Auto    |   Koeajo

Hyundai Tucson on nelivedolla jämäkämpi kuin kansansuosikki Nissan Qashqai, mutta ajovalot ovat pimeällä huonot

Korealainen Tucson on mukava ja tukeva kaupunkimaasturi, jossa on erikoinen diesel-kevythybridijärjestelmä.

Ei voi olla totta.

Tätä mietin, kun välkyttelen upouuden ja parhailla varusteilla ladatun Hyundai Tucsonin kaukovaloja metsänreunaa vasten syrjäisen pikkutien parkkipaikalla. Tämä auto maksaa 55 000 euroa, enkä näe sen ratissa kunnolla eteeni.

Tänne asti matka on sujunut mukavasti. Korealainen Tucson-kaupunkimaasturi on nelivedolla jämäkän ja vakaan tuntuinen ajettava ja hyvin varusteltu, mutta tämä yksi piirre ampuu melkein kaiken alas.



Ajo- ja kaukovalot ovat nykyautojen tasolla surkeat. Mutkaisella ja mäkisellä tiellä valaistu alue jää varsinkin kuskin puolella niin lyhyeksi, että esimerkiksi vasemmalle kaartuvassa mäessä tuntuu kuin parinkymmenen metrin päässä keskellä tietä voisi seistä kokonainen peuralauma, eikä sitä näkisi.

Valokuvion reuna jää todella alas, ja valon ja pimeän raja on kuin veitsellä leikattu. Kauko­valot ovat pelkkä vitsi: ne muodostavat kapean v:n muotoisen kuvion vain aivan suoraan auton eteen, ja sivuille jää hirvittäviä katveita. Pimeällä peuravaaratiellä ajaminen tuntuu tällä autolla suorastaan vaaralliselta.

Samalla tiellä samoissa olosuhteissa samoilla täysled-valoilla Hyundain isompi Santa Fe valaisee tietä aivan riittävästi, joten syy lienee Tucsonin valoumpioiden muotoilussa.

Nykymuodin mukaisesti ne on veistetty kapeiksi viiruiksi, jolloin heijastuspinta jää pieneksi. Kaukovalot tuikkivat ahtaista pupilleista kuin kaksi taskulamppua.

Tätä ei voi ostaja huomata, ellei älyä talvipimeässä koeajolla kurvata synkälle maaseututielle. Uudessa autossa puute on niin vakava, että arvion voisi lopettaa tähän.

Katsotaan nyt silti, millainen auto muilta osin on kyseessä. Maahantuojallakin on vielä sanansa sanottavana.

Jykevämpi kuin Qashqai

Tucsonin halvimmat mallit kilpailevat ensisijaisesti Nissan Qashqain kanssa, jos tällä hinnalla kiikarissa on nimenomaan crossover-maasturi. Tucsonin etuvetoiset lähtömallit 132-hevosvoimaisella bensamanuaalilla maksavat 30 000 euron molemmin puolin varustepaketista riippuen ja 177-hevosvoimaisen automaatin saa niukimmalla varustelulla 34 000 eurolla.

Riippuu myyjäliikkeen tarjouksista, onko Nissan varusteiltaan parempi diili, mutta ylipäänsä Tucson tuntuu jykevämmältä kuin Qashqai ja on tilavampi sisältä. Tässä hintaluokassa Tucson voi olla harkinnan arvoinen vaihtoehto.

Nyt testissä oleva malli on kallein Tucson Premium-varusteilla eli esimerkiksi nahkapenkeillä ja älykkäillä ajoavustimilla. Sen lähtöhinta ilman lisävarusteita on jo kirpeät 52 000 euroa, ja tällä kattauksella se kilpailee lähinnä Mazda CX-5:n, Nissan X-Trailin ja Mitsubishi Outlanderin kalleimpien mallien kanssa.


Erikoisinta tässä uudessa Tucsonissa valojen lisäksi on 2-litrainen dieselmoottori, jonka yhteyteen on nyt viritetty 48 voltin kevythybridijärjestelmä. Kontin alle on siis piilotettu pieni, 0,44 kilowattitunnin akku. Se kerää energiaa moottorijarrutuksesta ja antaa lisäpotkua kiihdytyksessä. Koskaan auto ei kuitenkaan kulje pelkällä sähköllä, eli mikään oikea hybridi tämä ei ole. Sama tekniikka löytyy sisarmalli Kia Sportagesta.

Tätä tehokkainta 2-litraista dieseliä ei ole saatavilla ilman 48V-järjestelmää, joten on vaikea verrata, kuinka paljon tai vähän pieni akkuapuri säästää polttoainetta. Dieselin yhdistetty kulutus on silti vähintään seitsemän litraa sadalla, ja hiilidioksidia tupruaa ilmaan 181 grammaa kilometrillä. Itse asiassa tämä iso kevythybridi on Tucson-malliston dieseleistä kaikkein janoisin ja saastuttavin, ja koko malliston kallein.

Jos tällä hinnalla haluaa oi­kean hybridimaasturin, kannattaa vilkaista Mitsubishin ladattavaa Outlanderia. Täysfossiilisilla kulkevien Mazda CX-5:n ja Nissan X-Trailin nahkaversioiden kanssa kisa on tasaväkisempi, mutta myös luokkaa isompi Škoda Kodiaq on nelivetoisena tarjolla.

Hyundaissa hevosvoimia on siis 185 ja väkevän dieselin jatkeena on kahdeksanportainen automaattivaihteisto. Kumpikin toimii erityistä huomiota herättämättä ja vääntöä tuntuu löytyvän. Diesel hivenen kilkattaa kiihdytyksissä, mutta äänieristys on kohtuullisen hyvä.

Tucsonissa vaatii aluksi totuttelua se, että ohjaus on normaalitilassakin varsin raskas ja ener­giaa keräävän hybridisysteemin jarrutuntuma on oudon sienimäinen. Akkua lataavan moottorijarrutuksen tehon myös todella huomaa. Maantiellä ei juuri tarvitse jarrupoljinta edes painaa, kunhan vain nostaa jalan kaasulta. Liikennevaloihin rullatessa Tucson sammuttaa moottorin jo kauan ennen risteystä.

Neliveto jakaa voimaa eteen ja taakse tarpeen mukaan ja sen saa lukittua keskeltä sähköisesti 50/50-suhteelle hankalia paikkoja varten. Tucson ei ole oikea maasturi, mutta neliveto tekee sohjossa ja kinoksissa ajamisesta vaivatonta. Aktiivinen kaistaohjaus toimii myös varsin hyvin moneen kilpailijaan verrattuna.

Valoja päälle!

Sitten ne valot. Maahantuojan vastaus on, että he eivät ole huomanneet valoissa mitään outoa, eikä jälleenmyyjiltä tai asiakkailta ole kuulunut valituksia.

Sovimme, että vien auton tarkistettavaksi heidän omalle korjaamolleen siltä varalta, että esimerkiksi suuntauksessa olisi jotain vikaa. Huoltomies, joka ilmeisesti luuli minua tavalliseksi asiakkaaksi, tutki valot ja totesi, että ne on suunnattu juuri kuten pitää, mutta ne vain ovat huonot. Hän suositteli ostamaan jälkiasenteiset lisävalot. Ja nämä ovat siis malliston parhaat valot.

Valoasia on huomattu maailmallakin. Yhdysvaltalainen autojen turvatestejä tekevä IIHS rokotti uudelta Tucsonilta pisteen huonon näkyvyyden takia juuri tällä täysled-valaistuksella.

Halvempien mallien halogeenivalot ja led-halogeeniyhdistelmät ovat puolestaan saaneet surkeimman mahdollisen arvosanan Amerikan markkinoilla.

Netin keskustelupalstoilta löytyy tukuittain Hyundain valoihin tyytymättömien asiakkaiden kommentteja, etenkin Yhdysvalloista.

Täkäläinen EuroNCAP ei ole arvioinut Hyundain valoja. Saksalainen Autobild-lehti ajoi vuosimallin 2016 Tucsonilla 100 000 kilometrin kestotestin, ja yksi nurinan kohde olivat juuri huonot kaukovalot. Muuten auto läpäisi testin ilman suurempia vikoja.

Huono valosuunnittelu on käsittämätöntä, kun muilta turva­ominaisuuksiltaan Tucson on täyden viiden tähden auto. Myös Hyundain toinen malli Kona on saanut IIHS:ltä pyyhkeitä huonoista valoista.

Koeajossa

Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Hybrid Premium


Plussat: Neliveto, sisätilat, varustelu

Miinukset: Onnettomat valot, kulutus, kevythybridin rajallinen hyöty

 Teho 185 hv / vääntö 400 Nm

 CO2-päästöt: 181 grammaa kilometrillä

 Kulutus: 6,9 litraa dieseliä sadalla (wltp-yhdistetty)

 Nelivetomalliston hinnat alkaen 37 000 euroa, 2.0 dieselhybridit 47 000 euroa, koeajomalli varusteineen 55 864 euroa

 Kilpailijoita: Kia Sportage, Mazda CX-5, Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Renault Kadjar, Seat Ateca, Škoda Karoq, Subaru XV, VW Tiguan

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      ”Vaikuttaa naurettavalta, että Suomi olisi maailman onnellisin maa” – Amerikkalais­media selvitti, miksi voitamme vertailut, ja totesi, että käytämme väärää sanaa

    2. 2

      Jussi Halla-aho kommentoi perussuomalaisten väkivallalla kuohuttanutta vaalivideota – Finnkino lopettaa mainoksen esittämisen teattereissaan

    3. 3

      Muellerin raportista tihkuu vielä herkullisia yksityis­kohtia ja Trump käy entistä rajummin lehdistöä vastaan, arvioi tutkija

    4. 4

      Virolaiset pahastuivat: Keskellä Helsinkiä seisoo vapaussodan muistoristi väärin päin

    5. 5

      Narinkkatorilta tehtiin viisi ilmoitusta mielenosoittajien tekemistä pahoinpitelyistä lauantaina

    6. 6

      Mieti, mitä haluat, jos käy huonosti: kuolemaan ja sairastumiseen voi varautua näillä keinoin

      Tilaajille
    7. 7

      Vasemmistoliiton eduskunta­vaali­ehdokas kertoo, että hänen kimppuunsa hyökättiin Itäkeskuksessa

    8. 8

      Häirikkö levittää valheellista tietoa hiihdon harrastajien latuinfosivustolla: ”Hei trollaaja, keksipäs nyt muuta tekemistä!”

    9. 9

      Mielen­terveyden ongelmat piinaavat opiskelijoita, näillä keinoilla vältät karikot

    10. 10

      Apple pitää tänään show’n, johon on ladattu valtavat odotukset

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Abiturientti Viivi Puskala pyöräili kaikessa rauhassa Mallorcalla, kun hänet värvättiin treenilenkin päätteeksi Luxemburgiin

    2. 2

      Lauri Markkanen hämmästyttää amerikkalaisia tavoillaan: kaurapuuroa aamulla eikä edes omaa kokkia

    3. 3

      Poikkeuksellinen hyppäys hiv-tartunnoissa pääkaupunki­seudulla – Hus pelkää epidemiaa

    4. 4

      Jään uumenista nousee vihainen jätti – Siperian ikiroudassa ratkaistaan planeettamme kohtalo, ja nyt poromies Nikolai Tasmanovin rautakanki uppoaa liian syvälle

      Tilaajille
    5. 5

      Ulkoministeri Timo Soinia yritettiin lyödä Korson maalais­markkinoilla Vantaalla, puolue­johtajat tuomitsevat ”hyökkäyksen demokratiaa vastaan”

    6. 6

      Saksassa tyylikäskin villapaita voi olla ratkaiseva virhe

    7. 7

      Mersukuski kaahasi reilusti yli kahtasataa – ”Kyseinen auto ei käsittääkseni kulje sen kovempaa”

    8. 8

      700 miljoonan euron hankkeen kohtalon­hetket ovat käsillä: Vanhan jäähallin kupeeseen suunniteltu jätti­areena mullistaisi maisemaa Töölössä

    9. 9

      Muellerin raportti ei todennut Trumpin vaalikampanjan tehneen yhteistyötä venäläisten kanssa, presidentti riemuitsi tutkinnan tuloksesta

    10. 10

      Virolaiset pahastuivat: Keskellä Helsinkiä seisoo vapaussodan muistoristi väärin päin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      HS:n erikoisartikkeli vie Kiinan uiguuri­alueelle, missä historian käsittämättömin kontrolli­koneisto aivo­pesee ihmisiä ja ahdistelee toimittajaa joka askeleella

      Tilaajille
    2. 2

      Keskellä suomalaista metsää on pieni mökki, josta aukeaa näkymä ihmis­kunnan kohtaloon – Tässä on hiili­nielu, mutta onko siitä planeetan pelastajaksi?

      Tilaajille
    3. 3

      Sami Hedberg nauraa sketsisarjassaan homoille, venäläisille ja saamelaisille, Sami Hedbergille eivät naura edes lapset

    4. 4

      Junes Lokka on kutsunut itseään ”läpällä” rasistiksi, mutta saiko Johanna Vehkoo tehdä niin vakavissaan? Tätä pohdittiin tänään oikeudessa

    5. 5

      Uusi liikunta­trendi parantaa terveyttä nopeasti, ja kenellä tahansa on siihen aikaa

      Tilaajille
    6. 6

      Trumpin entinen YK-lähettiläs sohaisi mehiläis­pesään arvostellessaan Suomen terveyden­huoltoa: ”Tiedätkö edes missä Suomi on?”

    7. 7

      Jään uumenista nousee vihainen jätti – Siperian ikiroudassa ratkaistaan planeettamme kohtalo, ja nyt poromies Nikolai Tasmanovin rautakanki uppoaa liian syvälle

      Tilaajille
    8. 8

      Matkustajia nostettiin vinssillä korkeuksiin rajussa tuulessa – uusi video näyttää, miten merihätään joutuneen laivan pelastus­operaatio eteni Norjassa

    9. 9

      Helsingin seudun kouluissa leviää nyt villitys, joka saa lapset liikkumaan jopa kilometrejä tunnin aikana

    10. 10

      Helsinki vai Tšernobyl? Testaa, kuinka hyvin erotat Suomen pää­kaupungin ydin­tuhoalueesta

    11. Näytä lisää