Auto

Kiinasta saapui Suomeen traktori, joka haluaisi kovasti olla auto – Reeper Patton haastaa mopoautot

Reeper Patton tuo mieleen 1960-luvun kulttiauton rantakirpun.

Loppukesän lämmin ilma pyörteilee villisti hiuksissani, kun kurvaan Reeper Pattonilla espoolaisen mopoautoliikkeen pihasta kohti väljempiä väyliä. Vaihdan kakkoselle ja nostan kytkintä, ja samassa Reeper kiihtyy ripeästi muun liikenteen vauhtiin.

Se ei ole ihme, sillä kevyessä uutuudessa on 1,1-litrainen moottori, joka tuottaa 68 hevosvoimaa. Tehon suhde verrattuna liikuteltavaan noin 860 kilon omamassaan on hyvä, ja sen huomaa kiihtyvyydessä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vaihteiden välitykset ovat lyhyet, ja pian ajetaankin jo suurimmalla vaihteella, viitosella. Huippunopeutta löytyisi ainakin 80 km/h asti, mutta ajaessa todellinen nopeus tuntuu paljon suuremmalta. Maastorenkaiden karkea kuviointi ropisee asvaltilla korvinkuultavasti.

Keli on koeajolle elokuussa vielä mitä mainioin, lämpötila lähes hellelukemissa. Siksi ei haittaa, vaikka tässä kiinalaisvalmisteisessa traktorimönkijässä ollaan melko lailla sään armoilla: auton kori muodostuu palkki- ja putkirungosta, jonka ympärille on maastohenkisen ronskiin tyyliin rakenneltu kevyet peltikuoret. Putkirungosta muodostuu samalla yläosan päätä suojaava kaari, joten kypärää Reeperissä ei tarvitse käyttää. Asiallinen tuulilasi suojaa pahimmalta ajoviimalta.



Reeperin avonaisesta rakenteesta seuraa tunnelma, joka on kuin sekoitus autoa ja moottoripyörää. Liikkumisessa on vahva hetkessä elämisen fiilis ja vapauden tunne. Vapauden kokemisen kaipuu on puolestaan monelle hyvin tärkeä ainakin kahdessa elämän vaiheessa: teininä ja viisikymppisenä.

Tätä vapauden kaipuuta ruokkivat siten niin mopoautot kuin kypsän aikuisiän moottoripyörähankinnat. Jos kokee elämän tapahtuvan pääosin jossain muualla, tien päälle on päästävä. Tähän mielikuvalokeroon Reeper tuntuisi sopivan kuin joutsenpari suomalaiselle kesätaivaalle taivalta taittamaan.

Katteeton kulkija

Reeper Patton on erikoinen autouutuus, jonka päätyminen Suomen kamaralle on mojovien sattumusten summa. Oikeasti se ei ole auto eikä edes traktorimönkijä. Reeper kuuluu T1b-ajoneuvoluokkaan. Se on siis nimellisesti traktori, jota voi varustuksesta riippuen ajaa jo 15-vuotiaana T-luokan ajokortilla, rajoitettuna maksimissaan 60 km/h, ja aikuisikäisenä tavallisella B-ajokortilla enintään 80 km/h, kunhan varustukseen kuuluvat ABS-jarrut. Ne ovatkin Reeperissä vakiovaruste.

Reeperissä ei ole paljon katteita, ja se tuo vahvasti mieleen 1960-luvun kulttiauton, Dune- eli Beach Buggyn, suomalaisittain rantakirpun. Se oli usein rakennettu tavallisen Volkswagen Kuplan perusrakenteelle, ja Dune Buggyllä myös näyttelijälegenda Steve McQueen revitteli rantadyyneillä tasan 50 vuotta sitten ajankuvallisessa veijarielokuvassa ”The Thomas Crown Affair”. Steve McQueen ajoi elokuvarooleissaan monilla tunnetuilla autoilla, joten tästä näkökulmasta Reeperillä on suuret saappaat täytettävänään.

Reeperin yläosan katteiden puuttuminen tuntuu ajaessa ensin hieman erikoiselta, mutta auton olemukseen tottuu nopeasti. Jos kaipaa ajopeliinsä lisää suojaa, kangaskatto maksaa 390 euroa lisää. Saatavilla on myös lämpöeristetty kovakatto lokinsiipiovin, mutta sen lisähinta on jo tuntuvampi, noin 4 500 euroa. Reeperin maahantuonti on vasta alkamassa, ja lisävarusteiden hinnat voivat vielä tarkentua.

Joka tapauksessa Reeper sijoittuu samaan hintaluokkaan varustelluimpien mopoautojen kanssa, eli kilpailuasetelma on tässä mielessä valmis. Tärkeimpinä eroina voi pitää Reeperin suurempaa huippunopeutta, tehoa, massaa ja manuaalivaihteita.

Maahantuoja Suomen Mopoauto Oy:n omistaja, yrittäjä Harri Nyholm tutustui Reeperiin ensimmäisen kerran jo kolme vuotta sitten, mutta silloin kulkineella ei vielä ollut EU:ssa vaadittavaa tyyppihyväksyntää. Se olisi tarkoittanut käytön rajoittumista vaan metsään, ja mönkijöitähän Suomessa jo oli yllin kyllin.

Keväällä Nyholm kuitenkin sai Kanarian lomamatkallaan alkaneiden vaiheiden jälkeen tietää, että kiinalaistehdas oli hakenut Reeperille tyyppihyväksyntää myös tieliikenteeseen, ja se oli myönnetty maaliskuussa.

Tie Reeper Pattonin vapaalle marssille Suomeen alkoi avautua. Tästäkö kiinalaisautojen rantautuminen Suomeen lähtisi liikkeelle?


Rantakirpun jalanjäljissä

Reeperin ohjaamo on suunniteltu luonnollisesti kahdelle hengelle, ja istuimien takana sijaitsee 1,1-litrainen rivimoottori pitkittäin. Näissä suhtein Reeper on lähisukua esikuvalleen Dune Buggylle. Bensiiniä syövä voimanlähde ei kuitenkaan ole tyypillinen mopoautoissa tavattava yksi- tai kaksisylinterinen säksätin, vaan Reeperin nelisylinterinen moottori käy tasaisen sivistyneesti, jopa hiljaisesti.

Ohjaamo on parhaimmillaan alle 185-senttisille kuljettajille, pidemmillä polvet jäävät ajaessa hieman koukkuun, mikä hankaloittaa vaihteiden sujuvinta vaihtamista. Vaihdekaaviossa on hieman epätarkkuutta ja ohjaus on tehostamattomana pienissä vauhdeissa raskas, mutta ajokin hallinta helpottuu vauhtiin päästyä. Jos käyttö tapahtuu etupäässä kadulla, alle voi valita myös katurenkaat.

Yleisilme on käyttötarkoitusta ajatellen järkevän hienostelematon, jopa spartalainen, sillä Reeper on tarkoitettu myös metsässä möyrimiseen soveltuvaksi. Sekä etu- että taka-akselilla on mekaaniset lukot pahimpia ryteikköjä varten, ja maavaraa on vähintään 25 senttiä. Pohja on tasaista peltiä, ja keulalla keikkuu sähkövinssi todellisia hätätilanteita varten.

Reeper etenee metsäautoteillä ja haastavammassakin maastossa alimmalla vaihteella tasaisesti tyhjäkäynnillä, ja moottorissa riittää vääntöä kohtalaisen mukavasti hitaaseen etenemiseen. Ykkönen on hyvin lyhyeksi välitetty, joten vauhti ei kasva ylettömästi, vaikka ylämäkeen pitäisi hieman kaasua lisätäkin.

Näiden ominaisuuksien vuoksi Harri Nyholm näkee Reeperillä mahdollisuuksia myös metsätyökäytössä, katukäytön lisäksi.

”Reeper on hyvä vaihtoehto vaikean maaston kulkupeliksi, nelivetoisena ja tuplalukoin tällä pääsee lähes joka paikkaan. No, järveen tai mereen on kuitenkaan turha lähteä kokeilemaan, ei tämä sentään kellu”, Nyholm letkauttaa.


Mopoautoille haastaja

Mutta voisiko Reeper Patton olla myös mopoauton korvaaja? Kuluvan vuoden aikana mopoautojen korvaamista nopeusrajoitetuin pikkuautoin on reposteltu mediassa useaan otteeseen.

”Kun aiheesta puhutaan ja pohdiskellaan mahdollista nopeusrajoitettujen henkilöautojen saamista yleisille teille, tulee muistaa, että se on mahdollista aikaisintaan ensi vuoden marraskuusta alkaen, jos nykyiset aikataulut lainkäsittelyvaiheista toteutuvat. Koko hanke voi myös kariutua. Sen sijaan Reeper on olemassa tässä ja nyt, nopeasti saatavilla samoin kuin muut T1b-luokan kilpailevat ajokit.”

”Saattaa myös olla, että tämän luokan kulkupelillä on käyttöä silloinkin, kun teinin mopoautokausi päättyy. Ehkä Reeperiä ei silloin tarvitsisikaan pistää myyntiin kuten mopoauto? Kukapa tietää”, Nyholm aprikoi.

Arkikäyttöä ajatellen kannattaa muistaa, että Reeperissä on traktorin vakuutusmaksut, jotka ovat selkeästi mopoautojen vähitellen kohonneita vakuutuksia alemmat. Ylipäätään Reeperillä kurvaillessa tulee huoleton olo, sillä sen yleisolemus on stressaamaton.

Ajokki houkuttelee lähtemään liikkeelle erikoisella tavalla: ratin takana huomaan miettiväni, missä haluaisin tätä seuraavaksi testata. Toisaalta ajaminen vaatii kuljettajalta katuliikenteessä hieman henkilöautoa enemmän liikenteellistä läsnäoloa, mutta vastapainona saa enemmän käsin kosketeltavaa tunnelmaa ja rutkasti maastoajamisen vapautta. Niitä harva mopoauto aidosti tarjoaa.

Reeperillä ajaessa voi myös kuunnella paremmin luonnon ääniä, koska moottori käy hiljaisesti, eikä ulkomaailmasta eristävää koria ole häiritsemässä. Jos nyt avaisin tuon soittimen vakiovaruste-subbareineen, olisiko Mamba jo lopettanut kesän jatkumisesta toitottamisen?

Ehkäpä äänessä olisikin Vesala, joka ei tietäisi tehtiinkö häntä kulkemaan. Tällaisella pelillä ajaessa se onkin todennäköisesti sivuseikka.

Mutta taas on lähtö.

Lue viime viikon koeajo: Korealainen Kia aikoo vallata Euroopan automarkkinat – parinkymmenen tuhannen euron Kia Ceed haastaa etenkin suositut perusperheautot.

Kaikki HS Koeajot voi lukea tämän linkin takaa.


Koeajossa

Reeper Patton 1.1


 Reeper Patton on T1b-luokan traktori. Rengastuksesta riippuen se soveltuu niin katu- kuin maastokäyttöön. Kangaskatto ja kovakatto ovat lisävarusteita.

 Ajokin kulutus on noin kuusi litraa tunnissa. Suurin sallittu ajonopeus on B-ajokortilla 80 km/h.

 Kaupunkiajossa ohjaus on raskas, ja kevenee vasta vauhdin hieman noustua. Maastorenkaat täristävät jonkin verran ajossa, mutta Reeperin saa myös katurenkain varustettuna. Kytkin ottaa vasta ylhäältä kiinni, ja vaatii jämäkkää jalkatyötä.

 Vetotavaksi voi valita sähkötoimisella kytkimellä kaksi- tai nelivedon. Maastossa liikkuu varmatoimisesti, ja maavaraa on reilusti. Etu- että taka-akselille on vakiovarusteena mekaaniset tasauspyörästön lukot.

+ Mutkaton olemus, pirteä kulku, maasto-ominaisuudet

– Matkustamon vaatimattomuus, kallis kovakatto

 Hinta: alkaen 16 450 euroa (myös koeajettu versio)

 Kilpailijoita: CF Moto Z Force 800, Can-Am Traxter Base HD 5 T, Polaris XP 1000 EPS DL 4x4, Trapper 750 UTV T1 EPS



    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Koeajo
  • Auto
  • Autot
  • Mopoautot

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Käänne asuntomarkkinoilla: Asunnon myyjä ei enää saa välttämättä edes omiaan pois – ”Jos jotain, niin tähän ei kannata lapsen lailla uskoa”

    2. 2

      Kun kumppani tulee raskaan työpäivän jälkeen kotiin ja räjähtää, häntä kannattaa lähestyä tunteella

    3. 3

      Huippuyliopiston tutkimus selvitti, mikä on paras tapa pitää paino kurissa laihduttamisen jälkeen – vähähiilihydraattinen tulos aiheutti heti kohun

      Tilaajille
    4. 4

      Suomalainen kehitti 44 vuotta sitten tekniikan, jota ilman elektroniikan pieneneminen ei olisi ollut mahdollista – Vihdoin myös voittoja päätyy Suomeen

    5. 5

      Olli Kopra, 26, rakastaa vieterilelujaan, mutta kynsien leikkaamisesta hän ei pidä – Vanhempien mielestä tässä on ongelma: kehitysvammaisella pojalla on liikaa oikeuksia

      Tilaajille
    6. 6

      Pörssin kurimus jatkui Yhdysvalloissa – ”Kauhean vuoden huonoin päivä”

    7. 7

      Ivanka Trump käytti omaa sähköpostiaan hallinnon asioiden hoitamiseen – presidentti-isän mukaan asiaa ei voi mitenkään verrata Hillary Clintoniin

    8. 8

      Tapiolan hiljainen sankariteko: Puutarhurit pelastivat puutarhakaupunginosan symboleiksi nousseet 200-vuotiaat männyt länsimetron myllerrykseltä

    9. 9

      Sipoon kunta sai tarpeekseen Sipoon­rannan ongelmista: Osa alueesta palautumassa kunnalle joutomaana

    10. 10

      Interpol valitsi eteläkorealaisen johtajan – ennakkosuosikkina kisaan lähtenyt venäläiskenraali jäi rannalle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Hissin kaapeli katkesi chicagolaisessa pilvenpiirtäjässä ja matkustajat syöksyivät 84 kerrosta alaspäin – selvisivät säikähdyksellä

    2. 2

      Valtava huumetakavarikko Helsingissä – Poliisi pääsi kansainvälisen liigan jäljille, kun iso hormonilähetys meni vahingossa väärään osoitteeseen

    3. 3

      Asiantuntijat pelkäävät, että kauppa­keskus Redi on väärässä paikassa – HS pyysi arvioita, miten Kalasataman kauppa­keskus selviäisi alku­vaikeuksistaan

      Tilaajille
    4. 4

      Kun kumppani tulee raskaan työpäivän jälkeen kotiin ja räjähtää, häntä kannattaa lähestyä tunteella

    5. 5

      Kylmähermoinen asiakas sekoitti ryöstäjän suunnitelmat – Naamiomies jäi kiinni verekseltään Keravalla

    6. 6

      Sipoon kunta sai tarpeekseen Sipoon­rannan ongelmista: Osa alueesta palautumassa kunnalle joutomaana

    7. 7

      Teknologia­jättien pörssi­syöksy syvenee – Mistä Googlen, Facebookin ja kumppanien ala­mäessä on kyse?

    8. 8

      Hissionnettomuus Helsingissä: Mies puristui hengiltä Porvoon­kadulla

    9. 9

      Ex-gangsteri ammuttiin Kööpenhaminassa, kun hän poistui elämä­kertansa julkaisu­tilaisuudesta

    10. 10

      Asemiehet tunkeutuivat toimistoon Mannerheimintiellä ja vaativat yrittäjältä 20 000 euroa – Uhri ja poliisi järjestivät väijytyksen, rikolliset saatiin tuomiolle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tutkimus paljastaa: Koulujen uudet menetelmät heikentävät oppimista merkittävästi

    2. 2

      Puurokattila liedellä kertoi, että asunnosta oli lähdetty vauhdilla – Sina Varheen tytär katosi, ja seuraavien kuukausien jäljet seuraavat äitiä läpi elämän

      Tilaajille
    3. 3

      Paniikkia, konkurssien pelkoa ja lähtöaikeita – Kauppakeskus Redin asiakaskato ajaa yrittäjiä ahdinkoon

    4. 4

      Tällainen on Suomi: Kun Trump kertoi uskomattoman väitteen Pohjolan metsänhoidosta, suomalaiset lähtivät metsään haravoimaan ja imuroimaan

    5. 5

      Täti innostui sukututkimuksesta, ja niin Leenakin teki dna-testin – Kun tulokset tulivat, eletty elämä osoittautui valheeksi

      Tilaajille
    6. 6

      Kuvia Suomesta, osa 39: Rio Gandara kuvasi, mitä tekevät ihmiset, jotka eivät saa öisin unta

    7. 7

      Kun nuoret äidit haksahtavat ravitsemusgurujen hölynpölyyn, kärsijöitä ovat lapset – Näin sanoo ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen ja oikoo verkon vallanneita harhaluuloja yksi kerrallaan

      Tilaajille
    8. 8

      Euroopassa raivoaa sota, jonka keskellä ihmiset käyvät oopperassa ja asuvat bunkkereissa – HS:n erikoisartikkeli vie Itä-Ukrainan sodan molemmille puolille

    9. 9

      Peltipoliisin ylinopeus­sakoista luistaminen voi johtaa etsintä­kuulutukseen: Malmin poliisi­taloon saapuneesta naisesta ei tullut yhtä 1 800 etsintä­kuulutetusta – hän löi poliisit ällikällä

    10. 10

      Uni oli pelottava, ja siinä kuusivuotias Patrick Tiainen rakasti poikaa – Tiainen nousi karismaattisen seurakunnan johtoon, uskoi Jumalan eheyttävän hänet ja myönsi lopulta, että uni oli totta

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    Uusimmat
    1. Juuri nyt
    2. Suomalainen kehitti 44 vuotta sitten tekniikan, jota ilman elektroniikan pieneneminen ei olisi ollut mahdollista – Vihdoin myös voittoja päätyy Suomeen
    3. Tunti sitten
    4. Pallo verkkoon kantapäällä yli maalivahdin – Englannin nuorelta tähdeltä taiturimainen viimeistely
    5. Tapiolan hiljainen sankariteko: Puutarhurit pelastivat puutarhakaupunginosan symboleiksi nousseet 200-vuotiaat männyt länsimetron myllerrykseltä
    6. Käänne asuntomarkkinoilla: Asunnon myyjä ei enää saa välttämättä edes omiaan pois – ”Jos jotain, niin tähän ei kannata lapsen lailla uskoa”
    7. Interpol valitsi eteläkorealaisen johtajan – ennakkosuosikkina kisaan lähtenyt venäläiskenraali jäi rannalle
    8. Pian aukeavassa Oodissa palautuksista huolehtivat robotit, jotka väistelevät asiakkaita, ajavat itse hissillä ja pian ehkä hyllyttävätkin kirjat
    9. Miksei koulu voisi olla se ainoa digivapaa vyöhyke lasten elämässä?
    10. Suomen urheilussa on poikkeuksellinen tilanne – kolme keskeistä johtajaa tulee OP-ryhmästä ja neljännen valintakin oli lähellä
    11. Löytääkö uusi Mars-laskeutuja vastauksia? Ensi viikolla Marsiin saapuvalla InSightilla on yksi edeltäjistään poikkeava ominaisuus, ja näin se toimii Tilaajille
    12. Pörssin kurimus jatkui Yhdysvalloissa – ”Kauhean vuoden huonoin päivä”
    13. Näytä lisää