Anna joululahja, joka on aina ajankohtainen

– Tilaa lahjaksi Hesari

Auto    |   Kommentti

Autojen turbomoottorit pilaavat moottorin äänet ja varmuuskertoimen – ja tekevät automallien järkevästä nimeämisestä mahdotonta

Turbomoottoreihen liittyy monia epäjohdonmukaisia asioita, kirjoittaa Jose Riikonen.

Litratilavuudeltaan iso, vapaasti hengittävä moottori on kaunis katsella ja kuunnella.

Tällai­sessa vapaasti hengit­tävässä mootto­rissa on kysymys moottorista, jota ei ole ahdettu, eli se on tavallaan niin voimakas kuin sen luonnolle on ominaista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Se on vähän kuin koira, joka käyttäytyy luonnollisten viettiensä mukaan pakottamatta.

Vapaasti hengittäviä moottoreita ei kuitenkaan nykyään juuri tehdä.

Se on hyvä asia päästöjen suhteen, sillä yleensä pienemmässä, turboahdetussa moottorissa on pienemmät päästöt ja jopa enemmän tehoa kuin suuremmassa, vapaasti hengittävässä moottorissa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Nykyään ahtimilla voi tehdä siis paljon vähemmän kuluttavan ja paljon tehokkaamman 1,5-litraisen moottorin kuin mitä vaikkapa vapaasti hengittävä 3-litrainen moottori olisi.

Kyseessä on ”enemmän vähemmällä” -ajatus, joka oikeasti toimii.

Se on loistavaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mutta on turboissa paljon ärsyttäviäkin juttuja.

Ne tekevät esimerkiksi automallien järkevästä nimeämisestä mahdotonta.

Ennen kuin mennään nimiasioihin, purnattakoon ensin ilmeisemmistä asioista, joita liittyy pieniin turbomoottoreihin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ne eivät kestä yhtä hyvin kuin isot moottorit.

Pieni, tehokas turbomoottori on vähän kuin kovalla sydämensykkeellä efedriinipäissään säntäilevä marsu: se ajaa itsensä piippuun nopeasti.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Iso, vapaasti hengittävä moottori taas on kuin nallekarhu, joka syö rauhassa marjoja, ja kun on aika, se juoksee kuntonsa mukaan.

Se ei ole lainkaan niin suuressa, jatkuvassa rasituksessa kuin marsu.

Pienet turbomoottorit eivät siis pääsääntöisesti ole yhtä pitkäikäisiä kuin suuret, vapaasti hengittävät moottorit, koska ne ovat jatkuvasti ankaran mekaanisen kuormituksen alaisina.

Suuri moottori on myös yleensä miellyttävämmän kuuloinen kuin pieni, ahdettu moottori.

Suuri moottori mörisee asianmukaisesti – tai jos se on valtava moottori, se saattaa oikein hörpöttää.

Pieni moottori rääkyy vastenmielisellä nuotilla.

Monet turbomoottorit – ainakin vanhemmat sellaiset – vaativat myös käyttäjältään huolellisuutta.

Jos on ajanut kovilla kierroksilla, autoa olisi hyvä käyttää joutokäynnillä muutama minuutti, ennen kuin sammuttaa moottorin.

Muuten riskinä on, että turbo vaurioituu, kun se ei saa moottorin sammuttua enää viileää öljyä voidellakseen itseään, vaikka on edelleen liikkeessä.

Turbojen suhteen on uutisoitu myös toisenlaisesta ongelmasta. Ilta-Sanomat kertoi viime vuonna niin sanotusta nakutusongelmasta.

Asiaa lehdelle kommentoi voiteluöljyihin erikoistuneen saksalaisen Liqui Molyn tutkimusosaston johtaja Oliver Kuhn.

”Autonvalmistajat vaikenevat ilmiöstä, mutta tiedossa on, että erityisesti tehokkaita, suorasuihkutteisia ja suhteessa pienitilavuuksisia bensiiniturbomoottoreita on hajonnut tämän takia merkittäviä määriä”, hän kertoi.

Ilmiössä ennenaikaisesti syttyvä bensiini vaurioittaa sytytystulppaa sekä sylinterinkannessa olevaa palotilaa ja männän päätä.

Pidempään jatkuvana nakutus alkaa nostaa palotilan lämpöä. Tämä johtaa jatkuessaan hehkusytytykseen, ja lopputuloksena metalli alkaa muuttaa muotoaan eli sulaa ja lopuksi moottori leikkaa kiinni.

Ilmiön varsinaista syytä ei tiedetä.

Eräs hieman kevyemmän luokan turbomoottoreiden tuoma ärsyttävyys on autojen mallien nimeämiskäytäntö.

Se kun on nykyään kerta kaikkiaan epäloogista.

Asia näkyy esimerkiksi BMW-merkkisten autojen kohdalla.

Aikoinaan automallien nimeäminen oli selkeää. Jos kyseessä oli 3-sarjan auto, sen erilaiset mallit nimettiin pääosin (poikkeuksiakin oli) moottorin koon mukaan:

320 oli 2-litrainen kolmossarjalainen. 325 oli 2,5-litrainen kolmossarjalainen. 330 oli 3-litrainen kolmossarjalainen ja niin edespäin. Sama logiikka toimi esimerkiksi myös 5-sarjassa.

Nykyään mallinimistä ei voi päätellä juuri mitään muuta paitsi sen, että mitä suurempi lukema, sitä enemmän tehoa.

Esimerkiksi bensiinimoottorisessa 330-mallissa on nykyisin 2-litrainen turbomoottori, kuten on 320-mallissakin.

Sama tilanne on 5-sarjan kohdalla – 2-litrainen moottori on niin 520-mallissa kuin 530-mallissa. 540-mallissa on 3-litrainen moottori ja 550 on 4,4-litrainen moottori.

Sama asia on käynyt Mercedes-Benzin kanssa.

Aikoinaan vaikkapa E-sarjan autoissa E-kirjaimen perässä oli lukema, joka kertoi melko tarkkaan, minkä kokoinen moottori autosta löytyy. Enää asiaa ei voi juurikaan päätellä lukemasta, vaan moottorikoot ja lukemat ovat ihan vinksin vonksin.

Sietämättömän epäjohdonmukaista.

Turbomoottorit ovat tulleet jäädäkseen ennen kuin nekin pikkuhiljaa korvautuvat sähkökäyttöisillä autoilla.

Sähköautojen mallit on ainakin helppoa nimetä. Sen on osoittanut Tesla Model S-autollaan: auton perässä on lukema, joka kertoo auton tehon kilowateissa. Jos kyseessä on neliveto, lukeman perässä on kirjain D.

Ihanan johdonmukaista.

Oikaisu 15. lokakuuta kello 10.15: Toisin kuin jutussa kerrotaan, Teslan takapäässä oleva merkintä ei kerro suoranaisesti auton tehoa, vaan auton akun kapasiteetin kilowattitunteina.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Auto
  • Autoilu
  • Sähköauto
  • Autot
  • Jose Riikonen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Yksi kuva näyttää, miten julmasti sairaudet kasautuvat Helsingissä – ”Pyrimme löytämään riski­ryhmiä”

    2. 2

      Brexit-kannattajien taivaan­rannassa näkyy uusi musta pilvi: mahdollinen uusi EU-kansan­äänestys – ”En ole koskaan ennen ollut näin peloissani”, julisti Nigel Farage

    3. 3

      Kokenut maailman­matkaaja vinkkaa kymmenen ainut­laatuista matka­elämystä – mukana myös suomalainen, unohdettu helmi

    4. 4

      Apulaisprofessori Joy Wolframia, 29, luullaan usein assistentiksi – tosiasiassa hän on Helsingissä kasvanut huippu­tutkija, joka johtaa uraa uurtavaa syöpä­tutkimusta arvostetulla yhdysvaltalais­klinikalla

      Tilaajille
    5. 5

      Se, että ihmiset tuijottavat, on Julia Fonsenista alentavaa – mutta sitten vastaan tuli mies, joka katsoi juuri oikealla tavalla

    6. 6

      Näin Suomi nyt juo: Uusi alkoholi­laki ei räjäyttänyt myyntiä, ja suomalaiset sijoittuvat juoma­tavoiltaan ”enemmän Pohjois­maiden kuin Itä-Euroopan joukkoon”

    7. 7

      Yksi Pohjoismaiden etsityimmistä rikollisista jäi kiinni ajettuaan poliisin ratsiaan Orimattilassa – seurasi kolmen kilometrin takaa-ajo, kunnes vastassa oli umpikuja

    8. 8

      Merten roskapyörteiden kunnian­himoinen puhdistus­operaatio vastatuulessa – teinin keksinnöstä löytyi kohtalokas vika

    9. 9

      Autoilija kuoli ”keltaliivien” pystyttämän tie-esteen takia lähellä Ranskan ja Belgian rajaa – Mielenosoituksia taas eri puolilla Ranskaa

    10. 10

      Ruotsalaistutkimus: Sydänkohtauksen riski on suurimmillaan jouluaattona kello 20–22

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Merten roskapyörteiden kunnian­himoinen puhdistus­operaatio vastatuulessa – teinin keksinnöstä löytyi kohtalokas vika

    2. 2

      Se, että ihmiset tuijottavat, on Julia Fonsenista alentavaa – mutta sitten vastaan tuli mies, joka katsoi juuri oikealla tavalla

    3. 3

      Kokenut maailman­matkaaja vinkkaa kymmenen ainut­laatuista matka­elämystä – mukana myös suomalainen, unohdettu helmi

    4. 4

      Yksi kuva näyttää, miten julmasti sairaudet kasautuvat Helsingissä – ”Pyrimme löytämään riski­ryhmiä”

    5. 5

      Pekka Haaviston lausunto perus­suomalaisista oli viisautta, jota vihreät eivät kestä kuulla

    6. 6

      EU:n kunnianhimoinen maahan­muutto­politiikan uudistus ei etene: Suomi haraa vastaan rajavalvojien lisäämisessä

    7. 7

      Apulaisprofessori Joy Wolframia, 29, luullaan usein assistentiksi – tosiasiassa hän on Helsingissä kasvanut huippu­tutkija, joka johtaa uraa uurtavaa syöpä­tutkimusta arvostetulla yhdysvaltalais­klinikalla

      Tilaajille
    8. 8

      ”Onnistuuko huomenna käteistä 4 000?” – Karhu-ryhmän yli­konstaapelin ja Finnrappel-yhtiön johto­hahmon viestit kertovat vilkkaasta ”säädöstä”

    9. 9

      Joidenkin nykyeurooppalaisten kallo on litistynyt, ja se vaikuttaa hieman myös aivojen suorituskykyyn – syynä ovat neandertalien geenit

    10. 10

      ”Miksi oikein kutsuit minua?” – Huuliltalukijat tulkkasivat Britannian Mayn ja EU:n Junckerin oudon sanavaihdon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomesta on tullut myrkkyä – Venäjällä tunnetaan syvää tyytymättömyyttä suomalaisia kohtaan

    2. 2

      Suurta osaa naisista koskevaa terveysongelmaa ei ole tutkittu, vaikka se haittaa elämänlaatua merkittävästi – Professori: ”Pidetty liian banaalina ongelmana”

    3. 3

      Kansallisbaletin Tuhkimon ylipainoiseksi puettu hahmo loukkasi Ani Kellomäkeä niin, että hän lähti esityksestä pois: ”En halunnut osallistua yhteiseen kiusaamishetkeen”

    4. 4

      Kun 35-vuotias nainen haluaa lapsen, mutta ei kelpuuta mukavaa miestä, naisen täytyy olla sekaisin

    5. 5

      Kesän jälkeen äitien kasvoilta katosivat ilmeet, ja kätilö Rosmariini Tolonen näki sen – HS:n erikoisartikkeli vie vainottujen rohingyojen pakolaisleirille

      Tilaajille
    6. 6

      Painin päätteeksi Rauno Lehmusvyöry painoi liipaisinta, mutta varmistin pelasti poliisin hengen – Nyt ”vekselit lankeavat”, ja vakava sairaus nujertaa korsolaisen rikollis­joukon ydin­hahmoa

      Tilaajille
    7. 7

      Ennätykselliset veronpalautukset maksuun tänään – ensi vuonna valtaosa ei enää saa ”joulupalautuksia”

    8. 8

      Laura Huhtasaari kirjoitteli blogiinsa väitteitä islamista, sai kirjoituskiellon, samalla perussuomalaisnaiset kampanjoivat suut teipattuna – tästä kaikessa on kyse

    9. 9

      Helsinkiläismiehet kehittivät päivässä takuuvarman ratkaisun kauppakeskus Rediin eksyneille

    10. 10

      Mummon autotallista löytyi autofanien sydämet särkevä, jopa sadantuhannen arvoinen yllätys

    11. Näytä lisää
    Uusimmat