Auto

Tavallisen auton tankkaus vie pari minuuttia, sähköauton tankkaus jopa tunnin – Auton­valmistajat kehittävät kilpaa nopeampia lataus­järjestelmiä, mutta riittääkö se?

Päästäänkö sähköautojen latauksessa ikinä muutamaan minuuttiin, joka kuluu kun tankkaa polttomoottoriautoonsa bensiiniä tai dieseliä? Kysyimme suomalaisasiantuntijalta.

Sähköautojen epämukavuuksiin kuuluu se, kun sähkö on lopussa ja auto täytyy ladata.

Siihen kuluu monien mielestä liikaa aikaa.

Tällä hetkellä Suomessa on useita julkisia pikalatausasemia sekä Teslan omia pikalatausasemia. Jos esimerkiksi matkustaa Helsingistä Turkuun, matkan varrella pikalatureita on ainakin Espoossa, Lohjalla, Salossa ja Paimiossa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mutta mitä pikalatausta se on, kun akun saa noin kahdeksaankymmeneen prosenttiin noin puolessa tunnissa?

Tätä ongelmaa autonvalmistajat pyrkivät nyt kilvan ratkaisemaan.

Automotive News kertoo, että General Motorsin sähköautoihin saatetaan ladata pian alle kymmenessä minuutissa lähes kolmesataa kilometriä toimintamatkaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tilanne ei sivuston mukaan tosin ole ihan kulman takana, vaan tällaisia sähköautoja saattaisi olla markkinoilla vuonna 2023.

Monet muutkin autonvalmistajat Porschesta Audiin ovat väläytelleet aikovansa panostaa latausnopeuteen merkittävästi.

Mutta mikä on lopulta edes mahdollista? Päästäänkö sähköautojen latauksessa ikinä muutamaan minuuttiin, joka kuluu kun tankkaa polttomoottoriautoonsa bensiiniä tai dieseliä?

Kymmenen minuuttia on hyvä maali. Näin sanoo Metropolia-ammattikorkeakoulun autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho.

”Se on se aika, kun ehtii käydä vessassa ja ottaa kupin kahvia mukaan”, Linja-aho sanoo. Hän antaa esi­merkin:
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Hyundai Ioniq pystyy ottamaan sata kilowattia (kW). Jos sitä lataa 100 kW:a asemalla, sillä saat reilut 100 kilometriä toimintamatkaa kymmenessä minuutissa, koska kyseinen auto kuluttaa suurin piirtein noin 15 kilowattituntia (kWh) sadalla kilometrillä.”
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Automotive Newsin uutisoimiin alle kymmenessä minuutissa 300 kilometriä -ihmeisiin hän uskoo sitten, kun näkee ne kaupallisina tuotteina.

Sähköauton latausnopeuksissa tämänhetkisellä akkutekniikalla on nimittäin useita käytännön ongelmia.

Kysymys on sekä latausasemista että sähköautojen akuista.

Ensinnäkin latausasemista ei yleensä saa kovin paljoa tehoa. Toisaalta vaikka latausasema antaisi kuinka paljon virtaa kuinka nopeasti tahansa, se ei yksin riitä siihen, että auton saa ladattua nopeasti.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Esimerkiksi Lohjalle avautuu pian pikalatausasema, joka mahdollistaa jopa 300 kW:n lataustehon. Aluksi teho on rajoitettu 100–150 kW:iin.

Normaalisti Suomen pikalatausasemilta saa 50 kW:a, ja lukuisilta huoltoasemien, parkkihallien ynnä muiden paikkojen latauspisteistä saa 22 kW:a.

Tällä hetkellä on kuitenkin aivan sama, saako latausasemalta 100 vai 300 kW:a, sillä markkinoilla olevat sähköautot eivät kykene ottamaan vastaan kuin maksimissaan 100 kW:a tunnissa.

Poikkeuksena ovat Teslan sähköautot, joita voi ladata merkin omilla Supercharger-asemilla 120 kilowatin teholla.

Linja-ahon mukaan sähköautojen pikalataus olisi oikeaa pikalatausta, mikäli autoa voisi ladata 200 kW:n latausteholla.

Se voisi Linja-ahon mukaan olla mahdollista nykyiselläkin akkutekniikalla, vaikkei sellaisia autoja vielä olekaan. Tosin silloinkaan auton akkua ei saisi täyteen samassa ajassa kuin mitä perinteiseen tankkaamiseen menee.

Täyteen latauksessa puhuttaisiin edelleen ajasta, joka olisi lähempänä puolta tuntia kuin muutamaa minuuttia.

Mikä estäisi sitten tekemästä autoja ja latausasemia, joiden avulla lataaminen saataisiin oikeasti kilpailukykyiseksi ajan suhteen tankkaamisen kanssa?

Pikalataaminen rasittaa akkuja jo nykyisillä tehoilla niin, että mitä nopeammin ja suuremmalla teholla niitä ladataan, sitä nopeammin akut kuluvat loppuun.

”En tiedä, onko kestävän kehityksen kannalta järkevää panostaa pikalataamiseen tämän vuoksi.”

Jos haluttaisiin päästä muutamaan minuuttiin, mikä perinteiseen tankkaamiseen menee, asia kävisi perin mahdottomaksi.

Linja-aho tekee laskelman sellaisen auton suhteen, joka on suhteellisen normaali, tämän hetken sähköauto.

”Jos ajatellaan autoa, jossa on noin 80 kWh:n akusto, sen täyteen lataamiseen menee tunti, jos lataustehoa on 80 kW:a. Siitä kun aletaan laskea, paljonko tehoa tarvittaisiin, jotta täyteen lataaminen kestäisi kolme minuuttia, niin teho lukema olisi noin 1600 kW:a eli 1,6 megawattia.”

Se on aika suuri teho.

”Teho vastaa noin kymmenen sähkölämmitteisen rivitaloyhtiön sähköliittymän maksimikapasiteettia.”

Näin suurilla tehoilla ladattaessa sähköverkko voisi olla koetuksilla, mikäli useita satoja autoja lataisi samaan aikaan.

Lisäksi tällaisella teholla hävikki olisi suurta.

”Nykyakkukemioilla akusto ei kestä millään tuollaisia tehoja, ja vaikka kestäisikin, latauksen lämpöhäviöt olisivat samaa luokkaa kuin nykyisten pikalaturien antotehot, ja niiden hallinta olisi käytännössä mahdotonta”, Linja-aho sanoo.

Tullaanko siis koskaan pääsemään polttomoottoriauton tankkausta vastaaviin nopeuksiin, ellei tule joitain mullistavia uusi akkuinnovaatioita?

”Tuohon on helppo vastata, että ei tulla. Mutta ei tarvitsekaan.”

Linja-aho on itsekin sähköautoilija. Sähköautoilijalla on edelleen Linja-ahon mukaan ongelmansa, mutta hänen mielestään asiaa ei tarvitse ajatella niin, että sähköautoilun pitäisi olla samanlaista kuin polttomoottoriautoilun.

”Se tuntuu hieman takaperoiselta ajatella, että kun polttomoottoria voi tankata näin, niin sähköautokin pitäisi voida ’tankata’ parissa minuutissa. Kaikista helpoin ratkaisu on ladata auto yöllä. Silloin sähkö on myös halpaa.”

Yölataaminen on Linja-ahon mukaan myös siinä mielessä fiksua, että se ei tuota kuormituspiikkejä sähköverkkoon – jos kohta sellaisia ei näillä sähköautomäärillä muutenkaan koettaisi.

”Aina sitä jauhetaan, että sähköverkko ei kestä, jos niin ja niin monta autoa menee pikalatausasemalle samaan aikaan. Mutta ei se ole realistinen ajatus, että kaikki lataavat pikalatureilla samaan aikaan.”

Eikä siihen pitäisi Linja-ahon mielestä edes pyrkiä.

”Yhtä hölmöä olisi pelotella sillä, mitä tapahtuisi, jos kaikki suomalaiset vääntävät yllättäen yhtä aikaa kaikki sähkölaitteensa päälle kiukaat ja liedet mukaan lukien”, hän sanoo.

”Kaikista fiksuinta on kehittää järjestelmää sillä ajatuksella, että pikaladataan vain silloin, kun se on välttämätöntä, ja päivittäiset ajotarpeet hoidetaan yölatauksella. Se on sähköverkon ja sähköntuotannon kannalta toimiva ratkaisu suurellakin sähköautokannalla.”

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Auto
  • Sähköauto
  • Autoilu
  • Autot
  • Jose Riikonen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Käänne asuntomarkkinoilla: Asunnon myyjä ei enää saa välttämättä edes omiaan pois – ”Jos jotain, niin tähän ei kannata lapsen lailla uskoa”

    2. 2

      Amerikkalaisturisti meloi kanootilla eristetylle intialaissaarelle – heimolaiset surmasivat nuolilla ja jättivät ruumiin rannalle

    3. 3

      Autoilija ajoi kahden alakouluikäisen lapsen päälle suojatiellä Espoossa – Vastaantulija yritti varoittaa tööttäämällä ja valoja väläyttelemällä

    4. 4

      Olli Kopra, 26, rakastaa vieterilelujaan, mutta kynsien leikkaamisesta hän ei pidä – Vanhempien mielestä tässä on ongelma: kehitysvammaisella pojalla on liikaa oikeuksia

      Tilaajille
    5. 5

      Kun kumppani tulee raskaan työpäivän jälkeen kotiin ja räjähtää, häntä kannattaa lähestyä tunteella

    6. 6

      Kiinalainen teurastamo pumppasi jopa 120 litraa vettä nautoihin nostaakseen eläinten myyntipainoa – Polvilleen luhistuneella naudalla näkyi ”kyyneleitä silmissään”

    7. 7

      Mikä Sipoonrannassa meni pieleen? Piti tulla eliittikaupunginosa, tuli keskeneräinen joutomaa – ”Mehän siis hengitämme hiekkaa”

    8. 8

      Kotiharjun saunan historiallinen valokyltti katoaa Kallion katukuvasta

    9. 9

      Kaikki puoluejohtajat paitsi Rinne, Halla-aho ja Terho helpottaisivat työperäistä maahanmuuttoa – Ensimmäinen vaalitentti käynnissä, HS seuraa hetki hetkeltä ja näyttää tentin suorana juuri nyt

    10. 10

      Huippuyliopiston tutkimus selvitti, mikä on paras tapa pitää paino kurissa laihduttamisen jälkeen – vähähiilihydraattinen tulos aiheutti heti kohun

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun kumppani tulee raskaan työpäivän jälkeen kotiin ja räjähtää, häntä kannattaa lähestyä tunteella

    2. 2

      Käänne asuntomarkkinoilla: Asunnon myyjä ei enää saa välttämättä edes omiaan pois – ”Jos jotain, niin tähän ei kannata lapsen lailla uskoa”

    3. 3

      Amerikkalaisturisti meloi kanootilla eristetylle intialaissaarelle – heimolaiset surmasivat nuolilla ja jättivät ruumiin rannalle

    4. 4

      Olli Kopra, 26, rakastaa vieterilelujaan, mutta kynsien leikkaamisesta hän ei pidä – Vanhempien mielestä tässä on ongelma: kehitysvammaisella pojalla on liikaa oikeuksia

      Tilaajille
    5. 5

      Sipoon kunta sai tarpeekseen Sipoon­rannan ongelmista: Osa alueesta palautumassa kunnalle joutomaana

    6. 6

      Ex-gangsteri ammuttiin Kööpenhaminassa, kun hän poistui elämä­kertansa julkaisu­tilaisuudesta

    7. 7

      Teknologia­jättien pörssi­syöksy syvenee – Mistä Googlen, Facebookin ja kumppanien ala­mäessä on kyse?

    8. 8

      Suomalainen kehitti 44 vuotta sitten tekniikan, jota ilman elektroniikan pieneneminen ei olisi ollut mahdollista – Vihdoin myös voittoja päätyy Suomeen

    9. 9

      Huippuyliopiston tutkimus selvitti, mikä on paras tapa pitää paino kurissa laihduttamisen jälkeen – vähähiilihydraattinen tulos aiheutti heti kohun

      Tilaajille
    10. 10

      Hissionnettomuus Helsingissä: Mies puristui hengiltä Porvoon­kadulla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tutkimus paljastaa: Koulujen uudet menetelmät heikentävät oppimista merkittävästi

    2. 2

      Puurokattila liedellä kertoi, että asunnosta oli lähdetty vauhdilla – Sina Varheen tytär katosi, ja seuraavien kuukausien jäljet seuraavat äitiä läpi elämän

      Tilaajille
    3. 3

      Paniikkia, konkurssien pelkoa ja lähtöaikeita – Kauppakeskus Redin asiakaskato ajaa yrittäjiä ahdinkoon

    4. 4

      Tällainen on Suomi: Kun Trump kertoi uskomattoman väitteen Pohjolan metsänhoidosta, suomalaiset lähtivät metsään haravoimaan ja imuroimaan

    5. 5

      Täti innostui sukututkimuksesta, ja niin Leenakin teki dna-testin – Kun tulokset tulivat, eletty elämä osoittautui valheeksi

      Tilaajille
    6. 6

      Kuvia Suomesta, osa 39: Rio Gandara kuvasi, mitä tekevät ihmiset, jotka eivät saa öisin unta

    7. 7

      Kun nuoret äidit haksahtavat ravitsemusgurujen hölynpölyyn, kärsijöitä ovat lapset – Näin sanoo ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen ja oikoo verkon vallanneita harhaluuloja yksi kerrallaan

      Tilaajille
    8. 8

      Uni oli pelottava, ja siinä kuusivuotias Patrick Tiainen rakasti poikaa – Tiainen nousi karismaattisen seurakunnan johtoon, uskoi Jumalan eheyttävän hänet ja myönsi lopulta, että uni oli totta

      Tilaajille
    9. 9

      Euroopassa raivoaa sota, jonka keskellä ihmiset käyvät oopperassa ja asuvat bunkkereissa – HS:n erikoisartikkeli vie Itä-Ukrainan sodan molemmille puolille

    10. 10

      Peltipoliisin ylinopeus­sakoista luistaminen voi johtaa etsintä­kuulutukseen: Malmin poliisi­taloon saapuneesta naisesta ei tullut yhtä 1 800 etsintä­kuulutetusta – hän löi poliisit ällikällä

    11. Näytä lisää