Auto

HS haki Norjasta vetyauton ja koeajoi kulkuneuvon, jota ei voi Suomessa tankata missään

Hyundai Nexo tupruttelee pakoputkestaan vain vesihöyryä.

Nyt pitäisi pystyä katsomaan tiukasti tulevaisuuteen. Monessa Euroopan maassa, esimerkiksi Saksassa, Tanskassa ja Norjassa, nähdään polttokennosähköautolla eli niin sanotulla vetyautolla mahdollisuuksia liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Näissä maissa vetyautoilun vaatimien vetytankkausasemien infraan panostetaan jatkuvasti, vaikka ei se ihan halvaksi tulekaan.

”Yhden vetytankkausaseman hinnaksi tulee Norjassa noin 3 miljoonaa euroa. Meilläkin oli asemia aiemmin enemmän, mutta tällä hetkellä vain kaksi. Mutta ensi vuonna saamme tankkausasemien määrän nostettua viiteen”, kertoo Hyundai Motor Norwayn tuotepäällikkö Öyvind Knudsen.

Lainasimme Hyundain upouutta ja harvinaista vetyautoa, Nexoa Suomeen koeajolle Norjasta, koska sitä ei Suomesta toistaiseksi voi ostaa. Auto maksaa naapurimaassamme yksityisasiakkaalle noin 60 000 euroa. Voisiko tässä olla autoilun tulevaisuus?


Infra auttaisi paljon

Syy siihen, ettei Nexoa tuoda virallisesti Suomeen, on yksinkertainen. Sen polttoaineenaan käyttämää vetyä ei voi Suomessa tankata henkilöautoon enää missään. Kun vielä muutama vuosi sitten Suomessa oli peräti kaksi vedyn tankkausasemaa, on niitä tänään tasan nolla. Viimeinenkin asema on ajettu alas Woikoskella olemattoman käyttöasteen vuoksi. Muna-kana -ilmiö toteuttaa tässä itseään: kun ei ole autoja, ei kannata rakentaa polttoaineen jakeluverkostoa – ja päinvastoin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vaikeuttaahan se päästöttömän vetyauton käyttöä varmasti, kun lähimmät tankkausasemat sijaitsevat Tukholmassa ja Pärnussa. Välillä tuntuukin siltä, että Suomesta katsoen autoiluun liittyvissä kehitysasioissa ruoho on aina vihreämpää naapurissa.

Kymmenen vetyaseman hinta olisi Suomessa todennäköisesti samaa tasoa kuin naapurimaassa Norjassa, noin 30 miljoonaa euroa. Niillä päästäisiin jo hyvin alkuun. Kertapanostus olisi pieni osa siitä potista, jonka verottaja ottaa suomalaisautoilijoilta vuosittain. Ja olisihan se valtiolta myös panostus puhtaamman autoilun edistämiseen.


Fiksumman näköinen FUV

Nexo on tuotannossa oleva aito vetyauto, jossa sähkömoottori saa voimansa akkusähköautoista poiketen auton polttokennoista. Polymeerielektrolyyttipolttokennojen teho on Nexossa 95 kilowattia, ja ne käyttävät polttoaineenaan siis vetyä. Merkitsevin etu vetyautossa on akkusähköautoihin verrattuna se, että vetyauton polttoainesäiliöt voidaan täyttää parissa kolmessa minuutissa tyhjästä täyteen. Molempien hiilidioksidipäästöt ovat tien päällä nolla, mutta toisin kuin akkusähköautossa, vetyautossa on pakoputki, josta tupruttaa ulos puhdasta vesihöyryä. Sitä syntyy polttokennoissa sähkön tuotannon yhteydessä.


Hyundain Nexolla on vain vähän kilpailijoita. Tärkeimmät niistä ovat nykyiset tuotantomallit Honda Clarity ja Toyota Mirai. Ne ovat varsin futuristisesti muotoiltuja: Clarity muistuttaa nätisti ilmaisten muovipussiin pukeutunutta mäyräkoiraa, Mirai sammakon ja ostoskärryn risteytystä. Näitäkään vetyautoja ei tuoda Suomeen.

Nexo on toista maata, sillä se voisi olla mikä tahansa nykymuodin mukainen katumaasturi eli SUV – paitsi että Hyundai on nimennyt auton FUV:iksi, tulevaisuuden hyötyautoksi, Future Utility Vehicle. Nexoon on saatu loihdittua mielenkiintoisia muotoja, jotka ovat erottuvia olematta kuitenkaan häiritsevän poikkeavia. Autossa on maasturimaisia piirteitä, mutta todellisuudessa se on malliltaan tavanomainen korotettu etuvetoinen katuauto – mukamaasturi.

Äänetön taivaltaja

Noin 4,7-metrisen Nexon kor­keahko kori tarjoaa mukavat tilat neljälle ja kohtuulliset tilat viidelle aikuiselle. Auton sisä­ilme on samaan aikaan sekä pirteä että seesteinen. Sitä korostavat harmaan ja vaalean verhoilun sävyt. Sisällä tunnelma on avara, ja ulos näkee hyvin. Istuin- ja ohjauspyöräsäädöt ovat laajat, eikä parhaan ajoasennon löytäminen tuota ongelmia.


Kuljettajan paikalla istuu mielellään pidemmänkin matkan. Eteen avautuva virtuaalimittaristo on miellyttävän selkeä. Sen viereiselle kojelaudan osalle on istutettu 12,3-tuumainen kosketusnäyttö. Siinä toimii auton viihdejärjestelmä, jonka käyttöliittymä on poikkeuksellisen onnistunut ja helppokäyttöinen. Kaikki on valmista tien päälle. Nexon toimintamatka yhdellä tankkauksella on virallisesti 666 kilometriä, joten ihan heti ei matka tällä autolla jää kesken.

Aikuisen hyvätapainen

Liikkeelle lähdetään äänettömästi, kun keskikonsolin pientä komentosiltaa muistuttavasta paneelista valitsee painikkeen D. Liikkuminen muistuttaa täysin akkusähköauton ajamista. Kiihtyvyys on käyttöautolle riittävän reipasta, mutta ei erityisen roisia. Sähkömoottorin suurin teho on 120 kilowattia eli 163 hevosvoimaa. Se riittää 1 900 kilon painoiselle autolle kohtuullisen hyvin. Ohituskiihtyvyyttä tukee sähkömoottorin hyvä 395 Nm:n vääntö, joka on käytännössä koko ajan käytettävissä. Raskaan liikenteen ohittaminen sujuu Nexolla vaivattomasti, ja sisätilat pysyvät jopa moottoritienopeuksissa miellyttävän hiljaisina. Ratin takana tuntuu välillä siltä, kuin leijuisi pienen avaruusaluksen kyydissä, tosin tässä ja nyt.


Ohjaustuntuma on säädetty neutraalin vaivattomaksi ja vakaaksi, urheilullisia piirteitä siitä on turha etsiä. Myös auton jousitus tuntuu nielevän tien epätasaisuuksia hyvin. Yksi Nexon hienoista oivalluksista on kuljettajaa avustava sivupeilikamera, joka aktivoituu aina, kun kyseisen puolen suuntamerkkiä käytetään. Taaksepäin näyttävä kameranäkymä tulee mittariston keskelle näkyviin. Nexo kykenee etenemään myös itsenäisesti jonkin matkaa, mutta välillä ohjauspyörään on koskettava, muuten kuljettajan ajoapujärjestelmät kytkeytyvät pois päältä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Nexo on Hyundailta hieno osoitus siitä, että vedylläkin voisi olla tulevaisuus yhtenä liikenteen polttoaineena. Tekniikasta päästövähennysten edistysaskeleet eivät tässä autossa jää kiinni.

Viime viikolla HS Koeajossa oli Audi A6.

Lue kaikki HS Koeajot tästä.

Koeajossa

Hyundai Nexo


Nexossa on kohtalaisen hyvin tilaa, edessä reilummin kuin takana. 461 litran tavaratila on selkeän mallinen ja tasapohjainen, sillä vetytankit on sijoitettu kolmena erillisenä yksikkönä viemään vähemmän tilaa.

Nexo on tehty leppoisaan kruisailuun ilman liioitellun urheilullisia painotuksia. Energiatalous on hyvällä tasolla, ja auton tankkaus sujuu vaivatta muutamassa minuutissa, mikäli vetytankkausaseman vain löytää.

Vetyautojen ongelmana ovat toistaiseksi harvan jakeluinfrastruktuurin lisäksi vedyntuotannon tuhlaileva energiatalous. Polttokennosähkön kuluttamaa yhtä kilowattituntia kohden kuluu vedyn tuotanto mukaan lukien 2,8 kWh energiaa. Akkusähköautolla vastaava lukema on noin 1,4 kWh.

Tasapainoiset ajo-ominaisuudet, pitkä toimintamatka

— Ei tuoda Suomeen,

olematon tankkausinfra

Hinta: noin 60 000 euroa (ilman autoveroa).

Kulutus (ilmoitettu): WLTP-yhdistetty 0,95 kg / 100 km vety.

Kiihtyvyys sataan: 9,2 s, huippunopeus 179 km/h.

Kilpailijoita: Honda Clarity, Toyota Mirai

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Miksi ihmiset vain näpräävät kännyköitään bussissa? Kuljettaja Raimo Lampea asia vaivasi niin paljon, että hän päätti tehdä jotain

    2. 2

      Näin meidät huijattiin juomaan vaikka ei ole jano – liika juominen on vaarallista urheilussa, ja muillekin se on turhaa

      Tilaajille
    3. 3

      Maanantaina Suomessa voi nähdä harvinaisen kuunpimennyksen – Lähetä kuvia ruosteenpunaiseksi värjäytyvästä kuusta HS:lle

    4. 4

      Tein vuosia sitten väärän valinnan opiskelu­paikasta ja nyt saan siitä rangaistuksen

    5. 5

      Maanantai on kouluissa isojen ruoka-annosten päivä – asian­tuntijat näkevät ilmiön taustalla useita syitä

    6. 6

      Suomi laittoi miljoonia euroja saksalaisiin ruoka­messuihin – HS kiersi Suomen osaston berliiniläisen ruoka­gurun kanssa, tällainen on hänen tuomionsa

    7. 7

      Heistä piti tulla super­tähtiä, mutta toisin kävi – Kolme suomalaista ykkös­kierroksen NHL-varausta kertoo HS:lle, miksi ura ei auennutkaan

      Tilaajille
    8. 8

      Suomeen on jo saattanut levitä uusi peto – ensi­havainto kulta­sakaalista voidaan tehdä hetkenä minä hyvänsä

    9. 9

      Keskellä Helsinkiä on talo, jonka lattian alta paljastui aikakapseli täynnä 300 vuoden takaista elämää

    10. 10

      Lesken oikeudet ovat suurin perinnön­jakoon liittyvä harha­käsitys – ”Kaiken­laiset epäilykset aiheuttavat verisiä riitoja”, sanoo asianajaja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskellä Helsinkiä on talo, jonka lattian alta paljastui aikakapseli täynnä 300 vuoden takaista elämää

    2. 2

      Entä jos lentämisen sijasta matkustaisi Málagaan, Berliiniin tai New Yorkiin maitse ja meritse? Laskimme päästöt, hinnat ja matka-ajat

    3. 3

      Lesken oikeudet ovat suurin perinnön­jakoon liittyvä harha­käsitys – ”Kaiken­laiset epäilykset aiheuttavat verisiä riitoja”, sanoo asianajaja

    4. 4

      Toimittaja Lea Pakkanen matkusti läpi Venäjän ja huomasi olevansa ruumiiden keskellä – Pienessä siperialais­kylässä valkeni Pakkasen suvun salaperäinen painajainen

      Tilaajille
    5. 5

      Maanantaina Suomessa voi nähdä harvinaisen kuunpimennyksen – Lähetä kuvia ruosteenpunaiseksi värjäytyvästä kuusta HS:lle

    6. 6

      Kommentti: Poika­koulun oppilaat nöyryyttivät alkuperäis­kansan aktivistia – Video tapauksesta on herättänyt järkytystä, koska se kertoo Yhdys­valtojen poliittisesta ilmapiiristä

    7. 7

      Ahtaasti asuminen on yleistymässä, ja Helsingin Alppilassa asuvat Estradat ovat siitä osoitus – neli­henkisen perheen kodissa on vain keittiö ja makuu­huone

    8. 8

      Suomeen on jo saattanut levitä uusi peto – ensi­havainto kulta­sakaalista voidaan tehdä hetkenä minä hyvänsä

    9. 9

      Poliisi: Taksikuski tunkeutui asunnolle Turussa, asiakas joutui seksuaalirikoksen uhriksi

    10. 10

      Lähes kaikki kuntohiihtäjät sortuvat kahteen perusvirheeseen, jotka korjaamalla eteneminen helpottuisi hetkessä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä sanat kannattaisi sanoa monelle vanhemmalle, vaikka minut ne saivatkin itkemään

    2. 2

      Vuoden paras Fingerpori -äänestys keräsi yli 23 000 ääntä – ”Hieno valinta”, toteaa Pertti Jarla yleisön suosikista ja paljastaa omansa

    3. 3

      Pilapiirtäjä Ville Ranta teki piirroksen Oulun seksuaali­rikoksista ja sohaisi muurahais­pesään – Facebook jäädytti tilin, mutta se ei Rantaa hetkauta, sillä hän ei ole ensi kertaa asialla

    4. 4

      Sähköhammasharjakin voi jättää hampaat likaisiksi – yleinen harjaustekniikka pilaa koko sähköharjan idean, sanoo asiantuntija

    5. 5

      Keskellä Helsinkiä on talo, jonka lattian alta paljastui aikakapseli täynnä 300 vuoden takaista elämää

    6. 6

      Autoista tuli niin hyviä, että kuljettajien ajotaidot romahtivat – tämä perusasia unohtuu monelta ja talvella sen kuulee lähes joka risteyksessä

    7. 7

      Tältä näyttää Redi arkisena aamu­päivänä – Yrittäjät kertovat, miltä kauppa­keskuksen tilanne vaikuttaa nyt

    8. 8

      Tällainen on kahdeksan lapsen hyväksikäyttö­tapaus: Kalliolaismies saalisti tyttöjä Instagramissa – Tuomittu pyysi 14-vuotiasta tyttöä vaikenemaan seksistä

    9. 9

      Kampaaja Petri Puhakka joi itsensä väsyksiin, haki voimaa amfetamiinista, vihasi itseään peilin edessä ja joi lisää – Sitten esimies sanoi oikeat sanat

      Tilaajille
    10. 10

      Keksijänero loi miljardituotteen ja joutui tyttärensä syrjäyttämäksi – Suomalaista Polaria ja sen perustajan traagista kohtaloa ympäröi hiljaisuuden muuri

      Tilaajille
    11. Näytä lisää