Auto

Kiinasta saapui Suomeen traktori, joka haluaisi kovasti olla auto – Reeper Patton haastaa mopoautot

Reeper Patton tuo mieleen 1960-luvun kulttiauton rantakirpun.

Loppukesän lämmin ilma pyörteilee villisti hiuksissani, kun kurvaan Reeper Pattonilla espoolaisen mopoautoliikkeen pihasta kohti väljempiä väyliä. Vaihdan kakkoselle ja nostan kytkintä, ja samassa Reeper kiihtyy ripeästi muun liikenteen vauhtiin.

Se ei ole ihme, sillä kevyessä uutuudessa on 1,1-litrainen moottori, joka tuottaa 68 hevosvoimaa. Tehon suhde verrattuna liikuteltavaan noin 860 kilon omamassaan on hyvä, ja sen huomaa kiihtyvyydessä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vaihteiden välitykset ovat lyhyet, ja pian ajetaankin jo suurimmalla vaihteella, viitosella. Huippunopeutta löytyisi ainakin 80 km/h asti, mutta ajaessa todellinen nopeus tuntuu paljon suuremmalta. Maastorenkaiden karkea kuviointi ropisee asvaltilla korvinkuultavasti.

Keli on koeajolle elokuussa vielä mitä mainioin, lämpötila lähes hellelukemissa. Siksi ei haittaa, vaikka tässä kiinalaisvalmisteisessa traktorimönkijässä ollaan melko lailla sään armoilla: auton kori muodostuu palkki- ja putkirungosta, jonka ympärille on maastohenkisen ronskiin tyyliin rakenneltu kevyet peltikuoret. Putkirungosta muodostuu samalla yläosan päätä suojaava kaari, joten kypärää Reeperissä ei tarvitse käyttää. Asiallinen tuulilasi suojaa pahimmalta ajoviimalta.



Reeperin avonaisesta rakenteesta seuraa tunnelma, joka on kuin sekoitus autoa ja moottoripyörää. Liikkumisessa on vahva hetkessä elämisen fiilis ja vapauden tunne. Vapauden kokemisen kaipuu on puolestaan monelle hyvin tärkeä ainakin kahdessa elämän vaiheessa: teininä ja viisikymppisenä.

Tätä vapauden kaipuuta ruokkivat siten niin mopoautot kuin kypsän aikuisiän moottoripyörähankinnat. Jos kokee elämän tapahtuvan pääosin jossain muualla, tien päälle on päästävä. Tähän mielikuvalokeroon Reeper tuntuisi sopivan kuin joutsenpari suomalaiselle kesätaivaalle taivalta taittamaan.

Katteeton kulkija

Reeper Patton on erikoinen autouutuus, jonka päätyminen Suomen kamaralle on mojovien sattumusten summa. Oikeasti se ei ole auto eikä edes traktorimönkijä. Reeper kuuluu T1b-ajoneuvoluokkaan. Se on siis nimellisesti traktori, jota voi varustuksesta riippuen ajaa jo 15-vuotiaana T-luokan ajokortilla, rajoitettuna maksimissaan 60 km/h, ja aikuisikäisenä tavallisella B-ajokortilla enintään 80 km/h, kunhan varustukseen kuuluvat ABS-jarrut. Ne ovatkin Reeperissä vakiovaruste.

Reeperissä ei ole paljon katteita, ja se tuo vahvasti mieleen 1960-luvun kulttiauton, Dune- eli Beach Buggyn, suomalaisittain rantakirpun. Se oli usein rakennettu tavallisen Volkswagen Kuplan perusrakenteelle, ja Dune Buggyllä myös näyttelijälegenda Steve McQueen revitteli rantadyyneillä tasan 50 vuotta sitten ajankuvallisessa veijarielokuvassa ”The Thomas Crown Affair”. Steve McQueen ajoi elokuvarooleissaan monilla tunnetuilla autoilla, joten tästä näkökulmasta Reeperillä on suuret saappaat täytettävänään.

Reeperin yläosan katteiden puuttuminen tuntuu ajaessa ensin hieman erikoiselta, mutta auton olemukseen tottuu nopeasti. Jos kaipaa ajopeliinsä lisää suojaa, kangaskatto maksaa 390 euroa lisää. Saatavilla on myös lämpöeristetty kovakatto lokinsiipiovin, mutta sen lisähinta on jo tuntuvampi, noin 4 500 euroa. Reeperin maahantuonti on vasta alkamassa, ja lisävarusteiden hinnat voivat vielä tarkentua.

Joka tapauksessa Reeper sijoittuu samaan hintaluokkaan varustelluimpien mopoautojen kanssa, eli kilpailuasetelma on tässä mielessä valmis. Tärkeimpinä eroina voi pitää Reeperin suurempaa huippunopeutta, tehoa, massaa ja manuaalivaihteita.

Maahantuoja Suomen Mopoauto Oy:n omistaja, yrittäjä Harri Nyholm tutustui Reeperiin ensimmäisen kerran jo kolme vuotta sitten, mutta silloin kulkineella ei vielä ollut EU:ssa vaadittavaa tyyppihyväksyntää. Se olisi tarkoittanut käytön rajoittumista vaan metsään, ja mönkijöitähän Suomessa jo oli yllin kyllin.

Keväällä Nyholm kuitenkin sai Kanarian lomamatkallaan alkaneiden vaiheiden jälkeen tietää, että kiinalaistehdas oli hakenut Reeperille tyyppihyväksyntää myös tieliikenteeseen, ja se oli myönnetty maaliskuussa.

Tie Reeper Pattonin vapaalle marssille Suomeen alkoi avautua. Tästäkö kiinalaisautojen rantautuminen Suomeen lähtisi liikkeelle?


Rantakirpun jalanjäljissä

Reeperin ohjaamo on suunniteltu luonnollisesti kahdelle hengelle, ja istuimien takana sijaitsee 1,1-litrainen rivimoottori pitkittäin. Näissä suhtein Reeper on lähisukua esikuvalleen Dune Buggylle. Bensiiniä syövä voimanlähde ei kuitenkaan ole tyypillinen mopoautoissa tavattava yksi- tai kaksisylinterinen säksätin, vaan Reeperin nelisylinterinen moottori käy tasaisen sivistyneesti, jopa hiljaisesti.

Ohjaamo on parhaimmillaan alle 185-senttisille kuljettajille, pidemmillä polvet jäävät ajaessa hieman koukkuun, mikä hankaloittaa vaihteiden sujuvinta vaihtamista. Vaihdekaaviossa on hieman epätarkkuutta ja ohjaus on tehostamattomana pienissä vauhdeissa raskas, mutta ajokin hallinta helpottuu vauhtiin päästyä. Jos käyttö tapahtuu etupäässä kadulla, alle voi valita myös katurenkaat.

Yleisilme on käyttötarkoitusta ajatellen järkevän hienostelematon, jopa spartalainen, sillä Reeper on tarkoitettu myös metsässä möyrimiseen soveltuvaksi. Sekä etu- että taka-akselilla on mekaaniset lukot pahimpia ryteikköjä varten, ja maavaraa on vähintään 25 senttiä. Pohja on tasaista peltiä, ja keulalla keikkuu sähkövinssi todellisia hätätilanteita varten.

Reeper etenee metsäautoteillä ja haastavammassakin maastossa alimmalla vaihteella tasaisesti tyhjäkäynnillä, ja moottorissa riittää vääntöä kohtalaisen mukavasti hitaaseen etenemiseen. Ykkönen on hyvin lyhyeksi välitetty, joten vauhti ei kasva ylettömästi, vaikka ylämäkeen pitäisi hieman kaasua lisätäkin.

Näiden ominaisuuksien vuoksi Harri Nyholm näkee Reeperillä mahdollisuuksia myös metsätyökäytössä, katukäytön lisäksi.

”Reeper on hyvä vaihtoehto vaikean maaston kulkupeliksi, nelivetoisena ja tuplalukoin tällä pääsee lähes joka paikkaan. No, järveen tai mereen on kuitenkaan turha lähteä kokeilemaan, ei tämä sentään kellu”, Nyholm letkauttaa.


Mopoautoille haastaja

Mutta voisiko Reeper Patton olla myös mopoauton korvaaja? Kuluvan vuoden aikana mopoautojen korvaamista nopeusrajoitetuin pikkuautoin on reposteltu mediassa useaan otteeseen.

”Kun aiheesta puhutaan ja pohdiskellaan mahdollista nopeusrajoitettujen henkilöautojen saamista yleisille teille, tulee muistaa, että se on mahdollista aikaisintaan ensi vuoden marraskuusta alkaen, jos nykyiset aikataulut lainkäsittelyvaiheista toteutuvat. Koko hanke voi myös kariutua. Sen sijaan Reeper on olemassa tässä ja nyt, nopeasti saatavilla samoin kuin muut T1b-luokan kilpailevat ajokit.”

”Saattaa myös olla, että tämän luokan kulkupelillä on käyttöä silloinkin, kun teinin mopoautokausi päättyy. Ehkä Reeperiä ei silloin tarvitsisikaan pistää myyntiin kuten mopoauto? Kukapa tietää”, Nyholm aprikoi.

Arkikäyttöä ajatellen kannattaa muistaa, että Reeperissä on traktorin vakuutusmaksut, jotka ovat selkeästi mopoautojen vähitellen kohonneita vakuutuksia alemmat. Ylipäätään Reeperillä kurvaillessa tulee huoleton olo, sillä sen yleisolemus on stressaamaton.

Ajokki houkuttelee lähtemään liikkeelle erikoisella tavalla: ratin takana huomaan miettiväni, missä haluaisin tätä seuraavaksi testata. Toisaalta ajaminen vaatii kuljettajalta katuliikenteessä hieman henkilöautoa enemmän liikenteellistä läsnäoloa, mutta vastapainona saa enemmän käsin kosketeltavaa tunnelmaa ja rutkasti maastoajamisen vapautta. Niitä harva mopoauto aidosti tarjoaa.

Reeperillä ajaessa voi myös kuunnella paremmin luonnon ääniä, koska moottori käy hiljaisesti, eikä ulkomaailmasta eristävää koria ole häiritsemässä. Jos nyt avaisin tuon soittimen vakiovaruste-subbareineen, olisiko Mamba jo lopettanut kesän jatkumisesta toitottamisen?

Ehkäpä äänessä olisikin Vesala, joka ei tietäisi tehtiinkö häntä kulkemaan. Tällaisella pelillä ajaessa se onkin todennäköisesti sivuseikka.

Mutta taas on lähtö.

Lue viime viikon koeajo: Korealainen Kia aikoo vallata Euroopan automarkkinat – parinkymmenen tuhannen euron Kia Ceed haastaa etenkin suositut perusperheautot.

Kaikki HS Koeajot voi lukea tämän linkin takaa.


Koeajossa

Reeper Patton 1.1


 Reeper Patton on T1b-luokan traktori. Rengastuksesta riippuen se soveltuu niin katu- kuin maastokäyttöön. Kangaskatto ja kovakatto ovat lisävarusteita.

 Ajokin kulutus on noin kuusi litraa tunnissa. Suurin sallittu ajonopeus on B-ajokortilla 80 km/h.

 Kaupunkiajossa ohjaus on raskas, ja kevenee vasta vauhdin hieman noustua. Maastorenkaat täristävät jonkin verran ajossa, mutta Reeperin saa myös katurenkain varustettuna. Kytkin ottaa vasta ylhäältä kiinni, ja vaatii jämäkkää jalkatyötä.

 Vetotavaksi voi valita sähkötoimisella kytkimellä kaksi- tai nelivedon. Maastossa liikkuu varmatoimisesti, ja maavaraa on reilusti. Etu- että taka-akselille on vakiovarusteena mekaaniset tasauspyörästön lukot.

+ Mutkaton olemus, pirteä kulku, maasto-ominaisuudet

– Matkustamon vaatimattomuus, kallis kovakatto

 Hinta: alkaen 16 450 euroa (myös koeajettu versio)

 Kilpailijoita: CF Moto Z Force 800, Can-Am Traxter Base HD 5 T, Polaris XP 1000 EPS DL 4x4, Trapper 750 UTV T1 EPS



    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Koeajo
  • Auto
  • Autot
  • Mopoautot

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tällainen on Suomi: Kun Trump kertoi uskomattoman väitteen Pohjolan metsänhoidosta, suomalaiset lähtivät metsään haravoimaan ja imuroimaan

    2. 2

      Paniikkia, konkurssien pelkoa ja lähtöaikeita – Kauppakeskus Redin asiakaskato ajaa yrittäjiä ahdinkoon

    3. 3

      Tutkimus paljastaa: Koulujen uudet menetelmät heikentävät oppimista merkittävästi

    4. 4

      Kuvia Suomesta, osa 39: Rio Gandara kuvasi, mitä tekevät ihmiset, jotka eivät saa öisin unta

    5. 5

      Täti innostui sukututkimuksesta, ja niin Leenakin teki dna-testin – Kun tulokset tulivat, eletty elämä osoittautui valheeksi

      Tilaajille
    6. 6

      Aso-kotien vuokrat ovat järkyttäviä ja kallistuvat niin paljon, ettei niihin uskalla muuttaa, kertoo lukija – HS selvitti eri asumismuotojen kuluja

    7. 7

      Kauppa­keskus Redin johtaja ei kommentoi yrittäjien lähtöaikeita: ”Vuokralaiset vastaavat itse omasta liiketoiminnastaan”

    8. 8

      Pyykinkuivaus ja varastointi aiheuttavat tuhoisia paloja – Palomestari: Jos sähkösauna ei ole käytössä, niin kiukaan sulake pitää ottaa irti

    9. 9

      Mitä tapahtui edustussaunomiselle? Maailman muuttuminen sai firmat luopumaan tavasta

    10. 10

      Saudi-Arabia tappoi toimittaja Jamal Khashoggin, paloitteli ruumiin ja liuotti sen hapolla viemäriin – Näin kerrotaan, mutta kaikki ei täsmää, sanoo sotarikostutkija Helena Ranta

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tutkimus paljastaa: Koulujen uudet menetelmät heikentävät oppimista merkittävästi

    2. 2

      Täti innostui sukututkimuksesta, ja niin Leenakin teki dna-testin – Kun tulokset tulivat, eletty elämä osoittautui valheeksi

      Tilaajille
    3. 3

      Kuvia Suomesta, osa 39: Rio Gandara kuvasi, mitä tekevät ihmiset, jotka eivät saa öisin unta

    4. 4

      Euroopassa raivoaa sota, jonka keskellä ihmiset käyvät oopperassa ja asuvat bunkkereissa – HS:n erikoisartikkeli vie Itä-Ukrainan sodan molemmille puolille

    5. 5

      Paniikkia, konkurssien pelkoa ja lähtöaikeita – Kauppakeskus Redin asiakaskato ajaa yrittäjiä ahdinkoon

    6. 6

      Pohdin päivittäin, minkä hintaiseksi avopuolisoni elättäminen lopulta tulee

    7. 7

      Tällainen on Suomi: Kun Trump kertoi uskomattoman väitteen Pohjolan metsänhoidosta, suomalaiset lähtivät metsään haravoimaan ja imuroimaan

    8. 8

      Saudi-Arabia tappoi toimittaja Jamal Khashoggin, paloitteli ruumiin ja liuotti sen hapolla viemäriin – Näin kerrotaan, mutta kaikki ei täsmää, sanoo sotarikostutkija Helena Ranta

      Tilaajille
    9. 9

      Mitä tapahtui edustussaunomiselle? Maailman muuttuminen sai firmat luopumaan tavasta

    10. 10

      Liisa Heinosen kauppa ei ole muuttunut 70-luvun jälkeen – HS kiersi Töölön kivijalkakauppoja ja löysi katoavan maailman

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Puurokattila liedellä kertoi, että asunnosta oli lähdetty vauhdilla – Sina Varheen tytär katosi, ja seuraavien kuukausien jäljet seuraavat äitiä läpi elämän

      Tilaajille
    2. 2

      Tutkimus paljastaa: Koulujen uudet menetelmät heikentävät oppimista merkittävästi

    3. 3

      Helsingin surkein taloyhtiö oli pahassa jamassa ja jopa vaarallinen – juuri valmistunut peruskorjaus maksoi 2 800 euroa neliöltä

    4. 4

      Ilta-Sanomat: Näyttelijä Aku Hirviniemi sai syytteen kahdesta seksuaalisesta ahdistelusta

    5. 5

      Ihmisten ja hiirten aivoista löytyi suolisto­bakteereita – ”Tämä on tajunnan­räjäyttävää”, kommentoi neuro­tieteilijä

    6. 6

      Muutaman kympin Aalto-maljakosta väärennetään sahaamalla satojen eurojen klassikko – Näin ostajia jymäytetään väärennetyllä Suomi-designilla ja näin vältät huijarien ansat

      Tilaajille
    7. 7

      Täti innostui sukututkimuksesta, ja niin Leenakin teki dna-testin – Kun tulokset tulivat, eletty elämä osoittautui valheeksi

      Tilaajille
    8. 8

      Mies loi ”bändilleen” tyhjästä fani­kunnan, levy-yhtiön sekä uutis­sivuston ja buukkasi niiden avulla kiertueen ilman yleisöä – nyt hän selittää tekoaan Twitterissä

    9. 9

      Harvardin tutkijoiden mukaan tähtienvälinen komeetta saattoi olla muukalaisten lähettämä luotain – ”Se näyttää hyvin erikoiselta”

    10. 10

      Kun nuoret äidit haksahtavat ravitsemusgurujen hölynpölyyn, kärsijöitä ovat lapset – Näin sanoo ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen ja oikoo verkon vallanneita harhaluuloja yksi kerrallaan

      Tilaajille
    11. Näytä lisää