Auto

Autoista tuli niin hyviä, että kuljettajien ajotaidot romahtivat – tämä perusasia unohtuu monelta ja talvella sen kuulee lähes joka risteyksessä

Huomenna on luvassa valtava lumimyräkkä. Siksi tämä juttu kannattaa lukea hyvissä ajoin.

Kun liikkuu kaupungilla liikennevalojen läheisyydessä talvella, eräs asia tapahtuu käytännössä joka kerta, kun liikennevalot vaihtuvat vihreiksi.

Se on raapiva ääni, joka kertoo autoilijan ajattelemattomuudesta, tietämättömyydestä tai taidottomuudesta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Liukkaallakin aika monelle se liikkeelle lähtö on sitä, että kovalla kaasulla mennään ja pyörät lyövät tyhjää. Jos silloin painaa lisää kaasua, ne pyörät jauhavat siinä niin kauan, kunnes kesä tulee”, sanoo Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Ongelmahan ei sinänsä ole iso.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Toki polttoainetta kuluu turhaan, renkaat ja tie voivat kärsiä ja liikkeellelähtökin hidastuu (puhumattakaan siitä ärsyttävästä raapivasta äänestä), mutta kukaan ei kuole, vaikka autoilija painaa liikaa kaasua liikennevaloissa.

Mutta jos talviajon perussäännöt ovat hukassa liikennevaloissa, ne voivat olla hukassa myös vaarallisemmissa tilanteissa, kuten ohituksissa kovissa nopeuksissa.

HS kertaa jutun lopussa Jarmo Jokilammen kanssa muutamia talviautoiluun liittyviä asioita, jotka olisi hyvä pitää mielessä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Pohditaan ensin hetki, miksi talviajotavat ovat saattaneet monilta unohtua.

Eräs asia, joka on saattanut saada ihmiset unohtamaan liukkaiden ja lumisten kelien vaikutukset, on autojen jatkuvasti lisääntyvä turvallisuusteknologia.

On hyvä, että esimerkiksi luistonestojärjestelmiä, ABS-jarruja ja vastaavia alkaa jo olla, mutta niihin tunnutaan joskus suhtautuvan autuaaksi tekevinä asioina.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Silloin, kun se luistonesto tai ABS-jarrut alkavat vaikuttaa, virhe on jo tehty”, Jokilampi sanoo.

On siis hyvä, että avustavia järjestelmiä on, mutta ideaalitilanteessa niiden ei koskaan tarvitsisi puuttua peliin, koska kuljettaja ennakoisi tilanteet.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mikään avustin ei myöskään auta, jos pitoa ei enää ole, ja auto seikkailee 100 kilometrin tuntinopeutta kohti lumipenkkaa.

Toinen syy, miksi ajotapa ei aina muutu kelin mukaan, voi olla se, että olosuhde yllättää.

Keli on tänäkin talvena muuttunut ainakin etelässä melko äkkiä lumisesta vetiseksi ja vetisestä jäiseksi.

”Ehkä sitä ei heti aina huomioida, että keli muuttuu, sekin on näkynyt”, Jokilampi sanoo.

Kun lähdet talvikelillä liikenteeseen, seuraa näitä ohjeita.

Ja ihan ensimmäiseksi: huomioi, että on talvi.

1. Varaa aikaa

Tärkein turvallisuusvaruste on kuski, jolla ei ole kiire.

Talvella matkoihin kannattaa varata enemmän aikaa auton puhdistuksesta lähtien aina hitaampiin matkanopeuksiin ja mahdollisiin yllätyksiin.

2. Käytä kaasua nätisti liikkeellelähdöissä

Kun on liukasta, nopein tapa lähteä ei ole samanlainen kuin kesällä, itseasiassa päinvastoin. Jos rengas alkaa pyöriä tyhjää, kaasu ei auta, vaan auto jää sutimaan.

”Heti, jos alkaa sutia, täytyisi höllentää kaasua. Manuaalivaihteisessa autossa liikkeelle lähtöä voi säädellä kytkimen avulla niin, että päästää kytkimen hitaasti ylös, jolloin sutimista ei tapahdu.”

Kaasun polkeminen ei myöskään auta, jos auto on jumissa. Silloin voi yrittää kytkintä (tai automaattivaihteisessa kaasua) käyttäen heijata autoa irti: pieniä liikkeitä eteen ja taakse niin, että auto heijaa koko ajan isommalla liikeradalla, kunnes se jossain vaiheessa lähtee irti jumista.

3. Varo loskakelejä

Loskakelillä voi hurjastella surutta, koska silloin ei ole jäätä ja asfalttiakin on usein näkyvissä niin paljon, että pitoa piisaa – vai mitä?

Väärin.

”Loskakelillä loska pakkautuu renkaan uriin, ja tämä tekee kärjistäen sanotusti renkaista slicksit eli aivan sileät. Silloin pitoa on todella huonosti, ja siksi loskakelillä pitäisi ajaa erityisen varovasti.”

4. Nelivedolla pääsee liikkeelle, mutta se ei pysähdy yhtään nopeammin

Nelivetoisella autolla on ilo posotella talvella, koska se lähtee mukavasti ja pitävästi liikkeelle ja liikkeessäkin pito on etu- ja takavetoista parempi, kun jokainen rengas tekee osansa.

Totta, mutta juuri tämän ajatuksen takia neliveto voi olla vaarallinen.

”Nelivedolla pääsee jumiin pahempiin paikkoihin. Lisäksi nelivedolla saatetaan ajaa kovempaa, koska luotetaan siihen, että se pitää paremmin, vaikka neliveto ei ole autuaaksi tekevä asia liukkaalla. Se ei pysty kumoamaan fysiikan lakeja, eikä se myöskään pysähdy yhtään nopeammin kuin taka- tai etuvetoinen.”

5. Keskivalli voi olla vaarallinen

Usein lumikelillä esimerkiksi moottoritien keskelle kaistojen väliin kasaantuu valli, jonka ylittämisessä pitäisi olla ihan erityisen varovainen.

Jokilammen mukaan lumi- tai loskavallin yli kannattaa pyrkiä hyvin loivalla liikkeellä.

”Parempi olisi, että sen ylittäisi niin, että renkaat ovat aivan suorassa, eli ohitus pitäisi tehdä aivan erityisen loivasti.”

6. Ole varovainen vakionopeudensäätimen kanssa

Matka-ajossa ja suorahkolla ja tasaisella tiellä vakionopeudensäädin voi talvellakin olla ihan hyvä varuste.

Mutta jos tie on mutkainen ja mäkinen ja keli on liukas, vakionopeudensäädin voi yllättää etenkin automaattivaihteisessa autossa.

Jos edessä on ylämäki ja mutka, vakionopeudensäädin pyrkii pitämään vauhdin tasaisena. Ylämäessä se siis laittaa pienempää pykälää sisään, jolloin etenkin takavetoinen auto on äkkiä sivuluisussa.

7. Jos pito menee, älä mene paniikkiin

Mitä sitten on tehtävissä, jos varotoimenpiteistä huolimatta löytää itsensä luistelemasta loskan tai lumen tai jään päällä sadan kilometrin tuntivauhtia?

”Siinä on kyllä hyvin pitkälti kuski muuttunut matkustajaksi”, Jokilampi sanoo.

Jotain on silti ehkä tehtävissä.

”Mitään äkkinäisiä liikkeitä yleensä ei kannata tehdä. Kaasu pois ja kytkin sisään tai automaattivaihteisessa kaasu pois, ja sitten yrittää vaan loivin liikkein ohjastaa tien mukaisesti.”

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Mies häiriköi lastenvaunujen kanssa liikkeellä olleita naisia Vantaalla

    2. 2

      Mies otti Audin koeajoon Vantaalla – sen jälkeen autosta tai miehestä ei ole havaintoja

    3. 3

      Yhdysvaltain tiedotus­välineet tarkastivat Trumpin hätätila­puheen faktat ja löysivät seitsemän valhetta

    4. 4

      Suurlähettiläs kommentoi irakilais­kenraalin miljoona­tarjousta pakko­palautuksista: ”Hän yritti huijata Suomen hallitusta”

    5. 5

      Käsittämätön pörssitiedote saattoi rikkoa lakia

      Tilaajille
    6. 6

      Tutkijat palasivat maailman suurimmasta meren­alaisesta montusta ja kertoivat ennen­näkemättömistä tippu­kivistä ja ”hullusta” rikkivety­kerroksesta

    7. 7

      Siperiassa satoi mustaa lunta, syyttäjä aloitti rikostutkinnan

    8. 8

      Moskovalainen oikeus vangitsi tunnetun amerikkalaissijoittajan huhtikuulle asti – Legendaariseksi kutsutun Michael Calveyn kiinniotto säikäytti sijoittajapiirit

    9. 9

      Yksi Helsingin hienoimmista ravintolasaleista oli vaarassa – Klassikkoa ei tärveltykään, ja kohta sinne pääsee taas syömään

    10. 10

      Kahdeksan vuotta sitten Jussi Andelin kirjoitti hakukoneeseen sanan ”ero” – Siitä alkoi tapahtumaketju, joka paljasti kokonaisen jätettyjen miesten maailman

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Punnerrustesti ennustaa sydänterveyttä – yksinkertaisen testin voi tehdä missä ja koska vain

    2. 2

      S-ryhmä julkaisi tomaattisäilykkeidensä tuottajista karun raportin, josta muut voisivat ottaa mallia

    3. 3

      Yksi Helsingin hienoimmista ravintolasaleista oli vaarassa – Klassikkoa ei tärveltykään, ja kohta sinne pääsee taas syömään

    4. 4

      Lauri Markkasesta voi tulla kaikkien aikojen suomalais­urheilija – HS:n erikois­artikkeli näyttää, mikä tekee nuoresta kori­palloilijasta niin poikkeuksellisen

    5. 5

      Uusia superkameroita nousee teiden varsille jo ensi kuussa – Tuleeko ylinopeuksista rahantekokone valtiolle?

    6. 6

      Käsittämätön pörssitiedote saattoi rikkoa lakia

      Tilaajille
    7. 7

      Oli huippulukio, oli harrastukset, oli liikaa intoa ja liian vähän aikaa – Ja niin Elena Shemyakin mieli hajosi

      Tilaajille
    8. 8

      Tutkijat palasivat maailman suurimmasta meren­alaisesta montusta ja kertoivat ennen­näkemättömistä tippu­kivistä ja ”hullusta” rikkivety­kerroksesta

    9. 9

      Kahdeksan vuotta sitten Jussi Andelin kirjoitti hakukoneeseen sanan ”ero” – Siitä alkoi tapahtumaketju, joka paljasti kokonaisen jätettyjen miesten maailman

    10. 10

      Texas ja Kalifornia sekä kolme maanomistajaa riitauttivat heti Trumpin hätätilan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Karski moottoripyörämies lähestyi minua parkkipaikalla eikä jättänyt perääntymiselle tilaa – hetken päästä seisoimme vaiti ja näin, millainen voima piilee eläimessä

    2. 2

      Sofia Pahtela aloitti työt bussikuskina maanantaina ja nousi heti ilmiöksi – Selitys on yksinkertainen

    3. 3

      Olli Lindholmista kirjan tehnyt Arno Kotro kertoo Lindholmin olleen perillä terveysongelmistaan vuonna 2017: ”Hän tiesi elävänsä veitsenterällä”

    4. 4

      Microsoft: Älkää käyttäkö Explorer-selainta

    5. 5

      Ihmisellä voi olla kehossaan litroja ylimääräistä vettä – Näillä kuudella vinkillä vähennät turvotusta

      Tilaajille
    6. 6

      Kolmen metrin pudotuksesta jäi muistoksi rollaattori, jonka vauhti vain kiihtyy – Kirsti Paakkanen täyttää 90 vuotta ja muuttaa 300-neliöiseen makuuhuoneeseen

      Tilaajille
    7. 7

      Lojumme itsemme kuoliaaksi – Alkukantaisen Tsimané-heimon esimerkki osoittaa, miksi ”meidän on liikuttava selviytyäksemme hengissä”

      Tilaajille
    8. 8

      Lauri Markkasesta voi tulla kaikkien aikojen suomalais­urheilija – HS:n erikois­artikkeli näyttää, mikä tekee nuoresta kori­palloilijasta niin poikkeuksellisen

    9. 9

      Miksi Pohjois-Suomessa on paljon enemmän rivoja paikannimiä kuin etelässä? Vittulampien ja Paskaperien taustalla on monia hyviä syitä

    10. 10

      Yö-yhtyeen solisti Olli Lindholm, 54, on kuollut – Yhtye vahvisti syyksi sairauskohtauksen

    11. Näytä lisää