Auto

Ensimmäinen suomalainen sai Tesla Model 3:n – ”Tätä junaa ei voi enää pysäyttää”

Jukka Kukkonen on harvojen joukossa: hänelle toimitettiin Tesla Model 3. Nyt Kukkonen kertoo, miltä tuntuu.

Lauantai 27. lokakuuta oli Jukka Kukkoselle hyvä päivä.

Silloin hänestä tuli tiettävästi ensimmäinen suomalainen Tesla Model 3:n omistaja.

”Tuli ilmoitus, että auto on lunastettavissa, mentiin perheen kanssa paikalliseen Tesla-liikkeeseen sekin kanssa ja lunastettiin auto”, Kukkonen kertoo puhelimessa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sekin?

Niin, Kukkosen suomalaisuudessa on pieni jekku.

Hän on kyllä suomalainen, mutta hän asuu Minnesotassa Yhdysvalloissa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Suomeen Teslan Model 3 -autoja on varattu useita, mutta niitä ei ole vielä pystytty toimittamaan, sillä Teslalla on ollut hankaluuksia tuottaa autoja sitä tahtia mitä ihmiset sitä ostaisivat.

Toimitusten Eurooppaan pitäisi käynnistyä ensi vuoden alkupuolella.

Tesla on ollut tuotantovaikeuksiensa lisäksi monien muidenkin seikkojen vuoksi pahoissa vaikeuksissa, ja toimitusjohtaja Elon Muskista on epäilty, onko hän tehtäviensä tasalla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Viimeisimmät uutiset kertovat, että tunnelin päässä on valoa, ja se valo voi olla erittäin kirkas.

Tesla teki tämän vuoden kolmannella vuosineljänneksellä 311,5 miljoonan dollarin tuloksen 6,8 miljardin dollarin liikevaihdosta. Yhtiön jo valmiiksi erittäin arvokas osakkeiden hinta lähti nousuun.

Vuotta aiemmin tulos oli 619 miljoonaa dollaria tappiolla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kyseessä on ensimmäinen kerta pitkään aikaan, kun Tesla on ollut voitollinen, ja itse asiassa kyseessä on vasta kolmas kerta, kun yhtiö on koskaan ollut voitollinen koko 15 vuoden olemassaolonsa aikana.

Pääsyynä tulokseen on nimenomaan Model 3.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tutustutaan autoon sen perusteella, millaisen vaikutelman Kukkonen on autosta omassa käytössään saanut.

Ennen Kukkosen kommentteja on syytä muistuttaa, että hänen mielipiteensä tulee ihmiseltä, joka edistää työkseen sähköautoilua.

Aikoinaan Fordilla töissä ollut Kukkonen toimii Minnesotassa konsulttina yrityksissä, jota tuottavat sähköautoalan asiantuntijatietoa päättäjille ja yrityksille.

Hän kouluttaa automyyjiä myymään sähköautoja, luennoi aiheesta ja tekee yhteistyötä sähköyhtiöiden ja valmistajien kanssa.

Kukkosella ei tosin ole mitään syytä kehua nimenomaan Teslaa, hän sanoo.

”On minulla muutama Teslan osake, mutta kenelläpä ei olisi, jos seuraa yhtään osakemarkkinoita. Minä edistän kaikkia autoalan toimijoita, jos töpseli vain löytyy. Tunnuslauseeni on, että no plug, no deal.”

Kukkosten auto maksoi 57 000 dollaria, josta Kukkonen saa 7 500 dollaria takaisin vuoden lopussa veroilmoituksen tehdessään. Kyseessä on liittovaltion säätämästä kannustimesta ostaa sähköauto.

Hetkinen: 57 000 dollaria?

Tesla Model 3:n piti olla täyssähköauto koko kansalle. Yhdysvalloissa uusi auto maksaa keskimäärin kolmisenkymmentätuhatta euroa, joten tämähän on rutkasti kalliimpi.

Model 3:a markkinoitiin nimenomaan halpana, noin 35 000 euron sähköautona, kun ihmiset pääsivät varaamaan autoja ennakkoon.

”Autosta tulee käsittääkseni ensi vuonna malli, joka maksaa sen 35 000 euroa, mutta tällä hetkellä Teslan ei ole mitään järeä lanseerata sitä vielä, koska tälle kalliimmallekin mallille on kysyntää enemmän kuin mitä yhtiö ehtii tehdä”, Kukkonen sanoo.

Model 3 on ollut pääosin Kukkosen vaimon käytössä, mutta hänkin on päässyt ajamaan jonkin verran.

Auto on nelivetoinen. Auton toimintamatka on 310 mailia eli noin 500 kilometriä, joka on Kukkosen mukaan melko lähellä todellista toimintamatkaa.

Kukkosen mukaan hänen ystävänsä oli ajanut talvella autolla, ja toimintasäde oli ollut 250 mailia. Yleensä kylmä sää vaikuttaa sähköauton toimintamatkaan merkittävästi.

Kukkonen on erittäin tyytyväinen autoonsa.

”Auto vahvistaa sitä fiilistä, että Tesla on tällä autolla erityisesti tuonut käyttäjille uuden tavan autoilla ja näyttää, mihin teknologia on menossa”, Kukkonen sanoo.

Teslan koeajojen yhteydessä on valiteltu pikkuvikoja, kuten tuulen suhinoita ja pintakovaa jousitusta, mutta Kukkosen mukaan näitä vikoja on tehokkaasti korjattu jo hänen autoonsa mennessä.

Kukkonen on erityisen innostunut siitä, että autossa ei ole juuri mitään nappeja. Lähes kaikki toimii kosketusnäytön ja kahden rullan avulla, joista voi säätää esimerkiksi peilien asentoa, valojen suuntausta ynnä muita asioita.

Kukkonen näkee autossa analogian älypuhelimiin.

”Tämä on vähän samaa, mitä Applen iPhone teki vanhoille kännyköille, eli nappeja ei juuri ole, mutta toiminnallisuutta löytyy vaikka kuinka paljon. Olin itsekin skeptinen kosketusnäytön suhteen, mutta se toimii tosi hyvin.”

Auton tietoteknisyys voi olla riski siinä mielessä, että usein mitä enemmän hienoa teknologiaa, sitä helpommin jokin menee ehkä vikaan, mikäli toteutus ei ole asianmukainen.

Toisaalta autoa pystyy parantelemaan tämän vuoksi helposti päivityksillä.

 

”Tämä on vähän samaa, mitä Applen iPhone teki vanhoille kännyköille, eli nappeja ei juuri ole, mutta toiminnallisuutta löytyy vaikka kuinka paljon.”

Tesla onnistui esimerkiksi lyhentämään autonsa jarrutusmatkaa merkittävästi silkalla etäpäivityksellä sen jälkeen, kun kuluttajalehti Consumer Reports valitteli auton huonoa jarrutusmatkaa.

Ja kun autoista puhutaan, on syytä puhua myös suorituskyvystä: auto on myös nopea.

”Tämä kiihtyy nollasta sataan 4,5 sekunnissa. Nopeutensa ja segmenttinsä puolesta lähin kilpailija on BMW:n M3, joka on paljon kalliimpi.”

Kukkonen maalailee kaunista tulevaisuutta sähköiselle liikenteelle. Toki se johtunee osin siitä, että se on hänen bisneksensä, mutta hänellä on sanomisiinsa järkeenkäypiä perusteluita ja todisteita.

Teslan Model 3 oli liikevaihdolla mitattuna Yhdysvaltain parhaiten myynyt automalli ja myyntimäärällä mitattuna viidenneksi myydyin viimeisimmällä kvartaalilla.

Kukkosen mukaan sähköautoilu lisääntyy, mikäli siihen kannustetaan. Norja, jossa on suuria kannustimia sähköautoille, on ehkä paras esimerkki kannustimien toimimisesta. Siellä syyskuussa 60 prosenttia uusista myydyistä autoista oli täyssähköautoja tai pistokehybrideitä.

”Tällaisilla lukemilla alkaa olla jo vaikutuksia. Jos olisin Norjalainen Mazda-kauppias, olisin aika ihmeissäni, kun yli puolet markkinoista on poistunut. Me elämme tässä suuren muutoksen edessä.”

Kukkonen puhuu myös puhtaan energia puolesta, ja usko silläkin saralla on kova.

Energiayhtiöiden kanssa töitä tekevän Kukkosen mukaan esimerkiksi Minnesotassa tuulivoima on jo nyt halvempi energiantuotantomuoto kuin fossiiliset.

Kukkosen mukaan esimerkiksi Donald Trumpin takaperoisen oloinen politiikka on taistelua – niin – tuulimyllyjä vastaan.

”Kyllä se Trump voi siellä yrittää avata hiilikaivoksia ja hölmöillä, mutta ei se auta. Fossiilisissa polttoaineissa ei yksinkertaisesti ole enää niitä kilpailuetuja saatavilla, koska se ei ole tulevaisuuden energiamuoto. On turhaa panostaa kuolevaan alaan.”

Kukkonen kysyy, miksei Suomessa ole lähdetty nopeammin mukaan liikenteen sähköistymiseen, jotta Suomi voisi olla etujoukoissa ja hyötyjänä uusien teknologioiden saadessa jalansijaa.

 

”Kyllä se Trump voi siellä yrittää avata hiilikaivoksia ja hölmöillä, mutta ei se auta.”

Kukkosen mukaan tarvittaisiin selkeitä linjauksia valtiovallalta esimerkiksi kannustimien muodossa.

”Suomessa voidaan tuottaa puhtaasti energiaa kotimaisesti, jota käyttää sähköautoihin. Öljy täytyy tuoda ulkomailta. Eli ensin ostetaan se öljy ja annetaan se raha pois, ja sitten vielä otetaan ne kaikki päästöt kotimaahan. Yhtälö on järjetön.”

Sähköautoileva ihminen myös kuluttaa Kukkosen mukaan vähemmän rahaa energiaan (eli polttoaineeseen), jolloin hänelle jää enemmän rahaa kuluttaa paikallisesti.

”Se kotimaahan jäävä raha voidaan sitten taas investoida vaikkapa puhtaampiin energiamuotoihin.”

Kukkonen on, kuten sanottua, sähköautojen puolestapuhuja, mutta myös muilta tahoilta on tullut ulostuloja asian suhteen.

Kovana Tesla-kriitikkona tunnettu, Citron Researchilla työskentelevä Andrew Left sanoi Teslan voitollisesta kvartaalista:

"Tesla vaikuttaa olevan ainoa yhtiö, joka pystyy oikeasti tuottamaan ja myymään sähköautoja."

Kukkonen tosin uskoo, että pian muutkin pystyvät tekemään voittoa sähköautoilla.

Jututimme Kukkosta vuonna 2016. Silloin hän sanoi näin:

”Lähtökohtani on insinöörinä, toimiiko jokin asia teknisesti. Näin, että sähköautojen tekniikka on muihin verrattuna ylivoimainen. Siihen me olemme menossa, siitä ei ole kysymystäkään.”

Nyt hän on varma, että tämä tulee tapahtumaan, kunhan suuret autoyhtiöt alkavat toden teolla saada sähköautojaan markkinoille, kuten odotettavissa on.

”Tämä juna on lähtenyt liikkeelle, eikä sitä voi enää pysäyttää.”

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Sähköauto
  • Tesla
  • Auto
  • Autot
  • Jose Riikonen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Suuren kauppakeskuksen rakentaminen keskeytyi Espoossa – Lippulaivalle etsitään nyt uutta urakoitsijaa

    2. 2

      Ruotsalaisen koulun juhlissa julkisesti jaettu seksipalkinto johti ehdolliseen tuomioon – ”tunnustuksen” saanut järkyttyi kaveriensa tempauksesta

    3. 3

      Näin karsealta näyttää yksin­purjehtija Tapio Lehtisen veneen pohja – ”Ei riitä, että barnakkelit pilaavat kilpailun, ne laittavat oikeasti hengen­vaaralliseen tilanteeseen”

    4. 4

      Suomalaistutkijat löysivät uuden yhteyden ruuan ja aineenvaihduntaa edistävän ruskean rasvan välillä

    5. 5

      Tällainen on Suomi: Kun Trump kertoi uskomattoman väitteen Pohjolan metsänhoidosta, suomalaiset lähtivät metsään haravoimaan ja imuroimaan

    6. 6

      Miesten ja naisten erot kasvavat, kun tasa-arvo lisääntyy – Odottamaton ”tasa-arvon paradoksi” on havaittu useissa tutkimuksissa

      Tilaajille
    7. 7

      Miestenpäivänä voisimme lakata uskomasta kummitusjuttuihin feministeistä

    8. 8

      DN: Venäjän agentti soluttautui ruotsalaiseen toimittaja­kouluun

    9. 9

      Tutkimus paljastaa: Koulujen uudet menetelmät heikentävät oppimista merkittävästi

    10. 10

      Paniikkia, konkurssien pelkoa ja lähtöaikeita – Kauppakeskus Redin asiakaskato ajaa yrittäjiä ahdinkoon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tällainen on Suomi: Kun Trump kertoi uskomattoman väitteen Pohjolan metsänhoidosta, suomalaiset lähtivät metsään haravoimaan ja imuroimaan

    2. 2

      Paniikkia, konkurssien pelkoa ja lähtöaikeita – Kauppakeskus Redin asiakaskato ajaa yrittäjiä ahdinkoon

    3. 3

      Tutkimus paljastaa: Koulujen uudet menetelmät heikentävät oppimista merkittävästi

    4. 4

      Aso-kotien vuokrat ovat järkyttäviä ja kallistuvat niin paljon, ettei niihin uskalla muuttaa, kertoo lukija – HS selvitti eri asumismuotojen kuluja

    5. 5

      Ei tässä mitään tindereitä tarvita – Venäjällä seuraa isketään vaikka kadulta, ja näin se tapahtuu

      Tilaajille
    6. 6

      Miesten ja naisten erot kasvavat, kun tasa-arvo lisääntyy – Odottamaton ”tasa-arvon paradoksi” on havaittu useissa tutkimuksissa

      Tilaajille
    7. 7

      Täti innostui sukututkimuksesta, ja niin Leenakin teki dna-testin – Kun tulokset tulivat, eletty elämä osoittautui valheeksi

      Tilaajille
    8. 8

      Nuoren omaisuus varastettiin Kampissa – Epäillyt yrittivät häipyä Poriin, poliisi pysäytti pakobussin Karkkilassa

    9. 9

      Voisiko kerrostalon sisälämpötila olla 18 astetta? Merihaassa testataan, miten suomalaiset sietävät englantilaisia lämpötiloja

    10. 10

      Kauppa­keskus Redin johtaja ei kommentoi yrittäjien lähtöaikeita: ”Vuokralaiset vastaavat itse omasta liiketoiminnastaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tutkimus paljastaa: Koulujen uudet menetelmät heikentävät oppimista merkittävästi

    2. 2

      Puurokattila liedellä kertoi, että asunnosta oli lähdetty vauhdilla – Sina Varheen tytär katosi, ja seuraavien kuukausien jäljet seuraavat äitiä läpi elämän

      Tilaajille
    3. 3

      Helsingin surkein taloyhtiö oli pahassa jamassa ja jopa vaarallinen – juuri valmistunut peruskorjaus maksoi 2 800 euroa neliöltä

    4. 4

      Paniikkia, konkurssien pelkoa ja lähtöaikeita – Kauppakeskus Redin asiakaskato ajaa yrittäjiä ahdinkoon

    5. 5

      Ilta-Sanomat: Näyttelijä Aku Hirviniemi sai syytteen kahdesta seksuaalisesta ahdistelusta

    6. 6

      Täti innostui sukututkimuksesta, ja niin Leenakin teki dna-testin – Kun tulokset tulivat, eletty elämä osoittautui valheeksi

      Tilaajille
    7. 7

      Ihmisten ja hiirten aivoista löytyi suolisto­bakteereita – ”Tämä on tajunnan­räjäyttävää”, kommentoi neuro­tieteilijä

    8. 8

      Muutaman kympin Aalto-maljakosta väärennetään sahaamalla satojen eurojen klassikko – Näin ostajia jymäytetään väärennetyllä Suomi-designilla ja näin vältät huijarien ansat

      Tilaajille
    9. 9

      Tällainen on Suomi: Kun Trump kertoi uskomattoman väitteen Pohjolan metsänhoidosta, suomalaiset lähtivät metsään haravoimaan ja imuroimaan

    10. 10

      Kuvia Suomesta, osa 39: Rio Gandara kuvasi, mitä tekevät ihmiset, jotka eivät saa öisin unta

    11. Näytä lisää