Auto

Jaguar haastaa Teslan ja kulkee nyt myös sähköllä – Brittimerkin muotoilujohtaja uskoo, että designissa uusi I-Pace on omaa luokkaansa

Jaguar I-Pace on tyyris auto, josta on helppo pitää. Maastossa sen uskaltaa vielä yllättäviinkin paikkoihin.

Tätäkö on autoilun sähköinen tulevaisuus: mieltä kalvavaa epävarmuutta ajoissa perille pääsystä? Sellaiselta mielikuvalta ei voi välttyä, kun seison Fortumin sähköautojen pikalatausaseman vieressä Hyvinkäällä, paksu ja raskas latausjohto kädessäni. Homma ei tunnu menevän putkeen.

Onneksi latausvirtaa ei ole etsimässä muita. Aseman pysäköinti on nimittäin järjestetty siten, että ei sille yhtä autoa enempää mahtuisikaan. Joudun pysäköimään autonruutuihin nähden poikittain, jotta johto ylipäätään ylettyisi koeajoauton kylkeen kiinni.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Se on kuitenkin pieni haitta siihen nähden, että sähköä ei siirry auton akkuun edes kipinän verran. Fortumin asiakaspalvelusta saan kuulla vain jonotusmusiikkia.

Tässä ajassa perinteisen polttomoottoriauton olisi jo tankannut.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Muutaman minuutin jälkeen Fortumilta vastataan. Saan vahvistuksen, että Hyvinkään la­tausasema on offline. Lisäksi ystävällinen naisääni kertoo, että pohjoiseen matkalla ketjun lähin toimiva pikalatausasema on noin 50 kilometrin päässä Hämeenlinnassa.

Paljon ei lämmitä tieto siitä, että Fortumin Charge and Drive -latausverkoston kaikki sähkö on tuotettu tuulivoimalla.

Onneksi koeajoauto Jaguar I-Pacen akun kapasiteetti on niin suuri, että toimintamatkaa on jäljellä vielä lähes 200 kilometrille. Jos olisin ollut vähäisen virran varassa, olisin saattanut olla pulassa.

Myöhemmin selviää, että latausasema oli poissa käytöstä Hyvinkään ABC:n korjaustöiden vuoksi.


Onnistuuko päivitys?

I-Pace on klassisen konservatiivisen Jaguarin viimeisin luomus. Jaguar on aina ollut massasta erottuva automerkki, lähinnä suorituskykynsä ja muotoilunsa ansiosta. Sen on sysännyt tavanomaisimmista kulkineista erilleen myös huomattavan korkea hinta. Eikä I-Pace, Jaguarin ensimmäinen täyssähköauto, tee poikkeusta: noin 85 000 euron hintalappu on tuskallisen kova. Mutta toisaalta hinta on linjassa niin Jaguarin mallistoon kuin vaikkapa paljon puhuttuun Teslaan verrattuna. Teslan kalliimpiin versioihin verrattuna I-Pace on jopa edullinen.


Vertailu Teslaan on mielenkiintoinen toisestakin syystä. Amerikkalainen Tesla ammentaa uskottavuutta karismaattisen keksijän, Nikola Teslan mystisestä menneisyydestä, mutta on kärsinyt erilaisista laatuongelmista. Jaguar taas päivittää I-Pacen myötä olemassaolonsa nostalgiset peruspilarit tukevasti tähän päivään yksinkertaisesti tekemällä auton suunnittelun hyvin. Siltä ainakin auton ratissa tuntuu.

Päämuotoilija Ian Callumin mukaan brittimerkki on luonut nykyaikaisimman mallinsa täysin puhtaalta pöydältä. Niinpä matkustamoa siirrettiin korissa selkeästi eteenpäin, koska keulassa ei enää tarvittu suurta tilaa polttomoottorille. Silti autossa on selkeää visuaalista draamaa korin etu- ja takaosien välillä. Keulassa korkeus luo voiman tunnetta, ja takaosan korotettu asemointi vie ajatukset tulevaisuuteen. Väliin jää neljä ovea ja matkustamo, johon mahtuu viisi aikuista vaivattomasti.


Keulan läpi rakennettu ”tuulitunneli” hakee kaltaistaan perheautoissa. Silläkin on aito funktio, parempi aerodynamiikka. Se taas tuntuu auton energiataloudessa.

Lintu vai kala?

I-Pace on suorituskykyinen. Etu- ja taka-akseleille sijoitetut sähkömoottorit tuottavat yhteensä 400 hevosvoimaa, ja suurin vääntömomentti vakuuttaa 696 Nm lukemallaan. Koska lattiaan sijoitettu akustopaketti on painava, on korirakenne peräti 94-prosenttisesti kevyttä alumiinia painon hillitsemiseksi. Silti I-Pace painaa tukevat 2,2 tonnia. Akuston osuus siitä on noin 600 kiloa.


Kun I-Pacella kiihdyttää moottoritielle niin sanotusti läppä tiskissä, nelivedon ja muh­kean väännön tuntee selkäpiissään. Kiihtyvyys ei ole tajunnan räjäyttävää, mutta kyllä tällä autolla hymyn huulilleen saa.

Perusajo on miellyttävän vaivatonta, auto tottelee kuljettajan käskyjä nöyrästi. Mutka-ajoa varten Jaguar on ottanut ajo-ominaisuuksien hiomisen tosissaan. Pidon äärirajoja lähestyttäessä auton nelivetoisille tyypillinen, lievä aliohjautuminen alkaa nostaa päätään. Se ei kuitenkaan nouse häiritseväksi.


Sisällä materiaalit ovat laadukkaat, eikä rengasmelua ole liikaa. Eniten autossa hämmentävät sen maasto-ominaisuudet: valinnaisvarusteisen ilmajousituksen avulla maavaraa voidaan korottaa viisi tai laskea neljä senttiä. Yhdistettynä auton nelivetoon ja vakiovarusteiseen pidonhallintajärjestelmään I-Pace kipuaa muitta mutkitta maastossa paikkoihin, joihin sitä ei il­keäisi ensituntumalta viedä. Esimerkiksi kahluusyvyys on enimmillään puoli metriä!
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Onko tämä siis tiellä matalakiitoa liitävä tuulihaukka vai matalissa vesissä lutraava kyttyräselkäinen huulikala? Yllät­täen, molempia. I-Pace on salaa SUV. Sitä ajaessa tulee tunne, että alla on positiivisuutta huokuva auringon lapsi. Siitä on helppo pitää.

Kiihtyvää pikalatausta

Euroopassa 90 prosenttia kaikista autoilijoista ajaa päivittäin vähemmän kuin 80 kilometriä. Tähän peilattuna I-Paceen integroitu 7 kW:n kotilaturi on optimoitu onnistuneesti: 80 prosentin varaustaso saavutetaan tyypillisesti yön yli, noin 10 tunnissa.

Pitkillä matkoilla apuun tulee uusi pikalataustekniikka. I-Pacea voi ladata CCS-standardin mukaisella pikalatausasemalla.


Suuntaan myöhemmin sille aiemmin mainitulle Hämeenlinnan 50 kWh:n pikalatauspisteelle. Lataus lähtee mukavasti käyntiin, ja puolen tunnin kahvittelun aikana akkuun on saatu ladattua 24,5 kWh:n verran sähköenergiaa. Sillä taittaisi I-Pacella noin sadan kilometrin verran matkaa. Jos käytössä olisi 100 kWh:n latausasema, ajaisi tällä autolla Helsingistä Rovaniemelle parhaimmillaan noin kymmenessä ja puolessa tunnissa. Siitä yhteen ja ainoaan lataukseen menisi tunti, joten rasittava johtojen kanssa puljaaminen alkaa vähetä.

I-Pace luotsaa brittimerkin perinteitä eteenpäin 2010-luvun argumentein. Autoilun huominen alkoi jo eilen ja jatkuu tänään.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Jaguarin muotoilujohtajalla ei ole varaa epäonnistua

Jaguarin ensimmäisessä täyssähköautossa, I-Pacessa, voi nähdä tärkeän askeleen kohti uutta aikaa. HS tapasi brittimerkin muotoilujohtajan Ian Callumin Pariisin autonäyttelyn kynnyksellä.

Skotlannista kotoisin oleva, 64-vuotias Ian Callum on tunnettu ennen kaikkea suunnittelemistaan urheiluautoista, kuten 25 vuotta sitten debytoineesta eksklusiivisesta Aston Martin DB7-mallista. Uransa alkuvuosina Callum työskenteli Fordille ja TWR:lle.


Kasvotusten tavatessa Callum vaikuttaa varsin rennolta ja stressittömältä ottaen huo­mioon, että hänen hartioillaan lepää yhden britannialaisen autoteollisuuden kruununjalokiven muotoilusta vastaaminen. Epäonnistumisiin ei ole varaa.

Yksi tärkeä projekti on saatu maaliin kilpailijoihin nähden hyvässä aikataulussa. Mitä halusit tehdä, jotta uutuus erottuisi edukseen monista muista SUV-malleista?

”Aloitimme suunnittelun perusteista, jotka ovat tämän auton kohdalla erilaiset kuin ennen. Keulalla ei ole enää suurta polttomoottoria, vaan suhteellisen pieni sähkömoottori, ja vaihtosuuntaaja sen yläpuolella. Ne vievät niin vähän tilaa, että ne olisi voinut oikeastaan sijoittaa melkein mihin vain. Kun keulalta vapautui uutta tilaa, siirsimme matkustamoa eteenpäin ja saimme siitä tilavamman. Tämä on perusteiltaan ihan loogisen yksinkertaista suunnittelua.”

Ollaanko Jaguarilla siirtymässä pois perinteistä?

”Olen halunnut muotoilla tällaisen ’cab forward’ -tyyppisen auton jo aiemmin, ja nyt siihen tarjoutui oivallinen tilaisuus. I-Pace on erityinen SUV-tyyppinen auto siksi, että katsellessaan sitä ihmiset eivät tunnu voivan päättää, mikä se oikeastaan on. Itse asiassa nautin siitä, ettei I-Pacea ole helppo kategorisoida. Emme välttämättä ole siirtymässä pois perinteisestä three box -designista pois (keula, matkustamo ja perä muodostavat autossa kolme erillistä ­osiotaan), vaan I-Pace on eräänlainen perusta uudentyyppisille malleillemme. Mutta jatkamme sedaneiden kanssa siis tulevaisuudessakin.”

Mikä I-Pacen suunnittelussa oli vaikeinta, kun työhön käytiin puhtaalta pöydältä?

”Muotoilijana nautin tilanteesta, jossa sain suhteellisen vapaat kädet. Toki meidän piti täyttää tietyt vaatimukset lainsäädännön, hinnan ja tuotantorealiteettien suhteen, mutta muutoin alkutilanne oli virkistävä. Haastavinta oli aerodynamiikan ja auton korkean peräosan saaminen näyttämään hyvältä, koska Jaguareissa on tyypillisesti ollut matala peräosa. Haluaisin nähdä, että I-Pace on siirtymävaiheen auto kohti uutta.”

Mitkä kilpailijoiden malleista näet pahimpina kilpailijoina I-Pacelle?

(Callumin kasvoille ilmestyy pieni hymynkare.)

”Designin suhteen en näe I-Pacella toistaiseksi kilpailijoita. Taidamme olla tässä suhteessa johtoasemassa.”

I-Pace on nelivetoinen, mutta olivatko yllättävän hyvät maasto-ominaisuudet tavoitteena koko suunnitteluprosessin ajan?

”Maasto-ominaisuudet ovat Jaguarissa toisarvoisessa asemassa, mutta olin itsekin aidosti yllättynyt, kuinka kykenevä I-Pacesta maastossa tuli. Auton alustaa suunnitellut tiimi teki mielestäni todella hyvää työtä, ja lopputulos oli parempi kuin osasimme odottaakaan. Silti tämä auto on enemmän tielle tehty.”

Entä runsas alumiinin käyttö, millaiset haasteet se asettaa auton suunnittelulle?

”Alumiini on todellakin haaste muotoilijan näkökulmasta. Toisaalta, design on aina ongelmaratkaisua. Mutta alumiinilla on oma tahtonsa, se ei käyttäydy kuin teräs, eikä koripintoja voi venyttää kaarille samalla tapaa. Olemme valmistaneet autoja alumiinista nyt jo noin 15 vuoden ajan ja oppineet tänä aikana paljon.”

Koeajossa

Jaguar I-Pace HSE


 Monialayhtiö Tatan omistuksessa kehittyvä Jaguar on I-Pacellaan ajan hermolla ja ehti SUV-sähköautomarkkinoille ennen niin Audia, BMW:tä kuin Mercedes-Benziäkin. Kärjistetysti voi sanoa, että Jaguar on tuonut markkinoille SUV-mallin, joka nyt vain sattuu olemaan sähköauto.

 I-Pacessa on 90 kWh:n akusto, joka on sijoitettu lattiaan integroituun rakenteeseen. Sähköautojen kritisoijia vaivaava toimintamatka-ahdistuneisuus alkaa tässä autossa helpottaa, sillä toimintamatkaksi luvataan WLTP-kulutusnormin mukaan enimmillään 480 kilometriä.

 Sähköautoissa yleistyvä yhden pedaalin ajo sujuu I-Pacella hienosti, sillä vauhtipedaalissa on hyvä tuntuma, ja auton regeneroivaa jarrutusvoimaa on jo lyhyen tutustumisen jälkeen helppo säädellä.

 I-Pacea voi ladata yleiseksi muodostuvan CCS-standardin mukaisella pikalatausasemalla, parhaimmillaan 80 prosentin varaustaso saavutetaan noin 40 minuutissa.


+ Onnistuneet ajo-ominaisuudet, suorituskyky

– Korkea omamassa, kova hankintahinta

 Hinta: alkaen 84 380 euroa, koeajoversio 98 571 euroa.

 Kulutus (ilmoitettu): EU-yhdistetty 21,2 kWh / 100 km sähkö.

 Hiilidioksidipäästöt: 0 g/km.

 Kiihtyvyys sataan 4,8 s, huippunopeus 200 km/h.

 Kilpailijoita: Audi e-tron (tulossa), Mercedes-Benz EQC (tulossa), Tesla Model X.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Auto
  • Koeajo

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Haimasyöpään kuolee Suomessa yhä useampi – sairastuneita enemmän kuin EU-maissa keskimäärin

    2. 2

      Epämääräiset ravitsemusgurut valtasivat netin ja alkoivat levittää hölynpölyä – Näin sanoo ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen ja oikoo harhaluulot yksi kerrallaan

      Tilaajille
    3. 3

      Elokuvia netistä ladanneet suomalaiset ovat saaneet perintäkirjeitä tekijänoikeus­maksuista – Nyt viranomaiset selvittävät asiaa

    4. 4

      Kun Make kynti syvällä, jalasta törrötti puukko eikä mikään määrä viinaa ollut tarpeeksi – Sitten hän teki raittiudesta itselleen ammatin

      Tilaajille
    5. 5

      Melania Trumpin hätkähdyttävä lausunto osoittaa, että ensimmäisen naisen vaikutus­valta Valkoisessa talossa saattaa olla kuviteltua suurempi

    6. 6

      Suomessa ei pysy järjissään marraskuussa ilman lentämistä – ja se on meidän parikymppisten luonnonystävien tragedia

    7. 7

      Näin todellakin voi käydä: Ruotsin valtion rautatiet ei enää liikennöi Tukholmassa, mutta saattaa tulla ajamaan Helsingin lähiliikennettä

    8. 8

      Puurokattila liedellä kertoi, että asunnosta oli lähdetty vauhdilla – Sina Varheen tytär katosi, ja seuraavien kuukausien jäljet seuraavat äitiä läpi elämän

      Tilaajille
    9. 9

      Suomalainen tähti­tieteilijä löysi aivan Aurinko­kunnan naapurista jäisen ”supermaan”

    10. 10

      Klubiskenen keskeiset nimet vaativat häirinnän, puristelun ja syrjinnän lopettamista – kuvaavat avoimessa kirjeessä karua kohtelua ja asiattomuuksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Puurokattila liedellä kertoi, että asunnosta oli lähdetty vauhdilla – Sina Varheen tytär katosi, ja seuraavien kuukausien jäljet seuraavat äitiä läpi elämän

      Tilaajille
    2. 2

      Melania Trumpin hätkähdyttävä lausunto osoittaa, että ensimmäisen naisen vaikutus­valta Valkoisessa talossa saattaa olla kuviteltua suurempi

    3. 3

      Eikö rakennusala ikinä opi? Taivaanranta on täynnä nostokurkia, kustannukset karkasivat pilviin, ja nyt asuntoja uhkaa valmistua valtava määrä tyhjilleen

    4. 4

      Väsyttääkö koko ajan? Kysy itseltäsi nämä kuusi kysymystä niin pääset ongelman juurille

    5. 5

      Ihmisten ja hiirten aivoista löytyi suolisto­bakteereita – ”Tämä on tajunnan­räjäyttävää”, kommentoi neuro­tieteilijä

    6. 6

      Suomessa ei pysy järjissään marraskuussa ilman lentämistä – ja se on meidän parikymppisten luonnonystävien tragedia

    7. 7

      Aikuinen ihminen saa olla Suomessa riippuvainen tasan yhdestä ihmisestä – ja se on hänen oma kumppaninsa

    8. 8

      Elokuvia netistä ladanneet suomalaiset ovat saaneet perintäkirjeitä tekijänoikeus­maksuista – Nyt viranomaiset selvittävät asiaa

    9. 9

      Mies loi ”bändilleen” tyhjästä fani­kunnan, levy-yhtiön ja uutis­sivuston – ja buukkasi niiden avulla kiertueen, jonne ei tullut ketään

    10. 10

      Kela tulkitsi eri sukupuolta olevan vuokranantajan puolisoksi ja epäsi tuen – Oikeusasiamiehen mukaan tukiasian käsittely oli asiatonta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Siivooja Aino-Maija Leinonen näki keskiluokkaiset kodit ja päätti elää toisin – ”Kaikkien lempiväri on valkoinen ja kaikilla on samat esineet”

      Tilaajille
    2. 2

      Suomalaisia on kasvatettu ylenpalttiseen reippauteen, sanoo lastenpsykiatri Jari Sinkkonen – Sillä on hintansa, ja nyt se heijastuu parisuhteisiimme ja omien lastemme käytökseen

      Tilaajille
    3. 3

      Helsingin surkein taloyhtiö oli pahassa jamassa ja jopa vaarallinen – juuri valmistunut peruskorjaus maksoi 2 800 euroa neliöltä

    4. 4

      Suorakulmaisen jäävuoren mysteeri selvisi Etelämantereella

    5. 5

      Ilta-Sanomat: Näyttelijä Aku Hirviniemi sai syytteen kahdesta seksuaalisesta ahdistelusta

    6. 6

      Valkoisen talon lehdistö­sihteeri levitti ilmeisesti peukaloitua videota, jossa CNN:n toimittaja näyttää läimäyttävän avustajaa – ”Olemme ylittäneet uuden rajan”

    7. 7

      Puurokattila liedellä kertoi, että asunnosta oli lähdetty vauhdilla – Sina Varheen tytär katosi, ja seuraavien kuukausien jäljet seuraavat äitiä läpi elämän

      Tilaajille
    8. 8

      Syvällä Lapin erämaassa kulkee natsi-Saksan viimeinen puolustuslinja, ja nyt sieltä löytyi salaperäinen vankileiri

      Tilaajille
    9. 9

      Helsingissä kuultiin ”Islannin ihmeestä”: Nuorten juominen, tupakointi ja huumeiden­käyttö laskivat dramaattisesti, koska vanhempien asenteet ja käytös muuttuivat

    10. 10

      Ihmisten ja hiirten aivoista löytyi suolisto­bakteereita – ”Tämä on tajunnan­räjäyttävää”, kommentoi neuro­tieteilijä

    11. Näytä lisää