
Moni autoa käyttävä varmaan ajatteli, että olisi ollut mukavaa käpertyä aamun pimeydessä peiton alle, sillä talvi, kylmyys ja lumi tuovat aina uuden haasteen auton käytölle.
Kokosimme paketin, jolla selviät autosi kanssa talvella tilanteessa kuin tilanteessa.
Mikäli et ole vieläkään ostanut talvirenkaita, saatat hyötyä vertailusta, jossa pohdimme, kannattaako talvirenkaat ostaa netistä vai perinteisesti kivijalkaliikkeestä.
Erot eivät lopulta olleet vertailumme mukaan suuren suuria. https://www.hs.fi/autot/art-2000005840055.html
Saatat myös miettiä kysymystä, joka on ollut talvella autolla ajavien ihmisten mielessä ammoisista ajoista saakka ja joka on meinannut aiheuttaa yhdessä ja toisessakin kahvipöydässä pahan toran: kitkat vai nastat.
Siihen ei ole yksiselitteistä vastausta. Eräs asiantuntija on sitä mieltä, että etenkin etelässä kitkoilla pärjää hyvin. https://www.hs.fi/autot/art-2000002928526.html
Toinen asiantuntija vannoo nastojen nimeen.https://www.hs.fi/autot/art-2000002929073.html
Aamu oli maanantaina kaunis ja valkoinen, mutta se muuttui äkkiä kuraiseksi ja loskaiseksi ja sai auton pahan näköiseksi.
Vaikka jotkut sanovat, että pakkasilla autoa ei kannattaisi pestä, älä usko tällaisia puheita. Tämä selvisi, kun kumosimme talviautoiluun liittyviä myyttejä. https://www.hs.fi/autot/art-2000005556305.html
Selvisi muiden muassa, että autoa tosiaan kannattaa pestä pakkasillakin – ja monta muuta asiaa.
Ja näin se auto kannattaa muuten pestä.https://www.hs.fi/autot/art-2000005715497.html
Kurakelillä kannattaa muistaa myös jalankulkijoita erityisen tarkasti, sillä ehdoin tahdoin kuraa toisten päälle roiskuttelevia porsastelijoita voi kohdata korvausvaatimus.https://www.hs.fi/autot/art-2000002882510.html
Sitä paitsi jalankulkijoillakaan ei ole helppoa näillä keleillä. Siksi kokosimme vinkkipaketin myös heille. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005915172.html
Jossain vaiheessa tulee todennäköisesti taas ihan helkkarin kylmä, ja silloin esimerkiksi auton akku voi olla kovilla. Myös polttoaineen kulutus nousee.
Nämä molemmat asiat selvisivät kouriintuntuvasti HS:n pakkasajotestissä. https://www.hs.fi/autot/art-2000005585510.html
Akkuongelmat eivät ole ainoita asioita, jotka voivat yllättää. Siksi kannattaa tutustua jo ennakkoon auton ohjekirjaan. https://www.hs.fi/autot/art-2000005591674.html
Ja mikäli ajelet sähköllä, sekin onnistuu mainiosti talvella, vaikka myytit sähköauton käyttäjäystävällisyydestä kylmällä kelillä elävät tiukasti ajatuksissamme.https://www.hs.fi/autot/art-2000002878622.html
Kun lähdet liikenteeseen, jätä vielä aikatauluihisi pelivaraa, jotta ei tarvitse hermoilla. Rattiraivo on nimittäin omiaan aiheuttamaan vaarallisia tilanteita. https://www.hs.fi/autot/art-2000005921981.html
Turvallista matkaa!
Kommentit
Kommenttisi on moderoitavana. Viestejä julkaistaan sitä mukaa, kun toimitus ehtii niitä tarkistaa. Viestejä tarkistetaan arkisin kello 7–24 ja viikonloppuisin kello 8–24