Auto    |   Koeajo

Vauhtia ja verohyötyä

Volvon edustusauton hybridimalli on pienten päästöjensä vuoksi isoksi ja tehokkaaksi autoksi edullinen.

Ensivaikutelma on laadukas ja hillitty. Kojelauta on keinonahkaa, penkit ja keskikonsoli oikeaa nahkaa. Puusomisteita on käytetty maltilla, joten kuljettaja muistaa istuvansa autossa eikä kirjastohuoneessa.

Tunnelmallisen nahkaisuuden keskeltä katseen kaappaa keskikonsolista sojottava valaistu peukalo. Läpinäkyvä uloke toimittaa Volvossa vaihteenvalitsimen virkaa. Valmistajan esittelyvideossa näytetään, kuinka peukalot syntyvät käsityönä Ruotsissa Orreforsin kristallilasipajalla.

T8 on vuonna 2016 myyntiin tulleen Volvo V90-kartanomalliston lippulaiva. Kuten muissakin Volvon T8-malleissa, kyseessä on ladattava nelivetoinen hybridi.

Yli 67 000 euron edustusfarmari maksaa liki täsmälleen kaksi kertaa Suomessa myydyn uuden auton keskihinnan verran. Kiinnostavan Volvosta tekee se, että hintaansa nähden se on oikeastaan edullinen, sillä hybridin pikkupäästöjen vuoksi auto kuuluu todella matalaan veroluokkaan. Volvon farmarimalliston toiseksi tehokkain, vain bensalla kulkeva V90 T6 maksaa lähes 82 000 euroa. Verojen osuus hinnasta on 24 500 euroa. T8:n hinnassa veroja on vain 2 700 euroa. Lopputuloksena lippulaivamallin hinta on yli 14 000 euroa halvempi kuin malliston kakkosen.

Nurinkurista on se, että T8:n keulalla on tismalleen sama yli 300 hevosvoiman bensamoottori kuin T6:ssa. Ei siis juuri yllätä, että kalliimpaa, saastuttavampaa ja tehottomampaa T6-mallia ei maahantuojan mukaan ole Suomessa myyty käytännössä lainkaan.

Tehoa ja turvallisuutta

Kun kaksilitraisen bensakoneen jatkeeksi taka-akselille on ympätty vielä 87 hevosvoiman sähkömoottori, on lopputulos käsittämättömän nopea. Vaikka hiukkaspäästöjen nimissä vuosimallin 2019 moottorista on karistettu 16 hevosvoimaa, Volvo kiihtyy nollasta sataan 5,3 sekunnissa. Volvon T8-hybridit dominoivat kiihtyvyydessä hintaluokkaansa niin, että vertailukohtien löytäminen on työlästä.

Tehojen puolesta lähelle pääsee vain ääriurheilulliseksi tehty Kia Stinger GT, joka on Volvoa hitaampi, kalliimpi ja huomattavasti askeettisemmin varusteltu. T8:ssa on vakiona Volvon muhkein Inscription-varustelu. Edustusfarmareiden luokassa ainoa verrokki on Mercedes-Benzin diesel-pistokehybridi E300de, joka on niin ikään hitaampi ja vain takavetoinen.

Kahden moottorin elektronisella yhteispelillä toteutettu neliveto linkoaa 2 000-kiloisen auton liikennevaloista liikkeelle elegantisti, vaikka alla olisi minkälainen sohjomeri. Arkiajoon tarkoitetussa hybriditilassa teho ei välity repivänä, vaan kyyti on pehmeää ja miellyttävää. Kuljettaja saa tosissaan keskittyä, jos haluaa huomata, milloin kahdeksanpykäläinen automaattivaihteisto vaihtaa vaihdetta.

Korin äänieristys ja laminoidut ikkunat sulkevat ulkomaailman äänet, ja alusta tasaa töyssyt hyvin. Lähes hermeettisessä ympäristössä mittaristoon saa vilkuilla tämän tästä, jos meinaa pysyä nopeusrajoitusten puitteissa.

Volvo on kuin tehty tasavauhtiseen maantieajoon vakionopeudensäätimen säädellessä nopeutta. Ohjausavustin toimii selkeästi merkityillä tieosuuksilla niin hyvin, että kuljettaja saa hyvän maistiaisen tulevaisuuden itseajavista autoista.

Jos akussa on virtaa, Volvo liikkuu kevyellä kaasulla pelkällä sähkömoottorilla, eli on takavetoinen. Taloudellinen ajaminen on helppoa, sillä auton digitaalimittaristo näyttää kierrosalueen, jolla auto kulkee täysin sähköllä. Jos viisari heilahtaa alueen ylärajan tuolle puolen, bensakone hörähtää tuomaan lisätehoa.

Auto ei myöskään muutu etuvetoiseksi, vaikka sähkö loppuisi. Bensamoottoriin kytketty generaattori tuottaa takavedon tarvitseman virran, jos akku tyhjenee.

Kääntöpuolena sähköinen takaveto tuo ajoon omia elementtejään. Liukkaalla kelillä liikennevaloista ei pintakaasulla livahdeta, sillä kovaa vääntävä sähkömoottori jättää auton paikalleen ruopimaan. Samoin esimerkiksi jäisissä liikenneympyröissä perä karkaa tavattoman helposti.

Luistonesto onneksi paikkailee pahimpia vetotavasta johtuvia yllätyksiä. Olemattomillakin ratinpyörittäjän taidoilla auto on tehoihinsa nähden todella helppo ajaa ja lukematon määrä sensoreita ja avustimia pitää huolen, että autolla törmääminen yhtään mihinkään vaatii kuljettajalta päättäväisiä toimia.

Liukkaalla omalaatuinen neliveto tarvitsee silti vähän tunnustelua, sillä tuntuma ei oikein vastaa mitään markkinoilla aiemmin ollutta ratkaisua. Ison akselivälin auto ei ole myöskään kaupunkiajossa erityisen näppärä, mikä aiheutti koeajolla useita lehmänkäännöksiä.

Verottaja tarjoaa hintaedun

Onko Volvo V90 T8 hyvä auto? Lyhyt vastaus kuuluu: erittäin. Se on laadukkaasti valmistettu, nautinnollinen ajettava, ja siinä on ohituskiihtyvyyttä enemmän kuin ikinä tulee tarvitsemaan. Tästä huolimatta ratin takana tuntee olevansa turvallisessa paikassa.

Pidempi vastaus vaatii pohjustusta. Ladattavien hybridien huomattavan matalan verotuksen pohjana olevat päästöt on mitattu sillä oletuksella, että autoa ladataan säännöllisesti. Volvon yhdistetyksi kulutukseksi on ilmoitettu vain kaksi litraa sadalla kilometrillä. Koeajon perusteella edes lähelle pääseminen edellyttää sitä, että huomattava osa auton käytöstä on pelkällä sähköllä ajamista.

Talvella tyhjällä akulla bensamoottori hörppää kaupunkiajossa yli 10 litraa satasella. Maantiellä kulutus asettuu 7,5:n ja 8 litran väliin. Pienin koeajolla saatu auton oman kulutusmittarin lukema oli 4,7 litraa sadalla kilometrillä. Se onnistui 35 kilometrin hitaassa maantieajossa, josta yli 20 kilometriä ajettiin sähköllä.

Lopullinen kulutus riippuu erittäin paljon auton käyttötavasta ja siitä, kuinka aktiivisesti akkuja jaksaa ladata.

Volvon akusto kärsii pakkasesta aivan kuin muissakin sähköautoissa. Täyssähköllä pitäisi valmistajan mukaan pystyä ajamaan 45 kilometriä, mutta jo pikkupakkasella kantama pu­toaa 25 kilometriin.

On selvää, että ilman auton latausmahdollisuutta joko kotona tai työpaikalla säännöllinen sähköajo ei ole mahdollista, ellei päivärutiineihin kuulu viettää tuntikausia aikaa esimerkiksi automarketeissa, joissa latauspistokkeita on tarjolla.

Sähkö- ja hybridiautojen lataaminen työpaikoilla puolestaan asetettiin vuodenvaihteessa veronalaiseksi eduksi, mikä luultavasti vähentää työnantajien halukkuutta hankkia latausasemia.

Lopputulos on se, että päästäkseen edes lähelle T8:n mitattua kulutusta kuljettajan täytyy omistaa lämmitystolppaa väkevämmällä sähköliitännällä varustettu autopaikka ja ajaa autolla pääsääntöisesti vain parinkymmenen kilometrin matkoja.

Vaikea kuvitella, että kukaan ostaisi moista maantiennielijää vähäiseen kaupunkiajoon. Jos polttoainesäästöt eivät kiinnosta, Volvoa ei ole mikään pakko ladata ikinä. Silloin pieniä päästöjä suosiva verokanta typistyy vain 14 000 euron alennukseksi auton hinnassa.

Vika ei tietenkään ole auton ostajassa tai valmistajassa, vaan verottajassa, joka on ottanut tällaisen mittaustavan verotuksen pohjaksi. Eikä V90 T8 ole porsaanreiän ainoa läpäisijä. Porschen 680-hevosvoimainen hybridi-Panamera kuuluu Suomessa vähäpäästöisenä 5,5 prosentin autoveroluokkaan. Siihen on asennettu varmuuden vuoksi 80 litran bensatankki, jos akku simahtaa kauppareissulla.

Koeajossa

Volvo V90 T8 Twin Engine AWD


Plussat: Ylevä ja vaivaton ajotuntuma, sisätilojen viimeistely, muhkea varustelutaso, turvallisuusominaisuudet, äänenvaimennus, kiihtyvyys kaikilla kierrosalueilla

Miinukset: Sähköisen takavedon oikut, kurasta ja loskasta tukkoon meneviä sensoreita jo ehkä liiankin kanssa

Teho: 390 hv (bensiini 303 hv + sähkö 87 hv) / 640 Nm (400 Nm + 240 Nm)

Kiihtyvyys: 5,3 sekuntia

0–100 km/h

Kulutus: Täyssähköajossa

0 litraa / 100 km, tyhjällä akulla 7,7 l / 100 km.

Kantama täyssähköllä:

45 km

CO2-päästöt: 61 g / km

Hinta: 67 373,39 euroa, saatavilla vain Inscription-varustelutasolla.

Kilpailijoita: Mercedes-Benz E300de T A Business Avantgarde EQ Power

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Maailman ehkä harvinaisin muumi­muki saattaa olla peräisin thaimaalaiselta jätelavalta, josta se päätyi 40 eurolla Pohjois-Pohjanmaalle

    2. 2

      Trump kuittasi Isisin kukistamisen omaksi ansiokseen – rehentely on paitsi mautonta myös totuudenvastaista

    3. 3

      Helsingin seudulla kulkee busseja, joissa penkit ovat selkä menosuuntaan – Mistä on kyse, HSL?

    4. 4

      Bernie Sanders ja Trumpin entinen YK-lähettiläs ottivat yhteen synnytyksen hinnasta ”sosialistisessa” Suomessa

    5. 5

      Juha Sipilä puhui Ylen tentissä pehmoisia velkaantumisesta ja liioitteli työmarkkinoiden surkeutta – tässä parhaat palat giffeinä

    6. 6

      Vammaiset ja vanhukset pettyivät uuteen taksilakiin – Helsingin seudulla pelkona myös taksihuijarit

    7. 7

      Kartta näyttää, miltä Helsingin alueilta sijoittajat himoitsevat asuntoja

      Tilaajille
    8. 8

      FT: Boeing asentaa hälytysvalot 737 Max -matkustajakoneisiin

    9. 9

      Vantaalaispitseriaan käveli nälkäinen mies, jolla ei ollut rahaa – omistaja Ahmet Ciray päätti alkaa jakaa ruokaa ilmaiseksi

    10. 10

      Nuohous vapautuu ja markkinoille on jo tulossa yritys, joka viranomaisten mukaan kaupittelee remontteja lainvastaisesti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kartta näyttää, miltä Helsingin alueilta sijoittajat himoitsevat asuntoja

      Tilaajille
    2. 2

      En pystynyt keskittymään, ja kaikki ylimääräinen aika oli maailmasta kadonnut. Löysin tähän syypään luikertelemasta sänkyni takaa.

    3. 3

      Keskellä kauniaislaista metsää on satavuotias, valtavan talon kivijalka – Taustalla on tarina Stockmannin suvun unelmasta, joka loppui tragediaan

    4. 4

      Kun lapsi raivoaa, vanhemman tehtävä ei ole ratkaista asiaa – on tärkeämmän oppitunnin aika

      Tilaajille
    5. 5

      Bernie Sanders ja Trumpin entinen YK-lähettiläs ottivat yhteen synnytyksen hinnasta ”sosialistisessa” Suomessa

    6. 6

      Helsinki vartioi tyhjää puutaloa yötä päivää Kumpulassa – Operaation hinta jopa 60 000 euroa kuukaudessa, arvioi turvallisuusalan yritys

    7. 7

      Tutkijat: Maapallon lähin naapuriplaneetta onkin Merkurius

    8. 8

      Amsterdam sai tarpeekseen seksi­työläisiä pällistelevistä turisti­ryhmistä

    9. 9

      Jatkuva hyvä päivä saattaa olla merkki toksisesta positiivisuudesta

    10. 10

      ”Esitin, etten ymmärrä mistään mitään” – Nyt puhuu Iltalypsyn karjakko, jonka ikimuistoinen katse pyyhki poliitikoilla pöytää 25 vuotta sitten

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lars Kihlström halusi uskoa hyvää isästä, mutta lopulta hän itki – Suomalaisen SS-miehen päiväkirjasta löytyi lause, joka kyseenalaistaa historian­kirjoituksen

      Tilaajille
    2. 2

      Kuvilleni saa nauraa, sanoo Iiu Susiraja, mutta hiljenee kun katselee lukioaikaista valokuvaa itsestään

    3. 3

      Uuden-Seelannin terrori-iskusta epäilty sai murhasyytteen, ainakin 50 ihmistä kuollut

    4. 4

      Kun Siskonpedistä tuttu Niina Lahtinen vei yksivuotiaansa päiväkotiin, vanhempainiltaan kutsuttiin psykologi paikalle: ”Vastuu ja syyllistäminen lankeavat lähinnä naisille”

      Tilaajille
    5. 5

      Missä on nainen, joka hyppäsi takaisin autoonsa ja hylkäsi pyöräilijän kuolemaan suojatielle? Vantaan poliisilta on loppumassa keinot poikkeuksellisen yliajotragedian selvittämisessä

      Tilaajille
    6. 6

      Sami Hedberg nauraa sketsisarjassaan homoille, venäläisille ja saamelaisille, Sami Hedbergille eivät naura edes lapset

    7. 7

      Junes Lokka on kutsunut itseään ”läpällä” rasistiksi, mutta saiko Johanna Vehkoo tehdä niin vakavissaan? Tätä pohdittiin tänään oikeudessa

    8. 8

      Jussi Halla-aho ei ole muuttunut, mutta hän on oivaltanut jotain

    9. 9

      Uusi liikunta­trendi parantaa terveyttä nopeasti, ja kenellä tahansa on siihen aikaa

      Tilaajille
    10. 10

      ”Suurin osa ihmisistä ei tajua, mistä siinä puhutaan” – Satumaa-tango täyttää 20 vuotta ja nyt Maija Vilkkumaa kertoo, miksi biisi saattoi sanoittaa perussuomalaisten nousun

      Tilaajille
    11. Näytä lisää