Auto

Kiinasta saapui Suomeen traktori, joka haluaisi kovasti olla auto – Reeper Patton haastaa mopoautot

Reeper Patton tuo mieleen 1960-luvun kulttiauton rantakirpun.

Loppukesän lämmin ilma pyörteilee villisti hiuksissani, kun kurvaan Reeper Pattonilla espoolaisen mopoautoliikkeen pihasta kohti väljempiä väyliä. Vaihdan kakkoselle ja nostan kytkintä, ja samassa Reeper kiihtyy ripeästi muun liikenteen vauhtiin.

Se ei ole ihme, sillä kevyessä uutuudessa on 1,1-litrainen moottori, joka tuottaa 68 hevosvoimaa. Tehon suhde verrattuna liikuteltavaan noin 860 kilon omamassaan on hyvä, ja sen huomaa kiihtyvyydessä.

Vaihteiden välitykset ovat lyhyet, ja pian ajetaankin jo suurimmalla vaihteella, viitosella. Huippunopeutta löytyisi ainakin 80 km/h asti, mutta ajaessa todellinen nopeus tuntuu paljon suuremmalta. Maastorenkaiden karkea kuviointi ropisee asvaltilla korvinkuultavasti.

Keli on koeajolle elokuussa vielä mitä mainioin, lämpötila lähes hellelukemissa. Siksi ei haittaa, vaikka tässä kiinalaisvalmisteisessa traktorimönkijässä ollaan melko lailla sään armoilla: auton kori muodostuu palkki- ja putkirungosta, jonka ympärille on maastohenkisen ronskiin tyyliin rakenneltu kevyet peltikuoret. Putkirungosta muodostuu samalla yläosan päätä suojaava kaari, joten kypärää Reeperissä ei tarvitse käyttää. Asiallinen tuulilasi suojaa pahimmalta ajoviimalta.



Reeperin avonaisesta rakenteesta seuraa tunnelma, joka on kuin sekoitus autoa ja moottoripyörää. Liikkumisessa on vahva hetkessä elämisen fiilis ja vapauden tunne. Vapauden kokemisen kaipuu on puolestaan monelle hyvin tärkeä ainakin kahdessa elämän vaiheessa: teininä ja viisikymppisenä.

Tätä vapauden kaipuuta ruokkivat siten niin mopoautot kuin kypsän aikuisiän moottoripyörähankinnat. Jos kokee elämän tapahtuvan pääosin jossain muualla, tien päälle on päästävä. Tähän mielikuvalokeroon Reeper tuntuisi sopivan kuin joutsenpari suomalaiselle kesätaivaalle taivalta taittamaan.

Katteeton kulkija

Reeper Patton on erikoinen autouutuus, jonka päätyminen Suomen kamaralle on mojovien sattumusten summa. Oikeasti se ei ole auto eikä edes traktorimönkijä. Reeper kuuluu T1b-ajoneuvoluokkaan. Se on siis nimellisesti traktori, jota voi varustuksesta riippuen ajaa jo 15-vuotiaana T-luokan ajokortilla, rajoitettuna maksimissaan 60 km/h, ja aikuisikäisenä tavallisella B-ajokortilla enintään 80 km/h, kunhan varustukseen kuuluvat ABS-jarrut. Ne ovatkin Reeperissä vakiovaruste.

Reeperissä ei ole paljon katteita, ja se tuo vahvasti mieleen 1960-luvun kulttiauton, Dune- eli Beach Buggyn, suomalaisittain rantakirpun. Se oli usein rakennettu tavallisen Volkswagen Kuplan perusrakenteelle, ja Dune Buggyllä myös näyttelijälegenda Steve McQueen revitteli rantadyyneillä tasan 50 vuotta sitten ajankuvallisessa veijarielokuvassa ”The Thomas Crown Affair”. Steve McQueen ajoi elokuvarooleissaan monilla tunnetuilla autoilla, joten tästä näkökulmasta Reeperillä on suuret saappaat täytettävänään.

Reeperin yläosan katteiden puuttuminen tuntuu ajaessa ensin hieman erikoiselta, mutta auton olemukseen tottuu nopeasti. Jos kaipaa ajopeliinsä lisää suojaa, kangaskatto maksaa 390 euroa lisää. Saatavilla on myös lämpöeristetty kovakatto lokinsiipiovin, mutta sen lisähinta on jo tuntuvampi, noin 4 500 euroa. Reeperin maahantuonti on vasta alkamassa, ja lisävarusteiden hinnat voivat vielä tarkentua.

Joka tapauksessa Reeper sijoittuu samaan hintaluokkaan varustelluimpien mopoautojen kanssa, eli kilpailuasetelma on tässä mielessä valmis. Tärkeimpinä eroina voi pitää Reeperin suurempaa huippunopeutta, tehoa, massaa ja manuaalivaihteita.

Maahantuoja Suomen Mopoauto Oy:n omistaja, yrittäjä Harri Nyholm tutustui Reeperiin ensimmäisen kerran jo kolme vuotta sitten, mutta silloin kulkineella ei vielä ollut EU:ssa vaadittavaa tyyppihyväksyntää. Se olisi tarkoittanut käytön rajoittumista vaan metsään, ja mönkijöitähän Suomessa jo oli yllin kyllin.

Keväällä Nyholm kuitenkin sai Kanarian lomamatkallaan alkaneiden vaiheiden jälkeen tietää, että kiinalaistehdas oli hakenut Reeperille tyyppihyväksyntää myös tieliikenteeseen, ja se oli myönnetty maaliskuussa.

Tie Reeper Pattonin vapaalle marssille Suomeen alkoi avautua. Tästäkö kiinalaisautojen rantautuminen Suomeen lähtisi liikkeelle?


Rantakirpun jalanjäljissä

Reeperin ohjaamo on suunniteltu luonnollisesti kahdelle hengelle, ja istuimien takana sijaitsee 1,1-litrainen rivimoottori pitkittäin. Näissä suhtein Reeper on lähisukua esikuvalleen Dune Buggylle. Bensiiniä syövä voimanlähde ei kuitenkaan ole tyypillinen mopoautoissa tavattava yksi- tai kaksisylinterinen säksätin, vaan Reeperin nelisylinterinen moottori käy tasaisen sivistyneesti, jopa hiljaisesti.

Ohjaamo on parhaimmillaan alle 185-senttisille kuljettajille, pidemmillä polvet jäävät ajaessa hieman koukkuun, mikä hankaloittaa vaihteiden sujuvinta vaihtamista. Vaihdekaaviossa on hieman epätarkkuutta ja ohjaus on tehostamattomana pienissä vauhdeissa raskas, mutta ajokin hallinta helpottuu vauhtiin päästyä. Jos käyttö tapahtuu etupäässä kadulla, alle voi valita myös katurenkaat.

Yleisilme on käyttötarkoitusta ajatellen järkevän hienostelematon, jopa spartalainen, sillä Reeper on tarkoitettu myös metsässä möyrimiseen soveltuvaksi. Sekä etu- että taka-akselilla on mekaaniset lukot pahimpia ryteikköjä varten, ja maavaraa on vähintään 25 senttiä. Pohja on tasaista peltiä, ja keulalla keikkuu sähkövinssi todellisia hätätilanteita varten.

Reeper etenee metsäautoteillä ja haastavammassakin maastossa alimmalla vaihteella tasaisesti tyhjäkäynnillä, ja moottorissa riittää vääntöä kohtalaisen mukavasti hitaaseen etenemiseen. Ykkönen on hyvin lyhyeksi välitetty, joten vauhti ei kasva ylettömästi, vaikka ylämäkeen pitäisi hieman kaasua lisätäkin.

Näiden ominaisuuksien vuoksi Harri Nyholm näkee Reeperillä mahdollisuuksia myös metsätyökäytössä, katukäytön lisäksi.

”Reeper on hyvä vaihtoehto vaikean maaston kulkupeliksi, nelivetoisena ja tuplalukoin tällä pääsee lähes joka paikkaan. No, järveen tai mereen on kuitenkaan turha lähteä kokeilemaan, ei tämä sentään kellu”, Nyholm letkauttaa.


Mopoautoille haastaja

Mutta voisiko Reeper Patton olla myös mopoauton korvaaja? Kuluvan vuoden aikana mopoautojen korvaamista nopeusrajoitetuin pikkuautoin on reposteltu mediassa useaan otteeseen.

”Kun aiheesta puhutaan ja pohdiskellaan mahdollista nopeusrajoitettujen henkilöautojen saamista yleisille teille, tulee muistaa, että se on mahdollista aikaisintaan ensi vuoden marraskuusta alkaen, jos nykyiset aikataulut lainkäsittelyvaiheista toteutuvat. Koko hanke voi myös kariutua. Sen sijaan Reeper on olemassa tässä ja nyt, nopeasti saatavilla samoin kuin muut T1b-luokan kilpailevat ajokit.”

”Saattaa myös olla, että tämän luokan kulkupelillä on käyttöä silloinkin, kun teinin mopoautokausi päättyy. Ehkä Reeperiä ei silloin tarvitsisikaan pistää myyntiin kuten mopoauto? Kukapa tietää”, Nyholm aprikoi.

Arkikäyttöä ajatellen kannattaa muistaa, että Reeperissä on traktorin vakuutusmaksut, jotka ovat selkeästi mopoautojen vähitellen kohonneita vakuutuksia alemmat. Ylipäätään Reeperillä kurvaillessa tulee huoleton olo, sillä sen yleisolemus on stressaamaton.

Ajokki houkuttelee lähtemään liikkeelle erikoisella tavalla: ratin takana huomaan miettiväni, missä haluaisin tätä seuraavaksi testata. Toisaalta ajaminen vaatii kuljettajalta katuliikenteessä hieman henkilöautoa enemmän liikenteellistä läsnäoloa, mutta vastapainona saa enemmän käsin kosketeltavaa tunnelmaa ja rutkasti maastoajamisen vapautta. Niitä harva mopoauto aidosti tarjoaa.

Reeperillä ajaessa voi myös kuunnella paremmin luonnon ääniä, koska moottori käy hiljaisesti, eikä ulkomaailmasta eristävää koria ole häiritsemässä. Jos nyt avaisin tuon soittimen vakiovaruste-subbareineen, olisiko Mamba jo lopettanut kesän jatkumisesta toitottamisen?

Ehkäpä äänessä olisikin Vesala, joka ei tietäisi tehtiinkö häntä kulkemaan. Tällaisella pelillä ajaessa se onkin todennäköisesti sivuseikka.

Mutta taas on lähtö.

Lue viime viikon koeajo: Korealainen Kia aikoo vallata Euroopan automarkkinat – parinkymmenen tuhannen euron Kia Ceed haastaa etenkin suositut perusperheautot.

Kaikki HS Koeajot voi lukea tämän linkin takaa.


Koeajossa

Reeper Patton 1.1


 Reeper Patton on T1b-luokan traktori. Rengastuksesta riippuen se soveltuu niin katu- kuin maastokäyttöön. Kangaskatto ja kovakatto ovat lisävarusteita.

 Ajokin kulutus on noin kuusi litraa tunnissa. Suurin sallittu ajonopeus on B-ajokortilla 80 km/h.

 Kaupunkiajossa ohjaus on raskas, ja kevenee vasta vauhdin hieman noustua. Maastorenkaat täristävät jonkin verran ajossa, mutta Reeperin saa myös katurenkain varustettuna. Kytkin ottaa vasta ylhäältä kiinni, ja vaatii jämäkkää jalkatyötä.

 Vetotavaksi voi valita sähkötoimisella kytkimellä kaksi- tai nelivedon. Maastossa liikkuu varmatoimisesti, ja maavaraa on reilusti. Etu- että taka-akselille on vakiovarusteena mekaaniset tasauspyörästön lukot.

+ Mutkaton olemus, pirteä kulku, maasto-ominaisuudet

– Matkustamon vaatimattomuus, kallis kovakatto

 Hinta: alkaen 16 450 euroa (myös koeajettu versio)

 Kilpailijoita: CF Moto Z Force 800, Can-Am Traxter Base HD 5 T, Polaris XP 1000 EPS DL 4x4, Trapper 750 UTV T1 EPS



    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Koeajo
  • Auto
  • Autot
  • Mopoautot

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Krp: Turun saaristossa huomiota herättävä operaatio epäillyn talousrikoksen takia – suomalaisen osakeyhtiön epäillään pesseen rahaa usean miljoonan euron edestä

    2. 2

      Kaikki naiset eivät kohta kelpaa naisiksi yleisurheilun huipulla, ja tulkinta kohdistuu vahvasti yhteen juoksijaan – ”Ajassa voidaan palata sata vuotta taaksepäin”

    3. 3

      ”Hän ei lopeta koskaan” – Tällainen mies on rahalla, viinalla ja nuuskalla lapsia Helsingin keskustassa houkutellut sarjahyväksikäyttäjä

      Tilaajille
    4. 4

      Suomalainen turisti, älä luota poliisiin!

    5. 5

      Uusi nopea testi paljastaa, kuinka suuri on riski sairastua muistisairauteen

    6. 6

      Poikkeuksellisen lämmin yö ennakoi Mauri-myrskyä, joka riepottelee lähes koko Suomea lauantaina – Knud laantui nopeasti Ruotsissa

    7. 7

      Tarkkuuskiväärin kanssa pullistellut Putin mokaili aseenkäytössä – Lepsuilu kertoo presidentin viimeisen kauden syndroomasta

    8. 8

      Antti Kaikkonen ja Satu Taiveaho eroavat – ”Emme luovuttaneet helpolla”, Kaikkonen sanoo

    9. 9

      Tulevaisuuden ruokatrendi on yksinsyöminen, uskoo tutkija Sami Koponen – Hollannissa on jo ravintoloita, joissa on vain yhden hengen pöytiä

    10. 10

      Pietarissa pilkahti villi 1990-luku, kun liikemies ammuttiin autosta keskellä päivää – Tappajien auton suomalaiset rekisterikilvet tekevät tapauksesta entistä oudomman

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi nopea testi paljastaa, kuinka suuri on riski sairastua muistisairauteen

    2. 2

      Alusvaateketju julkaisi ”seksikkään Handmaid’s Tale -asun” – internet raivostui, yhtiö poisti asun ja todellisuutemme otti taas askeleen lähemmäs satiiria

    3. 3

      Jaakko Pitkäjärvi osti puolen miljoonan euron McLaren 720:n – sitten ”brutaali vehje” lipesi

    4. 4

      ”Vaatekaappi pursuaa tavaraa, mutta mitään järkevää päällepantavaa ei löydy” – Kapselipukeutuminen ratkaisee ongelman, näin se toimii

      Tilaajille
    5. 5

      Eduskunta äänesti Soinin luottamuksen puolesta äänin 100–60, kokoomuksen rivit rakoilivat

    6. 6

      Tarkkuuskiväärin kanssa pullistellut Putin mokaili aseenkäytössä – Lepsuilu kertoo presidentin viimeisen kauden syndroomasta

    7. 7

      Antti Kaikkonen ja Satu Taiveaho eroavat – ”Emme luovuttaneet helpolla”, Kaikkonen sanoo

    8. 8

      Neljä kokoomuksen naista kieltäytyi tukemasta Soinia – kokivat ”painostusta” ja ”vähättelyä”

    9. 9

      Jasper Pääkkösestä tuli Spike Leen elokuvan psykopaattirasisti, koska ohjaaja ihastui häneen kesken koekuvausten – lauantaina Lee menee Pääkkösen saunaan ja suunnittelee yhteistyön jatkumista

      Tilaajille
    10. 10

      Keskusta ja kokoomus antoivat tukensa Timo Soinille – merkittävin asia äänestyksessä oli politiikan uskottavuus

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    3. 3

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    4. 4

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    5. 5

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    6. 6

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    7. 7

      Auschwitziin matkanneet Kallion lukiolaiset kokivat Suomi-häpeää krakovalaisessa juutalaisravintolassa: ”Minun oli pakko mennä kysymään heiltä, että ymmärrättekö te yhtään, mitä teette”

    8. 8

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    9. 9

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    10. 10

      Siirtämäänsä autoa tuhonnut hinaus­auton kuljettaja herätti hämmennystä Vantaan Koivu­haassa – auto oli tarkoituskin viedä romutettavaksi, kertoo kuljettaja

    11. Näytä lisää
    Uusimmat