Auto    |   Koeajo

Mitsubishi Outlanderin uusi hybridiversio on tyhjän kentän paras pelaaja ja aikamatka viime vuosikymmenelle

Ladattava Outlander-katumaasturi sai päivityksessä uuden moottorin. Sisustaan ei tällä kertaa kajottu, vaikka syytä olisi ollut.

Ensimmäinen nouseminen vuosimallin 2019 Mitsubishi Outlander PHEV:iin on aikamatka, joka vie jonnekin Lordin euroviisuvuoden tietämille.

Aikaan, jolloin etuliite “tuning” tuli koko kansan tietoisuuteen tarkoittamaan asioita, joihin on räväkkyyden aikaansaamiseksi ympätty holtiton määrä hiilikuitujäljitelmää, kromattua muovia ja kirkuvia led-valoja.


Vaikutelman kruunaa sormenjälkiä keräävästä harmaasta kiiltomuovista tehtyyn keskikonsoliin upotettu sinireunainen alumiininappi, jossa lukee “SPORT”. Kiiltomuovi on löytänyt tiensä kojelautaan ja oviinkin.

Vaihteenvalitsin on niin ikään harmaata muovia, ja koeajoauton istuimet on verhoiltu rumalla, tikkiruuduilla kuvioidulla mustalla nahalla, joka saa säälimään sitä eläintä, joka penkinpäällisiin on viimeiseen sijaansa päätynyt.

Aivan ensisilmäyksellä ei uskoisi, että Mitsubishin Outlander PHEV on tällä hetkellä Euroopan yleisin ladattava hybridiauto ja esimerkiksi Kanadassa se on ollut jättimenestys. Onneksi auto ei ole pelkkä sisustansa.

Iloinen yllätys bensapumpulla

Jo vuodesta 2013 myynnissä ollut katumaasturi on kokenut vuosien varrella kosmeettisia uudistuksia. Vuosimalliin 2019 päivityksiä on vihdoin tehty tekniikkapuolelle.

Eurotuopin verran kasvanut bensiinimoottori on nyt 2,4-litrainen, sähkömoottoreista irtoaa enemmän tehoa ja akustoa on hieman kasvatettu.



Ujuttaessa Outlanderia parkkihallista Helsingin keskustaan huomio kiinnittyy ensimmäisenä todella pehmeään vetoon. Syy löytyy Mitsubishin omaperäisestä voimansiirrosta. Hitaasti ajaessa polttomoottori ei pyöritä vaihteiston kautta renkaita, vaan tuottaa virtaa sähkömoottoreille, jos akku on tyhjä.

Ja tyhjähän se on, joten pääsen ensitöikseni tutustumaan Outlanderin lataukseen. Latausluukun takaa löytyy lataushybridien keskuudessa harvinainen ominaisuus, chademo-tasavirtaliitin. Tasavirralla tapahtuva pikalataus tuuttaa akkuun 80 prosentin varauksen noin puolessa tunnissa.


Löydän vantaalaisen huoltoaseman takapihalta lataukseen sopivan aseman. Kokemusteni perusteella sähköautojen latausverkosto on vielä lastentautinen ja maksuvälineiltään monenkirjava.

Tälläkin kertaa tarvitaan kaksi puhelua asiakaspalveluun ennen kuin lataus saadaan käynnistymään.

Puolen tunnin kahvitauon jälkeen akku näyttää luvattua 80 prosenttia. Parissa pakkasasteessa varaus riittää auton mukaan 22 kilometrin ajoon. Maksimikantamaksi täydellä akulla on ilmoitettu 45 kilometriä, joten pienen laskutoimituksen jälkeen selviää, että siitä jäädään kolmannes.

Hybridiautojen pikalataus on melko tyyristä puuhaa. Minuuttiveloitettuna latauksen hinta on noin viisi euroa. Hinnoittelunsa puolesta toiminto onkin suunnattu täyssäsähköautoille, joihin puolessa tunnissa ehtii ladata paljon enemmän kilowattitunteja.

Mitsubishillä on pitkä historia nelivetoautojen valmistajana ja maasturiperimää on päätynyt myös Outlanderiin. Hyvässä ja huonossa.

Moottoritiellä Outlanderia saa tämän tästä ohjata suorallakin osuudella ja puuskittainen tuuli tuntuu autossa selvästi. Yleisesti Mitsubishin ohjaus ei ole kovin tarkka tai tunnokas. Ratin keskiasennossa on maastureille ominainen löysä kohta, vaikka varsinaisesta klapista ei nykyaikana voi puhua.


Ajomelu on siedettävällä tasolla, jos kovasti suhisevan kattoluukun pimennyskansi on suljettuna. Kattoluukun voineekin suosiolla ruksia pois lisävarustelistasta.

Bensapumpulla odottaa yllätys. Vaikka akkuun mahtui pakkasessa melko vähän virtaa, on moottoritieajon kulutus vain 6,3 litraa sadalla kilometrillä. Se on katumaasturin synninpäästö.

Loistavasti riittävä neliveto

Katumaasturit saavat monesti edelleen osakseen vihaa. Niitä pidetään turhakkeina; tarkoitukseensa liian isoina saastevankkureina, joista ei ole maastureiden varsinaiseen käyttötarkoitukseen, eli maastoajoon.

Tästä päästään siihen, mikä Mitsubishissa on erityisen hyvää. Ei, se ei ole nelivedostaan huolimatta erityisen maastokykyinen. Se on tarkoituksenmukainen.

Kovimmat nelivetouskovaiset suorastaan inhoavat Outlanderin kaltaisia sähköisiä nelivetoja.

On myönnettävä, että on olemassa hetkiä, joissa ainoa käypä teknologia on peräisin 1940-luvun sotilasajoneuvoista. Harvoin joutuu kuitenkaan tilanteeseen, jossa katumaasturilla pitäisi nousta ylös maaöljyllä voidellusta suonsilmästä. Realistisempi uhka on auraamatta jäänyt kotikatu tai jyrkkä mäki mökkitiellä.


Mitsubishin nelivedosta löytyy perusajo-, lumi- ja lukkotila, joita vaihdellaan keskikonsolin napista. Perustilassa auto on etuvetoinen ja takaveto kytkeytyy vain tarvittaessa. Lumitila antaa takarenkaille enemmän tehoa ja pehmentää kiihdytyksiä. Lukko on sähköinen keskilukko, jolla etu- ja taka-akselille välittyy yhtä paljon vetoa.

Jos moottoritiellä Outlanderin kurssia sai korjailla tämän tästä, on auto lumisilla ja liukkailla teillä todella jämäkkä ja turvallisen tuntuinen ajettava. Neliveto toimii loistavasti ja autolla uskaltaa epäröimättä ajaa vähän syvempäänkin hankeen.

Hyvät ominaisuudet hyvällä omallatunnolla

Outlanderiin pätee sama viisaus kuin muihinkin hybridiautoihin. Jos elämästä löytyy intoa ja tekniset edellytykset auton säännölliseen lataukseen, on puolisähköautoon investointi järkevää.

Ilman latausta bensamoottorilla päristely hörppää talviajossa yli 9 litraa sadalla kilometrillä, joten bensalla tällä ei ole mitään järkeä ajella. Outlanderin bensiiniversio on myös halvempi, joten verohyöty jää ohueksi.

Auton suosiota Euroopassa ja myös muualla maailmassa selittää muutama asia.

Jos jotkut vihaavat katumaastureita, niin monet niitä rakastavat. Istuva ajoasento, auton korkeus ja hyvä näkyvyys ovat monille auton valinnassa tärkeimmät ominaisuudet. Samoin ovat iso tavaratila ja takapenkki, johon mahtuu oikeasti kolme ihmistä. Nyt näistä ominaisuuksista voi nauttia myös vähemmillä päästöillä. Outlanderin tavaratiloissa ainoa miinus tulee siitä, että keskimmäinen takaselkänoja ei kaadu yksinään.


Suosion tylsempi selitys on, että Outlanderilla on erittäin vähän kilpailijoita. Tämän kokoisia ladattavia katumaastureita pitää etsiä aivan toisesta hintaluokasta, sillä ne ovat Mitsubishiä lukuun ottamatta niin sanottujen premium-merkkien heiniä.

Myöskään ladattavia farmareita ei Mitsubishin 43 000 euron lähtöhinnalla tahdo löytyä. Vaikka Outlander ei ole täydellinen auto, on se lähes tyhjän kentän paras pelaaja.

Lähtöhinnalla saa paljon autoa, sillä tekniikka on kautta linjan sama. Hyvään vakiovarusteluun kuuluu muun muassa peruutuskamera, sähkötakaluukku, tummennetut takalasit, puolinahkapenkit ja alareunasta lämpenevä tuulilasi. Varustepaketeilla hintaan saa silti yli kymppitonnin lisää.

Hybridien lisävarustelu on matalan veroasteen vuoksi halvempaa kuin muissa autoissa. Siksi onkin sääli, ettei Outlanderiin saa juuri mitään varusteita, joista haluaisi maksaa.

Varustelista pursuaa rihkamaa hiilikuitukuvioiduista peilinkuorista alumiinisiin polkimiin. Kuolleen kulman varoitin sen sijaan kuuluu kuin ivallisesti vain kahteen kalleimpaan varustepakettiin, vaikka ominaisuuden soisi olevan vakiovaruste jokaisessa nykyautossa.


Navigaattoria Outlanderissa sen sijaan ei ole. Toiseksi halvimpaan varustepakettiin kuuluu kosketusnäyttö, johon saa peilattua älypuhelimen navigaatio-ohjelman. Samaan pakettiin kuuluu myös mukautuva vakionopeudensäädin, törmäysvaroitin, kaistavahti ja 18-tuumaiset vanteet.

Invite Plus -nimellä myytävällä varustelulla auton hinnaksi tulee 46 339 euroa, eikä sen ylemmäksi tarvitse mennä. Halvempien varustepakettien eduksi voidaan laskea myös se, että tikkiruutukuvioiset nahkapenkit jäävät kauppaan.

Koeajossa

Mitsubishi Outlander PHEV


Plussat: Erinomainen talviauto, pieni kulutus, mahdollisuus pikalataukseen.

Miinukset: Onneton lisävarustetarjonta, epäonnistunut sisusta, ei navigaattoria, ajettavuus moottoritiellä



Teho: Bensiinimoottori 135 hv + sähkömoottorit 82 ja 95 hv / 211 Nm + 137 ja 195 Nm

Kiihtyvyys: 10,5 sekuntia

0–100 km/h



Kulutus: Täyssähköajossa 0 litraa/100 km, tyhjällä akulla talviajossa 9,5 l/100 km. Kantama täyssähköllä:

45 km



CO2-päästöt: 46 g / km

Tavaratila: 463 litraa



Vetokyky: 1 500 kg (jarrullinen)



Hinta: alkaen 43 473,71 euroa, koeajon varustein 53 750,92 euroa

Kilpailijoita: -

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Trump muutti yhdellä twiitillä Yhdysvaltain linjaa, suututti arabi­maat ja ajoi Turkin mukaan Lähi-idän ”uuden kriisin partaalle”

    2. 2

      125-metrinen tornitalo nousi Tukholman keskustan porteille onnettomaan aikaan, ja nyt asuntojen hinnoille nauravat niiden rakentajatkin

      Tilaajille
    3. 3

      Keskellä suomalaista metsää on pieni mökki, josta aukeaa näkymä ihmis­kunnan kohtaloon – Tässä on hiili­nielu, mutta onko siitä planeetan pelastajaksi?

      Tilaajille
    4. 4

      Kylätien varressa nököttävä pieni ostoskeskus kukoistaa vastoin kaikkia todennäköisyyksiä Espoossa

    5. 5

      Tämän takia villi faniteoria Game of Thronesin Yön kuninkaasta ei pidä paikkaansa ja koko hahmo on luultavasti sarjan suurin hämäys

    6. 6

      Game of Thrones -tähti Emilia Clarke paljastaa saaneensa vakavan aivo­veren­vuodon sarjan kuvaus­tauoilla: joutui kolmeen aivoleikkaukseen, jotka salattiin

    7. 7

      Vanhemmat tekivät rikosilmoituksen päiväkotiyritys Ankkalammesta

    8. 8

      Eduskunnan apulais­oikeusasiamies: Business Finlandin hallinto­malli on perustuslain vastainen

    9. 9

      Työelämän valtasi villitys, jonka jokainen pitkään töitä tehnyt osaa – sen pohja on hyväntahtoisuudessa

    10. 10

      EU:n ilmastolinjaus uhkaa lässähtää: Saksa liittoutui Itä-Euroopan maiden kanssa jarruttamaan ilmastopolitiikkaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskellä suomalaista metsää on pieni mökki, josta aukeaa näkymä ihmis­kunnan kohtaloon – Tässä on hiili­nielu, mutta onko siitä planeetan pelastajaksi?

      Tilaajille
    2. 2

      Bernie Sanders ja Trumpin entinen YK-lähettiläs ottivat yhteen synnytyksen hinnasta ”sosialistisessa” Suomessa

    3. 3

      Helsingin seudulla kulkee busseja, joissa penkit ovat selkä menosuuntaan – Mistä on kyse, HSL?

    4. 4

      Maailman ehkä harvinaisin muumi­muki saattaa olla peräisin thaimaalaiselta jätelavalta, josta se päätyi 40 eurolla Pohjois-Pohjanmaalle

    5. 5

      Keskellä kauniaislaista metsää on satavuotias, valtavan talon kivijalka – Taustalla on tarina Stockmannin suvun unelmasta, joka loppui tragediaan

    6. 6

      Vantaalaispitseriaan käveli nälkäinen mies, jolla ei ollut rahaa – omistaja Ahmet Ciray päätti alkaa jakaa ruokaa ilmaiseksi

    7. 7

      Kun lapsi raivoaa, vanhemman tehtävä ei ole ratkaista asiaa – on tärkeämmän oppitunnin aika

      Tilaajille
    8. 8

      Hus myöntää Apotin aiheuttaneen ongelmia – Lääkäri haukkui järjestelmän satoja miljoonia maksaneeksi sudeksi

    9. 9

      Kartta näyttää, miltä Helsingin alueilta sijoittajat himoitsevat asuntoja

      Tilaajille
    10. 10

      Juha Sipilä puhui Ylen tentissä pehmoisia velkaantumisesta ja liioitteli työmarkkinoiden surkeutta – tässä parhaat palat giffeinä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lars Kihlström halusi uskoa hyvää isästä, mutta lopulta hän itki – Suomalaisen SS-miehen päiväkirjasta löytyi lause, joka kyseenalaistaa historian­kirjoituksen

      Tilaajille
    2. 2

      Uuden-Seelannin terrori-iskusta epäilty sai murhasyytteen, ainakin 50 ihmistä kuollut

    3. 3

      Kun Siskonpedistä tuttu Niina Lahtinen vei yksivuotiaansa päiväkotiin, vanhempainiltaan kutsuttiin psykologi paikalle: ”Vastuu ja syyllistäminen lankeavat lähinnä naisille”

      Tilaajille
    4. 4

      Missä on nainen, joka hyppäsi takaisin autoonsa ja hylkäsi pyöräilijän kuolemaan suojatielle? Vantaan poliisilta on loppumassa keinot poikkeuksellisen yliajotragedian selvittämisessä

      Tilaajille
    5. 5

      Sami Hedberg nauraa sketsisarjassaan homoille, venäläisille ja saamelaisille, Sami Hedbergille eivät naura edes lapset

    6. 6

      Junes Lokka on kutsunut itseään ”läpällä” rasistiksi, mutta saiko Johanna Vehkoo tehdä niin vakavissaan? Tätä pohdittiin tänään oikeudessa

    7. 7

      Jussi Halla-aho ei ole muuttunut, mutta hän on oivaltanut jotain

    8. 8

      Uusi liikunta­trendi parantaa terveyttä nopeasti, ja kenellä tahansa on siihen aikaa

      Tilaajille
    9. 9

      ”Suurin osa ihmisistä ei tajua, mistä siinä puhutaan” – Satumaa-tango täyttää 20 vuotta ja nyt Maija Vilkkumaa kertoo, miksi biisi saattoi sanoittaa perussuomalaisten nousun

      Tilaajille
    10. 10

      Suomalainen keksintö lupaa vähentää autojen päästöjä jopa 80 prosenttia: ”Mitä järkeä on tuoda fossiilista polttoainetta ulkomailta?”

    11. Näytä lisää