Auto    |   Kommentti

Autojen turbomoottorit pilaavat moottorin äänet ja varmuuskertoimen – ja tekevät automallien järkevästä nimeämisestä mahdotonta

Turbomoottoreihen liittyy monia epäjohdonmukaisia asioita, kirjoittaa Jose Riikonen.

Litratilavuudeltaan iso, vapaasti hengittävä moottori on kaunis katsella ja kuunnella.

Tällai­sessa vapaasti hengit­tävässä mootto­rissa on kysymys moottorista, jota ei ole ahdettu, eli se on tavallaan niin voimakas kuin sen luonnolle on ominaista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Se on vähän kuin koira, joka käyttäytyy luonnollisten viettiensä mukaan pakottamatta.

Vapaasti hengittäviä moottoreita ei kuitenkaan nykyään juuri tehdä.

Se on hyvä asia päästöjen suhteen, sillä yleensä pienemmässä, turboahdetussa moottorissa on pienemmät päästöt ja jopa enemmän tehoa kuin suuremmassa, vapaasti hengittävässä moottorissa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Nykyään ahtimilla voi tehdä siis paljon vähemmän kuluttavan ja paljon tehokkaamman 1,5-litraisen moottorin kuin mitä vaikkapa vapaasti hengittävä 3-litrainen moottori olisi.

Kyseessä on ”enemmän vähemmällä” -ajatus, joka oikeasti toimii.

Se on loistavaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mutta on turboissa paljon ärsyttäviäkin juttuja.

Ne tekevät esimerkiksi automallien järkevästä nimeämisestä mahdotonta.

Ennen kuin mennään nimiasioihin, purnattakoon ensin ilmeisemmistä asioista, joita liittyy pieniin turbomoottoreihin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ne eivät kestä yhtä hyvin kuin isot moottorit.

Pieni, tehokas turbomoottori on vähän kuin kovalla sydämensykkeellä efedriinipäissään säntäilevä marsu: se ajaa itsensä piippuun nopeasti.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Iso, vapaasti hengittävä moottori taas on kuin nallekarhu, joka syö rauhassa marjoja, ja kun on aika, se juoksee kuntonsa mukaan.

Se ei ole lainkaan niin suuressa, jatkuvassa rasituksessa kuin marsu.

Pienet turbomoottorit eivät siis pääsääntöisesti ole yhtä pitkäikäisiä kuin suuret, vapaasti hengittävät moottorit, koska ne ovat jatkuvasti ankaran mekaanisen kuormituksen alaisina.

Suuri moottori on myös yleensä miellyttävämmän kuuloinen kuin pieni, ahdettu moottori.

Suuri moottori mörisee asianmukaisesti – tai jos se on valtava moottori, se saattaa oikein hörpöttää.

Pieni moottori rääkyy vastenmielisellä nuotilla.

Monet turbomoottorit – ainakin vanhemmat sellaiset – vaativat myös käyttäjältään huolellisuutta.

Jos on ajanut kovilla kierroksilla, autoa olisi hyvä käyttää joutokäynnillä muutama minuutti, ennen kuin sammuttaa moottorin.

Muuten riskinä on, että turbo vaurioituu, kun se ei saa moottorin sammuttua enää viileää öljyä voidellakseen itseään, vaikka on edelleen liikkeessä.

Turbojen suhteen on uutisoitu myös toisenlaisesta ongelmasta. Ilta-Sanomat kertoi viime vuonna niin sanotusta nakutusongelmasta.

Asiaa lehdelle kommentoi voiteluöljyihin erikoistuneen saksalaisen Liqui Molyn tutkimusosaston johtaja Oliver Kuhn.

”Autonvalmistajat vaikenevat ilmiöstä, mutta tiedossa on, että erityisesti tehokkaita, suorasuihkutteisia ja suhteessa pienitilavuuksisia bensiiniturbomoottoreita on hajonnut tämän takia merkittäviä määriä”, hän kertoi.

Ilmiössä ennenaikaisesti syttyvä bensiini vaurioittaa sytytystulppaa sekä sylinterinkannessa olevaa palotilaa ja männän päätä.

Pidempään jatkuvana nakutus alkaa nostaa palotilan lämpöä. Tämä johtaa jatkuessaan hehkusytytykseen, ja lopputuloksena metalli alkaa muuttaa muotoaan eli sulaa ja lopuksi moottori leikkaa kiinni.

Ilmiön varsinaista syytä ei tiedetä.

Eräs hieman kevyemmän luokan turbomoottoreiden tuoma ärsyttävyys on autojen mallien nimeämiskäytäntö.

Se kun on nykyään kerta kaikkiaan epäloogista.

Asia näkyy esimerkiksi BMW-merkkisten autojen kohdalla.

Aikoinaan automallien nimeäminen oli selkeää. Jos kyseessä oli 3-sarjan auto, sen erilaiset mallit nimettiin pääosin (poikkeuksiakin oli) moottorin koon mukaan:

320 oli 2-litrainen kolmossarjalainen. 325 oli 2,5-litrainen kolmossarjalainen. 330 oli 3-litrainen kolmossarjalainen ja niin edespäin. Sama logiikka toimi esimerkiksi myös 5-sarjassa.

Nykyään mallinimistä ei voi päätellä juuri mitään muuta paitsi sen, että mitä suurempi lukema, sitä enemmän tehoa.

Esimerkiksi bensiinimoottorisessa 330-mallissa on nykyisin 2-litrainen turbomoottori, kuten on 320-mallissakin.

Sama tilanne on 5-sarjan kohdalla – 2-litrainen moottori on niin 520-mallissa kuin 530-mallissa. 540-mallissa on 3-litrainen moottori ja 550 on 4,4-litrainen moottori.

Sama asia on käynyt Mercedes-Benzin kanssa.

Aikoinaan vaikkapa E-sarjan autoissa E-kirjaimen perässä oli lukema, joka kertoi melko tarkkaan, minkä kokoinen moottori autosta löytyy. Enää asiaa ei voi juurikaan päätellä lukemasta, vaan moottorikoot ja lukemat ovat ihan vinksin vonksin.

Sietämättömän epäjohdonmukaista.

Turbomoottorit ovat tulleet jäädäkseen ennen kuin nekin pikkuhiljaa korvautuvat sähkökäyttöisillä autoilla.

Sähköautojen mallit on ainakin helppoa nimetä. Sen on osoittanut Tesla Model S-autollaan: auton perässä on lukema, joka kertoo auton tehon kilowateissa. Jos kyseessä on neliveto, lukeman perässä on kirjain D.

Ihanan johdonmukaista.

Oikaisu 15. lokakuuta kello 10.15: Toisin kuin jutussa kerrotaan, Teslan takapäässä oleva merkintä ei kerro suoranaisesti auton tehoa, vaan auton akun kapasiteetin kilowattitunteina.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Auto
  • Autoilu
  • Sähköauto
  • Autot
  • Jose Riikonen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Bryan Adams nappasi keikalta valo­kuvan, jota artisti kutsui taian­omaiseksi – Saasteinen totuus paljastui, kun fanit pääsivät kommentoimaan

    2. 2

      Jenni Pääskysaarta ”rakennettiin” tunteja, ennen kuin hän kelpasi televisioon – Pääskysaari kyllästyi ja teki lopulta radikaalin ratkaisun

      Tilaajille
    3. 3

      CNN: Matkustajakone laskeutui myrskyssä sivuttain Bristolin lento­kentälle – ”vaikuttava” suoritus, ylisti kentän henkilö­kunta

    4. 4

      Kalusteita lahjoitetaan niin paljon, etteivät kaikki kelpaa edes kirpputoreille – Nämä käytetyt kalusteet viedään käsistä, näitä ei huolita edes ilmaiseksi

      Tilaajille
    5. 5

      Tutkijoiden mukaan toivoa ilmaston­muutoksen pysäyttämiseksi on, vaikka urakka on valtava – HS selvitti, millä keinoilla ihmis­kunta voi välttyä ilmasto­katastrofilta

    6. 6

      Kettu istahti paikallisbussin penkille Kirkkonummella – Video näyttää, miten kuski paimentaa eläimen ulos katseen voimalla

    7. 7

      Ruoan ilmastovaikutus on tähän asti arvioitua suurempi – HS kokosi kulutustapoja, joista syntyy 100 kiloa päästöjä

    8. 8

      Et ole sittenkään käyttänyt ketsuppikuppeja väärin koko elämäsi ajan – soitimme suomalaismiehelle, joka ratkaisi massiivisella selvitystyöllä vuosikausien mysteerin

    9. 9

      Saudi-Arabia: Alustavien tutkimusten mukaan Khashoggi surmattiin Istanbulissa

    10. 10

      Ulkoministeri Soini kutsuu IPCC:n ilmasto­raportin synnyttämää keskustelua hysteeriseksi höpinäksi – ”Valtion ei pidä meitä pakottaa luontoa suojelemaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kettu istahti paikallisbussin penkille Kirkkonummella – Video näyttää, miten kuski paimentaa eläimen ulos katseen voimalla

    2. 2

      Sixpackin saa, jos tietää mitä tekee – Ravitsemuksen ja liikunnan ammattilaiset kertovat, miten saavutetaan timmi vatsa

      Tilaajille
    3. 3

      Kun Henry Nyman oli nuori, poliisi kantoi romani­nuoret niskasta pitäen ulos pakkaseen – nyt poika Rony Nyman työskentelee vartijana, mutta ennakko­luulot eivät ole juurikaan muuttuneet

      Tilaajille
    4. 4

      Aivoinfarktin saaneen vanhuksen 1,4 miljoonan testamentti muuttui epäselvissä oloissa – Oikeus kumosi testamentin, laatija oli Espoon nykyinen liikuntajohtaja Martti Merra

    5. 5

      Jalankulkijan kuoliaaksi suojatiellä Tikkurilassa ajanut nainen jatkaa piileskelyään – Poliisi: Autoilija tietää, että häntä etsitään

    6. 6

      Erikoinen liikenne­ympyrä hämmentää Espoossa – Miten ”turbo­kierto­liittymästä” on tarkoitus ajaa?

    7. 7

      Maija Nordman oli ratsastamassa Espoossa, kun vastaan tullut autoilija väläytti pitkiä valoja ja painoi töötin pohjaan – ”Kaikki keskittyminen meni hengissä pysymiseen”

    8. 8

      Ulkoministeri Soini kutsuu IPCC:n ilmasto­raportin synnyttämää keskustelua hysteeriseksi höpinäksi – ”Valtion ei pidä meitä pakottaa luontoa suojelemaan”

    9. 9

      Et ole sittenkään käyttänyt ketsuppikuppeja väärin koko elämäsi ajan – soitimme suomalaismiehelle, joka ratkaisi massiivisella selvitystyöllä vuosikausien mysteerin

    10. 10

      Saudi-Arabia pilkkaa meitä, eikä se enää ole yksin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvia Suomesta, osa 37: Akseli Valmunen kuvasi lähiötä, jossa latvialaiset telakkatyöläiset ja suomalaiset työttömät elävät rinnakkain

      Tilaajille
    2. 2

      Helsinki laski, että 87-vuotias Eeva tulee kuukauden toimeen 101 eurolla – sosiaali­työntekijä neuvoi myymään asunnon tai ottamaan lainaa lääkkeisiin

    3. 3

      Neljän kuukauden korvatulehdus ja kuusi poskiontelotulehdusta päälle – Karoliina Sallinen-Pentikäisen loputtomaan sairasteluun löytyi syy, joka on suomalaisille erityisen tyypillinen

      Tilaajille
    4. 4

      ”Turha niitä on enää töihin koittaa, ne on ryypänneet terveytensä jo” – Turun telakka takoo vaurautta, mutta sen varjossa elää köyhyyteen käpertynyt lähiö

      Tilaajille
    5. 5

      Audi, Lada ja Toyota haudattiin vuodeksi suohon ja kaivettiin sen jälkeen ylös – Venäläisen Youtube-porukan ”testi” vahvistaa vanhan totuuden

    6. 6

      Uuden lastensairaalan katolle ilmestyi englanninkielinen teksti: Varautuuko sairaala pommituksiin?

    7. 7

      Suomessakin suositun antibiootin käyttöä rajoitetaan vakavien haittojen takia – Lääke aiheuttanut revenneitä jänteitä, lihas­kipuja ja uni­häiriöitä

    8. 8

      Maailmanloppu on tulossa, ja se on kaikin tavoin erilainen kuin aiemmat maailmanloput

    9. 9

      ”Minun on ajateltava, että oli hänen aikansa mennä” – 39-vuotiaana kuolleen Perttu Häkkisen vaimo, ystävät ja työtoverit kertovat, kuinka paljon he menettivät

      Tilaajille
    10. 10

      Puolen metrin syvyydestä löytyi tuhat vuotta vanha viikinkilaiva Norjassa – ”Tämä on maailman­sensaatio”

    11. Näytä lisää