Auto    |   HS Koeajo

Tuliko markkinoille viimein perheille suunnattu sähköauto? Hyundain Kona Electric maksaa runsaat 40 000 euroa

Uusi Hyundai Kona Electric on pätevä sähköauto.

Suomi on Euroopan mittakaavassa väkiluvultaan vähäinen maa, joka ei EU-konteksteissa välttämättä nouse kovin korkeaan asemaan. Ilmastonmuutoksen torjunnassa Suomella nähdään kuitenkin mahdollisuuksia varsin korkean profiiliin jäsenyyteen, ja meillä onkin asetettu hyvin kunnianhimoiset tavoitteet esimerkiksi liikenteemme päästöjen vähentämiseksi. Loppuvuoden aikana asia on ollut esillä niin Sitran, Ilmastopaneelin kuin ILMO-työryhmän saattelemana. Kaikkien viesti on ollut suunnilleen sama: sähköistä liikkumista pitää lisätä voimakkaasti.

Näihin raameihin uusi Hyundai Kona Electric, tuore sähköauto, istuu kuin nenä päähän. Ovathan sähköautot varsin energiatehokkaita polttomoottoriautoihin verrattuna, ja Suomessa tuotettu sähkö tällä hetkellä jo 80-prosenttisesti hiilineutraalia. Näiden seikkojen vuoksi sähköautoilla on kiistämättömät mahdollisuutensa. Silti sähköautot eivät ole alkaneet yleistyä nopeasti Suomessa, vaikka ne ovat yksi parhaista mahdollisuuksista vähentää liikenteen päästöjä etenkin paikallisesti. Esteiksi meillä tavallisesti mainitaan kylmä ilmasto, pitkät välimatkat ja sähköautojen kallis hinta.


Naapuri porskuttaa

Suomessa on totuttu vaikeissa paikoissa ottamaan mallia länsinaapureista, joten vertailun vuoksi katse siis Norjaan. Sähköautoiluun hurahtaneessa naapurissamme, jossa on myös pitkät välimatkat ja kylmähkö ilmasto, jonotetaan uutta sähkö-Konaa tällä hetkellä jo kahden vuoden päähän. Tilauksia on nipussa noin 8 000 kappaletta. Maan myydyin henkilöautomalli tulee tänä vuonna suurella todennäköisyydellä olemaan sähköauto Nissan Leaf. Miten Norjassa on tässä onnistuttu?

Kyse taitaa sittenkin olla enemmän norjalaisten hulppeasta vauraudesta ja valtion kannustimista kuin mistään muusta. Suomalaisautoilijoille on totutusti tarjottu enemmän keppiä kuin porkkanaa, ja tulos on edelleen nähtävissä: autokantamme vanhenee edelleen, ja samalla päästövähennystavoite karkaa horisonttiin.


Sähkö-Konalla on pääosin LG Chemin valmistaman akuston vuoksi heti upouutena niskassaan 14,6 tonnin CO2-kuorma, kun otetaan huomioon myös auton valmistus ja elinkaaripäästöt. Polttomoottori-Konalla sama taakka on vain 5,6 tonnia. Mutta jo kolmen vuoden tyypillisen ajosuoritteen jälkeen autot ovat Suomessa tasoissa, ja kaikki sen jälkeen on sähkö-Konan eduksi. Suomessa autot romutetaan vasta runsaassa 20 vuoden iässä, joten selvää on, kumpi kuormittaa ympäristöä enemmän. Tulevaisuutta ajatellen Hyundai on tehnyt Suomessa Wärtsilän kanssa sopimuksen sähköautokäytöstä poistettujen akkujen jatkokäytöstä energian varastoinnissa. Akut siis kierrätetään, ja voidaan hyödyntää Wärtsilän 177 maata kattavassa toiminnassa. Kona Electricin akuston takuu on kahdeksan vuotta tai 200 000 kilometriä.


Hinta kurissa

Sähköauto alkaa olla jo tavallisenkin kansan tavoitettavissa, sillä esimerkiksi Kona Electric maksaa isomman kapasiteetin akustoin varustettuna kohtuulliset 42 990 euroa. Hinta on tietenkin kovempi kuin bensiini-Konan, koska sähköversio ei päästä tien päällä hiilidioksidia. Se on uuden tekniikan hinta. Tässä tapauksessa saa auton, jonka toimintamatka on WLTP-mittaustavan mukaan peräti 449 kilometriä.

Vertailun vuoksi: kun edelläkävijäksi profiloitunut ensimmäisen sukupolven Nissan Leaf tuli markkinoille seitsemisen vuotta sitten, suunnilleen samanhintaisen ja -kokoisen sähköauton toimintamatka oli hieman runsaat puolet tästä. Kehitys on siis ollut reipasta, ja pian todennäköisesti näemme sen, että sähköautojen hinnat alkavat myös laskea.

Euroopassa 90 prosenttia kaikista autoilijoista ajaa päivittäin vähemmän kuin 80 kilometriä, eikä Suomen pikkuriikkisiä markkinoita varten valitettavasti tehdä erikseen autoja. Tilastokeskuksen mukaan tyypillinen työmatka oli vuonna 2015 Suomessakin keskimäärin vain 31 kilometriä sivuunsa. Autolla ajetaan tietenkin muutakin ajoa päivän ja viikon mittaan, mutta 100 kilometriä menee harvalla päivässä rikki. Mökkimatka on taas pituudeltaan keskimäärin 93 kilometriä ja tyypillisesti eli mediaaniltaan 39 kilometriä. Näihin lukuihin nähden Sähkö-Konan 449 kilometrin maksimikantama tuntuu yltäkylläiseltä, vaikka siitä talvella lähtisi kolmannes tarvittavan lämmitysenergian myötä pois. Harva meilläkään tarvitsee autoa, jolla ajetaan päivittäin yli 300 kilometriä.


Kunnon toimintamatka

Mittasimme Sähkö-Konan kulutusta lyhyillä ja pitkillä matkoilla, kun lämpötila vaihteli 3–7 asteen välillä. Vuoden 2017 keskilämpötila vaihteli Ilmatieteen laitoksen mukaan lounaisrannikon reilusta +6 asteesta Lapin noin -1,5 asteeseen, joten koeajojakson lämpötila asettui siis hyvin lähellä Suomen keskilämpötilaa.

Kulutus pysyi eri matkoilla hyvin maltillisena, vaihdellen 15,1 ja 16,8 kWh:n välillä. Pisin yhtenäinen ajomatka oli 307 kilometrin mittainen, ja sillä kulutus asettui 16,1 kWh:n. Jos vaikka mökkimatka olisi suuntaansa 250 kilometriä, sähkö-Konalla pääsee kyllä perille yhdellä täydellä latauksella talvellakin.

Perusajaminen on sähkö-Konalla samanlaista kuin bensiiniversiolla. Autossa on kolme ajomoodia, eco, comfort ja sport. Sport-tilassa auto ampaisee jo varsin jäntevästi liikkeelle, eikä sillä varmasti jää tavallisen liikenteen jalkoihin, päinvastoin. Mukavuutta ajatellen jousitus on selkeästi topakka ja samalla pintakova, epätasaisella pinnalla ajoittain jopa nypyttävä. Lisäpehmeys ei olisi pahitteeksi. Suorilla pätkillä joutuu ajosuuntaa hieman korjailemaan, sillä Kona haistelee teiden uria ja on myös sivutuulelle hereillä. Silti ajaminen on kokonaisuutena aivan sujuvaa, vastaten esimerkiksi tyypillistä Toyota-tasoa.


Sähkö ei lopu

Usein kuulee epäilyn, että sähköautojen yleistyessä sähkö loppuu kesken, tai tarvitaan ainakin runsaasti uutta sähköntuotantoa. Mielikuva on väärä. Uhkakuva sähkön loppumisesta sähköautojen lisääntyessä on vain urbaani legenda, ei muuta. Sähköautojen voimakaskaan lisääntyminen ei todellisuudessa aiheuttaisi Suomen sähkötuotannolle tai -jakelulle suurempia ongelmia.

”Jos kaikki Suomen liikenteessä olevat henkilöautot muutettaisiin kerralla sähköautoiksi, sähköenergian kulutus kasvaisi noin 10 prosenttia. Näin ollen esimerkiksi 250 000 sähköautoa – noin nyt vaikka aluksi – kasvattaisi sähköenergian kulutusta siten vain yhden prosentin verran”, kertoo asiantuntija Tuukka Heikkilä Energiateollisuus ry:stä.

Yksityisautoilun hiilidioksidipäästöt vastaavat kuitenkin vain noin kahdeksasta yhdeksään prosenttia koko Suomen päästöistä. Maailmanlaajuisesti puhutaan varsin pienestä vaikutuksesta.

Silti, ilmastomuutos ei odota, ja autoteollisuuden on edelleen jatkettava mukanaoloaan päästötalkoissa. Hyundai Kona Electric on yksi viimeisimmistä aidoista esimerkeistä siitä, että haasteet on otettu tosissaan ja niihin on myös vastattu. Nyt Suomessa pitäisi vielä herätä siihen kylmään tosiasiaan, että suurella osalla kaupunkikansalaisia ei ole mahdollisuutta ladata sähköautoa kotonaan.

Ja miten ilmastonmuutosta hidastaa se, että tällekin ympäristöystävälliselle autolle on määrätty lisäraippaa käyttövoimaveron muodossa 33 senttiä päivässä eli noin 120 euroa vuodessa? Bensiini-Konasta sellaista ei makseta.

Koeajossa

Hyundai Kona Electric Style


Tiloiltaan Kona Electric ei käytännössä eroa polttomoottoriversiosta, Kona Electric on kompakti perusperheauto. Takajalkatilat ovat kaikkein niukimmat, ja 332 litran tavaratilassa on jouduttu hieman nipistämään perusversioon nähden.

Kona Electricin ohjaustuntuma on nykyperusautoille tyypillinen, perustaltaan levollinen, mutta keskialueella hieman tahmea ja epätarkkakin. Ohjaus ei palauta aivan esimerkillisesti. Suorituskyky on hyvällä tasolla, auto tarjoaa 150 kW (204 hv) tehon ja 395 Nm vääntöä.

Kona Electricin voi ladata monella eri tapaa; hitaasti, pikalatauksella tai suurteholatauksella. Autossa on vakiovarusteena kiinteä 7,2 kW:n laturi. Suurteholatauspisteitä on Suomessa vasta yksi.

Pikalatauksessa saavutimme sadan kilometrin lisätoimintamatkaa vastaavan energiamäärän (16,2 kWh) 33 minuutissa.

Alhainen kulutus, pirteä suorituskyky, nollapäästöt tien päällä

— Pintakova jousitus, pienehköt takajalkatilat, hidastuva pikalataus

Hinta: alkaen 42 990

euroa, koeajoauto 46 990 euroa.

Kulutus (ilmoitettu): EU-yhdistetty 15,4 kWh / 100 km sähkö (WLTP).

Hiilidioksidipäästöt:

0 g/km.

Kiihtyvyys sataan 7,6 s, huippunopeus 167 km/h.

Kilpailijoita: Hyundai Ioniq EV, Kia e-Niro (tulossa), Kia Soul EV (uusi tulossa), Nissan Leaf, Renault Zoe, Tesla Model 3 (tulossa keväällä), Volkswagen e-Golf.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      IS: Antti Rinne menetti sairauden vuoksi liikuntakykynsä – artikkelin yhteydessä ollut lääkärintodistus herätti ihmetystä

    2. 2

      Keihäänheittäjä Jarkko Kinnunen, 48, on kuollut

    3. 3

      ”Pesulla käyn milloin missäkin” – Riitta-Liisa Tauriainen muutti syvimpään Lappiin, ja 12 neliön koti on oikeasti peräkärry

      Tilaajille
    4. 4

      Thaimaan rinnalle on noussut takuulämmin, monipuolinen ja melko edullinen lomakohde, jonne kaikki tuntuvat nyt matkaavan

    5. 5

      Oikeustieteilijät kehuvat perustuslakivaliokunnan sote-lausuntoa ja ihmettelevät hallituksen jääräpäisyyttä

    6. 6

      Kahdella Supon toiminnan laillisuutta valvoneella on itsellään virka suojelupoliisissa

    7. 7

      Politiikan kulisseissa on käyty jo pitkään näkymätöntä taistelua: Valinta tunnin junan ja Lentoradan välillä määrää Suomen kasvun suunnan vuosikymmeniksi

    8. 8

      Kolmilapsinen helsinkiläisperhe päätti siirtää ruokaostokset verkkoon, eikä arki enää ollut entisensä – näin rahankulutus muuttui

      Tilaajille
    9. 9

      Toistuvat rahanpesuepäilyt koettelevat pankkeja, mutta Virolle ne ovat vieläkin kovempi kolaus

    10. 10

      ”Luulin sitä vitsiksi” – Tanska alkaa eristää karkotuspäätöksen saaneita ulkomaalaisia viruskokeisiin erikoistuneelle pikkusaarelle

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Thaimaan rinnalle on noussut takuulämmin, monipuolinen ja melko edullinen lomakohde, jonne kaikki tuntuvat nyt matkaavan

    2. 2

      IS: Antti Rinne menetti sairauden vuoksi liikuntakykynsä – artikkelin yhteydessä ollut lääkärintodistus herätti ihmetystä

    3. 3

      ”Pesulla käyn milloin missäkin” – Riitta-Liisa Tauriainen muutti syvimpään Lappiin, ja 12 neliön koti on oikeasti peräkärry

      Tilaajille
    4. 4

      ”Luulin sitä vitsiksi” – Tanska alkaa eristää karkotuspäätöksen saaneita ulkomaalaisia viruskokeisiin erikoistuneelle pikkusaarelle

      Tilaajille
    5. 5

      Venäläiset hävittivät kaiken eteensä tulevan nykyisen Vantaan alueella 300 vuotta sitten – Keskeltä liikenteen melua löytyy kuitenkin vielä 1700-luvun aarre

    6. 6

      ”Pakko olla ylpeä, jos pystyy tuhoamaan kymmeneksi vuodeksi kokonaisen musiikkityylin” – Näin suomiräpistä tuli ensimmäisen kerran hittimusiikkia, kunnes kaikki alkoivat vihata sitä

      Tilaajille
    7. 7

      Uusi pettämätön matkakonsepti säästää rahaa, aikaa ja luontoa

    8. 8

      Kolmilapsinen helsinkiläisperhe päätti siirtää ruokaostokset verkkoon, eikä arki enää ollut entisensä – näin rahankulutus muuttui

      Tilaajille
    9. 9

      Keihäänheittäjä Jarkko Kinnunen, 48, on kuollut

    10. 10

      Ihmiset sanovat arvostavansa puhdasta ruokaa, mutta tutkija Helena Siipi ei ymmärrä, mitä se tarkoittaa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Pakko olla ylpeä, jos pystyy tuhoamaan kymmeneksi vuodeksi kokonaisen musiikkityylin” – Näin suomiräpistä tuli ensimmäisen kerran hittimusiikkia, kunnes kaikki alkoivat vihata sitä

      Tilaajille
    2. 2

      Miksi puoliso pettää? Psykoterapeutti Annikki Kaikkonen tutki uskottomuutta ja löysi kaksi toistuvaa tarinaa

      Tilaajille
    3. 3

      Japanissa harvinaiset airokalat ovat nousseet pintaan – Myös tutkijat uskovat historiallisen suuren maanjäristyksen olevan vain ajan kysymys

    4. 4

      Kolmilapsinen helsinkiläisperhe päätti siirtää ruokaostokset verkkoon, eikä arki enää ollut entisensä – näin rahankulutus muuttui

      Tilaajille
    5. 5

      Thaimaan rinnalle on noussut takuulämmin, monipuolinen ja melko edullinen lomakohde, jonne kaikki tuntuvat nyt matkaavan

    6. 6

      Hyvänä nukkujana pidetty voi kärsiä vakavasta sairaudesta – nämä merkit kielivät, että uni ei ole normaalia

      Tilaajille
    7. 7

      ”Olen tehnyt paljon väärää, maannut avio­miesten ja perheen­isien kanssa” – Pienessä suomalais­kaupungissa asuu entinen prostituoitu ja ihmis­kaupan uhri

      Tilaajille
    8. 8

      Suvi Pitkänen sai huuliinsa pistoshoidosta kudosvaurion, eivätkä ne palaa koskaan ennalleen – ”Epäonnistuneiden hoitojen tuloksia näkee kadulla aivan liian usein”, sanoo plastiikkakirurgi

      Tilaajille
    9. 9

      Oman työhakemuksen perään kannattaa soittaa vain yhdestä syystä – kolme rekrytoinnin ammattilaista kertoo, miten onnistut työnhaussa

    10. 10

      Elina Mäkinen, 25, on poikkeusyksilö, joka pysyy hengissä jäisessä vedessä lähes puoli tuntia – ”Antureiden mukaan minun pitäisi olla kuollut”

    11. Näytä lisää