskoo, että suurten liikennemäärien ruuhkaisilla alueilla liikenteen sujuvuutta estävät asiat koetaan ärsyttäviksi. Kuten se, että moottoritien ohituskaistaa ajetaan alle nopeusrajoitusten.

”Se harmittaa, kun ajetaan vasenta kaistaa vaikka ei ohiteta ketään. Kaikki menevät vasemmalle kaistalle jo valmiiksi, jos kilometrin päässä näkyy rekka oikealla kaistalla.”

”Miten ohitat vasenta kaistaa ajavan, sillä silloinhan itse rikot lakia? Joskus olen kyllä joutunut ohittamaan oikealta, vaikka kovasti on sieluun koskenutkin.”

”Lahdentie on oiva esimerkki paikasta, jossa ajetaan vasenta kaistaa koko matka. Rekkoja lähdetään ohittamaan kauan ennen kuin on edes tarvetta siirtyä vasemmalle kaistalle.”

”Tervemenoa muille teille, jos moottoritienopeus pelottaa.”

HS:n kyselyn avoimissa vastauksissa mainittiin toistuvasti piittaamattomuus muista. Piittaamattomuuden epäiltiin johtuvan paitsi itsekeskeisyyden lisääntymisestä, myös kännykän käytöstä.

Vastauksissa korostuivat myös tökeröt kaistanvaihdot. Erityisen törkeänä pidettiin ohittamista niin, että ohittaja leikkaa heti ohitettavan eteen. Omatoimiset tiepoliisitkaan eivät kerää kehuja.

”Isoilla teillä ei osata vilkaista peiliin ja antaa tietä ajoissa nopeammin kulkevalle. Raivostuttava piirre on tuikata eteen samalle kaistalle, vaikka takaa tulee nopeampi auto.”

”Eniten ärsyttää moottoritiellä heti ohituksen jälkeen ohitetun auton eteen palaaminen, vaikka edessä olisi tyhjää kaistaa kilometritolkulla. Tämä raivostuttaa erityisesti sateessa ja loskaisessa kelissä.”

”Bonusvastauksena mainitsen kotipoliisitoiminnan, kuten ohituksen estämisen, valojen vilkuttelun, torven soiton ynnä muun sellaisen.”

Ärsytyskyselyn avoimet vastaukset eivät ole erityisen mieltä ylentävää luettavaa. Valtonen ei antaisi kuitenkaan liikaa painoarvoa kärkkäille kommenteille, sillä äänensävy tyypillisesti kärjistyy nettikommentoinnissa.

”Meillä on kampanjatasolla meneillään hanke, jossa yritämme vaikuttaa myönteisen ilmapiirin lisäämiseen liikenteessä. Tämä kysely osoittaa, että sille on tarvetta.”

Autoliiton Vesalainen puolestaan huomauttaa, etteivät moittijat välttämättä itsekään ole synnittömiä. Koulutuksissaankin hän ensin kysyy ärsytyksenaiheet, ja myöhemmin on itsetutkiskelun aika.

”Koulutuksessa kysyn, millaisia virheitä kukin tekee liikenteessä. Sitten vertaamme ärsyttävien asioiden listaa virheisiin, joihin kurssilainen itse syyllistyy. Lopulta huomaamme, että ne ovat sisällöltään lähes identtiset.”

Ihmisiä siis ärsyttää toisten tekeminä sellaiset asiat, joihin he itsekin syyllistyvät.

Esimerkiksi pyöräilijä saattaa tehdä asioita, jotka häntä itseään ärsyttävät ratin takana. Lopulta Vesalainen kehottaa armollisuuteen muille tienkäyttäjille.

”Jokainen meistä tekee virheitä kaikilla elämän osa-alueilla – myös liikenteessä. Itsekin teen niitä päivittäin. Jos joku muu muuta väittää, valehtelee. Se on inhimillistä.”

Erästä vastaajaa esimerkiksi ärsytti asia, jossa hän on väärässä:

”Monesti minulle on töötätty, kun ajan suoraan tasa-arvoisessa risteyksessä ja oikealta tuleva on kääntymässä vasemmalle, vaikka hänen kuuluisi väistää minua.”

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikenne
  • liikennekulttuuri
  • Autoilu
  • Pyöräily
  • Auto
  • Autot
  • Jose Riikonen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Köyhien lasten hätä vie auttajaltakin yöunet – Ihmisiä alkoi pudota tukien ulkopuolelle, kun toimeentulotuki siirtyi Kelan hoitoon

    2. 2

      HS selvitti krp:n operaation kohteena olleen Airiston Helmen omistukset Turun saaristossa – grafiikka näyttää, kuinka yritys on ostanut lukuisia saaria tärkeältä laivaväylältä

    3. 3

      Työelämä on ajautunut aivot turruttavaksi silpuksi, mikä ajaa kolmekymppiset työkyvyttömyyteen – Aivotutkijoiden ratkaisu on uusi työaika, ja näin se toimii

      Tilaajille
    4. 4

      Sydämen jäykistyminen aiheuttaa nuorten äkkikuolemia – lihakseen kasvava sidekudos voi tuottaa kohtalokkaan rytmihäiriön

      Tilaajille
    5. 5

      Yksi ihminen kuoli henkilöauton ja hevoskärryä vetäneen pakettiauton kolarissa Liperissä

    6. 6

      Nuoriso on pilalla, taas

    7. 7

      Lännen media: Ensimmäiset jäljittävät valvonta­kamerat Nelostielle syksyllä, jarruttelu ennen kameraa ei enää estä kiinni jäämistä

    8. 8

      ”Tällä kertaa sattuu vain yksi kolari” – Pasilan työmaasumpussa yksikään liikkuja ei tunnu tietävän, missä pitäisi olla

    9. 9

      Barack Obama puhuu torstaina Helsingissä ja lentää sen jälkeen heti pois – Bisnes­tapahtumaan tulossa massiiviset turvatoimet

    10. 10

      Krp:tä kiinnostaneet huvilat vilisevät valvonta­kameroita ja rannassa on viran­omaisilta ostettuja veneitä – HS tutustui poliisin ratsaaman yrityksen kiinteistöihin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    2. 2

      Trump väitti, että Yhdysvalloissa on maailman puhtain ilma – WHO:n mukaan oikea vastaus on Suomi

    3. 3

      Sotilaslähde HS:lle: Venäläis­kytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustus­voimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    4. 4

      Keskellä Pitäjänmäkeä seisoo ainutlaatuinen omakotitalo – Se muistuttaa siitä, että taksikuski Alvi Hirvosella oli yksi aivan erityinen asiakas

      Tilaajille
    5. 5

      Lännen media: Ensimmäiset jäljittävät valvonta­kamerat Nelostielle syksyllä, jarruttelu ennen kameraa ei enää estä kiinni jäämistä

    6. 6

      Kun kaljatölkki osui Konsta Pylkkäsen, 28, selkään, hän muisti, etteivät nämä olekaan oikeita kavereita – Moni vammainen kokee kiusaamista ja syrjintää

    7. 7

      HS:n pilapiirtäjä Karlsson kommentoi eduskunnan äänestystä – ”Ei uskalla”

    8. 8

      Krp:tä kiinnostaneet huvilat vilisevät valvonta­kameroita ja rannassa on viran­omaisilta ostettuja veneitä – HS tutustui poliisin ratsaaman yrityksen kiinteistöihin

    9. 9

      Mitä Nokian johdossa tapahtui? Kirjan julkaiseva Risto Siilasmaa kertoo HS:lle yhtiön vaikeista vuosista Jorma Ollilan aikana 

      Tilaajille
    10. 10

      Kiihtelysvaaran 250-vuotias kirkko tuhoutui tulipalossa, poliisi epäilee rikosta – ”Menetys on valtava, vastaavaa emme saa tilalle”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    3. 3

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    4. 4

      Krp ottanut kiinni kolmannen henkilön Turun seudun laajoissa kotietsinnöissä – ”Etsinnät sujuneet suunnitelmien mukaan”

    5. 5

      Sotilaslähde HS:lle: Venäläis­kytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustus­voimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    6. 6

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    7. 7

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    8. 8

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    9. 9

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    10. 10

      ”Hän ei lopeta koskaan” – Tällainen mies on rahalla, viinalla ja nuuskalla lapsia Helsingin keskustassa houkutellut sarjahyväksikäyttäjä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää