Auto    |   Koeajo

DS7 Crossbackissa on vanhojen Citroënien tyyliä ja mukavuutta, mutta edelläkävijäksi se on liian tavanomainen

Emomerkistä omaksi brändikseen erotettu DS pyrkii premium-autoluokkaan ja avaa pelin katumaasturilla.

Kun joku kysyy minkä merkkisellä autolla ajat, on helppoa vastata, jos sattuu omistamaan esimerkiksi Volkswagenin, Nissanin tai Peugeotin.

Mutta entä jos on hankkinut uuden DS:n?
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Useimmille DS ei nimittäin sano yhtään mitään. Onkin viisainta selittää heti, että kyseessä on Citroënin kalliimpi ja hienompi merkki. Nimi tulee vuonna 1955 esitellystä Citroën DS19:sta.

DS palasi Citroënin mallistoon vuonna 2010, mutta nyt se on erotettu omaksi brändikseen, ja sen ensimmäinen malli on DS7 Crossback. Mallinumero on harpannut aiemmin myydystä DS5:stä suoraan seiskaan, koska välissä esitelty DS6 on myynnissä vain Aasiassa. Myöhemmin tänä vuonna tulee pienempi DS3 Crossback.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

DS on edustanut ranskalaista luksusta, ja se on ollut myös presidenttien auto. Vuonna 1962 presidentti Charles de Gaulle selvisi murhayrityksestä, kun presidenttiä kuljettanut DS19 ei suistunut tieltä, vaikka auton renkaat ammuttiin puhki. Myös DS7 Crossback on saanut presidentillisen statuksen, sillä Emmanuel Macron on käyttänyt sitä virka-autonaan.

DS-autoja myydään toistaiseksi vain Vantaan DS-myymälästä.

PSA-konserni, jonka merkkejä ovat myös Citroën, Peugeot ja Opel, haluaa kilpailla DS:llä saksalaisten premium-merkkien kanssa. DS7 Crossback on saman kokoinen kuin Audi Q5 ja BMW X3.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

DS7:n saa halvimmillaan noin 43 000 eurolla. Bensiinimallit ovat 180- ja 225-hevosvoimaisia, dieseliä on vain 180-hevosvoimaisena. Kaikki mallit ovat etuvetoisia kahdeksanvaihteisella automaatilla. Loppukesästä tulee lisäksi nelivetoinen lataushybridi.

Alkuperäinen DS19 oli ensimmäinen sarjatuotantoauto, jossa oli levyjarrut. Siinä oli kuorman mukaan säätyvä kaasu-nestejousitus, futuristinen kiilamainen muoto ja hämmästyttävä yksipuolainen ohjauspyörä.



Yhtä koviin saavutuksiin suvun tuorein tulokas ei yllä. Muotoilussa on kauniita yksityiskohtia, ja ajovalot pyörähtävät hienosti esiin päälle kytkettäessä, mutta pohjimmiltaan DS7 Crossback on samanlainen iso möykky kuin muutkin katumaasturit.

Vaikuttavimmat ominaisuudet paljastuvat kun menee sisälle autoon. Nahkaistuimet ovat nojatuolimaisen mukavat, ja sähkösäätöisen penkin asento on helppo saada mieleisekseen.

Takapenkillä riittää normaalimittaiselle jalkatilaa, ja lähes olemattoman keskitunnelin takia myös keskipaikalla voi istua mukavasti. Selkänojan kaltevuutta säädetään sähköisesti. Takapenkkiläiset voivat säätää omaa lämmitystä ja ilmastointia erillisestä kosketusnäytöstä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Etuistuinten välissä on suuri kannellinen säilytystila, ja vaihteenvalitsimen edessä toinen pienempi, jossa piileskelevät myös usb-liitin ja istuinlämmittimien säätimet.

Itse tavaratila on perusasennossa 555-litrainen ja irrotettavan tasaisen pohjan alla on lisätilaa. Lisähinnasta saa takaluukun aukeamaan jalkaa puskurin alla heilauttamalla.


Koeajomallissa oli korkeimman Grand Chic -varustetason lisäksi rutkasti ajoa helpottavia lisävarusteita. Kojelaudan keskellä olevassa 12,3-tuumaisessa kosketusnäytössä on paljon valikoita. Monia auton toimintoja, kuten ilmastointia ja lämmitystä voi ohjata vain näytöltä, joka kuuluu myös halvimpaan Chic-varustetasoon.

Ihan pelkän menu-napin ja kursoria ohjaavien nuolten varassa ei onneksi joudu olemaan, sillä näytön alareunassa on oikotienäppäimiä, joilla pääsee suoraan eri toimintoihin, kuten navigaattoriin, radioon tai älypuhelimen sovelluksiin.

Tuulilasinpyyhkijöiden kertapyyhkäisy on DS:ssä samalla myös pyyhkijöiden automatiikan kytkin. Jos automaatti ei tunnista sadetta, ja kuljettaja joutuu painamaan kertapyyhkäisyä, niin DS kytkee samalla mielenosoituksellisesti automaatin pois päältä. Sen saa päälle taas uudella kertapyyhkäisyllä, mutta näin arkisen toiminnon kanssa tuhertaminen ei vastaa premium-kokemusta.

Vakionopeussäätimen ohjain lymyilee lyhyessä viiksessä ratin alla jo vuosikymmenen alun Citroëneista tuttuun tapaan.

Säädintä kannattaa käyttää, sillä koeajomallin 225-hevosvoimaisella bensamoottorilla pääsee helposti sakkonopeuksiin.

Siinä myös palaa reippaasti fossiilista polttoainetta. Maahantuoja lupaa keskikulutukseksi 8,2 litraa sadalla. Koeajossa bensaa meni tasan kahdeksan litraa sadalla. Pelkässä kaupunkiajossa kulutus nousee eco-ajotilassakin kymmeneen litraan.

Vaikka Citroënilla on pitkä historia moottoriurheilussa, niin uuden katumaasturi-DS:n olemus ei ole erityisen urheilullinen.

Ajotilan valitsimella voi kytkeä päälle urheiluasetukset, joilla ohitukset onnistuvat nopeammin, mutta taajama-ajossa sporttitila pitää vain yllä pientä vaihdetta ja korkeita kierroksia.

Lisäksi jostakin päin autoa kuuluu sport-pärinää jo 3 000 kierroksen kohdalla, toisin kuin muissa ajotiloissa. Pienessä lähiö­raketissa se olisi hilpeä ominaisuus, mutta eleganttina premium-kokemuksena tämäkin on kyseenalainen.

Parhaimmillaan DS7 onkin, kun kytkee päälle mukavuusajotilan. Meno on hiljaista ja pehmeää, ja tarvittaessa auto kiihtyy ilman suurta show’ta. Rauhallisessa ajossa vaihteiden vaihtumista tuskin huomaa.

Auto kulkee vakaasti lumisilla pikkuteillä ja sohjoisilla kaduilla. Se selvisi moitteetta myös jyrkästä ylämäestä, johon takavetoinen saksalainen premium-kilpailija oli juuttunut sutimaan.

DS7:n perusvarusteluun kuuluva skannaava aktiivijousitus löytää pienen kameran avulla tiestä epätasaisuuksia ja säätää jousitusta sen mukaan. Risteyksiin muodostuneiden jäisten pyykkilautakuoppien yli ajaminen on harvoin yhtä sulavaa.

Myös aktiivinen ajolinja-avustin toimii hienostuneesti. Jos kuljettaja ajautuu kaistaviivan päälle auto vilkuttaa mittaristossa pientä valoa ja kääntää rattia pehmeästi takaisin kaistalle.

Pimeän talviajon paras apuväline on kuitenkin hämäränäköjärjestelmä.

Tummiin pukeutuneet jalankulkijat se erottaa tien varresta jo kauan ennen kuljettajan silmää. Mutkissa jalankulkijat jäävät kameralta katveeseen. Koeajoautossa hämäränäkö maksaa 1 600 euroa, mutta Suomen talven pimeydessä se on järkevämpi lisävaruste kuin saman hintaiset 20-tuumaiset vanteet.

Olohuonemaisessa ympäristössä automaattisten toimintojen tukemana itse ajaminen voi käydä jopa pitkäveteiseksi, joten ajaessa tekee mieli kuunnella musiikkia tai äänikirjoja. Koeajoautossa oli lisävarusteena 1 200 euron Focalin kaiutinjärjestelmä, joka on paperilla vaikuttava, mutta käytännössä pettymys. Bassoa riittää, kuten melkein kaikissa nykyajan kaiuttimissa, mutta muuten ääni on varsinkin kuljettajan paikalla honottava ja muovinen.

DS-brändiin kuuluu ajatus avantgardesta, joka merkitsee rajoja rikkovaa edelläkävijää. DS7 Crossback erottuu joukosta lähinnä mukavuudellaan ja sisustuksellaan.

Teknisesti DS7 ei ole kovin avantgardea. Vastaavia turva- ja mukavuusvarusteita on nähty muissa premium-autoissa aikaisemminkin, ja DS7:n pohjalevy on sama kuin kuin emokonsernin Peugeot 3008:ssa ja 5008:ssa sekä Citroën C5 Aircrossissa, joka tulee Suomessa myyntiin keväällä.

Edistyksellisin DS7 onkin kesällä tuleva E-tense 4x4 -hybridi. 300-hevosvoimainen nelivetoauto maksaa halvimmillaan 59 000 euroa. Se on paljon, mutta vähemmän kuin premium-sarjan kilpailijoiden vastaavat mallit.

Koeajossa

DS7 Crossback PureTech 225


Mukavuus, ajettavuus, sisustus ja varusteet

— Kosketusnäyttökeskeisyys, äänentoisto

DS7-malliston hinnat alkavat 42 439 eurosta, koeajoauto maksaa lisävarusteineen 69 024 euroa.

Teho 225 hv/vääntö 300 Nm.

Kulutus 8,2 litraa sadalla kilometrillä, Co2-päästöt

185 g/km

Kilpailijoita: Audi Q5, BMW X3, Volvo XC60

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Oman työhakemuksen perään kannattaa soittaa vain yhdestä syystä – kolme rekrytoinnin ammattilaista kertoo, miten onnistut työnhaussa

    2. 2

      Kalasataman Majakka-tornitalon työmaalla on tapahtunut vesivahinko – Rakennusyhtiö SRV kuvailee vahinkoa merkittäväksi

    3. 3

      Seeprakuviolla suojautuminen toimii myös ihmisillä – tutkijat testasivat teoriaa raidallisilla mallinukeilla

    4. 4

      Pako Britanniasta kiihtyy EU-eron alla

      Tilaajille
    5. 5

      Lapset alkoivat ommella kestokasseja korvatakseen muovipussit ja se sai sosiaalisen median tolaltaan – ”Täytyypi alkaa käydä kaupassa naapurikunnissa”

    6. 6

      Hätätilasketsistä katkeroitunut Donald Trump uhkaili Twitterissä ”seuraamuksilla”, ja nyt presidenttiä imitoinut näyttelijä Alec Baldwin pelkää perheensä turvallisuuden puolesta

    7. 7

      Kiltteydellään hurmannut kumppani alkoikin vähitellen kontrolloida kaikkea – sadat lukijat kertoivat, millaista on, kun puolison mieli järkkyy

      Tilaajille
    8. 8

      Seeprakuvion jättihyöty varmistui videolta, kun tutkijat pukivat seeproja ja hevosia valeasuihin

    9. 9

      Meneillään on alusvaatteiden taistelu, jossa vartalo­positiivisuudella ratsastava tulokas tekee silppua Victoria’s Secretistä

    10. 10

      Niken kurssi lähti laskuun ”tossuräjähdyksestä” – urheiluvälinejätillä kävi kuitenkin käsittämätön tuuri: lähes samaan aikaan tuli myyntiin uusi hittipaita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Seeprakuvion jättihyöty varmistui videolta, kun tutkijat pukivat seeproja ja hevosia valeasuihin

    2. 2

      Oman työhakemuksen perään kannattaa soittaa vain yhdestä syystä – kolme rekrytoinnin ammattilaista kertoo, miten onnistut työnhaussa

    3. 3

      Hätätilasketsistä katkeroitunut Donald Trump uhkaili Twitterissä ”seuraamuksilla”, ja nyt presidenttiä imitoinut näyttelijä Alec Baldwin pelkää perheensä turvallisuuden puolesta

    4. 4

      Perussuomalaisten kannatus nousee, ja kampanja tiivistyy Ouluun: ”Ihan tavalliset keski-ikäiset ihmiset ovat nyt vihaisia”

    5. 5

      Kiltteydellään hurmannut kumppani alkoikin vähitellen kontrolloida kaikkea – sadat lukijat kertoivat, millaista on, kun puolison mieli järkkyy

      Tilaajille
    6. 6

      Yli 2 300 suomalaista vastasi HS:n peltipoliisi­kyselyyn: Jaetuin tunnetila on raivo, ja jostain syystä se kohdistuu yhteen mieheen

    7. 7

      Lapset alkoivat ommella kestokasseja korvatakseen muovipussit ja se sai sosiaalisen median tolaltaan – ”Täytyypi alkaa käydä kaupassa naapurikunnissa”

    8. 8

      Miksi puoliso pettää? Psykoterapeutti Annikki Kaikkonen tutki uskottomuutta ja löysi kaksi toistuvaa tarinaa

      Tilaajille
    9. 9

      Shiar oli 15-vuotiaana jo päätynyt lastensuojelun asiakkaaksi – Sitten jostakin ilmestyi pankkimies Tuomas Plattonen

    10. 10

      Samsung esitteli odotetun taittuvan älypuhelimensa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Miksi puoliso pettää? Psykoterapeutti Annikki Kaikkonen tutki uskottomuutta ja löysi kaksi toistuvaa tarinaa

      Tilaajille
    2. 2

      Lauri Markkasesta voi tulla kaikkien aikojen suomalais­urheilija – HS:n erikois­artikkeli näyttää, mikä tekee nuoresta kori­palloilijasta niin poikkeuksellisen

    3. 3

      Japanissa harvinaiset airokalat ovat nousseet pintaan – Myös tutkijat uskovat historiallisen suuren maanjäristyksen olevan vain ajan kysymys

    4. 4

      Hyvänä nukkujana pidetty voi kärsiä vakavasta sairaudesta – nämä merkit kielivät, että uni ei ole normaalia

      Tilaajille
    5. 5

      ”Olen tehnyt paljon väärää, maannut avio­miesten ja perheen­isien kanssa” – Pienessä suomalais­kaupungissa asuu entinen prostituoitu ja ihmis­kaupan uhri

      Tilaajille
    6. 6

      Suvi Pitkänen sai huuliinsa pistoshoidosta kudosvaurion, eivätkä ne palaa koskaan ennalleen – ”Epäonnistuneiden hoitojen tuloksia näkee kadulla aivan liian usein”, sanoo plastiikkakirurgi

      Tilaajille
    7. 7

      Oli huippulukio, oli harrastukset, oli liikaa intoa ja liian vähän aikaa – Ja niin Elena Shemyakin mieli hajosi

      Tilaajille
    8. 8

      Punnerrustesti ennustaa sydänterveyttä – yksinkertaisen testin voi tehdä missä ja koska vain

    9. 9

      Saturday Night Live pilkkasi hätätilajulistusta, ja Donald Trump sai tarpeekseen: ”Miten kanavat selviävät tästä ilman seuraamuksia?”

    10. 10

      Elina Mäkinen, 25, on poikkeusyksilö, joka pysyy hengissä jäisessä vedessä lähes puoli tuntia – ”Antureiden mukaan minun pitäisi olla kuollut”

    11. Näytä lisää