Auto

Koeajo: Uusi Peugeot 508 on melkeinpä kaunein auto, jonka kaupasta saa, mutta pystyykö sillä ajamaan Suomen talvessa?

Uusi 508 tarjoaa urheilullista tuntumaa melko järkevällä hinnalla.

Kauklahden ja Veikkolan välissä kiemurtelevalla yhdystiellä ironia ottaa peuran muodon ja loikkaa ojasta suoraan auton eteen.

Olen juuri hetkeä aiemmin selittänyt vaimolle, kuinka tämä uusi Peugeot 508 on uskomattoman hieno auto – katso nyt tätä muotoilua ja pianon koskettimiksi muovattuja kytkimiä kojelaudassa, joita hivellessä sormet oikein ulvovat ilosta. Tämä on kevyt ja mukava ajaa ja tässä on, kuules, myös lämpökamera, joka tunnistaa pimeällä tien reunalla kävelevät ihmiset ja eläimet jopa parinsadan metrin päästä! Ajattele, miten hyvä systeemi, kun ei tarvitse enää pelätä peu...
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kello on 15:30 joulukuisen iltapäivän harmaimpana tuntina, kun pieni ja siroliikkeinen valkohäntäkauris hypähtää tielle aivan auton edestä ja niin syvästä mutkanotkosta, ettei sitä mikään kamera tai ihmissilmä voi ennalta havaita. Ehdin hädin tuskin jarruttaa ja tehdä pienen väistöliikkeen. On tuurista ja hyvistä jarruista kiinni, ettei nuori vasa jää ilman emäänsä eikä Peugeotin veistoksellinen keula tahriudu villieläimen vereen ja sisälmyksiin.

Ironian lisäksi muinaiset kreikkalaiset keksivät sellaisen sanan kuin hybris, ylimielinen ylpeys. Nykyautot ovat mukavia ja tämäkin 508 niin täyteen varusteltu, että välillä unohtaa ajavansa.


Auto kuin veistos

Peugeot saa olla aivan syystä ylpeä uudesta 508:sta. Se on ehkä yksi tämän hetken kauneimmista uusista autoista ja omassa d-segmentissään eli ylemmässä keskiluokassa kaikista linjakkain ilmestys. Kun autoa katselee parkkipaikalla, tekisi mieli suudella pääsuunnittelija Pierre-Paul Matteita. Kylkilinja virtaa kauniisti edestä taakse, auton keula ja valoilme on terävä ja perän muotoilu yhdistää nätisti 1990-lukua ja tulevaisuutta. Tässä on klassikkoainesta.

En kuitenkaan suutele Pierre-Paulia, koska olen suomalainen heteromies ja ainakin tässä lehdistölle ajoon tarjottavassa, Ranskaan rekisteröidyssä esituotantomallissa on vielä puutteita, jotka täytyy korjata ennen massamyyntiä. Niistä lisää tuonnempana.

Leijonamerkin iso kissa 508 tulee nyt alkuvuodesta myyntiin, ja se kilpailee esimerkiksi Ford Mondeon, Volkswagen Passatin, Mazda 6:n ja Honda Accordin kanssa. Miksei myös Škoda Superbin, jos tarvitsee tavaratilaa eikä tyyliä. Mitoiltaan 508 on pienimpiä tämän sarjan autoja, ja suippo muotoilu leikkaa pääntilaa ja näkyvyyttä takana.

508:n edullisimmat mallit tulevat maksamaan 31 tuhannesta eurosta ylöspäin. Alle 60 tuhannen euron hintaluokassa, jota tämä täyteen varusteltu koeajomalli 225-hevosvoimaisella bensaturbolla edustaa, ilmeisin suora kilpailija on Volkswagen Ar­teon. Peugeot peittoaa sen jo pelkillä tyylipisteillä. Rahasarjassa muut kilpailijat ovat sedan-Volvoja, BMW:itä ja pienellä varauksella jopa E-sarjan Mersuja.


Matala ja urheilullinen 508 on eräänlainen viisiovinen sedan-coupe. Ikkunoissa ei ole karmeja, ja autossa istutaan varsin alhaalla. Sisällä ensimmäinen vaikutelma on vilpitön ilo – penkki imee syleilyynsä ja kerrankin uudessa autossa koko ohjaamo on suunniteltu kauniiksi, virtaavaksi ja helposti käytettäväksi ilman kompromisseja. Uutta 3008-pikkumaasturia ajaneelle ilme on tuttu, ja Peugeot on hionut sitä vielä paremmaksi. Kosketusnäyttö uppoaa nätisti kojelautaan, ja sen alle on sommiteltu rivi näppäriä kytkimiä. Niillä valitaan, haluaako kenties säätää ilmastointia, katsoa karttaa vai esimerkiksi hieroa omaa tai etumatkustajan selkää penkkeihin asennetuilla sähkötyynyillä. Hierontaominaisuus tuottaa lähinnä uutuudenviehätystä, mutta rahalla saa.

Tärkeintä on ajettavuus. Peugeot on hieronut alustan ja ohjauksen hyvään ryhtiin. Jousitus on napakka mutta ei pintakova, ja autoa voi pyöritellä melkeinpä sormenpäällä. Ajotuntuman ero kilpailijoihin on makuasia – 508 on nopea ja pehmeä, VW Arteon on jyhkeän ketterä ja Passat sekä Mondeo ovat tasavarmoja ja mukavia.


Peugeotin oma erikoisuus on uusi, Aisinin valmistama kahdeksanvaihteinen automaatti. Se toimii muuten sulavasti, mutta kovan kiihdytyksen jälkeen se haluaa itsepintaisesti jättää pienen vaihteen silmään, vaikka on jo siirrytty matkanopeuteen. Viive ylösvaihdossa on välillä niin pitkä, että mieli tekee omin avuin läpytellä ratin kytkimistä isompi vaihde silmään. Logiikkaa on vaikea ymmärtää, mutta sama on tuttua myös kuusivaihteisilla Aisinilla varustetuista muista Peugeoteista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Toinen Peugeotin erikoisuus on ratti. Se on pieni kuin mikroautossa. Kojelaudan mittareita on tarkoitus katsoa sen yli eikä yläkaaren läpi toisin kuin lähes kaikissa muissa autoissa. Alkuihmetyksen jälkeen ratkaisu on näppärä. 508:n jälkeen monen muun auton ratti tuntuu kan­kealta valtamerilaivan ruorilta.

Vakionopeudensäädin sen sijaan on huonosti ajateltu. Kytkin on työnnetty ratin taakse niin, että sen toimintoja ei voi ajaessa nähdä, vaan ne on pakko opetella ulkoa. Tähänkin tottuu, mutta tuntuma on kuin suuntavilkun näyttäminen BMW:llä. Turhan vaikeaa.

225-hevosvoimainen vauhtimalli kiihtyy paikaltaan nollasta sataan 7,3 sekunnissa, ja kulku on eleettömän ketterää. Bensankulutukseksi tuli nyt kaupungissa noin 11 litraa ja maantiellä kuutisen litraa. Tehokkaimpaan bensamoottoriin satsaaminen tai kallein GT-varustetaso ylipäänsäkään ei välttämättä ole paras valinta. Esimerkiksi 160- ja 180-hevosvoimaiset dieselit ovat puhdikkaita ja rahaa säästyy jopa melkein 10 000 euroa huippumalliin verrattuna.


Lastentauteja Ranskasta

Koeajomalli oli Ranskasta tuotu esituotantoversio, ja näissä voi usein olla joitakin lastentauteja. Viikon aikana sähköjärjestelmissä ilmenikin omituisia oikkuja. Maahantuoja ilmoittaa olevansa asiasta tietoinen ja kertoo, että näitä vikoja ei pitäisi pian meille myyntiin tulevissa autoissa enää olla. Otetaan se lupauksena. Koeajoautossa oli myös pienempi akku kuin lopullisessa Suomen myyntimallissa.

Vakionopeudensäädin ei useinkaan kytkeytynyt päälle, vaan valitti ”epäsopivista olosuhteista”, vaikka sää oli aivan selkeä. Peileissä kuolleen kulman vahtivalot vilkuttelivat tyhjällä tiellä itsekseen silloin tällöin, ja mittaristossa välkkyi sattumanvaraisesti jarrujen tarkastuksesta muistuttava huoltovalo. Ärsyttävintä oli oven avaimettoman avauksen temppuilu. Auto ei useinkaan suostunut tunnistamaan kättä kahvalta. Sama ominaisuus toimii moitteettomasti Peugeotin muissa malleissa, joten oikuttelu oli outoa. Suomen hankala talvi ei oikein käy selitykseksi, kun pakkasta oli nyt vain pari astetta.

Erikoista oli myös Peugeotin logojen ja 508-mallimerkintöjen haristuminen edessä ja takana vain 4 000 kilometriä ajetussa autossa. Merkeistä oli kuoriutunut huomattavastikin muovipinnoitetta. Ne tehdään kuulemma jatkossa paremmasta materiaalista.


Jutun alussa mainittu lämpökamera ansaitsee kiitosta, vaikkei se pystykään havaitsemaan äkkinäisiä uhkia aivan auton etukulmista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Pimeällä kamera näyttää jalankulkijat selvästi ja kauan ennen kuin kuski itse huomaa mitään. Suoralla peltotiellä se epäilemättä erottaa myös eläimet tien reunalta. Lisävaruste on todella harkinnan arvoinen.

Jos sähköoikut korjataan, 508 on nappiosuma. Ranskalainen suunnittelija on nyt kovassa iskussa. Peugeot on luonut hienon ja mukavan auton, jonka koko mallisto on hinnoiltaan ja varusteiltaan kilpailukykyinen. Farmariversio esitellään myös pian, mutta tehokasta hybridiä saadaan vielä odotella Suomeen.

Oikaisu 5.1.2019 kello 22.18: Jutussa kerrottiin ensin virheellisesti, että Peugeot 508:n vaihteisto käyttäisi tuplakytkintekniikkaa. Vaihteistossa on momentinmuunnin.

Koeajossa

Peugeot 508 GT PureTech 225


+ Muotoilu, ajettavuus, pimeänäkökamera, kilpailukykyinen hinnoittelu ja varusteet

- Koeajomallin sähköoikut, vaihteiston ohjelmointi

508-malliston hinnat alkaen 30 540 euroa, koeajoauto lisävarusteilla 57 251 euroa

Teho 225 hevosvoimaa / vääntö 300 Nm

Kulutus: 7,2 litraa sadalla kilometrillä

Co2-päästöt: 162 g / km

Kilpailijoita: Audi A4, BMW 3-sarja, Ford Mondeo, Kia Stinger, Mazda 6, Renault Talisman, Volkswagen Passat ja Arteon, Volvo S60

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Uutta tietoa Espoon vajoavasta suurkampuksesta: Pikapäätöksellä suljettavan rakennuksen vaarallisuus juontuu 30 vuotta sitten tehdystä virheestä

    2. 2

      15-vuotias poika kuoli laskettelu­onnettomuudessa hoidettujen rinteiden ulkopuolella Himoksella

    3. 3

      Tuhannet smurffit valtasivat saksalaiskaupungin – smurffi­ennätyksiä koskevat tiukat säännöt

    4. 4

      Käsittämätön pörssitiedote saattoi rikkoa lakia

      Tilaajille
    5. 5

      Punnerrustesti ennustaa sydänterveyttä – yksinkertaisen testin voi tehdä missä ja koska vain

    6. 6

      Kahdeksan vuotta sitten Jussi Andelin kirjoitti hakukoneeseen sanan ”ero” – Siitä alkoi tapahtumaketju, joka paljasti kokonaisen jätettyjen miesten maailman

    7. 7

      Suomalainen Jenny Gyllander nousi kansainvälisten vaikuttajien listalle yhdistettyään huvin ja pääomasijoittajan työn Instagramissa

    8. 8

      Yksi Helsingin hienoimmista ravintolasaleista oli vaarassa – Klassikkoa ei tärveltykään, ja kohta sinne pääsee taas syömään

    9. 9

      Berliinin elokuvajuhlien pääpalkinnon voitti ”henkeäsalpaavaksi” kehuttu elokuva israelilaismiehestä, joka haluaa hävittää kansallisuutensa

    10. 10

      Pitääkö haisevia viemäreitä vain sietää, jos vuokranantaja ei tee mitään?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksi Helsingin hienoimmista ravintolasaleista oli vaarassa – Klassikkoa ei tärveltykään, ja kohta sinne pääsee taas syömään

    2. 2

      S-ryhmä julkaisi tomaattisäilykkeidensä tuottajista karun raportin, josta muut voisivat ottaa mallia

    3. 3

      Käsittämätön pörssitiedote saattoi rikkoa lakia

      Tilaajille
    4. 4

      Yhdysvaltain tiedotus­välineet tarkastivat Trumpin hätätila­puheen faktat ja löysivät seitsemän valhetta

    5. 5

      15-vuotias poika kuoli laskettelu­onnettomuudessa hoidettujen rinteiden ulkopuolella Himoksella

    6. 6

      Tutkijat palasivat maailman suurimmasta meren­alaisesta montusta ja kertoivat ennen­näkemättömistä tippu­kivistä ja ”hullusta” rikkivety­kerroksesta

    7. 7

      Punnerrustesti ennustaa sydänterveyttä – yksinkertaisen testin voi tehdä missä ja koska vain

    8. 8

      Kahdeksan vuotta sitten Jussi Andelin kirjoitti hakukoneeseen sanan ”ero” – Siitä alkoi tapahtumaketju, joka paljasti kokonaisen jätettyjen miesten maailman

    9. 9

      Mies otti Audin koeajoon Vantaalla – sen jälkeen autosta tai miehestä ei ole havaintoja

    10. 10

      Uutta tietoa Espoon vajoavasta suurkampuksesta: Pikapäätöksellä suljettavan rakennuksen vaarallisuus juontuu 30 vuotta sitten tehdystä virheestä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Karski moottoripyörämies lähestyi minua parkkipaikalla eikä jättänyt perääntymiselle tilaa – hetken päästä seisoimme vaiti ja näin, millainen voima piilee eläimessä

    2. 2

      Sofia Pahtela aloitti työt bussikuskina maanantaina ja nousi heti ilmiöksi – Selitys on yksinkertainen

    3. 3

      Olli Lindholmista kirjan tehnyt Arno Kotro kertoo Lindholmin olleen perillä terveysongelmistaan vuonna 2017: ”Hän tiesi elävänsä veitsenterällä”

    4. 4

      Microsoft: Älkää käyttäkö Explorer-selainta

    5. 5

      Ihmisellä voi olla kehossaan litroja ylimääräistä vettä – Näillä kuudella vinkillä vähennät turvotusta

      Tilaajille
    6. 6

      Lauri Markkasesta voi tulla kaikkien aikojen suomalais­urheilija – HS:n erikois­artikkeli näyttää, mikä tekee nuoresta kori­palloilijasta niin poikkeuksellisen

    7. 7

      Kolmen metrin pudotuksesta jäi muistoksi rollaattori, jonka vauhti vain kiihtyy – Kirsti Paakkanen täyttää 90 vuotta ja muuttaa 300-neliöiseen makuuhuoneeseen

      Tilaajille
    8. 8

      Lojumme itsemme kuoliaaksi – Alkukantaisen Tsimané-heimon esimerkki osoittaa, miksi ”meidän on liikuttava selviytyäksemme hengissä”

      Tilaajille
    9. 9

      Miksi Pohjois-Suomessa on paljon enemmän rivoja paikannimiä kuin etelässä? Vittulampien ja Paskaperien taustalla on monia hyviä syitä

    10. 10

      Yö-yhtyeen solisti Olli Lindholm, 54, on kuollut – Yhtye vahvisti syyksi sairauskohtauksen

    11. Näytä lisää