Auto

60 000 euron Opel Insigniassa on herraskaiset oltavat: kuljettajan penkki ilmastoi, viilentää ja jopa hieroo selkää

Opel Insigniaa myydään ”aidolla maastoasenteella”. Asenne onkin hyvä muotoilu, sillä auton maavaran korotus tuntuu lähinnä kosmeettiselta.

Ihmisen elämässä on ehkä joskus tilanteita, joista ei kerta kaikkiaan selviä etuvetoisella ja tilavalla 29 000 euroa maksavalla, laadukkaalla perheautolla. Sellainen on aikoinaan vuoden autoksi ja vuoden talviautoksikin valitun Opel Insignian perusmalli.

Onneksi aivan samasta autosta on sitten saatavilla myös 60 000 euron hintainen versio korotetulla maavaralla. Siinä on yli 200 hevosvoimaa, kaksi turboahdinta, neliveto, hierovat nahkapenkit ja sähköllä toimiva lasikatto, eikä se missään tilanteessa ole kovin taloudellinen. Sellainen on Opel Insignia Country Tourer. Täyteen varusteltuna ja isoimmilla moottoreilla se kutittelee jo ylellisyysmerkkien jalkapohjia.



Yksi nurkkamarkkina nyky­autoissa on tällainen farmarista korotettu murtomaamalli. Insignian mökkitieversio kulkee pari senttiä korkeammalla tiestä kuin perusfarkku, ja sen pyöränkaarissa on muovisuojat, ettei kivinen rapa turhaan naarmuttaisi hienoa metalliväriä. Tällaisen auton tarkoitus on olla jotain tilavan farkun ja korkealla kulkevan katumaasturin väliltä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kaikki Insigniat saa lompakkoa raottamalla nelivetoisiksi ja tehokkaiksi. Halvin Country Tourer maksaa etuvetona 40 000 euroa, mutta täyteen varusteltu Insignia on parasta, mitä Opelilta voi rahalla saada. Siksi ajoimmekin kaksi tehokkainta nelivetomallia, 260-hevosvoimaisen bensaturbon ja 210-hevosvoimaisen dieselin. Eroa muihin Insignian malleihin tässä on vain...
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kaksi ja puoli senttiä

Korotettua Country Toureria myydään Opelin sivuilla ja autolehtien arvioissakin sillä, että maavara on nyt noussut 25 millimetriä perusfarkkuun nähden. Mutta lopullista lukua ei netissä ilmoiteta missään.

Se on 146 millimetriä.

Country Tourer -versio nostaa Insigniaa tiestä sormenpään mitan verran, ja auto on senttikaupalla matalampi kuin verrokit. Kilpailijoiden vastaavien mallien alle mahtuu parhaimmillaan 20-senttinen kouluviivoitin ja esimerkiksi vanha Volvo XC70 selvisi 21 sentin korkuisista esteistä. Oikeissa maastoautoissa maavaraa on jopa yli 25 senttiä.

Tällainen parin sentin korotus ei näy eikä tunnu missään, eikä Country Tourerin ratissa pääse katselemaan muita autoja alaspäin. Toki pieni mökkitien lisävara voi auttaa kivikoissa. Country Tourer ei eroa perusfarkusta myöskään ajoltaan. Se on toki hyvä asia. Farkku-Insignia on osoittautunut tarkaksi ja mukavaksi matkakumppaniksi.


Ohjaustuntuma on hyvä ja Insignia tarraa tiehen erinomaisesti. Iso auto imeytyy nopeisiin kurveihin kuin iilimato. Opelissa on Twinsteriksi kutsuttu nelivetojärjestelmä, jossa perinteinen takatasauspyörästö on korvattu kahdella sähköohjatulla monilevykytkimellä. Auto jakelee tarpeen mukaan voimaa kummallekin takapyörälle erikseen, minkä pitäisi parantaa ajoa ja vähentää aliohjautumista. Nelivetopaketti tuntuu tanakalta ja vakaalta, ja auttaa irrottamaan Opelin mutaisesta sohjosta. Tehokkaimmalla mallilla saa vetää 2 000 kilon painoista vaunua.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Alustan, ohjauksen ja vaihteiston käytöstä voi myös säätää nappia painamalla. Vaihtoehtoja on kolme: Comfort, Sport ja Tour. Kahden viikon koeajolla oli vaikea huomata juuri mitään eroa asentojen välillä, mitä nyt Sportilla vaihteisto yrittää suosia pienempiä vaihteita nopeampaa kiihdyttelyä varten.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kaasua painamalla paljastuu, miltä yli 200 hevosvoimaa Insigniassa tuntuu verrattuna vaikkapa perusmallin kilteimpään 110-hepoiseen ekodieseliin.

260-hevosvoimainen bensamalli rykii tuplaturbon voimalla raskaan farkun nollasta sataan 7,4 sekunnissa. Selkä ei ihan imeydy penkkiin, mutta ei tällä jalkoihin jää. Tehomallin bensankulutus on kuitenkin nykymittapuulla aivan hulvaton. Melkein kaksi tonnia painavan auton liikuttaminen vie Opelin tekniikalla kaikissa tilanteissa 10–11 litraa bensaa sadalla, jopa maantiellä. Kymmenen kilometrin matkalla hiilidioksidia hulahtaa ilmaan reilusti yli kaksi kiloa. Insignian jytyintä bensafarkkua ei enää edes valmisteta, vaikka malli oli kesällä vielä koeajettavana.

Opelilta muotoillaan, että valmistaja keskittyy nyt pienipäästöisempiin malleihin. Malliston huipulle jää nyt 210-hevosvoimainen tuplaturbodiesel, joka on verevä ja jaksaa vääntää. Kulutus on noin kahdeksan litraa sadalla.


Sisältä Insignia on mukava ja nahkapenkeillä ylellinenkin. Väkevä diesel hyrryttää taustalla, kun kuljettaja voi älykkäästä vakionopeudensäätimestä nakutella tasaisen vauhdin kohti horisonttia. Sähköistuin hieroo selkää ja viilentää takamuksen helteellä. Tavaratilaa riittää ja takapenkit käännettynä pitkän auton sisälle mahtuu kaksi ihmistä vaikka nukkumaan.

Nitinää, natinaa ja napinaa

60000 euron hintaluokassa Insigniassa sopii jo napista asioista, jotka halvemmassa mallissa voisi painaa villaisella. Opelin kosketusnäytön ilme on kilpailijoihin nähden vähän karu ja ohjaamon muovinappulat ovat suoraan halvemmasta versiosta.


Toimintojen suomennos on jäänyt puolitiehen, ja auto lähettää kuljettajalle mystisiä viestejä. Kun Opelin sammuttaa, kojetaulun infonäyttöön ilmestyy joka kerta teksti: ”käynnistä auto ja katso sovellusta”. Mitä sovellusta? Ajoin juuri parkkiin ja haluaisin vain mennä kotiin. Vaihteiston käytöstä ja auton tuntumaa pehmentävä, napista valittava tour-tila on vuoroin käännetty ”kiertoajeluksi” ja ”retkeksi”.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Nämä ovat toki mitättömiä pikkujuttuja. Paljon ärsyttävämpi erikoisuus oli bensamallissa ilmennyt nitinä töyssyihin ajettaessa ja kun koriin kohdistui vääntöä. Ääni syntyi jonkin sisustan materiaalin hankaamisesta takakontin suunnalla.

Toki lehdistömallit saattavat altistua tavallista raaemmalle käsittelylle ja kyseessä voi olla yksittäinen maanantaikappale, mutta ilmiö oli silti yllättävä noin 10 000 kilometriä ajetussa autossa. Dieselmallissa ei vastaavaa ilmennyt.

Auton pitkä kori myös resonoi ja tärisee aika tymäkästi oikein kiharaisella tiellä ajettaessa. Esimerkiksi halpa kansanmaasturi Nissan Qashqai selvittää saman pätkän aivan sulavasti.

Entä kilpailijat?

Jos haluaa tällaisen rajallisesti maastokykyisen ja hyvin varustellun nelivetofarkun, vaihtoehtoja on muutama: VW Passat Alltrack, Škoda Octavia Scout, Audi A4 Allroad sekä Subaru Outback ja Volvolta V60- ja V90 -mallien Cross Country -versiot.

Insigniaa voisi asemoida tähän sakkiin seuraavasti: Opel on vähän edullisempi ja myös aavistuksen halvemman oloinen kuin Passat, ja tehokkaampi sekä erikoisempi kuin halvempi Octavia Scout, mutta vähemmän maastokelpoinen. Audin maastonelonen on jämäkkä ja laadukas, mutta Insignia on tiloiltaan isompi. Imagoltaan maastoteknisempi Subaru Outback taas on suunnattu lintubongausta harrastaville insinööreille.

Volvo V60:n murtomaamalli on hinnoiltaan ja varusteiltaan Insignian rinnalla, mutta Opelissa on hieman enemmän tavaratilaa. Volvo V90 Cross Countryn hinnat taas sitten alkavat siitä, mihin täysin varustellun Insig­nian hinnat päättyvät. Varustelluista nelivetobemareista ja mersuista saa Insignian hinnalla vasemman takapyörän ja toisen peilin.

Kaiken kaikkiaan Insignia Country Tourer on hyvä, mukava ja varusteltuna vähän ylellisenkin tuntuinen auto. Huippumallin hinnassa on kuitenkin pelkkää autoveroa jo 20 000 euroa, ja maavaran korotus on kohtuullisen vaatimaton.

Viime viikolla HS koeajoi uuden Mazda6:n.

Kaikki HS Koeajot pääset lukemaan tästä.

Koeajossa

Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI Bi-Turbo


+ Pehmeä ja tarkka ajotuntuma, tehokas ja vääntävä moottori, lisävarusteilla laadukas tuntuma, riittoisa tavaratila

Maavaran vaatimaton korotus, pienet viimeistelemättömyydet

Country Tourerin hinnat alkaen 39 500 euroa, koeajoauto lisävarusteilla 61 000 euroa

Teho 210 hevosvoimaa / vääntö 480 newtonmetriä

  Kiihtyvyys 0–100 km/h, 8,2 sekuntia

Maavara 146 mm

Kulutus (yhdistetty, ilmoitettu) 7,2 l / 100 km (vanha mittaustapa, käytännössä 8 l / 100 km)

Co2-päästöt: 204 grammaa kilometrillä (uusi mittaustapa)

Kilpailijoita muun muassa: Audi A4 Allroad, Škoda Octavia Scout, Subaru Outback, Volvo V60 sekä V90 Cross Country, VW Passat Alltrack

Lisäksi ajoimme 260-hevosvoimaisen bensiinimallin, mutta siitä ei enää saa uusia tehdastilauksia.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Koeajo
  • Auto
  • Autot
  • Opel
  • Niko Kettunen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kuivuus paljasti veden alle jääneen kylän Britanniassa

    2. 2

      Kirkon päättäjä vaatii oikeudessa Lehtisaaren asukkaille kovempia vuokrankorotuksia – ”So what”, hän kuittaa asukkaiden vaikeudet

    3. 3

      Heitä oli 900 ja ”valkeana yönä” he kuolivat yhdessä – Kun lahkojohtaja Jim Jones 40 vuotta sitten julisti, että on aika, ensimmäisenä myrkky juotettiin 300 lapselle

      Tilaajille
    4. 4

      Pilvenpiirtäjät mullistavat Pasilan ja koko Helsingin – HS:n erikoisartikkelin videot näyttävät, kuinka peruuttamattomasti kaupungin siluetti muuttuu

    5. 5

      Tämä kahdesta äänestä muodostuva testi paljastaa, voitko oppia laulamaan paremmin – huonoon laulutaitoon on neljä syytä

      Tilaajille
    6. 6

      Katso ensi yönä taivaalle: siellä voi näkyä jopa kymmenen tähdenlentoa tunnissa

    7. 7

      Saastuttavien dieselautojen rajoitukset laajenevat: Saksassa oikeus kielsi ensi kertaa dieselillä kulkevien vanhojen autojen pääsyn moottoritielle

    8. 8

      Dartsin huippupelaajat syyttivät toisiaan pahanhajuisista pieruista – ”Se tuli mädistä kananmunista, ei minusta”

    9. 9

      Emme yksinkertaisesti uskalla hankkia toista lasta – työelämä on liian vaativaa

    10. 10

      Maailma, jonka pimeällä puolella sataa metallia – Tällaisia ovat avaruuden karmivimmat planeetat

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pilvenpiirtäjät mullistavat Pasilan ja koko Helsingin – HS:n erikoisartikkelin videot näyttävät, kuinka peruuttamattomasti kaupungin siluetti muuttuu

    2. 2

      Etelä-Koreasta saapunut megatähti töksäytti ensi­töikseen kysymyksen, jolla osui heti suomalaisen pikku­kaupungin pahimpaan kipu­pisteeseen

    3. 3

      Heitä oli 900 ja ”valkeana yönä” he kuolivat yhdessä – Kun lahkojohtaja Jim Jones 40 vuotta sitten julisti, että on aika, ensimmäisenä myrkky juotettiin 300 lapselle

      Tilaajille
    4. 4

      Emme yksinkertaisesti uskalla hankkia toista lasta – työelämä on liian vaativaa

    5. 5

      Siivooja pyyhki samalla rätillä vessan­pönttöä ja juoma­laseja – Hitiksi noussut video luksush­otelleista pöyristyttää Kiinassa

    6. 6

      Kaksoset oli jo annettu Katja Korhosen rinnalle, kun hoitaja nappasi pojan ja vei pois – Pian äiti silitti heiveröistä selkää ja toivoi, että lapsi saisi elää

      Tilaajille
    7. 7

      ”Renessanssipalatsi” rapistui pöyristyttävään kuntoon keskellä Helsinkiä – Omistajalla ei ole varaa 1800-luvulla rakennetun arvotalon korjauksiin

    8. 8

      Kirkon päättäjä vaatii oikeudessa Lehtisaaren asukkaille kovempia vuokrankorotuksia – ”So what”, hän kuittaa asukkaiden vaikeudet

    9. 9

      Vuosi sitten kadonnut argentiinalainen sukellusvene löytyi 800 metrin syvyydestä – laivaston mukaan alus painui kasaan yli 40 ihmistä sisällään

    10. 10

      Tämä kahdesta äänestä muodostuva testi paljastaa, voitko oppia laulamaan paremmin – huonoon laulutaitoon on neljä syytä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Puurokattila liedellä kertoi, että asunnosta oli lähdetty vauhdilla – Sina Varheen tytär katosi, ja seuraavien kuukausien jäljet seuraavat äitiä läpi elämän

      Tilaajille
    2. 2

      Helsingin surkein taloyhtiö oli pahassa jamassa ja jopa vaarallinen – juuri valmistunut peruskorjaus maksoi 2 800 euroa neliöltä

    3. 3

      Siivooja Aino-Maija Leinonen näki keskiluokkaiset kodit ja päätti elää toisin – ”Kaikkien lempiväri on valkoinen ja kaikilla on samat esineet”

      Tilaajille
    4. 4

      Ilta-Sanomat: Näyttelijä Aku Hirviniemi sai syytteen kahdesta seksuaalisesta ahdistelusta

    5. 5

      Syvällä Lapin erämaassa kulkee natsi-Saksan viimeinen puolustuslinja, ja nyt sieltä löytyi salaperäinen vankileiri

      Tilaajille
    6. 6

      Ihmisten ja hiirten aivoista löytyi suolisto­bakteereita – ”Tämä on tajunnan­räjäyttävää”, kommentoi neuro­tieteilijä

    7. 7

      Muutaman kympin Aalto-maljakosta väärennetään sahaamalla satojen eurojen klassikko – Näin ostajia jymäytetään väärennetyllä Suomi-designilla ja näin vältät huijarien ansat

      Tilaajille
    8. 8

      ”Täällä tulee törmäys sitten” – 130-metrinen norjalainen sotalaiva törmäsi säiliöalukseen monista varoituksista huolimatta, käy ilmi lauantaina julkaistulta äänitteeltä

    9. 9

      Mies loi ”bändilleen” tyhjästä fani­kunnan, levy-yhtiön sekä uutis­sivuston ja buukkasi niiden avulla kiertueen ilman yleisöä – nyt hän selittää tekoaan Twitterissä

    10. 10

      Harvardin tutkijoiden mukaan tähtienvälinen komeetta saattoi olla muukalaisten lähettämä luotain – ”Se näyttää hyvin erikoiselta”

    11. Näytä lisää