Auto

Opelin tilava ja pehmeä perhepakettiauto Combo tuudittaa lapset uneen, mutta kuskin takamus puutuu pitkällä matkalla

Vuoden ”järkiautoksi” valittu Opel Combo Life tarjoaa valtavasti tilaa perheelle ja tavaroille kohtuulliseen hintaan.

Lapsena liimasin huoneeni seinät täyteen autojulisteita. Niissä esiintyi esimerkiksi sellaisia autoja kuin vuoden 1968 Shelby GT500, joka on nopea, harvinainen ja erittäin kallis. Sellaisia autoja, joilla elokuvien salaiset agentit ajavat aurinkolasit päässä sivuluisussa. Kumma kyllä autolehdissä ei ikinä ollut keskiau­keamakuvaa, jossa vähäpukeiset naiset pesevät dieselkäyttöistä Opelin perhepakettiautoa.

Näin aikuisena ihminen kuitenkin ymmärtää, että seksikkäille autounelmille oli aikansa ja nyt elämässä seisoo enää vain arki ja parkkipaikalla Opel Combo Life. Siinä on takana näppärät liukuovet, joista lapset, eläimet ja kaukomaiden tavarapaketit sujahtavat kivasti sisälle, ja tavaratilaa riittää melkein kokonaisen Ikean valmiskeittiön kuljettamiseen.


Psykologi Elisabeth Kübler-Rossin kehittämän kuuluisan viisiportaisen mallin mukaan ihminen kohtaa surutilanteet ja elämän raskaat vastoinkäymiset ensin kieltämisen, vihan, kaupankäynnin (”luovun lapsista, jos vain saan sen Shelbyn”) ja masennuksen kautta. Viimein koittaa hyväksyntä ja sisäinen rauha. Viikon koeajon päätteeksi onkin todettava, että kyllä Opel Combon kanssa voi elää ja se on itse asiassa aivan hyvä ja järkevä auto siihen tarkoitukseen, johon se on valmistettu.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Jopa niin hyvä, että se on saanut tänä vuonna peräti kaksi palkintoa autolehdistöltä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vuoden järkevin auto?

Opel Combo Life ja sen lähes identtiset sisarmallit Citroën Berlingo ja Peugeot Rifter ovat kuutiomaisia tila-autoja, joiden tarkoitus on kuljettaa mahdollisimman monta ihmistä ja paljon tavaraa paikasta toiseen kohtalaisen edullisesti.

4,4 metriä pitkä ja lähes kaksi metriä leveä sekä korkea Combo on sisältä avara kuin työmaakontti. Tavaratilaa on 600 litraa, ja kun takapenkit kaataa, sisään mahtuu litteän lattian päälle yli kaksi kuutiota tavaraa. Yhtenä varustevaihtoehtona etumatkustajan penkin saa myös korvattua taittuvalla penkillä niin, että Combossa pystyy kuljettamaan vaikka runkopatjaa. Pidennettynä 7-paikkaisena XL-versiona autosta tulee jo melkein minibussi alle 30 000 eurolla.


Auton saa myös kaksipaikkaisena pakettiautona, ja sellaisena Combo sisarmalleineen valittiinkin syksyllä peräti vuoden pakettiautoksi. Nyt joulukuussa eurooppalainen Autobest-raati valitsi puolestaan Combo/Berlingo/Rifter -kolmikon henkilöautoversiot vuoden ”järkihintaiseksi autoksi”. Pakettiautokisassa Combon eduiksi luettiin ajettavuus, taloudellisuus ja apujärjestelmät. Järkiautokisassa painotettiin hintaa, varaosien saatavuutta ja teknisiä ratkaisuja.

Halvin Combo 110 hevosvoiman bensakoneella ja manuaalivaihteistolla maksaa noin 22 000 euroa. Nyt koeajettu viisipaikkainen Combo on kahdesta varustetasosta kalliimpi Innovation, johon kuuluu muun ­muassa liikennemerkkien lukija, panoraamalasikatto, etutörmäysvaroitin ja kahdeksan tuuman kosketusnäyttö. Ainoa lisävaruste on ruskea metalliväri, joten autolle tulee tällä satsilla hintaa 26 300 euroa.

Kuskin paikalle istuessa huomaa, että perusrakenteeltaan Combo on todellakin pakettiauto. Kuskin penkki on melko lättänä eikä sivuttaistukea juuri ole. 185-senttinen kuski saa ajo­asennon lähinnä siedettäväksi, ei mukavaksi. Sama pätee kaikkiin penkkeihin, joskin sisarmalli Citroën Berlingossa istuimet ovat jostain syystä vielä huonommat. Vaihdekeppi on pakettiautotyyliin kojelaudassa, ja lattialla penkkien välissä töröttää vanha kunnon käsijarrusauva.


Ajotuntuma Combossa on muuten silti kohdillaan. Koeajomallin 130-hevosvoimainen diesel jaksaa vetää hyvin. Vaikka pienempikin moottori riittää kaupunkiajoon, lisäväännöstä on iloa maantiellä. Moottorin kilkatus on saatu varsin hyvin eristettyä ulkopuolelle, ja muutenkin auton äänieristys on hyvää henkilöautojen keskitasoa. Kauas on tultu vuosituhannen alun suhisevista pakettikuljettimista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kuusivaihteinen manuaali on järkevästi välitetty, kytkintuntuma on tällaiseksi tila-autoksi kohtalaisen hyvä ja ohjaus on kevyt. Comboa on helppo puikottaa. Auton luonteeseen parempi valinta on silti automaattivaihteisto, mutta se maksaa lisää.

Saksalainen Opel on nykyään osa ranskalaista PSA-konsernia, ja niinpä Combon kaikki tekniikka on samaa tekoa kuin Peugeot-Citroënilla. Yhteistyö ranskalaisten kanssa on parantanut ja pehmentänyt Opelin ajoa huomattavasti. Alusta on todella pehmeä. Iso rohjake rullaa vauhdissa töyssyjen ja röpöjen yli niin si­leästi, että takapenkillä nukkuvat lapset tuskin heräävät.

Tarpeellista tavaraa

Combon sisälle on soviteltu melkoinen määrä enemmän ja vähemmän hyödyllisiä lokeroita kaikenlaisille tavaroille. Hansikaslokero on onnettoman ahdas, mutta sen päällä kojelaudassa on toinen, isompi tavarajemma. Combossa matkustajan turvatyyny on poikkeuksellisesti sijoitettu kattoon, joten sen tilalle mahtuu lisälokero. Kojelaudan keskelle tehty syvennys sen sijaan on varsin turha, sillä kosketusnäyttö töröttää suoraan sen edessä niin, ettei tavaroita saati edes käsiä saa ujutettua sinne oikein missään kulmassa.


Opelissa kosketusnäytön ilme ja käytettävyys on hieman huonompi kuin ranskalaisissa sisarmalleissa. Muuten autot ovat varsin identtisiä. Hallintalaitteet ja nappulat on sijoiteltu selkeästi.

Ilahduttavasti Combossa on mukitelineet myös isommille kupeille, mutta ne sijaitsevat niin alhaalla lattiassa, että juomia joutuu kurottelemaan. Etupenkkien väliin jää myös paljon tyhjää ilmaa, ja vaikka se tekee ohjaamosta avaran, säilytyslokerollinen keskikonsoli tuntuu kätevämmältä. Se on lisävaruste.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vuoden järkiautopalkinnon edestä olisi voinut hieman vielä järkeä käyttää monessa sisätilan lokeroratkaisussa.

Sisävaikutelma on ylipäänsä hintaan nähden riittävän hyvä. Muovi on kovaa, mutta niin on elämäkin. Yksittäinen viimeistelyvirhe löytyi oikeanpuoleisen takaistuimen lattiakiinnityksestä. Sen muovireunus oli huonosti kiinni ja heilui penkkiä käännettäessä.


Jo halvimpaan malliin sisältyy muun muassa törmäysvaroitin jalankulkijatunnistuksella, kaistavahti ja mäkilähtöavustin. Se on tässä luokassa hyvin. Pysäköintitutkaa jää kuitenkin kaipaamaan varsinkin tässä nyt ajetussa kalliimmassa mallissa. Möhkön kuution mittojen hahmottaminen ahtaassa hallissa vaatii työtä. Onneksi korkeasta lasikopista näkee niskaa kääntämällä melko hyvin ulos.

Järjellä, ei tunteella

Opel Combo Life on hintaluokassaan ennen kaikkea järkevä perhekuljetin. Sen pienten puutteiden kanssa oppii elämään, ja siihen saa kaikki nykyautolle tarvittavat varusteet. Liukuovet ovat erityisen näppärät varsinkin ahtaissa paikoissa. Itselleni suurin pulma Combossa oli huono ajoergonomia. Penkit eivät ole ainakaan pitkälle ihmiselle hyvät.

Tällaiset laatikkomaiset tila-autot eivät pysty kilpailemaan trendikkyydellä tai ajotuntumalla markkinoilla, jotka pullistelevat eri muotoisia ja kokoisia cross­overeita ja maastureita. Jos kuitenkin oikeasti joutuu usein kuljettamaan paljon ihmisiä, tavaraa tai vaikka isoja koiria, on Comboa järkevämpää korimallia vaikea keksiä. Hintakin jää alle 30 000 euron.

Koeajossa

Opel Combo Life Innovation 1.5 DTH, manuaali


130-hevosvoimainen diesel on puhdikas ja sulava valinta Combon keulalle, mutta hieman janoinen. Dieseliä kului taajamapainotteisessa ajossa nyt 7,3 litraa sadalla. Jos tällainen auto kiinnostaa, kannattaa koeajaa myös sisarmallit Peugeot Rifter ja Citroën Berlingo. Vaikka kaikissa on samat moottorit ja tekniikka, sisäilmeessä, hallintalaitteissa ja esimerkiksi istuimissa on jonkin verran eroa. Ford Tourneo Connect ja Volkswagen Caddy puolestaan ovat jämäkämpiä ajettavia, mutta myös kalliimpia.

Tilavuus, jousitus, äänieristys, turvaominaisuudet vakiona

—Istuimet, ohjaamon tietyt säilytysratkaisut, kulutus

Hinnat alkaen 22 100 euroa, koeajoauto lisävarusteilla 26 300 euroa

Teho 131 hevosvoimaa / vääntö 300 Nm

Kulutus: 6,3 litraa sadalla kilometrillä (ilmoitettu)

Co2-päästöt: 153 g / km

Kilpailijoita: Citroën Berlingo, Dacia Dokker, Ford Tourneo Connect, Peugeot Rifter, Volkswagen Caddy

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Henna Poikonen ajatteli 2010, että liki purkukuntoisen puutalon ostaminen Korsosta olisi hyvä idea – Tältä talossa näyttää nyt

    2. 2

      ”Pakko olla ylpeä, jos pystyy tuhoamaan kymmeneksi vuodeksi kokonaisen musiikkityylin” – Näin suomiräpistä tuli ensimmäisen kerran hittimusiikkia, kunnes kaikki alkoivat vihata sitä

      Tilaajille
    3. 3

      Helsinkiläinen kolmen lapsen perhe päätti siirtää ruokaostokset verkkoon, eikä arki enää ollut entisensä – näin rahankulutus muuttui

    4. 4

      Bussit ohittavat pikkukaupungit kovan hintakilpailun takia – ”Nyt ajetaan omalla autolla ja kärsitään”

    5. 5

      Pako Britanniasta kiihtyy EU-eron alla

      Tilaajille
    6. 6

      Oman työhakemuksen perään kannattaa soittaa vain yhdestä syystä – kolme rekrytoinnin ammattilaista kertoo, miten onnistut työnhaussa

    7. 7

      Olen pettynyt – Darude yrittää ottaa kolmannella viisuehdokkaallaan rohkeasti kantaa, mutta ”hätähuuto maailman tilasta” lätsähtää puolivillaiseksi huhuiluksi

    8. 8

      Tässä ovat uudet Muumit – Historian kallein suomalaissarja alkaa Ylellä, ja meno Muumilaaksossa on hetkittäin hyytävä

      Tilaajille
    9. 9

      ”Mummohypoteesi” sai vahvistuksen – Vaikutus lapsikuolleisuuteen riippui kuitenkin siitä, oliko kyseessä isän vai äidin äiti

    10. 10

      Onko valkokankaalla koskaan nähty näin rujoa ja epäonnista naispoliisia? Lähes tunnistamaton Nicole Kidman hätkähdyttää synkässä rikosdraamassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Oman työhakemuksen perään kannattaa soittaa vain yhdestä syystä – kolme rekrytoinnin ammattilaista kertoo, miten onnistut työnhaussa

    2. 2

      Seeprakuvion jättihyöty varmistui videolta, kun tutkijat pukivat seeproja ja hevosia valeasuihin

    3. 3

      Hätätilasketsistä katkeroitunut Donald Trump uhkaili Twitterissä ”seuraamuksilla”, ja nyt presidenttiä imitoinut näyttelijä Alec Baldwin pelkää perheensä turvallisuuden puolesta

    4. 4

      Kiltteydellään hurmannut kumppani alkoikin vähitellen kontrolloida kaikkea – sadat lukijat kertoivat, millaista on, kun puolison mieli järkkyy

      Tilaajille
    5. 5

      Lapset alkoivat ommella kestokasseja korvatakseen muovipussit ja se sai sosiaalisen median tolaltaan – ”Täytyypi alkaa käydä kaupassa naapurikunnissa”

    6. 6

      Perussuomalaisten kannatus nousee, ja kampanja tiivistyy Ouluun: ”Ihan tavalliset keski-ikäiset ihmiset ovat nyt vihaisia”

    7. 7

      Yli 2 300 suomalaista vastasi HS:n peltipoliisi­kyselyyn: Jaetuin tunnetila on raivo, ja jostain syystä se kohdistuu yhteen mieheen

    8. 8

      Barack Obama todisti katsomossa, kun Niken kenkä ”räjähti” – reaktiota katsottu jo yli 1,5 miljoonaa kertaa

    9. 9

      Maailmankuulu muotimerkki muutti päämyymälänsä Itä-Helsinkiin

    10. 10

      Meneillään on alusvaatteiden taistelu, jossa vartalo­positiivisuudella ratsastava tulokas tekee silppua Victoria’s Secretistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Miksi puoliso pettää? Psykoterapeutti Annikki Kaikkonen tutki uskottomuutta ja löysi kaksi toistuvaa tarinaa

      Tilaajille
    2. 2

      Japanissa harvinaiset airokalat ovat nousseet pintaan – Myös tutkijat uskovat historiallisen suuren maanjäristyksen olevan vain ajan kysymys

    3. 3

      Hyvänä nukkujana pidetty voi kärsiä vakavasta sairaudesta – nämä merkit kielivät, että uni ei ole normaalia

      Tilaajille
    4. 4

      ”Olen tehnyt paljon väärää, maannut avio­miesten ja perheen­isien kanssa” – Pienessä suomalais­kaupungissa asuu entinen prostituoitu ja ihmis­kaupan uhri

      Tilaajille
    5. 5

      Suvi Pitkänen sai huuliinsa pistoshoidosta kudosvaurion, eivätkä ne palaa koskaan ennalleen – ”Epäonnistuneiden hoitojen tuloksia näkee kadulla aivan liian usein”, sanoo plastiikkakirurgi

      Tilaajille
    6. 6

      Saturday Night Live pilkkasi hätätilajulistusta, ja Donald Trump sai tarpeekseen: ”Miten kanavat selviävät tästä ilman seuraamuksia?”

    7. 7

      Elina Mäkinen, 25, on poikkeusyksilö, joka pysyy hengissä jäisessä vedessä lähes puoli tuntia – ”Antureiden mukaan minun pitäisi olla kuollut”

    8. 8

      10 vuotta sitten maailma menetti musiikillisen neron, kun Miika Tenkula löytyi kotoaan kuolleena – Vain 34-vuotiaana kuollut hevikitaristi eli ristiriitaa, johon moni taiteilija on kaatunut

      Tilaajille
    9. 9

      Himoksella lasketellessa kuollut 15-vuotias oli rippileirillä Paraisilta – putosi kirkkoherran mukaan jyrkästä kohdasta

    10. 10

      Espooseen rakennettiin kauppakeskittymä, jonne ei pääse kävellen eikä polkupyörällä – Suojatie johtaa ojaan

    11. Näytä lisää