Auto    |   HS koeajo

Nahkaisen muhkea ja kallis Touareg kulkee ja vetää kuin juna, mutta toistaa Volkswagenin perisyntiä – sisätilat ovat insinöörimäisen kliiniset

Uusi Touareg on entistä mukavampi ja turvallisempi, mutta sisätilat muistuttavat liikaa Passatista.

Pysäköin uuden Volkswagen Touaregin liikekorttelin eteen ja poistun hoitamaan asioita. Palatessani huomaan, kuinka auton ympärille on kerääntynyt nelihenkinen äijäkööri läheiseltä rakennustyömaalta.

Seuraan kaukaa, kuinka miehet hörppivät sumppia pahvimukeista ja ihmettelevät autoa. Mikäs Volkkari se tällainen on? Yksi kurkistelee ikkunoista sisälle uteliaan näköisenä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Huoltoasemalla käy myöhemmin sama juttu. Katselen kahvilan ikkunasta, kun parkkipaikalla tupakkia poltteleva mies löntystelee auton vierelle ja tutkailee autoa joka nurkasta.

Ihmetyksen sinänsä ymmärtää. Tämän lehdistöauton lisäksi näitä uusia kromihymyisiä päällikkövolkkareita ei vielä montaa Suomessa ole. Vanhempien Touaregien valasmainen pallomuotoilu on vaihtunut terävämmiksi linjoiksi ja auto on näyttävä, muttei pröystäilevä.


Pari päivää myöhemmin, aivan toisaalla, kävelen kotikadullani auton luo. Jaahas! Joku on käynyt yön aikana sylkäisemässä kunnon klimpit kuskin ikkunaan. Tällä postinumeroalueella myös Volkswagen käy ilmeisesti ökyautosta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Yllä tiivistyvät kai ne neljä tunnetta, joita tällainen yli sadan tuhannen euron katumaasturi ihmisissä herättää: uteliaisuus, ihailu, kateus ja inho.

Kuskin paikalta voisi lisätä vielä viidennen: lievä pettymys. Onhan tämä hieno, mutta olisiko sittenkin Range Rover tai Jaguar samalla hinnalla vielä ylellisempi?
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kahden tonnin painoinen ja nelivetoinen Touareg on parasta ja kalleinta, mitä Volkswagenilla on tarjota, kun ministeritason nahkalinna Phaeton pantiin mallistosta eläkkeelle kaksi vuotta sitten.

Se on muhkea, tehokas ja kaikilla uusimmilla hienouksilla varusteltu maasturi. Lisävarusteena saa jopa lämpökameran, jonka pitäisi tunnistaa tielle juoksevat hirvet ja muut otukset parin sadan metrin päästä pimeälläkin.


Ensimmäisen mallin Touareg tuli kauppoihin katumaasturihuuman alkuvuosina 2002. Ylellisyysvarusteiden lisäksi se oli jykevä vetojuhta ja pärjäsi maastossa. Autossa oli lukittava neliveto alennusvaihteella, ja mallistoon kuului aivan poskettomia moottoreita, esimerkiksi 450-hevosvoimainen bensa-W12 ja peräti 750 newtonmetrillä vääntävä V10-dieselmoottori. Jälkimmäisen voimin Touareg hinasi mainostemppuna kokonaista Boeing 747 -jumbojettiä lentokentällä.

Sittemmin sanapari diesel ja Volkswagen on yhdistynyt monen mielessä lähinnä ympäristömyrkkyyn. Myös edellismallin Touaregeja jouduttiin vetämään takaisin tuhatmäärin kun ilmeni, että niidenkin päästöjä oli peukaloitu.



Dieselillä mennään silti yhä, ja nyt pellin alla on uusi kolmelitrainen V6-turbodiesel ilman huijausohjelmistoa. Touaregiin sen saa kahdella tehotasolla, joko 231- tai 286-hevosvoimaisena.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Neliveto on toteutettu nykytyyliin Torsen-keskitasauspyörästöllä, joka jakaa tarpeen mukaan voimaa eteen ja taakse. Kovaan maastomöyrintään tarkoitettua alennusvaihdetta ei Touaregissa enää ensimmäisen mallin jälkeen ole ollut, mutta yli 20 sentin maavaralla varustetun auton kehtaa kyllä ajaa myös mutapellolle, jos sellainen kiinnostaa. Vetokyky on edelleen 3 500 kiloa. Kesymmällä moottorilla Touareg lähtee kaupasta 96 000 eurolla. Koeajoimme tehokkaamman version, ja autolle tuli lisävarusteineen hintaa 111 000 euroa. Ajettavuus ei ainakaan petä.

Dieselissä on vääntöä muh­keat 600 newtonmetriä, ja se tuntuu. Touareg repii itsensä vauhtiin täysin vaivattomasti jopa täyteen kuormattuna ja on äärimmäisen vakaa ajettava. Maantiellä suorastaan hymyilyttää, kun auton ei ohituksessakaan tarvitse vaihtaa kutosvaihdetta pienemmälle.


Hilpeä on myös Volkswagenin ilmoittama kiihtyvyys. Muinaisen meren fossiilieläimiä polttamalla kahden tuhannen kilon teräslinnake kiihtyy paikaltaan nollasta sataan vain 6,1 sekunnissa. Käytännössä luku on lähempänä seitsemää, mutta hurja lukema sekin on tällaiselle tankille. Kahdeksanportainen automaatti toimii muuten eleettömästi, mutta alasvaihdoissa on pientä empimistä. Markkinoilla on sulavampiakin.

Dieselin kulutus oli koeajolla varsin lähellä ilmoitettua eli kahdeksaa litraa sadalla.

Ilmajousitus ja nelipyöräohjaus ovat harkinnan arvoisia lisävarusteita, vaikka niille tulee hintaa 5 000 euroa. Ilmajouset imevät käytännössä kaikki tien töyssyt ja epätasaisuudet.

Hidastetöyssytkään eivät tunnu missään. Samalla maavaraa voi nostaa ja laskea tarpeen mukaan. Nelipyöräohjauksen avulla iso auto kääntyy ympäri yllättävän pienessä tilassa – kääntösäde on lähes samaa luokkaa kuin pienessä Golfissa.


Sisällä välitöntä vau-efektiä tarjoaa kuskin edessä avautuva, peräti 15 tuuman kosketusnäyttö (lisävarusteena 4 000 euroa). Sen näkymiä voi muokata mieleisekseen eikä peruutuskameran kuvaa todellakaan tarvitse tihrustaa. Navigaattorin kartat saa levitettyä jatkumaan näytöltä vielä mittariston keskelle.

Jopa penkinlämmittimiä säädetään isolta näytöltä, mutta ratkaisu on huono, sillä sormi ei aina tahdo osua oikeaan kohtaan ja näytön alareunan toimintoja on kankea ohjata. Se vie myös huomiota tiestä.

Sisätilojen yleisilme on siisti, mutta tylsä. Kylmät alumiinikoristeet ojentavat mustan muovin saksalaiseen ryhtiin.

Ohjaamo ei silti juuri eroa hyvin varustellusta, puolet halvemmasta Passatista. Tämä on volkkarin perisynti – ominaisuuksiltaan auto vastaa huomattavasti ökympää Porsche Cayennea, mutta yrittää teeskennellä vaatimatonta. Kumiset kuramatot ja ovien kovat muovit eivät elähdytä, kun autosta on maksanut pienen kaksion verran.

Penkit ovat kuitenkin mainiot. Lievästi ylipainoinen Homo sapiens ja sähkösäätöinen lehmännahkapenkki sopivat hienosti yhteen. Tässähän ollaan oikein ravintoketjun huipulla, kun jopa penkkien sivuttaistukea voi säätää mieleisekseen.


Tavaratila on kasvanut edellismallista, ja penkit kaadettuna Touaregiin mahtuu melkein kokonainen muuttokuorma –kokeilimme, sillä tuttavan muutto­urakka ajoittui koeajoviikolle.

Auto nielee kerralla helposti kymmenkunta muuttofirman laatikkoa, pari matkalaukkua ja muuta sälää. Sähköinen vetokoukku kääntyy esiin puskurin alta nappia painamalla.

Dieselkäyttöinen maasturinmöhkö kuulostaa nykyään vähän jo muinaisjäänteeltä, ja sitä se on ainakin verottajan mielestä. Varustellun Touaregin hinnasta pelkkää autoveroa on 34 000 euroa. Verolla saisi jo yhtä ison Škoda Kodiaqin pienimmällä moottorilla tai vaikka kolme romanialaista Daciaa.

Touareg tuntuu muutenkin oudolta väliinputoajalta kalliiden maasturien luokassa. Se on erinomainen auto, mutta mikä on hillityn ja vähän kansanomaisen Volkswagenin brändiarvo ihmiselle, joka etsii yli 100 000 euron hintaista kulkinetta?


Suomessa Touareg on jäänytkin nurkkatuotteeksi. Sitä myydään vuosittain korkeintaan muutamia kymmeniä, kun esimerkiksi kilpailevien Audi Q7:n ja BMW X5:n myyntimäärät lasketaan sadoissa. Volvo XC90 on yltänyt jopa 500 kappaleen vuosimyyntiin.

Touaregin suurin markkina on Kiinassa, jossa on saatavilla myös yli 300-hevosvoimainen lataushybridi. Kevyemmin verotettu hybridi on tulevaisuuden moottori, mutta sen tulosta Suomeen ei ole tietoa. Sen sijaan VW lanseeraa meille loppuvuodesta peräti 422-hepoisen V8-dieselin, mikä tuntuu vanhanaikaiselta pröystäilyltä.

Touareg on silti kyvykäs, mukava ja turvallinen maasturi, ja uudella ilmeellään parempi kuin aiemmin. Se tuskin tuottaa pettymystä niille noin 20 ihmiselle, jotka vuodessa tämän ostavat.

Koeajossa

Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI Elegance (286 hv)


Ajettavuus, äänieristys, suuntavakaus, pehmeä ilmajousitus, vääntävä ja suorituskykyinen moottori

— Kosketusnäytön käytettävyys, hintaan nähden valjut sisätilat

Hinta alkaen 96 000 euroa, koeajoauto lisävarusteilla 111 000 euroa

Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 sekuntia

Kulutus (yhdistetty, ilmoitettu): 8,0 l / 100 km

Co2-päästöt: 211 grammaa kilometrillä

Vetokyky 3 500 kiloa

Kilpailijoita: Audi Q7, BMW X5, Jaguar F-Pace, Range Rover Velar, Porsche Cayenne, Volvo XC90

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Venäjä aloitti jo hiostamisen – Kremlissä on ehkä laskelmoitu, että kiltti Suomi saadaan vetämään Venäjän vankkureita

    2. 2

      Selvitys paljasti lohduttoman tilanteen: Tuhansien Helsingin seudun talojen jätevedet valuvat suoraan luontoon

    3. 3

      Vauraaksi mielletyssä Töölössä yli puolet ihmisistä asuu vuokralla – HS kertoo, minne vuokra- ja omistus­asunnot kasautuvat ja paljastaa, miten naapurissasi asutaan

      Tilaajille
    4. 4

      Sadattuhannet suomalaiset kärsivät pakon­omaisen virtsaamisen tarpeesta, ja ihminen voi myös ehdollistaa itsensä pissahätään – Apu saattaa löytyä elin­tapojen muutoksesta

      Tilaajille
    5. 5

      Presidentti Niinistö HS:lle: USA:n varapresidentti Pence antoi kylmää kyytiä eurooppalaisille liittolaisille Münchenissä – presidentti nostaa esille kolme kipukohtaa

    6. 6

      ”Autot kuuluvat teille”, julistaa kokoomuksen Orpo tienvarsi­taulussa – HS kysyi, mitä mainos tarkoittaa

    7. 7

      ”Olen tehnyt paljon väärää, maannut avio­miesten ja perheen­isien kanssa” – Pienessä suomalais­kaupungissa asuu entinen prostituoitu ja ihmis­kaupan uhri

      Tilaajille
    8. 8

      Vuoden urheilija vuonna 2019 on jo valittu

    9. 9

      Sähköautojen yleistyminen ei synnytä Suomeen energiapulaa – "Tilanne on aika paljon erilainen kuin vaikkapa Keski-Euroopassa”

    10. 10

      Vladimir Putin heitteli judon olympiavoittajaa ja loukkasi sormensa – naisjudokan kanssa selvästi tiukempaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Olen tehnyt paljon väärää, maannut avio­miesten ja perheen­isien kanssa” – Pienessä suomalais­kaupungissa asuu entinen prostituoitu ja ihmis­kaupan uhri

      Tilaajille
    2. 2

      Suomen ”sorvi ei pyöri”, kun helsinkiläiset juoksevat toistensa järjestämissä seminaareissa – Muu maa elättää etelää, sanoo vaasalainen miljonääri

      Tilaajille
    3. 3

      Vanhuus on rikos, ja siitä mummia nyt rangaistaan

    4. 4

      Stella Karlsson hankki purkukuntoiseksi tuomitun talon ja asuu siinä ilman suihkua ja sisävessaa – ”Menoni ovat pienet enkä joudu elämään yli varojeni”

      Tilaajille
    5. 5

      ”Autot kuuluvat teille”, julistaa kokoomuksen Orpo tienvarsi­taulussa – HS kysyi, mitä mainos tarkoittaa

    6. 6

      Itkuinen perheenäiti pakkasi lapset ja tavarat Seppo Ylösen autoon, ja matka poliisien suojaamaan turva­kotiin alkoi – Taksin­kuljettajia koulutetaan kohtaamaan perhe­väkivaltaa

      Tilaajille
    7. 7

      Himoksella lasketellessa kuollut 15-vuotias oli rippileirillä Paraisilta – putosi kirkkoherran mukaan jyrkästä kohdasta

    8. 8

      Joutuuko perillinen hoitamaan vihaamansa vainajan kuolinpesän? Velvollisuudelta välttyy vain täysin välinpitämätön

    9. 9

      Oikeusoppineet joutuivat useiden kärki­poliitikkojen höykytettäväksi – ”Tämä on poikkeuksellista”, sanoo professori Martin Scheinin

    10. 10

      Nimi tekee kenraalin – ja siksi yksi ehdokas on yli muiden, kun valitaan Puolustusvoimien komentaja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Karski moottoripyörämies lähestyi minua parkkipaikalla eikä jättänyt perääntymiselle tilaa – hetken päästä seisoimme vaiti ja näin, millainen voima piilee eläimessä

    2. 2

      Sofia Pahtela aloitti työt bussikuskina maanantaina ja nousi heti ilmiöksi – Selitys on yksinkertainen

    3. 3

      Olli Lindholmista kirjan tehnyt Arno Kotro kertoo Lindholmin olleen perillä terveysongelmistaan vuonna 2017: ”Hän tiesi elävänsä veitsenterällä”

    4. 4

      Lauri Markkasesta voi tulla kaikkien aikojen suomalais­urheilija – HS:n erikois­artikkeli näyttää, mikä tekee nuoresta kori­palloilijasta niin poikkeuksellisen

    5. 5

      Kolmen metrin pudotuksesta jäi muistoksi rollaattori, jonka vauhti vain kiihtyy – Kirsti Paakkanen täyttää 90 vuotta ja muuttaa 300-neliöiseen makuuhuoneeseen

      Tilaajille
    6. 6

      Miksi Pohjois-Suomessa on paljon enemmän rivoja paikannimiä kuin etelässä? Vittulampien ja Paskaperien taustalla on monia hyviä syitä

    7. 7

      Yö-yhtyeen solisti Olli Lindholm, 54, on kuollut – Yhtye vahvisti syyksi sairauskohtauksen

    8. 8

      Ostaja löi sokkona pöytään voittavan tarjouksen Kivihaan 100-vuotiaasta puutalosta – Kohta alkoi kaduttaa

    9. 9

      Teemu ja Sirpa Selänne kohahduttivat ystävyyssäännöllä ja paljastivat erikoisen ilmiön – miehen ja naisen välinen ystävyys ei ole aivan yksinkertaista, kertoi tuhat lukijaa

      Tilaajille
    10. 10

      ”Koen elämäni menneen hukkaan” – Lasten saamista katuvat naiset piilottavat ajatuksensa jopa puolisoiltaan

    11. Näytä lisää