Auto    |   Kolumni

Perusautomerkit ovat nykyisin luksus­autoja – Tästä syystä ne maksavat kymmeniä tuhansia euroja vähemmän kuin Mersut tai Audit

Ihmettelin, kun tuttu valitsi hääautokseen Škodan. Mutta kun asiaa miettii tarkemmin, niin ei se ole mikään ihme, kirjoittaa Jose Riikonen.

Tuttu meni naimisiin.

Hän jakoi sosiaa­lisessa me­diassa kauniin hää­kuvan itsestään ja puoli­sostaan – ja hää­autostaan.

Se oli Škoda Superb.

Pudistelin päätäni ja sadattelin maailman kirjojen olevan pahasti sekaisin.

Eihän elämän tärkeimpiin kuuluvaa päivää suinkaan sovi juhlistaa Škodalla! Sehän on arkisuudessaan automaailman vastine maksalaatikolle.

Ei hääpäivänä syödä maksalaatikkoa.

Hääpari kuitenkin kehui autoa – ja kun asiaa miettii tarkemmin, niin ei se ole mikään ihme.

Škoda Superb on auto, jonka voi varustella hampaisiin asti turvallisuuden, tietoviihteen ja mukavuuden osalta. Jos autossa on kaikki, mitä rahalla saa, mitään ei varmasti jää kaipaamaan. Auto ja kyllä sen moottoritehokin piisaa. Ajettavuus on jämäkkä ja asianmukainen.

Samaa voi sanoa vaikkapa Kian isommista autoista. Ja Fordista, Hondasta, Opelista, Hyundaista – lähes kaikista tavallisemmistakin automerkeistä, ainakin merkkien suurempien autojen kohdalla.

Nämä automerkit eivät ole niin sanottuja premium-merkkejä, toisin kuin vaikkapa Audi, BMW tai Mercedes-Benz.

Silti niistä löytyvät pitkälti ihan samat varusteet kuin edellä mainituista – vain kymmeniä tuhansia euroja halvemmalla.

Hyvä vertailupari premium-auton ja niin sanotun tavallisen auton välillä on esimerkiksi Škoda Superb ja Audi A6.

Ne ovat saman konsernin autoja ja suurin piirtein saman kokoluokan autoja. Itse asiassa Škoda on jopa vähän Audia tilavampi auto.

Jos autoihin vihkiytymätön ajaa tai matkustaa näiden autojen korkeasti varustelluilla yksilöillä vuoron perään, hän ei todennäköisesti huomaa paljoa eroa – ainakaan sen vertaa, että niiden hintaero selittyisi.

Autojen lähtöhinnoissa on nimittäin hirveä ero. Škodan saa alle 30 000 euron, Audista pitää maksaa yli 50 000 euroa.

Premiumin ja tavallisemman autot erot tulevat esiin vasta lähemmän tarkastelun avulla.

Aikoinaan eroja saattoi huomata esimerkiksi siinä, miten auto on koottu kasaan: onko peltien ja paneelien välissä rakoja ja miten osat sopivat yhteen.

Nykyään tällaisia pikkuvikoja ei oikeastaan enää ole – mitä nyt Teslalla on raporttien mukaan ollut ongelmia tässä asiassa uutena valmistajana.

 

”Škodan saa alle 30 000 euron, Audista pitää maksaa yli 50 000 euroa.”

Eroja saattaa huomata sisustan paneeleissa. Premium-autoissa kaikki tuppaa olemaan millisentilleen kohdallaan. Tavallisemmissa autoissa voi olla nähtävissä jossain määrin silmin havaittavia välejä – ehkä.

Lisäksi tavallisemmassa autossa esimerkiksi sisustan muovipaneelit saattavat olla hieman kovempaa muovia kuin siinä premium-mallissa.

Premium-autosta ei pitäisi myöskään kuulua mitään nitinöitä ja natinoita, jotka toisaalta voidaan hyväksyä tavallisemmassa autossa.

Kysymys on yksityiskohdista: ilmastointilaitteen säätämiseen tehdyt rullat ovat ehkä halvemmassa alumiinin näköistä muovia ja kalliimmassa oikeaa alumiinia, kalliimmassa autossa nahka on ehkä pehmeämpää kuin halvemmassa ja niin edespäin.

(Kun mennään huippuluksusautoihin, kuten Rolls-Royceen, aletaan maksaa yhä laadukkaammista materiaaleista ja etenkin käsityöstä. Niistä maksetaankin sitten jo satoja tuhansia.)

Koska nykyään kaikki autot ovat lähtökohtaisesti erittäin hyviä, erot tulevat tällaisista pienistä asioista, eli niin sanotusta laatuvaikutelmasta.

Hyvä kysymys on, onko tällaisista pikkuasioista syytä maksaa huima summa ylimääräistä.

Se, että autoon kuin autoon saa nykyään varusteen kuin varusteen ja että tavallinen alkaa lähestyä premiumia, kertoo auton varusteiden nopeasta kehityksestä.

Nopea kehitys saa aikaan sen, että vielä hetki sitten uusinta uutta olevat varusteet halpenevat nopeasti.

Auto lähestyy jatkuvasti tietokonetta tai älypuhelinta teknologisena laitteena. Kuten tietokoneiden maailmassa, kehitys on niin nopeaa, että muutamankin vuoden vanha tuote näyttää kivikautiselta.

Esimerkiksi Audin ja Škodan hintaerossa näkyy myös se, että uusimmat varusteet on laitettu uusina Audiin, jolloin ne maksavat aika paljon.

 

Auto lähestyy jatkuvasti tietokonetta tai älypuhelinta teknologisena laitteena.

Vasta vähän ajan päästä ne valuvat konsernin alemman tason merkkiä edustavaan Škodaan, jolloin hinta on pudonnut.

Lisävarustekehityksen nopeuden voi käydä toteamassa vaikkapa viitisen vuotta vanhassa superluksusautossa: Rolls-Roycessa, Maseratissa tai Bentleyssä ja verrata sitä esimerkiksi uuteen, hampaisiin asti varusteltuun Škoda Superbiin tai Kia Optimaan.

Moni voisi ajatella, että satojen tuhansien arvoiset autot ovat muutaman vuoden vanhoinakin huikeita teknologisia taidonnäytteitä, jotka pesevät perus-škodat mennen tullen. ”Pakkohan siinä superluksusautossa on olla jotain aivan uskomatonta, kun se maksaa 200 000 euroa.”

Todellisuudessa uusi Škoda tai Kia ovat kärjistäen sanoen varustetasonsa suhteen kilometrejä edellä näitä useita vuosia vanhoja superluksusautoja.

Eihän vanhoihin luksusautoihin meinaa saada edes älypuhelinta yhdistettyä!

Premium-autot eivät ole hintansa väärtejä siinä mielessä, että rahoilleen saisi oikeasti vastinetta.

Esimerkiksi Audi ei missään nimessä ole insinöörimäisesti mitattuna kymmeniä tuhansia euroja parempi auto kuin Škoda.

Mutta ei premium-auton, saatikka oikeasti kalliin luksusauton, ostamisessa olekaan kysymys vastineesta rahoille.

Tilannetta voi verrata kenkien ostamiseen: Hyvät kengät voi ostaa satasella, mutta viimeisen päälle käsityönä tehdyistä, laadukkaimmista materiaaleista valmistetuista kengistä voi pulittaa tonnin.

Kyyti ei ole merkittävästi parempaa, mutta kyllä tonnin kengissä on eri tunnelma.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Auto
  • Autot
  • Skoda
  • Audi
  • Kommentti
  • Jose Riikonen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tarkkuuskiväärin kanssa pullistellut Putin mokaili aseenkäytössä – Lepsuilu kertoo presidentin viimeisen kauden syndroomasta

    2. 2

      Uusi nopea testi paljastaa, kuinka suuri on riski sairastua muistisairauteen

    3. 3

      Antti Kaikkonen ja Satu Taiveaho eroavat – ”Emme luovuttaneet helpolla”, Kaikkonen sanoo

    4. 4

      Norjalaishiihtäjille tarjotaan kriisiapua – Joukkuetta kohdannut kolme kuolemantapausta lyhyessä ajassa

    5. 5

      Jasper Pääkkösestä tuli Spike Leen elokuvan psykopaattirasisti, koska ohjaaja ihastui häneen kesken koekuvausten – lauantaina Lee menee Pääkkösen saunaan ja suunnittelee yhteistyön jatkumista

      Tilaajille
    6. 6

      Tutkijat löysivät maailman varhaisimman eläimen – merkillinen olio löytyi Suomen naapurista

    7. 7

      ”Vaatekaappi pursuaa tavaraa, mutta mitään järkevää päällepantavaa ei löydy” – Kapselipukeutuminen ratkaisee ongelman, näin se toimii

      Tilaajille
    8. 8

      Jaakko Pitkäjärvi osti puolen miljoonan euron McLaren 720:n – sitten ”brutaali vehje” lipesi

    9. 9

      Kun Vesa Vuorenmaan isä sammui sohvalle, poika siivosi jäljet ja ajoi Ladan talliin – nyt hän valmentaa ”hapettomassa tilassa olevia” asiakkaita luksuskuntosalilla Helsingin keskustassa

      Tilaajille
    10. 10

      Neljä kokoomuksen naista kieltäytyi tukemasta Soinia – kokivat ”painostusta” ja ”vähättelyä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Alusvaateketju julkaisi ”seksikkään Handmaid’s Tale -asun” – internet raivostui, yhtiö poisti asun ja todellisuutemme otti taas askeleen lähemmäs satiiria

    2. 2

      Jaakko Pitkäjärvi osti puolen miljoonan euron McLaren 720:n – sitten ”brutaali vehje” lipesi

    3. 3

      Eduskunta äänesti Soinin luottamuksen puolesta äänin 100–60, kokoomuksen rivit rakoilivat

    4. 4

      ”Vaatekaappi pursuaa tavaraa, mutta mitään järkevää päällepantavaa ei löydy” – Kapselipukeutuminen ratkaisee ongelman, näin se toimii

      Tilaajille
    5. 5

      Suomen junat ovat kuin tieteiselokuvista Ruotsiin verrattuna – Yksityisille avattu junaliikenne tökkii, eikä aikatauluihin voi luottaa

    6. 6

      Uusi nopea testi paljastaa, kuinka suuri on riski sairastua muistisairauteen

    7. 7

      ”27 oppilaan luokalla on viisi historiankirjaa” – HS kysyi helsinkiläis­vanhemmilta lasten koulu­kirjoista, ja tulos on häkellyttävä

      Tilaajille
    8. 8

      Superautojen kauppa käy Suomessa kuumempana kuin koskaan – ”Naisen Ferrarin materiaaleja valittiin niin, että ne sopivat yhteen hänen Louis Vuitton -laukkunsa kanssa”

    9. 9

      Neljä kokoomuksen naista kieltäytyi tukemasta Soinia – kokivat ”painostusta” ja ”vähättelyä”

    10. 10

      Kun Vesa Vuorenmaan isä sammui sohvalle, poika siivosi jäljet ja ajoi Ladan talliin – nyt hän valmentaa ”hapettomassa tilassa olevia” asiakkaita luksuskuntosalilla Helsingin keskustassa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Auschwitziin matkanneet Kallion lukiolaiset kokivat Suomi-häpeää krakovalaisessa juutalaisravintolassa: ”Minun oli pakko mennä kysymään heiltä, että ymmärrättekö te yhtään, mitä teette”

    3. 3

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    4. 4

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    5. 5

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    6. 6

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    7. 7

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    8. 8

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    9. 9

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    10. 10

      Siirtämäänsä autoa tuhonnut hinaus­auton kuljettaja herätti hämmennystä Vantaan Koivu­haassa – auto oli tarkoituskin viedä romutettavaksi, kertoo kuljettaja

    11. Näytä lisää
    Uusimmat
    1. Juuri nyt
    2. Ensihoitajille ehdotetaan rajuja poliisivaltuuksia – Ammattiliittoa huolettaa: Joutuisivat viemään mielenterveyspotilaita pakkohoitoon ilman virkavaltaa
    3. Tunti sitten
    4. HJK on pistettä vaille mestari Veikkausliigassa – João Klaussin ja Eetu Vertaisen unelmamaalit johdattivat Klubin voittoon RoPSista
    5. Satojen kissojen ”sarjatappaja” ei ehkä olekaan nelikymppinen mies – Lontoon poliisin mukaan mysteerin ratkaisu ovat ketut, eläinsuojelujärjestö eri mieltä
    6. Euroopan maahanmuuttopolitiikka kaipaa rajavalvonnan lisäksi yhteistyötä Afrikan kanssa Tilaajille
    7. Tansanian presidentti julisti neljän päivän suruajan lautan kaaduttua Victoriajärvellä Tansaniassa – ainakin 136 ihmistä hukkunut
    8. Norjalaishiihtäjille tarjotaan kriisiapua – Joukkuetta kohdannut kolme kuolemantapausta lyhyessä ajassa
    9. Suurista uutisista perjantaina kertoneen Restamaxin hallituksen puheenjohtaja osti yhtiön osakkeita vielä maanantaina
    10. The Guardian: Ecuadorilla ja Venäjällä oli salainen suunnitelma Wikileaksin perustajan Julian Assangen pakomatkasta Venäjälle
    11. 2 tuntia sitten
    12. May: ”Brexit-neuvottelut ovat umpikujassa” – Ellei EU ota seuraavaa askelta, Britannia varautuu jättämään sen ilman pelisääntöjä tulevasta
    13. Hämähäkit peittivät kreikkalaisen rannikkokaupungin rannat seiteillään
    14. Näytä lisää