Auto    |   Kolumni

Audi on vain vähän parempi Skoda, mutta auton omistaja ei sitä myönnä – siksi BMW:n ja Mercedes-Benzin yhteistyö viiltää autofanien sielua

Automaailman mullistus pakottaa kilpailijat yhteistyöhön ja hämärtää automerkkien rajoja, vaikka juuri merkki on se, mistä autossa maksetaan ylimääräistä.

Nimimerkki Antonio oli tuohtunut:

”En enää koskaan osta BMW:tä, jos heillä on jotain tällaista tekeillä Mercedeksen kanssa. TÄYSI STOPPI. BMW on laadukkaampi auto”, Antonio kirjoitti.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Hän kommentoi Autonews-sivuston uutista. Uutisessa kerrottiin, että Mercedes-Benz ja BMW saattavat tulevaisuudessa valmistaa yhdessä pienemmän kokoluokan autoja.

Antonion kommentti on ymmärrettävä, sillä autoissa merkillä on väliä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mercedes-Benz ja BMW ovat molemmat saksalaisyrityksiä, jotka valmistavat premium-autoja eli kalliimpia, hohdokkaita autoja.

Ne kamppailevat samoilla markkinoilla samasta asiakaskunnasta ja markkinatilasta – vähän samaan tapaan kuin vaikka Iltalehti ja Ilta-Sanomat kilpailevat iltapäivälehtien lukijoista.

Autojen maailmassa asiakaskunta on joskus hyvin omistautunutta tietylle merkille. Siksi Antonion tapaiset ihmiset saattavat olla ihan oikeasti sitä mieltä, että BMW on merkittävästi laadukkaampi auto kuin Mercedes-Benz.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ei se ole. Molemmat ovat hyviä autoja, mutta niillä on erilainen brändi.

Tilannetta voisi verrata siihen, käyttääkö tietokoneenaan Macia vai PC:tä. Vannoi sitten kumman tahansa nimeen, sitä on usein aika varma, että se toinen on ihan tyhmä, huono ja tyylitön.

 

”Joku voi luulla, että BMW on merkittävästi laadukkaampi auto kuin Mercedes-Benz. Ei ole.”

Tietyn tyyppiset ihmiset ja tietyntyyppiseen sosiaaliseen ympäristöön itsensä identifioivat ihmiset haluavat tietynlaisen auton.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kyllä, se kuulostaa lapselliselta. Mutta niin se usein on, tietoisesti tai tiedostamatta.

Karrikoituja esimerkkejä premium-merkeistä ja niiden imagosta:
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

BMW on nuorekkaan ja dynaamisen jupin auto.

Mercedes-kuskillakin on rahaa, mutta hän ei ole juppi, vaan konservatiivisempi herraskainen.

Volvo-kuskillakin on pinkka kunnossa, mutta hänellä on myös professuuri jonkin humanistisen tieteen alalta.

Lexuksen ostajaa näiden muiden autojen ostajat eivät jaksa kuunnella, sillä hän on tylsä tyyppi, jonka paras ystävä on Excel-taulukko.

Ne, joita ei kiinnosta, minkä merkkinen auto heillä on, valehtelevat. He ovat nimittäin omalla tavallaan vahvistamassa omaa identiteettiään:

”Ostin Skoda Octavian, koska en maksa brändistä vaan haluan paikasta a paikkaan b edullisesti ja luotettavasti” on suomeksi: ”olen järkevä ihminen, joka ei lankea mainonnan mielikuvamaailmoihin”.

Identiteetti se on järkiperäisen kuluttajankin identiteetti.

 

”Ne, joita ei kiinnosta, minkä merkkinen auto heillä on, valehtelevat.”

Brändit ovat yleensä asioita, joiden avulla hintalappuun voi lätkäistä tonneja, kymppitonneja tai satoja tonneja ylimääräistä.

Brändit eivät kuitenkaan usein kestä tarkempaa tarkastelua. Nimittäin se, mitä meille automainoksessa myydään, on jäävuoren huippu, jonka alle kätkeytyy autoteollisuuden todellinen, pragmaattinen luonne.

Sen mukaan on mentävä sinne, missä on voittoja ja kustannussäästöjä, vaikka se olisi ristiriidassa idealistisempien arvojen ja perinteiden kanssa.

Autoteollisuudessa on aina tehty – jos ei salaa niin ainakin ääntä pitämättä – yhteistyötä eri autobrändien kesken.

Esimerkiksi Mercedes tekee Nissanin kanssa yhteistyötä. Mercedes-Benzin avolavamalli eli X-sarja on paljolti sama auto kuin Nissanin avolavat.

Mutta kun ostaa kymppitonneja kalliimman Mersun avolavan, sitä ei halua ajatella, että ajelee tavallaan Nissanilla.

Tai kun ostaa uuden Audin, sitä ei halua ajatella, että tässä ajellaan vain teknisesti hieman kehittyneemmällä Volkswagenilla tai Skodalla.

Nämä kaikki brändit kuuluvat samaan VW-konserniin, eikä autoissa todellisuudessa ole juuri muuta eroa kuin hinta ja mielikuva.

 

”Kun ostaa Mersun avolavan, sitä ei halua ajatella, että ajelee tavallaan Nissanilla.”

Tavallaan emme aja ollenkaan automerkkien tuotteilla. Emme aja BMW:llä tai Mercedeksellä, vaan Continentalilla, Boschilla, Siemensillä ja ZF:llä. Suuri osa autojen osista tulee näiltä autonvalmistajien alihankkijoilta.

Toki autonvalmistajat tekevät paljon tuotekehitystä ja usein kilpailuttavat lähinnä valmistuksen alihankkijoilla.

Silti voidaan sanoa, että se, mikä vaikkapa Audista tekee pääosin Audin (tai Mersun avolava-autosta Nissanin sijaan Mersun), on logo auton keulassa.

Yhteistyöllä tavoitellaan niin sanottua suuruuden ekonomiaa: kun on suuri, on mahdollisuus saada kuluja alas.

Autoteollisuudessa perimmäinen tarkoitus on saada kulut alas, hinnat ylös ja myynti mahdollisimman kovaksi. Jos tämä onnistuu niin, että mennään sänkyyn ”vihollisen” eli toisen automerkin kanssa, se tehdään – etenkin, jos kyseessä ei ole suora kilpailija.

Samantyyppistä logiikkaa voi nähdä siinä, kun BMW alkoi valmistaa etuvetoisia autoja. Kyseessä oli monien fanien mielestä pyhäinhäväistys, sillä urheilullisen BMW:n imagoon ei kuulu etuvetoinen auto. Takavetoisuus oli BMW:lle historiaa ja imagoa, tietynlainen arvo.

Se arvo oli kaupan. BMW teki kauppakassi-mallisen 2-sarjan Active Tourerin, koska sille oletettiin olevan markkinoita.

Mutta kai jokin on vielä pyhää? Kai on vielä asioita, joille ei voi laskea hintaa – esimerkiksi sille, että BMW:stä tulisi puoliksi Mercedestä ja toisin päin.

Nehän ovat the kilpailijat.

Autonvalmistajat ovat pulassa.

Ne ovat siirtymässä bensiini- ja dieselautoista uusiin voimanlähteisiin päästöjä alentaakseen. Samalla odotellaan, milloin autot alkavat viimein olla autonomisia eli itse ajavia.

Lisäksi puhutaan termistä MaaS (Mobility as a Service) eli liikkumisesta palveluna: autoja ei omistettaisi, vaan maksettaisiin vain liikkumisesta.

Tähän kaikkeen valmistautuminen on kallista lystiä. Autonvalmistajilla alkaa olla niin kovia päästörajoja (ja niiden ylittämisestä johtuvia sakkoja), että ne ovat helisemässä.

Esimerkiksi Volkswagenin toimitusjohtaja Herbert Diess käytti hiljattain ”köyhä autoileva kansa kärsii” -retoriikkaa, jotta voisi perustella, miksi autoalan ei tarvitsisi ajatella ympäristöä.

Hänen mukaansa päästörajat ovat liian tiukkoja, ja ne voivat tehdä autoilun liian kalliiksi joillekin ihmisille.

 

”Kun tilanne on tiukka, autonvalmistaja keskittyy hengissä säilymiseen.”

Jos kasvissyöjäihminen on metsässä kuolemassa nälkään, arvot unohtuvat: hän syö eläimen, jos se on ainoa saatavilla oleva ravinnonlähde.

Autonvalmistajat ovat kuin mikä tahansa olemassaolostaan kamppaileva olio. Kun tilanne on tiukka, autonvalmistaja keskittyy hengissä säilymiseen. Jos se on mahdollista lyöttäytymällä yhteen kovimman kilpailijan kanssa, niin on tehtävä.

On ihan sama, jos BMW-tyyppi Antonion mielestä automerkin sielu kärsii. Vaikka Antonio jättäisi auton ostamatta, monet muut ihmiset kyllä ostavat sen – jos sen saa yhteistyökuvion avulla edes vähän halvemmalla.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      IS: Antti Rinne menetti sairauden vuoksi liikuntakykynsä – artikkelin yhteydessä ollut lääkärintodistus herätti ihmetystä

    2. 2

      Thaimaan rinnalle on noussut takuulämmin, monipuolinen ja melko edullinen lomakohde, jonne kaikki tuntuvat nyt matkaavan

    3. 3

      Oikeustieteilijät kehuvat perustuslakivaliokunnan sote-lausuntoa ja ihmettelevät hallituksen jääräpäisyyttä

    4. 4

      ”Pesulla käyn milloin missäkin” – Riitta-Liisa Tauriainen muutti syvimpään Lappiin, ja 12 neliön koti on oikeasti peräkärry

      Tilaajille
    5. 5

      Vuosikymmenien kiista Chagosin paratiisisaarista ratkeamassa: Toimiko Britannia väärin, kun se vei saaret Mauritiukselta ja pakkosiirsi asukkaat USA:n tukikohdan tieltä?

    6. 6

      Politiikan kulisseissa on käyty jo pitkään näkymätöntä taistelua: Valinta tunnin junan ja Lentoradan välillä määrää Suomen kasvun suunnan vuosikymmeniksi

    7. 7

      Kolmilapsinen helsinkiläisperhe päätti siirtää ruokaostokset verkkoon, eikä arki enää ollut entisensä – näin rahankulutus muuttui

      Tilaajille
    8. 8

      Iivo Niskanen on arvokisoissa ääripäitten mies – yksi asia kävi selväksi uuden epäonnen keskellä

    9. 9

      Venäläiset hävittivät kaiken eteensä tulevan nykyisen Vantaan alueella 300 vuotta sitten – Keskeltä liikenteen melua löytyy kuitenkin vielä 1700-luvun aarre

    10. 10

      ”Luulin sitä vitsiksi” – Tanska alkaa eristää karkotuspäätöksen saaneita ulkomaalaisia viruskokeisiin erikoistuneelle pikkusaarelle

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Thaimaan rinnalle on noussut takuulämmin, monipuolinen ja melko edullinen lomakohde, jonne kaikki tuntuvat nyt matkaavan

    2. 2

      ”Pakko olla ylpeä, jos pystyy tuhoamaan kymmeneksi vuodeksi kokonaisen musiikkityylin” – Näin suomiräpistä tuli ensimmäisen kerran hittimusiikkia, kunnes kaikki alkoivat vihata sitä

      Tilaajille
    3. 3

      ”Pesulla käyn milloin missäkin” – Riitta-Liisa Tauriainen muutti syvimpään Lappiin, ja 12 neliön koti on oikeasti peräkärry

      Tilaajille
    4. 4

      IS: Antti Rinne menetti sairauden vuoksi liikuntakykynsä – artikkelin yhteydessä ollut lääkärintodistus herätti ihmetystä

    5. 5

      ”Luulin sitä vitsiksi” – Tanska alkaa eristää karkotuspäätöksen saaneita ulkomaalaisia viruskokeisiin erikoistuneelle pikkusaarelle

      Tilaajille
    6. 6

      Kolmilapsinen helsinkiläisperhe päätti siirtää ruokaostokset verkkoon, eikä arki enää ollut entisensä – näin rahankulutus muuttui

      Tilaajille
    7. 7

      Venäläiset hävittivät kaiken eteensä tulevan nykyisen Vantaan alueella 300 vuotta sitten – Keskeltä liikenteen melua löytyy kuitenkin vielä 1700-luvun aarre

    8. 8

      Saako syöpäpotilasta hieroa? Osa hierojista ei halua tehdä sitä – ja siinä on myös riskinsä

    9. 9

      Uusi pettämätön matkakonsepti säästää rahaa, aikaa ja luontoa

    10. 10

      Sipilän lausunnot Bernerin siirtymisestä ruotsalaispankin hallitukseen ihmetyttävät: ”Berner sanoi, että Sipilä on tiennyt ehdokkuudesta alusta asti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Pakko olla ylpeä, jos pystyy tuhoamaan kymmeneksi vuodeksi kokonaisen musiikkityylin” – Näin suomiräpistä tuli ensimmäisen kerran hittimusiikkia, kunnes kaikki alkoivat vihata sitä

      Tilaajille
    2. 2

      Miksi puoliso pettää? Psykoterapeutti Annikki Kaikkonen tutki uskottomuutta ja löysi kaksi toistuvaa tarinaa

      Tilaajille
    3. 3

      Japanissa harvinaiset airokalat ovat nousseet pintaan – Myös tutkijat uskovat historiallisen suuren maanjäristyksen olevan vain ajan kysymys

    4. 4

      Hyvänä nukkujana pidetty voi kärsiä vakavasta sairaudesta – nämä merkit kielivät, että uni ei ole normaalia

      Tilaajille
    5. 5

      Kolmilapsinen helsinkiläisperhe päätti siirtää ruokaostokset verkkoon, eikä arki enää ollut entisensä – näin rahankulutus muuttui

      Tilaajille
    6. 6

      ”Olen tehnyt paljon väärää, maannut avio­miesten ja perheen­isien kanssa” – Pienessä suomalais­kaupungissa asuu entinen prostituoitu ja ihmis­kaupan uhri

      Tilaajille
    7. 7

      Suvi Pitkänen sai huuliinsa pistoshoidosta kudosvaurion, eivätkä ne palaa koskaan ennalleen – ”Epäonnistuneiden hoitojen tuloksia näkee kadulla aivan liian usein”, sanoo plastiikkakirurgi

      Tilaajille
    8. 8

      Thaimaan rinnalle on noussut takuulämmin, monipuolinen ja melko edullinen lomakohde, jonne kaikki tuntuvat nyt matkaavan

    9. 9

      Oman työhakemuksen perään kannattaa soittaa vain yhdestä syystä – kolme rekrytoinnin ammattilaista kertoo, miten onnistut työnhaussa

    10. 10

      Elina Mäkinen, 25, on poikkeusyksilö, joka pysyy hengissä jäisessä vedessä lähes puoli tuntia – ”Antureiden mukaan minun pitäisi olla kuollut”

    11. Näytä lisää
    Uusimmat
    1. Juuri nyt
    2. Iivo Niskasen suksi lipsahti kohtalokkaasti norjalaisen juottomiehen jalkoihin – ”Olisi ollut varmasti yksi uran parhaista päivistä”
    3. Harry Kane palasi pitkältä sairauslomalta, mutta Tottenham kärsi yllätystappion Burnleylle – valmentaja Mauricio Pochettino raivosi tuomarille
    4. MM-paikasta pelaava Susijengi pääsi Permiin perjantaina ja matkatavarat lauantaina – ”Onneksi oli treenivälineet käsimatkatavaroissa”
    5. Vuosikymmenien kiista Chagosin paratiisisaarista ratkeamassa: Toimiko Britannia väärin, kun se vei saaret Mauritiukselta ja pakkosiirsi asukkaat USA:n tukikohdan tieltä?
    6. IS: Antti Rinne menetti sairauden vuoksi liikuntakykynsä – artikkelin yhteydessä ollut lääkärintodistus herätti ihmetystä
    7. Laskettelija loukkaantui vakavasti Häkärinteillä Hankasalmella
    8. Tiede tarjoaa valoisan tulevaisuuden: Syöpä pysäytetään, lihaa saadaan ilman tappamista ja hiilidioksidi otetaan hyötykäyttöön Tilaajille
    9. Diego Simeone pyysi anteeksi erikoista haarovälituuletustaan Mestarien liigan ottelussa
    10. 40 vuotta sitten feministit julistivat ryhmäseksistä ja muistuttivat sukkahousujen kätevyydestä – nämä ovat ainoat asiat erona nykyaikaan, sillä naisia vastaan hyökätään edelleen
    11. Tunti sitten
    12. Iivo Niskanen on arvokisoissa ääripäitten mies – yksi asia kävi selväksi uuden epäonnen keskellä
    13. Näytä lisää