Auto    |   HS Koeajo

Ikoninen pikkumaasturi Suzuki Jimny uudistui – eikä sillä edelleenkään ole kilpailijoita

Suzuki Jimny palasi itsevarmana ja se on niin näppärä ohjattava, että kääntyy vaikka postimerkin päällä, kirjoittaa autotoimittaja Harry Kuurio arviossaan.

Autot voi karkeasti jakaa kolmeen ryhmään: niihin turhakkeisiin, jotka tahtoisi nopeasti unohtaa, valjun tasapaksuihin tapauksiin, joista ei juuri mitään mieleen jää, sekä niihin, jotka vielä pidemmänkin ajan jälkeen tuovat aidon hymyn huulille.

Uusi Suzuki Jimny on pieni maasturi, joka kuuluu ryhmistä viimeiseen. On kuitenkin syytä kiinnittää huomio siihen, miksi näin on. Jimny ei nimittäin ole nykymittapuin oikeastaan millään mittarilla erinomainen auto – paitsi ehkä ulkomuodoltaan, joka sekin varmasti jakaa mielipiteet tukevasti kahteen leiriin.

Suurin osa autoa katsojista kuitenkin kääntynee sille kannalle, että pieni kantikas tötterö on ainakin jollakin tasolla symppis. Ulkoisessa olemuksessa on jotakin koiranpentumaista, joka vetoaa ihmisten suojeluvaistoon. Sen myötä autoon syntyy vahva tunneside, jonka lämpimässä syleilyssä voi antaa anteeksi monta oikkua.


Pitkäikäinen pöristin

Pienten maastoautojen ikoniseksi ilmestykseksi kasvaneella Suzuki Jimnyllä on lähes 50 vuoden historia takanaan. Ensimmäisen kerran 1970-luvun alkuvuosina markkinoille saapuneesta kirppumaisesta metsäpolkujen koluajasta – vaikkakin ehkä alun perin eri nimellä – on tähän mennessä nähty vasta kolme pitkäikäistä sukupolvea. Nyt on seuraavan vuoro.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tekniseltä kannalta uusittu Jimny on poikkeavan erikoinen henkilöauto: siinä ei ole nykyisin suosittua itsekantavaa korirakennetta, ei turboahdettua moottoria, ei virtaviivaista muotoilua eikä silmiähivelevän laadukasta sisätilojen verhoilua tai huippuunsa hiottua ergonomiaa. Moottorikin on autossa nykytyylistä poikkeavasti pitkittäin, ja istumapaikkoja vain neljä.

Valtavirran ominaisuudet ovat Jimnyssä toissijaisia, ja niiden puute tekee autosta ideologisesti erottuvan vastarannan kiisken tavallisten henkilöautojen rintamassa. Jimny kulkee itsevarman huolettomasti omia polkujaan, ja se on samalla tärkeä osa auton viehätystä.


Topakka tosimaasturi

Jimny on tehty aidoksi maastoautoksi, ja juuri sen vuoksi se on sellainen kuin on. Kompromisseille on näytetty lähinnä huit hait. Neliveto, alennusvaihteisto, keveys ja kunnon maavara, 21 senttiä, tekevät Jimnystä pätevän metsäpolkujen möyrijän, joka ei vähästä pelästy.

Poikkeavaa on sekin, että Jimny on lähtökohtaisesti takavetoinen: neliveto kytkettäessä myös etupyörät alkavat vetää. Nelivedon voi kytkeä päälle ajaessa, jopa 100 km/h nopeuteen saakka. Niin etu- kuin taka-akselikin ovat jäykät. Tukivarret ja vakaajatangot ovat auton omamassa (1 135 kiloa) huomioiden tukevat. Metsään ei siis lähdetä heikoin eväin.

Maastossa möyriminen onkin Jimnyllä hallussa, eikä pahojakaan paikkoja tarvitse etenemiskyvyn vuoksi pelätä. Vaikka Jimnyn uusi 1,5-litrainen bensiinimoottori (102 hv/130 Nm) on väännöltään ohuen puoleinen, jaksaa kevyt möyrijä liikkua alennusvaihteiston avulla vaikeassa maastossa vakaasti.

Perinteisiä vetolukkoja Jimnyssä ei ole sen kummemmin etu- tai taka-akselillakaan, eikä myöskään niiden välissä, vaan vedonhallinta tapahtuu sähköohjatusti, eli luistavia pyöriä jarrutellaan tarpeen mukaan.


Ketterä kaupunkilainen

Yllättävää on kuitenkin se, että samat ominaisuudet tekevät Jimnystä varsin kätevän pelin myös kaupunkiympäristössä. Vain 3,5-metrinen lilliputti kääntyy ympäri lähestulkoon postimerkin päällä, ja auton muodoista johtuen sen kulmat on hyvin helppo hahmottaa. Niinpä Jimnyn pysäköinti on usein kuin juhlaa, kun pieneenkin ruutuun mahtuu lähes heittämällä. Ajo-ominaisuudetkin ovat kaupungissa vielä mallillaan, ja autosta näkee ulos mukavan esteettömästi.

Maantiellä jimny on muutoin yllättävän hiljainen, vain suurehkojen sivupeilien suhina kuuluu sisälle. Valitettavasti suorituskyky on kuitenkin suuremmissa nopeuksissa nihkeätä ja ajokäyttäytyminen esimerkiksi moottoriteillä ailahtelevaa. Tiukassa paikassa jarruttaminen saa Jimnyn sisäkaarteen puolen takakulman menettämään helposti otettaan tiehen, ja auto kallistelee huomattavasti.


Moottoritiellä vapaasti hengittävä bensiinimoottori käy suurimmalla vaihteella ajettaessa peräti nopeudella 3750 rpm, mikä yhdessä tiiliskiven aerodynamiikan kanssa tarkoittaa sitä, että tämä ei ole Jimnylle osuvin ympäristö. Samalla polttoainetta kuluu reippaasti. Jimnyä ei ole tehty moottoriteille, ja niiltä sillä mielellään jääkin pois.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Suomeen uudesta Jimnystä on tulossa vain yksi varustetaso, GL, joten valittavaa ei isommin ole.

Auton voi kuitenkin valita joko viisiportaisen manuaalin tai neliportaisen automaatin kera.

Automaatista pitääkin sitten maksaa varsin tuntuva lisähinta, kolme tuhatta euroa. Silloin Jimnyn kokonaishinta lähestyy jo tasoa, jolla valinnanvara kilpailijoiden leirissä kasvaa hyvin laajaksi. Parhaimmillaan Jimny on askeettisena omien teidensä kulkijana, ja sellaisena sitä pitää myös lähestyä.

Viime viikolla HS Koeajossa testattiin Volkswagenin Touareg.

Koeajossa

Suzuki Jimny 1.5 VVT 4WD GL 5MT


Suzuki Jimnystä on kehitetty neljäs sukupolvi, joka on täysin uudelleen rakennettu vahvennettua tikapuurunkoa, muotoilua, moottoria, turvavarusteita ja sisätiloja myöden. Ly­hyessä Jimnyssä on aina vain kolme ovea, ja se on nelipaikkainen. Takatilat ovat ahtaat, ja tavaratila on pieni.

Jimnyn ohjaustuntuma on maastossa asiallisen kevyt ja vaivaton, mutta vauhdin kasvaessa se muuttuu epätarkaksi, ja auto vaatii jatkuvaa ohjailua. Maantienopeuksissa auto pyrkii mutkissa sel­keästi aliohjautumaan.

Jimnyn vetävien pyörien luistoa hillitään sähköohjatusti jarruttamalla luistavia pyöriä. Maastossa tärkeitä ominaisuuksia on paranneltu; lähestymiskulma on nyt 37, jättökulma 49 astetta. Auton maavara on 21 ja kahluusyvyys 30 senttiä. Jimnyllä voi maksimissaan vetää 1300 kilon jarrullista perävaunua.

Jimnyn jousitus on anteeksiantava, mikä on Suomen sivuteillä miellyttävä ominaisuus. Moottoriteillä Jimny hengästyy välitysten ja väännön puutteeseen. Vetopito on hyvä huonollakin pinnalla, mutta auto kallistelee mutkissa huomattavasti.

Pirteä olemus, nelivetoisuus, helppo pysäköidä, näkyvyys ulos

— Heikko kuljettajaergonomia, korkea kulutus, ajo-ominaisuudet yli 100 km/h vauhdissa

Hinta: 24 991 euroa.

Kulutus (ilmoitettu): WLTP-yhdistetty 7,9 litraa / 100 km bensiini.

Hiilidioksidipäästöt:

178 g/km.

Kiihtyvyys sataan 12,0 s, huippunopeus 145 km/h.

Kilpailijoita:

Jimny on uniikki auto – sillä ei ole aitoja kilpailijoita Suomessa samassa kokoluokassa. Dacia Duster pääsee hinnaltaan samaan ryhmään.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Suomen ”sorvi ei pyöri”, kun helsinkiläiset juoksevat toistensa järjestämissä seminaareissa – Muu maa elättää etelää, sanoo vaasalainen miljonääri

      Tilaajille
    2. 2

      ”Olen tehnyt paljon väärää, maannut avio­miesten ja perheen­isien kanssa” – Pienessä suomalais­kaupungissa asuu entinen prostituoitu ja ihmis­kaupan uhri

      Tilaajille
    3. 3

      Himoksella lasketellessa kuollut 15-vuotias oli rippileirillä Paraisilta – putosi kirkkoherran mukaan jyrkästä kohdasta

    4. 4

      Vanhuus on rikos, ja siitä mummia nyt rangaistaan

    5. 5

      Vihreät esittää vaaliohjelmassaan ratkaisua autoilun vähentämiseksi: miljardien panostukset junayhteyksiin

    6. 6

      Itkuinen perheenäiti pakkasi lapset ja tavarat Seppo Ylösen autoon, ja matka poliisien suojaamaan turva­kotiin alkoi – Taksin­kuljettajia koulutetaan kohtaamaan perhe­väkivaltaa

      Tilaajille
    7. 7

      Huumejengi ampui viisi ihmistä yökerhossa Cancúnissa – Väkivaltaisuudet leviävät Meksikon lomaparatiisiin

    8. 8

      Joutuuko perillinen hoitamaan vihaamansa vainajan kuolinpesän? Velvollisuudelta välttyy vain täysin välinpitämätön

    9. 9

      Stella Karlsson hankki purkukuntoiseksi tuomitun talon ja asuu siinä ilman suihkua ja sisävessaa – ”Menoni ovat pienet enkä joudu elämään yli varojeni”

      Tilaajille
    10. 10

      Venäjän hakatut naiset on hillitysti toteutettu, mutta sisällöltään järkyttävä dokumentti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Himoksella lasketellessa kuollut 15-vuotias oli rippileirillä Paraisilta – putosi kirkkoherran mukaan jyrkästä kohdasta

    2. 2

      ”Olen tehnyt paljon väärää, maannut avio­miesten ja perheen­isien kanssa” – Pienessä suomalais­kaupungissa asuu entinen prostituoitu ja ihmis­kaupan uhri

      Tilaajille
    3. 3

      Uutta tietoa Espoon vajoavasta suurkampuksesta: Pikapäätöksellä suljettavan rakennuksen vaarallisuus juontuu 30 vuotta sitten tehdystä virheestä

    4. 4

      Suomen ”sorvi ei pyöri”, kun helsinkiläiset juoksevat toistensa järjestämissä seminaareissa – Muu maa elättää etelää, sanoo vaasalainen miljonääri

      Tilaajille
    5. 5

      Mies otti Audin koeajoon Vantaalla – sen jälkeen autosta tai miehestä ei ole havaintoja

    6. 6

      Vanhuus on rikos, ja siitä mummia nyt rangaistaan

    7. 7

      Stella Karlsson hankki purkukuntoiseksi tuomitun talon ja asuu siinä ilman suihkua ja sisävessaa – ”Menoni ovat pienet enkä joudu elämään yli varojeni”

      Tilaajille
    8. 8

      Yhdysvaltain tiedotus­välineet tarkastivat Trumpin hätätila­puheen faktat ja löysivät seitsemän valhetta

    9. 9

      Nimi tekee kenraalin – ja siksi yksi ehdokas on yli muiden, kun valitaan Puolustusvoimien komentaja

    10. 10

      Mies häiriköi lastenvaunujen kanssa liikkeellä olleita naisia Vantaalla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Karski moottoripyörämies lähestyi minua parkkipaikalla eikä jättänyt perääntymiselle tilaa – hetken päästä seisoimme vaiti ja näin, millainen voima piilee eläimessä

    2. 2

      Sofia Pahtela aloitti työt bussikuskina maanantaina ja nousi heti ilmiöksi – Selitys on yksinkertainen

    3. 3

      Olli Lindholmista kirjan tehnyt Arno Kotro kertoo Lindholmin olleen perillä terveysongelmistaan vuonna 2017: ”Hän tiesi elävänsä veitsenterällä”

    4. 4

      Ihmisellä voi olla kehossaan litroja ylimääräistä vettä – Näillä kuudella vinkillä vähennät turvotusta

      Tilaajille
    5. 5

      Lauri Markkasesta voi tulla kaikkien aikojen suomalais­urheilija – HS:n erikois­artikkeli näyttää, mikä tekee nuoresta kori­palloilijasta niin poikkeuksellisen

    6. 6

      Kolmen metrin pudotuksesta jäi muistoksi rollaattori, jonka vauhti vain kiihtyy – Kirsti Paakkanen täyttää 90 vuotta ja muuttaa 300-neliöiseen makuuhuoneeseen

      Tilaajille
    7. 7

      Lojumme itsemme kuoliaaksi – Alkukantaisen Tsimané-heimon esimerkki osoittaa, miksi ”meidän on liikuttava selviytyäksemme hengissä”

      Tilaajille
    8. 8

      Miksi Pohjois-Suomessa on paljon enemmän rivoja paikannimiä kuin etelässä? Vittulampien ja Paskaperien taustalla on monia hyviä syitä

    9. 9

      Yö-yhtyeen solisti Olli Lindholm, 54, on kuollut – Yhtye vahvisti syyksi sairauskohtauksen

    10. 10

      Ostaja löi sokkona pöytään voittavan tarjouksen Kivihaan 100-vuotiaasta puutalosta – Kohta alkoi kaduttaa

    11. Näytä lisää