Auto

Auton polttoaineeksi kokeillaan kaikkea viinasta aurinkovoimaan, mutta yksikään ei uhkaa perinteistä kolmikkoa

Autovalmistajat tutkivat koko ajan myös eksoottisempia voimanlähteitä.

Satojen tai ehkä mieluummin tuhansien miljardien kysymys on, mikä on autojen suosituin käyttövoima tulevaisuudessa.

Moni sanoo, että polttomoottorit ovat täällä vielä pitkään. Polttomoottoriin kehitetään edelleen myös uusia ratkaisuja.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Hiljattain Tekniikka ja talous uutisoi, kuinka saksalainen kasvuyritys MWI Micro Wave Ignition olisi kehittänyt polttomoottorin kulutusta vähentävän teknologian.

Tavanomaisen sytytystulpan sijasta moottorin bensiini-ilmaseos syttyy sylinterin palotilassa pulssitetuilla mikroaalloilla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Näin saavutettaisiin polttoainesäästöjä, ja päästöt vähenisivät. Teknologian voisi asentaa vanhempiinkin polttomoottoreihin, jolloin myös vanhemman autokannan moottoreiden päästöt laskisivat.

Kysyimme VTT:n johtavalta tutkijalta Juhani Laurikolta, vaikuttaako teknologia hänen mielestään mullistavalta.

”Tuskin tulee ikinä laajasti käyttöön, kun ajatellaan, että polttomoottoria aletaan jo pitää aikansa eläneenä”, Laurikko viestitti vastuksenaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ehkä polttomoottori on tosiaan tekemässä kuolemaa. Ainakin lähes kaikki autonvalmistajat investoivat kovasti sähköautoihin.

Tällä hetkellä autot liikkuvat bensiinin, dieselin (tai biodieselin) tai sähkön voimalla. Ovatko nämä ainoat vaihtoehdot myös tulevaisuudessa?

Esittelemme tässä jutussa vähemmän hehkutettuja energianlähteitä, joilla autot voivat kulkea.

Vetyautot ovat tavallaan sähköautoja. Ne toimivat sähköllä, joka on tuotettu auton polttokennon avulla vedestä sekä hapesta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vetyä valmistetaan sähkön avulla vedestä ja happea saadaan ilmasta, ja ajaessaan päästönä autosta ei synny hiilidioksidipäästöjä.

Kaikki on tähän mennessä hyvin, kunnes päästään vedyn tuottamiseen. Jos se on tuotettu fossiilisella energialla ja vetyauton kokonaispäästöt voivat nousta suuriksi. Vetyautoja (tai polttokennoautoja) on silti jo liikenteessä. Markkinoilla ovat esimerkiksi Toyota Mirai ja Hyundai Nexo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vetyä käyttävät autot ovat vielä verrattain kalliita, eikä niille ole juurikaan tankkausasemia, joten ne eivät ole yleistyneet nopeasti.

Jos tankkausasemia saadaan lisää, autojen hinnat saadaan alas ja vetyä aletaan tuottaa päästöttömästi, vetyautot voisivat olla erinomainen ratkaisu liikenteen päästöjen minimoimiseen.

Vetyauton tankkaus on nimittäin suurin piirtein samanlainen prosessi kuin polttomoottoriauton, kun sähköauton lataaminen ottaa aina aikansa. Myös vetyauton toimintamatka on hyvä.

Auringossa riittää polttoainetta vielä muutaman miljardin vuoden ajan, joten se olisi mainio voimanlähde autoihinkin. Ainakin periaatteessa.

Pelkästään katolla olevien aurinkopaneelien avulla on vaikeaa saada riittävästi energiaa autolle. Toimintamatkat jäävät lyhyiksi, ja pilvinen sää huonontaa asiaa.

Aurinkopaneeleita kuitenkin käytetään jo nyt. Kia tuo ensimmäisen sukupolven aurinkopaneeliteknologian ajoneuvoihinsa tänä vuonna. Kian mukaan paneelit integroidaan ajoneuvojen kattoon tai konepeltiin, millä saadaan lisäenergiaa polttomoottori-, hybridi- ja täyssähköautoihin.

Alankomaalainen yritys Lightyear kertoo, että sen vuonna 2020 markkinoille tuleva One-auto pystyisi hyödyntämään aurinkoenergiaa poikkeuksellisen tehokkaasti.

Autossa on akku, johon voi varastoida energiaa esimerkiksi yöajoa varten, mutta yrityksen mukaan autolla voisi käytännössä ajella kuukausia ilman, että sitä lataisi perinteisen sähköauton tapaan töpselistä.

Jo nyt liikenteessä on paljon autoja, joissa käyttövoimana toimii ainakin osittain alkoholi, eli teknisiä esteitä tälle polttoaineelle ei ole.

Jotkut autot käyttävät esimerkiksi E85-polttoainetta, josta suurin osa on etanolia ja loput bensiiniä. Alkoholissa on käyttövoimana hyviä puolia.

Tavallisinta alkoholia eli etanolia voidaan tuottaa suhteellisen ympäristöystävällisesti uusiutuvista raaka-aineista, kuten perunoista, viljasta ja ruokosokerista.

Alkoholia ei myöskään tarvitse kuljettaa pitkiä matkoja, vaan sitä voidaan valmistaa siellä, missä kuluttajatkin ovat.

Alkoholin energiatiheys on kuitenkin pienempi kuin bensiinissä ja dieselissä, eikä alkoholikaan ole päästötöntä. Tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että alkoholin palaessa korkeassa lämpötilassa voi syntyä terveydelle haitallisia yhdisteitä.

Kaasukäyttöisten henkilöautojen ensirekisteröinnit lähes kaksinkertaistuivat viime vuonna vuoteen 2017 verrattuna.

Kaasuautojen määrä liikenteessä lisääntyi viime vuonna Traficomin mukaan 2 439 kappaleella.

Kaasuauto voi käyttää maakaasua tai biokaasua, joista etenkin biokaasu on huomattavasti vähäpäästöisempää kuin bensiini tai diesel.

Kaasuauto on myös omanlaisensa hybridiauto: kaikki Suomessa myytävät kaasuautot ovat niin sanottuja bi-fuel-malleja, eli kaasun lisäksi autoon voi aina tankata myös tavallista bensaa.

Höyryllä toimivat moottorit olivat autojen alkuaikoina oikeasti kilpailijoita polttomoottoriautojen kanssa. Höyrymoottorit olivat kuitenkin epäkäytännöllisempiä ja kalliimpia, joten polttomoottori otti niistä niskalenkin.

Autocar-lehti kertoo, että höyrymoottoreita on kuitenkin kaikessa hiljaisuudessa kehitelty vuosien saatossa.

Moottoreista on lehden mukaan saatu hiljaisia, energiatehokkaita ja vähäpäästöisiä. Höyrymoottorissa on myös sama hyvä puoli kuin sähkömoottorissa, eli vääntöä on saatavilla välittömästi runsaasti, eikä moottori tarvitse vaihteistoa.

Autocar listaa vaihtoehtoisia menovesiä käsittelevässä jutussaan höyrymoottorin lisäksi myös monia muita eksoottisen kuuloisia voimanlähteitä.

Näitä ovat vesi, ilma, liike-energia, typpi, propaani ja puukaasu.

Ne kaikki ovat periaatteessa toimivia, mutta kussakin on omat ongelmansa, eikä mikään niistä ole ottanut suuressa mittakaavassa tuulta alleen. Tämä ei silti tarkoita, ettei niissä olisi mahdollisuuksia.

Esimerkiksi puukaasuauton mahdollisuudet on todistanut muuan Juha Sipilä. Pääministerimme omistaa Chevroletin El Camino -avolavamallin pohjalle rakennetun puukaasulla toimivan ”häkäpönttöauton”, jonka nimi on El Kamina.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      ”Autot kuuluvat teille”, julistaa kokoomuksen Orpo tienvarsi­taulussa – HS kysyi, mitä mainos tarkoittaa

    2. 2

      ”Olen tehnyt paljon väärää, maannut avio­miesten ja perheen­isien kanssa” – Pienessä suomalais­kaupungissa asuu entinen prostituoitu ja ihmis­kaupan uhri

      Tilaajille
    3. 3

      Joutuuko perillinen hoitamaan vihaamansa vainajan kuolinpesän? Velvollisuudelta välttyy vain täysin välinpitämätön

    4. 4

      Suomen ”sorvi ei pyöri”, kun helsinkiläiset juoksevat toistensa järjestämissä seminaareissa – Muu maa elättää etelää, sanoo vaasalainen miljonääri

      Tilaajille
    5. 5

      Vanhuus on rikos, ja siitä mummia nyt rangaistaan

    6. 6

      Juutalainen akateemikko Alain Finkielkraut joutui rasistien kynsiin Pariisissa, Macron tulistui twitterissä

    7. 7

      Himoksella lasketellessa kuollut 15-vuotias oli rippileirillä Paraisilta – putosi kirkkoherran mukaan jyrkästä kohdasta

    8. 8

      Itkuinen perheenäiti pakkasi lapset ja tavarat Seppo Ylösen autoon, ja matka poliisien suojaamaan turva­kotiin alkoi – Taksin­kuljettajia koulutetaan kohtaamaan perhe­väkivaltaa

      Tilaajille
    9. 9

      Lehti: Japanin pääministeri esitti Trumpia Nobelin saajaksi Yhdys­valtojen pyynnöstä

    10. 10

      Pakettiauto töytäisi suojatietä ylittänyttä naista Vantaalla – aviomies yritti vetää vaimoaan turvaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Himoksella lasketellessa kuollut 15-vuotias oli rippileirillä Paraisilta – putosi kirkkoherran mukaan jyrkästä kohdasta

    2. 2

      ”Olen tehnyt paljon väärää, maannut avio­miesten ja perheen­isien kanssa” – Pienessä suomalais­kaupungissa asuu entinen prostituoitu ja ihmis­kaupan uhri

      Tilaajille
    3. 3

      Uutta tietoa Espoon vajoavasta suurkampuksesta: Pikapäätöksellä suljettavan rakennuksen vaarallisuus juontuu 30 vuotta sitten tehdystä virheestä

    4. 4

      Suomen ”sorvi ei pyöri”, kun helsinkiläiset juoksevat toistensa järjestämissä seminaareissa – Muu maa elättää etelää, sanoo vaasalainen miljonääri

      Tilaajille
    5. 5

      Vanhuus on rikos, ja siitä mummia nyt rangaistaan

    6. 6

      Stella Karlsson hankki purkukuntoiseksi tuomitun talon ja asuu siinä ilman suihkua ja sisävessaa – ”Menoni ovat pienet enkä joudu elämään yli varojeni”

      Tilaajille
    7. 7

      Nimi tekee kenraalin – ja siksi yksi ehdokas on yli muiden, kun valitaan Puolustusvoimien komentaja

    8. 8

      Mies otti Audin koeajoon Vantaalla – sen jälkeen autosta tai miehestä ei ole havaintoja

    9. 9

      Itkuinen perheenäiti pakkasi lapset ja tavarat Seppo Ylösen autoon, ja matka poliisien suojaamaan turva­kotiin alkoi – Taksin­kuljettajia koulutetaan kohtaamaan perhe­väkivaltaa

      Tilaajille
    10. 10

      Yhdysvaltain tiedotus­välineet tarkastivat Trumpin hätätila­puheen faktat ja löysivät seitsemän valhetta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Karski moottoripyörämies lähestyi minua parkkipaikalla eikä jättänyt perääntymiselle tilaa – hetken päästä seisoimme vaiti ja näin, millainen voima piilee eläimessä

    2. 2

      Sofia Pahtela aloitti työt bussikuskina maanantaina ja nousi heti ilmiöksi – Selitys on yksinkertainen

    3. 3

      Olli Lindholmista kirjan tehnyt Arno Kotro kertoo Lindholmin olleen perillä terveysongelmistaan vuonna 2017: ”Hän tiesi elävänsä veitsenterällä”

    4. 4

      Ihmisellä voi olla kehossaan litroja ylimääräistä vettä – Näillä kuudella vinkillä vähennät turvotusta

      Tilaajille
    5. 5

      Lauri Markkasesta voi tulla kaikkien aikojen suomalais­urheilija – HS:n erikois­artikkeli näyttää, mikä tekee nuoresta kori­palloilijasta niin poikkeuksellisen

    6. 6

      Kolmen metrin pudotuksesta jäi muistoksi rollaattori, jonka vauhti vain kiihtyy – Kirsti Paakkanen täyttää 90 vuotta ja muuttaa 300-neliöiseen makuuhuoneeseen

      Tilaajille
    7. 7

      Lojumme itsemme kuoliaaksi – Alkukantaisen Tsimané-heimon esimerkki osoittaa, miksi ”meidän on liikuttava selviytyäksemme hengissä”

      Tilaajille
    8. 8

      Miksi Pohjois-Suomessa on paljon enemmän rivoja paikannimiä kuin etelässä? Vittulampien ja Paskaperien taustalla on monia hyviä syitä

    9. 9

      Yö-yhtyeen solisti Olli Lindholm, 54, on kuollut – Yhtye vahvisti syyksi sairauskohtauksen

    10. 10

      Ostaja löi sokkona pöytään voittavan tarjouksen Kivihaan 100-vuotiaasta puutalosta – Kohta alkoi kaduttaa

    11. Näytä lisää